Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Ubunto of XP  (gelezen 5828 keer)

Offline johande

  • Lid
Ubunto of XP
« Gepost op: 2008/04/23, 16:03:22 »
Hallo,

ik ben nieuw hier en ook wat linux betreft nieuw...

Ik heb een oudere pc PIII 900 mhz op de kop kunnen tikken voor 10€ voor mijn ouders die computerleken zijn.

Zou ik best Ubuntu of toch maar xp erop zetten?
ze kennen niks van pc's dus dacht ik als ze dan toch iets leren, beter ubuntu dan xp.

ik zou zelf ook een pc met ubuntu proberen te installeren om kennis ervan op te doen... is dat doenbaar als leek op vlak van linux?

dank u

Offline Kees3

  • Lid
Ubunto of XP
« Reactie #1 Gepost op: 2008/04/23, 16:04:45 »
Hoeveel geheugen zit erin? Ubuntu lijkt mij prima geschikt voor dat doel

Offline johande

  • Lid
Ubunto of XP
« Reactie #2 Gepost op: 2008/04/23, 16:12:18 »
256Mb

ook de versie die morgen uitkomt?

StevenD

  • Gast
Ubunto of XP
« Reactie #3 Gepost op: 2008/04/23, 17:15:31 »
dat zou geen probleem mogen zijn. Zet er wel Xubuntu op, dat is vriendelijker voor oude pc's naar geheugengebruik toe. Post maar als je problemen hebt.

Offline Kiwinote

  • Lid
    • Launchpad
Ubunto of XP
« Reactie #4 Gepost op: 2008/04/23, 17:38:37 »
Ubuntu draait er redelijk goed op en vind ik zelf iets overzichtelijker voor een beginner dan xubuntu..

Ubunto of XP
« Reactie #5 Gepost op: 2008/04/23, 18:26:40 »
Ja, maar hij zal wel moeten installeren met de alternate-CD, en dat is dan misschien ook niet direct evident.

Maar ja, Johand, als je deze handleidingvolgt, waarbij je elke verwijzing naar Gutsy vervangt door Hardy, dan kom je d'r wel. :)
Omwille van de besparingen hebben ze het licht aan het eind van de tunnel ook uitgedaan...

Offline SwaH

  • Lid
Ubunto of XP
« Reactie #6 Gepost op: 2008/04/23, 19:04:56 »
Citaat van: Prosper
Ja, maar hij zal wel moeten installeren met de alternate-CD, en dat is dan misschien ook niet direct evident.

Maar ja, Johand, als je deze handleidingvolgt, waarbij je elke verwijzing naar Gutsy vervangt door Hardy, dan kom je d'r wel. :)
Ik weet niet wat de systeemeisen van 8.04 is maar als die even laag zijn gebleven als 7.10 dan kan het gewoon met de live-cd geïnstalleerd worden.

Ubunto of XP
« Reactie #7 Gepost op: 2008/04/23, 19:06:20 »
Ik heb hier thuis nog een 500 MHz met 256 mb ram staan met Ubuntu. Het draait niet supersnel, maar het is werkbaar.
Op de chat te vinden als debiantux

Ubunto of XP
« Reactie #8 Gepost op: 2008/04/23, 19:12:45 »
Gewoon Ubuntu installeren...  (met de alternate CD!)
Je bent dan in één keer klaar! Niet nog eens op zoek naar drivers en een Officepakket en virsuscanner installeren.
En dat ook nog eens volkomen legaal.

Ubunto of XP
« Reactie #9 Gepost op: 2008/04/23, 21:22:11 »
Ik draai hier ook ubuntu, op een niet supermoderne PC (zie onderaan) en heb een hele tijd gewerkt met 256MB ram en ubuntu...
Gaat prima ;)
PC: Processor - AMD Athlon II X4 640 (quad core, 3.0GHz), 4GB DDR2 RAM 800MHz, Videokaart: ATI Sapphire HD4850 met 512MB geheugen, 500gb 7200RPM HDD, Ubuntu 12.04 LTS

Wat doe je als je vraag is opgelost?

Ubunto of XP
« Reactie #10 Gepost op: 2008/04/23, 21:46:02 »
Ubuntu, Wat pictogrammen op het bureau blad voor Internet E-mail en open office tekstverwerker en eventueel een spelletje.Lijkt me voor de eerste start prima. Naderhand als de behoefte groter is kan je van alles er nog bij zetten
Scheelt ook een hoop gezeur met virussen etc. Tenzij je graag wat vaker met die PC in de weer bent. ;)

Met vriendelijke groet,

Gijs
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline DarkStar

  • Lid
    • Mijn persoonlijke website
Ubunto of XP
« Reactie #11 Gepost op: 2008/04/24, 09:05:42 »
Ik zou ook zeker Ubuntu installeren ipv XP! Zeker voor echte leken is Ubuntu meer geschikt omdat je er geen rotzooi op kan binnenhalen, en je hebt na de installatie ineens een hele hoop nuttige software er in zitten!

° Bezoek mijn blog Digital (in)Sanity °

Offline Idzme

  • Lid
    • http://idzme.wordpress.com/
Ubunto of XP
« Reactie #12 Gepost op: 2008/04/24, 09:18:40 »
Citaat van: Gijsbert
Ubuntu, Wat pictogrammen op het bureau blad voor Internet E-mail en open office tekstverwerker en eventueel een spelletje.Lijkt me voor de eerste start prima. Naderhand als de behoefte groter is kan je van alles er nog bij zetten
Scheelt ook een hoop gezeur met virussen etc. Tenzij je graag wat vaker met die PC in de weer bent. ;)

Met vriendelijke groet,

Gijs
ben ik het helemaal mee eens, heb ook op een oude pc (ouder dan wat jij post) linux geinstalleerd (puppy) voor mijn ouders...werkt prima, geen virussen, geen gedoe, gewoon internet, mail en verder niks.

Dus eigenlijk is er geen keuze bij xp of ubuntu :)
Intel Pentium 4 630, 3000 MHz (15 x 200), 1024 MB (SDRAM), 2x ST3160021A (160 GB, 7200 RPM, Ultra-ATA/100)
Ubuntu 8.10-Xubuntu 8.10
Linux user #464441 / Ubuntu user # 23391
Mini-distro's en het laatste Linux nieuws: http://idzme.wordpress.com
www.twitter.com/basidz

wagenmakers

  • Gast
Ubunto of XP
« Reactie #13 Gepost op: 2008/04/24, 11:58:38 »
Eerste stap gezet op weg naar Linux. Ben leek. Ubuntu 7.10 drie maal op een cd gebrand (image uiteraard) , en krijg bij alle drie cd's het Ubuntuopstartmenu met al of niet netjes lopende (oranje) balk. Verder komt ie niet. Naverloop van tijd een vage foutmelding , iets met "not-compatible" of "help" met honderd afkortingen. Het is een wat oudere AMD 2200 machine met 1000MB werkgeheugen. (Er staat winxp op)  Zou toch moeten werken. Eén van de cd's gebrand op de laagste snelheid (8x ipv 48 keer) maar dat helpt niet. Heeft iemand nog een advies?

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Ubunto of XP
« Reactie #14 Gepost op: 2008/04/24, 12:00:46 »
Citaat van: wagenmakers
Eerste stap gezet op weg naar Linux. Ben leek. Ubuntu 7.10 drie maal op een cd gebrand (image uiteraard) , en krijg bij alle drie cd's het Ubuntuopstartmenu met al of niet netjes lopende (oranje) balk. Verder komt ie niet. Naverloop van tijd een vage foutmelding , iets met "not-compatible" of "help" met honderd afkortingen. Het is een wat oudere AMD 2200 machine met 1000MB werkgeheugen. (Er staat winxp op)  Zou toch moeten werken. Eén van de cd's gebrand op de laagste snelheid (8x ipv 48 keer) maar dat helpt niet. Heeft iemand nog een advies?
Hmmmm...

Vandaag komt er een spiksplinternieuwe Ubuntuversie uit: 8.04. Probeer het straks eens daarmee? Vanavond zal die beschikbaar zijn.

Offline johande

  • Lid
Ubunto of XP
« Reactie #15 Gepost op: 2008/04/24, 14:39:48 »
Citaat van: Prosper
Ja, maar hij zal wel moeten installeren met de alternate-CD, en dat is dan misschien ook niet direct evident.

Maar ja, Johand, als je deze handleidingvolgt, waarbij je elke verwijzing naar Gutsy vervangt door Hardy, dan kom je d'r wel. :)
Ik zal wachten op de nieuwe versie 8.0.4 - moet ik dan de alternative version hebben?
is dit nodig omdat ik te weinig geheugen in m'n oude pc heb misschien?

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Ubunto of XP
« Reactie #16 Gepost op: 2008/04/24, 14:40:41 »
Nee, 1 GB RAM is meer dan zat.  Je kunt dus de gewone versie pakken.   :-)

Offline johande

  • Lid
Ubunto of XP
« Reactie #17 Gepost op: 2008/04/24, 14:43:01 »
Citaat van: pjotr123
Nee, 1 GB RAM is meer dan zat.  Je kunt dus de gewone versie pakken.   :-)
ik heb maar 256Mb

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Ubunto of XP
« Reactie #18 Gepost op: 2008/04/24, 14:44:52 »
Citaat van: johand
Citaat van: pjotr123
Nee, 1 GB RAM is meer dan zat.  Je kunt dus de gewone versie pakken.   :-)
ik heb maar 256Mb
O ja, overheen gelezen, die 1 GB is een ander.  :-)

256 MB is echt te weinig voor 8.04. Prik er eens wat bij? Met 384 MB zit je al goed, met 512 MB loopt het helemaal lekker. RAM-geheugen kost niet veel meer, tegenwoordig.

cy

  • Gast
Ubunto of XP
« Reactie #19 Gepost op: 2008/04/24, 19:06:36 »
Gekke vraag Ubuntu of XP!!!!

Al is je computer nog zo snel, windows vertraagd hem wel. Ubuntu natuurlijk!

256MB is inderdaad voor 8.04 echt te weinig. Gutsy gebruikt gemiddeld 300MB, met een beetje swappen ging dat nog wel, maar Hardy zit op een gemiddelde van 400MB.

Cy

NLsandman

  • Gast
Ubunto of XP
« Reactie #20 Gepost op: 2008/04/24, 21:30:04 »
Citaat van: pjotr123
Citaat van: johand
Citaat van: pjotr123
Nee, 1 GB RAM is meer dan zat.  Je kunt dus de gewone versie pakken.   :-)
ik heb maar 256Mb
O ja, overheen gelezen, die 1 GB is een ander.  :-)

256 MB is echt te weinig voor 8.04. Prik er eens wat bij? Met 384 MB zit je al goed, met 512 MB loopt het helemaal lekker. RAM-geheugen kost niet veel meer, tegenwoordig.
uuuuuuhm;-)

pc PIII 900 mhz

Dat draait op sdram 100 of 133 mhz, die reepjes zijn zeldzaam en duur.

@johand

Xp is ook niet geschikt voor die pc, hij gaat dan constant gebruik maken van de swapfile, in het begin gaat het nog wel maar na een tijdje is het niet meer te doen.
Een paar programma's open en de boel loopt traag of vast.
Ik zou dapper drake proberen op die pc, dat is de vorige LTS en die heeft nog tot en met 2009 ondersteuning.

Valeeva

  • Gast
Ubunto of XP
« Reactie #21 Gepost op: 2008/04/25, 00:06:25 »
Johan misschien ben je er al uit? Met de specificaties van die pc is ubuntu en xp geen optie. Dat wordt zooo traaaaag. Als je tijd en zin hebt probeer dan xubuntu, dat zal iets sneller gaan. En anders *kuch* windows98 *kuch* met goede virusscanner en liefst een dichtgetimmerde router tussen pc en adsl/kabel. Ik denk idd dat extra geheugen vrij prijzig zal zijn voor dat oude bakkie, Misschien 2e hands te vinden op Marktplaats?

Wellicht kun je beter wat meer geld investeren in een andere PIII of AMD met 512 of meer geheugen. Scheelt je een hoop tijd en zorgen.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Ubunto of XP
« Reactie #22 Gepost op: 2008/04/25, 00:09:00 »
Hier zijn wat lichtgewicht Linux alternatieven:
http://computertip.googlepages.com/minidistributies

Offline johande

  • Lid
Ubunto of XP
« Reactie #23 Gepost op: 2008/04/25, 08:21:34 »
en als ik die sdram heb (1gb) - is het dan nog een probleem, of is die PIII sowieso te traag en te oud..

Hendrikdegraaf

  • Gast
Ubunto of XP
« Reactie #24 Gepost op: 2008/04/25, 08:45:41 »
sdram 1GB??? Heb je er twee van 512MB op de kop getikt? Prijzig hoor!

Op zich lijkt het me dat het dan wel zal draaien. Aan de andere kant zijn je processor- en RAMcapaciteit wel een beetje uit balans. Als je ze moet kopen zou ik er twee van 256MB halen. Dat scheelt toch al weer zo'n 40 EUtjes...