Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: [OPGELOST] Toch maar weer een vraag over een Ubuntu/Kubuntu dualboot....  (gelezen 1051 keer)

Hoi allemaal,

De laatste week heb ik me ook verdiept in Kubuntu en de nieuwe KDE4 desktop, die ik er geweldig uit vind zien. KDE is me niet geheel onbekend, omdat ik af en toe weleens gestoeid heb met live-CD's met KDE als windowmanager.

Nu wilde ik de KDE desktop installeren op mijn bestaande Ubuntu (ik heb versie 8.10), maar ik krijg de melding dat het niet mogelijk is om de KDE desktop te installeren omdat mijn laptop dit niet zou ondersteunen. Het gekke is dat als ik Kubuntu via de live-CD opstart, deze gewoon werkt.

Nu vind ik het misschien een beter idee om Kubuntu naast Ubuntu te installeren, ook omdat mijn “normale” Ubuntu als het spreekwoordelijke zonnetje loopt, en ik niet wil dat ik – door het veranderen van het systeem – eventueel problemen krijg of voor onverwachte verrassingen kom te staan.

Nu heb ik dit forum afgestruind om eventueel te kunnen vinden hoe je Kubuntu naast Ubuntu kan installeren. Helaas heb ik geen afdoende antwoord hierop kunnen vinden. Vaak wordt het advies gegeven om de KDE desktop te installeren i.p.v. een dualboot, maar helaas gaat dit niet bij mij.

Dus mijn vraag is eigenlijk: Hoe installeer ik Kubuntu naast Ubuntu, en waarmee moet ik rekening houden? Gaat bijvoorbeeld Grub niet moeilijk doen als ik twee vrijwel identieke systemen naast elkaar installeer? En levert het sowieso geen (start)problemen op?

Misschien is dit proces al eerder beschreven in het forum, maar ik heb helaas geen (bevredigend) antwoord hierop kunnen vinden! Wellicht dat de ervaren Linux-gebruikers op dit forum hierin kunnen ondersteunen hoe een dualboot met Kubuntu in zijn werk gaat?

Ik verneem het wel. Alvast bedankt voor jullie tijd.  :)

Groetjes,
Marqeaux.
« Laatst bewerkt op: 2010/05/16, 04:23:36 door Marqeaux »
I'm just a simple guy who uses open source software. What's your excuse?

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Toch maar weer een vraag over een Ubuntu/Kubuntu dualboot....
« Reactie #1 Gepost op: 2009/08/09, 22:34:24 »
Het kan, maar het is helaas niet zo eenvoudig. Grootste problemen: UUID's (vooral die van de swap) en Grub (kernel updates!). Kijk hier eens:
http://sites.google.com/site/computertip/meervoudigopstartbaar

Re: Toch maar weer een vraag over een Ubuntu/Kubuntu dualboot....
« Reactie #2 Gepost op: 2009/08/09, 23:11:37 »
Het kan, maar het is helaas niet zo eenvoudig. Grootste problemen: UUID's (vooral die van de swap) en Grub (kernel updates!). Kijk hier eens:
http://sites.google.com/site/computertip/meervoudigopstartbaar

Hoi Pjotr,

Oei, dat is inderdaad een hoop "ellende", nu ik dit zo lees. Ik weet nu niet of ik dit wel aandurf. Ik vind het altijd zo zonde om een zo soepel draaiend systeem te "vernachelen".

Ik denk dat ik Kubuntu maar op een andere PC zet. Er is nog plek op de harde schijf van mijn vriendin's klaptop. Die heeft toch al een aantal keren gevraagd of ik Linux op haar vouw-PC wil installeren. Nu is de tijd dan maar gekomen. Ha ha ha....

Dank je wel weer voor je altijd deskundige hulp, Pjotr. ;-)

Groetjes,
Marqeaux.
I'm just a simple guy who uses open source software. What's your excuse?

Re: Toch maar weer een vraag over een Ubuntu/Kubuntu dualboot....
« Reactie #3 Gepost op: 2010/05/16, 01:26:23 »
Bericht verwijderd door auteur (niet meer relevant, want ik heb de instructies op Pjotr's site opgevolgd.)

Excuses voor het ongemak! Draadje mag weer dicht!  :-X
« Laatst bewerkt op: 2010/05/16, 04:23:09 door Marqeaux »
I'm just a simple guy who uses open source software. What's your excuse?