Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Software Centre werkt niet meer  (gelezen 1398 keer)

Software Centre werkt niet meer
« Gepost op: 2016/12/22, 12:19:56 »
Beste mensen
Mijn Ubuntu Software (boodschappentas) doet het niet meer.

Als ik het icoon in de programma lijst aanklik verschijnt er heel kort het vertrouwde beeld maar dat verdwijnt weer voor het volledig geladen is. Ik kan dus geen programma’s meer downloaden van het ubuntu software centre.
Al enige tijd krijg ik de melding – Ubuntu 16.04 interne fout- met het verzoek dit te melden, wat ik dan ook doe.

Recentelijk heb ik Kdenlive 15.12.3 geïnstalleerd, volgens richtlijnen van de Kden site, met:
sudo add-apt-repository ppa:kdenlive/kdenlive-stable
sudo apt-get update
sudo apt-get install kdenlive
maar of dat er wat mee te maken heeft?

Ook heb ik via synaptic software center opnieuw geïnstalleerd, overigens zonder iets anders te verwijderen.
Ook dat helpt niet.
Als omweg heb ik in een post de tip gevonden om op https://apps.ubuntu.com/cat/search/?q=kden&op=      een programma uit te zoeken en dat dan met synaptic te installeren.

Ik vind het toch zonde dat ik Software Centre niet meer kan gebruiken.
Hoe kan ik dit herstellen?

Groeten Jan Willem
Systeem
Medion P5305F
Systeem Medion i5 3350p cpu, 3,10GHz x 4, 64bit, 8GB, C schijf 1TB, D schijf 2TB.
Ubuntu 16.04
Videokaart Asus Geforce GT730 (2GB 900MHz). 

Offline vanadium

  • Lid
Re: Software Centre werkt niet meer
« Reactie #1 Gepost op: 2016/12/22, 13:02:22 »
Ik vermoed dat synaptic wel nog werkt? Voer ook eens het commando "sudo apt update" uit: verloopt dit ook zonder problemen? Dan is (gelukkig) het pakkettensysteem nog in orde.

Start eens softwarecentrum op vanaf de commandolijn: "gnome-software". Het start normaal gezien op zonder enige foutmelding (en geeft zelfs onmiddellijk de commandoprompt weer vrij). Zijn er foutmeldingen?

Maak eens een nieuwe account aan op je systeem. Log daar in. Start gnome-software nu wel op? Indien ja, dan ligt het aan een gebruikersspecifieke configuratie. Indien ook niet, dan misschien eens herinstalleren:

sudo apt remove ubuntu-desktop
sudo apt purge gnome-software
sudo apt autoremove
sudo apt install ubuntu-desktop
(ik verwijder hier ook eens ubuntu-desktop: als je het nadien herinstalleert, zal dat ook gnome-software terug binnentrekken, en eventuele andere missende componenten van de ubuntu-desktop herstellen).

Re: Software Centre werkt niet meer
« Reactie #2 Gepost op: 2016/12/22, 22:20:09 »
Synaptic werkt nog wel.

Na ‘sudo apt update’ krijg ik de volgende melding:
161 pakketten kunnen opgewaardeerd worden. Voer 'apt list --upgradable' uit om ze te zien.
*   Na ‘apt list –upgradable’ krijg ik een lijst te zien maar zijn ze dan ook uitgevoerd of hoe laat    je dat uitvoeren?

Als ik ‘Gnome-software’ in de terminal invoer doet software centre het weer, ook vanaf de snelkoppeling “boodschappentas” maar de terminal geeft wel een serie van onder andere de volgende waarschuwingen:

(gnome-software:3098): Gs-WARNING **: Failed to create permission org.freedesktop.packagekit.trigger-offline-update: GDBus.Error:org.freedesktop.PolicyKit1.Error.Failed: Action org.freedesktop.packagekit.trigger-offline-update is not registered

(gnome-software:3098): Gs-WARNING **: Failed to create permission org.freedesktop.packagekit.trigger-offline-update: GDBus.Error:org.freedesktop.PolicyKit1.Error.Failed: Action org.freedesktop.packagekit.trigger-offline-update is not registered

(gnome-software:3098): Gs-WARNING **: Failed to create permission org.freedesktop.packagekit.trigger-offline-update: GDBus.Error:org.freedesktop.PolicyKit1.Error.Failed: Action org.freedesktop.packagekit.trigger-offline-update is not regist

*   en zo voort, maak ik me hier druk om?

Een nieuw account aanmaken lijkt mij (nog) niet nodig

Mijn software centre doet het in ieder geval weer , resten nog mijn twee *vragen.

Groeten Jan Willem

Offline vanadium

  • Lid
Re: Software Centre werkt niet meer
« Reactie #3 Gepost op: 2016/12/23, 13:03:55 »
*   Na ‘apt list –upgradable’ krijg ik een lijst te zien maar zijn ze dan ook uitgevoerd of hoe laat    je dat uitvoeren?
Neen, dit geeft enkel informatie. Om effectief de upgrade te doen: "sudo apt upgrade"
Zelf heb ik het automatisch tonen van updates door softwarecentrum uitgeschakeld: die ik veel liever zelf nu en dan eens met de commandolijn
sudo apt update && sudo apt upgrade

Citaat
Mijn software centre doet het in ieder geval weer , resten nog mijn twee *vragen.
Hoe heb je het terug in werking gekregen? Om die meldingen hoef je je zeker niet druk te maken.

[edit]Een zoektocht naar je vraag levert antwoorden op voor het probleem dat je beschrijft: http://askubuntu.com/questions/761745/gnome-software-on-ubuntu-16-04-doesnt-work
Eens wissen van de gebruikersinstellingen lijkt mij hier het eerste wat het proberen waard is:
killall gnome-software
rm -r ~/.local/share/gnome-software

Indien niet verholpen, dan eens herinstalleren:
sudo apt-get autoremove gnome-software
sudo apt-get install gnome-software
« Laatst bewerkt op: 2016/12/23, 13:06:57 door vanadium »

Re: Software Centre werkt niet meer
« Reactie #4 Gepost op: 2016/12/26, 21:55:13 »
De software boodschappentas was weer terug na “sudo apt update” en ‘Gnome-software’  in de terminal te hebben gebruikt.
Volgens mij heeft het op starten van het software centrum met het commando  ‘Gnome-software’  het beste gewerkt.

Ergens heb ik wel een update uitgevoerd want als ik nu
sudo apt update && sudo apt upgrade
invoer krijg ik 0 updates als antwoord.