Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Netwerk met edubuntu op basisschool?  (gelezen 2791 keer)

Offline jw

  • Lid
Netwerk met edubuntu op basisschool?
« Gepost op: 2007/11/24, 12:22:32 »
Maandag mag ik als ouder meehelpen het netwerk te verhuizen naar een nieuw gebouwd schoolgebouw. Ze hebben me gevraagd omdat ik veel met pc's knutsel, naast een andere ouder met soortgelijke ervaring.

Er komt een computerlokaal en elke klas krijgt een pc of laptop. Daarnaast krijgen ze die nieuwe electronische display schoolborden die door twee laptops worden bedient. Ik denkt dat dit alleen met windows software gaat.

Het PC lokaal krijgt 6 thin-clients (win2K) de server draait op linux (uiteraard!) Ze hebben nog een paar oude, ik denk P2 of 3 pc's staan, die willen ze meeverhuizen. Ook staat er nog oudere meuk dat weg moet.

Ik zit er aan te denken 2 of 3 van die oude P3's te voorzien van edubuntu, en internet gewoon via de server te laten lopen. Kunnen een paar kids lekker educatieve linux programmaatjes doen, dit naast de gewone win thin clients, waarmee de gewone school pc projecten gedaan worden. (echt een ramp, cntr-alt-deleten maar als je als ouder meehelpt met die kids op de w2k clients)


 Is zoiets goed te doen? (edubuntu naast de thinclients)

Netwerk met edubuntu op basisschool?
« Reactie #1 Gepost op: 2007/11/24, 12:30:52 »
Persoonlijk vind ik de doelstelling van edubuntu nogal verwarrend.  De 'leuke educatieve programmaatjes' kun je in de normale repro's vinden. Edubuntu is wel erg sterk als het om thin clients gaat. Heb het hier in de thuissituatie draaien. De werkstations hoeven alleen maar voorzien te zijn van 128 MB geheugen, simpele videokaart en een netwerkkaart die via het netwerk kan booten (PXE). Er hoeft niets geïnstalleerd te worden. Sterk nog, laat de harde schijven en diskdrives er uit (A)
[AMD X2 4600+] [8GB geheugen] [540 GB + 2 x 200 GB + 1 x 320 GBHD] [Kubuntu 8.10 + Vista Home Premium]

Offline jw

  • Lid
Netwerk met edubuntu op basisschool?
« Reactie #2 Gepost op: 2007/11/24, 12:37:57 »
Bedankt voor je reactie stormzoeker.

Ik heb ook gelezen dat edubuntu niet zo er mee ontwikkeld is als ubuntu zelf. Goede tip om die HD's er zelfs uit te laten. Ik vraag wel of ik een paar pc's mag meenemen, test ik thuis het 1 en ander uit. Heb nog een wel oude pc die als server kan dienen.

Die 6 thin clients, kleine dell pc'tjes, worden trouwens vervangen over een tijdje. Ik denk dat daar geen HD's inzitten, want er zitten ook geen cd-roms in. Misschien kan ik die dells hergebruiken, zodat ze 6 win netwerkpc's krijgen en op 6 oude dell clients ubuntu of edubuntu.

Netwerk met edubuntu op basisschool?
« Reactie #3 Gepost op: 2007/11/24, 12:42:18 »
Hmmm, hou er wel rekening mee dat de server toch wel aan enkele voorwaarden moet voldoen. Alle programma's die op de thin clients gestart worden draaien namenlijk op de server. Genoeg geheugen is aan te raden en snelle schijven lijkt me ook geen overbodige luxe. Een niet te oude PC, voorzien van 2 netwerkkaarten en 1 GB+ geheugen zou moeten voldoen voor 6 thin clients (mits er niet teveel 'zware' programma's draaien). Al zou ik dan wel een gigabyte netwerkje overwegen op het gedeelte waar de thin clients zitten.
[AMD X2 4600+] [8GB geheugen] [540 GB + 2 x 200 GB + 1 x 320 GBHD] [Kubuntu 8.10 + Vista Home Premium]

Offline jw

  • Lid
Netwerk met edubuntu op basisschool?
« Reactie #4 Gepost op: 2007/11/24, 12:45:50 »
Overigens mag ik natuurlijk niet zomaar het hele netwerk zelf veranderen, want ze hebben een contract met een firma die school educatie spul levert, allemaal windows helaas. Ook de schoolborden "leunen"  helaas op win xp.

Netwerk met edubuntu op basisschool?
« Reactie #5 Gepost op: 2007/11/24, 12:49:55 »
Windows is niet slecht, en als er ondersteuning is dan zullen de problemen wel meevallen. Als je zou omschakelen naar b.v. Edubuntu, dan moet je héél zeker weten dat je ook ondersteuning kunt leveren. Soms is MS beter, soms is Linux beter
[AMD X2 4600+] [8GB geheugen] [540 GB + 2 x 200 GB + 1 x 320 GBHD] [Kubuntu 8.10 + Vista Home Premium]

Offline jw

  • Lid
Netwerk met edubuntu op basisschool?
« Reactie #6 Gepost op: 2007/11/24, 12:51:16 »
Die server op school is niet super stabiel, dit jaar is hij er een paar keer mee gestopt. Ik hoop dat de server ook vernieuwd gaat worden, en die lekker vlot ook wat meerdere thin-clients aankan. Zal maandag eens informeren wat er precies aangeschaft wordt. Het netwerk gaat trouwens naar glasvezel, gelukkig geen wifi (straling met die kids?)

Netwerk met edubuntu op basisschool?
« Reactie #7 Gepost op: 2007/11/24, 12:53:48 »
Tsja, als de hardware niet stabiel is dan zal het OS (welk OS dan ook) hier niets aan veranderen.... dan blijf je problemen houden.
De discussie over wifi en straling ga ik niet aan. Persoonlijk vind ik een bedraad netwerk sneller en stabieler, maar dat is een ander verhaal.
[AMD X2 4600+] [8GB geheugen] [540 GB + 2 x 200 GB + 1 x 320 GBHD] [Kubuntu 8.10 + Vista Home Premium]

Offline jw

  • Lid
Netwerk met edubuntu op basisschool?
« Reactie #8 Gepost op: 2007/11/24, 13:03:21 »
Wifi en straling (ook van dect-gsm-umts-bluetooth en meer) is een erg moeilijk onderwerp. Het probleem is dat maar een paar mensen gevoelig zijn voor EM straling. Verder zijn de bewijzen erg moeilijk causaal in verbinding te brengen. Als we nu gewoon voor de zekerheid hard-wired nemen, loop je geen risico. Mijn dochter slaapt onder de dect van de buurman (2 onder 1 kap, tegen scheidingsmuur de dect van buurman, bed van 6 jarige dochter ook) Na afschermen is de EM straling redelijk gereduceerd. Nu tandenknarst ze veel minder s'nachts. Kan toeval zijn, maar testen geven meerdere keren zelfde resultaat. Na het verwijderen van mijn eigen dect is mijn tinnitus enorm afgenomen.

Goed nu stoppen met dit off-topic verhaal, nu weer verder met het eventuele edubuntu netwerk op de basisschool.

Ik zal kijken wat voor server het is. Hij is op afstand uit te schakelen ICT bedrijf heeft 'm uitgezet vrijdag.
.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Netwerk met edubuntu op basisschool?
« Reactie #9 Gepost op: 2007/11/24, 14:35:14 »
Edubuntu heeft een LTSP-server aan boord en is heel gemakkelijk op te zetten voor thin clients. Kijk hier eens naar dit succesverhaal:
http://education.zdnet.com/?p=1047

Offline jw

  • Lid
Netwerk met edubuntu op basisschool?
« Reactie #10 Gepost op: 2007/11/24, 16:06:54 »
Ha die Pjotr.

Ben 'm al aan het lezen.

Offline jw

  • Lid
Netwerk met edubuntu op basisschool?
« Reactie #11 Gepost op: 2007/11/24, 16:27:32 »
Uit datzelfde draadje: Er zijn ook lui die niet zo positief denken over ons, linux "hippies" We moeten dat maar thuis doen. Mijn dochter wil steeds op mijn pc, die gaat tenminste snel en heeft lekker Gcompris

...Welcome to the ghetto
    As a teacher in the 80s and 90s, I fought hard to remove useless Apple IIs and the rest of the non-standard hardware and software from schools.

    Teaching is not just for gratifying your hobbies, it's about preparing students for the real world. Guess what? The real world uses Windows. That's the standard interface and that's where all the apps are. My daughter came home sorrowfully some months ago to say she wasn't very good with computers. Since I've seen her using Windwos from the age of 3 I asked how could this be so? It turned out that they were using Apples at her school and she was now trying to remember Apple keys and other non-useful rubbish in what was supposed to be computer classes.

    I have no problem with the occasional *nix lab - boys with social problems have to be taught to - but condemning students to waste their time with fringe computing is a disservice. I realise for the most part you are providing a Windows environment through thin clients (ugggh), but this constant *nix muttering and experimenting should be done on your own time and not interfere with the students learning the world OS and standard applications....

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Netwerk met edubuntu op basisschool?
« Reactie #12 Gepost op: 2007/11/24, 16:52:23 »
Tja, wat wil je je kinderen leren? Hoe ze goed in het Windowsmenu terechtkunnen, of hoe software *als zodanig* werkt? Aapjes die 1 truukje kennen, of mensen die goed thuis zijn in meerdere gebruikersomgevingen en er de beste uitkiezen voor het doel dat ze beogen?

Offline jw

  • Lid
Netwerk met edubuntu op basisschool?
« Reactie #13 Gepost op: 2007/11/24, 17:47:19 »
Precies Pjotr. Op school leren ze wel met die omweg-windows te werken, kunnen ze thuis gewoon lekker computeren/ spelletjes/educatief/tekenen en ik weet niet allemaal. Vooral in die leeftijd van de basisschool kunnen ze veel oppikken, doen ze in 1 moeite.
Ik denk dat vista eindelijk wat beter wordt gezien gebruiksgemak, maar dat heeft dan ook 7 OS'sen geduurd. Maar vista lijkt wel heeel veel op OS-X wat mij en vele anderen betreft.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Netwerk met edubuntu op basisschool?
« Reactie #14 Gepost op: 2007/11/24, 17:50:28 »
Mijn eigen kinderen (14 en 16) kunnen inmiddels prima uit de voeten in Ubuntu, Xubuntu en in Windows. Geen enkel punt voor ze.

Offline jw

  • Lid
Netwerk met edubuntu op basisschool?
« Reactie #15 Gepost op: 2007/11/24, 18:04:58 »
Die man mopperde op Apple spul, met de apple key's iets in windows nee dat gaat niet. Wat dat betreft is linux neutraler, vooral ubuntu kun je erg makkelijk mee leren omgaan, standaardtoepassingen zijn vergeleken met win erg eenvoudig.

Hoeveel handelingen je in win2k moet doen om een usb stick uit te lezen. En vervolgens ""veilig"" te ontkoppelen, pffff. Linksboven, rechtonder taakbalk, verkenner, win laat je alle hoeken van je desktop zien.

Offline jw

  • Lid
Netwerk met edubuntu op basisschool?
« Reactie #16 Gepost op: 2008/01/29, 09:31:06 »
Weer na lange tijd een berichtje

Ik heb de loodzware server verhuisd naar het nieuwe pand, ze hebben ook nieuwe pc's. Geven al een tijd les, de nieuwe electronische schoolborden zijn al een paar keer vastgelopen (win laptop)

Ik heb nu 5 oude Dell SFF GX150 pctjes staan, daar mag ik wat mee doen voor op school als reserve.

Proc. is 1G, 256mB sdram, en ik denk 20G HD. Volgens mij kan daar prima ubuntu 7.10 op, of edubuntu. Ik denk dat ik er 2 goede pc's ervan kan maken (geheugen verdubbelen ed)