Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Rechten op micro ds kaart: kan er geen muziek van verwijderen  (gelezen 910 keer)

Hallo,


ik heb een draagbaar klein radio 'ke waar een micro sd kaart in zit met, daar heb ik muziek op gezet.

Nu wou ik enkele liedjes daar vanaf doen maar dat lukt niet. Dan krijg ik een melding over rechten. Als ik het venster open zet van de sd-kaart, bij Eigenschappen, kan ik wel iets anders aanduiden bij die rechten, maar dat word niet onthouden, dat blijft bij veel dingen op alleen-lezen staan.

Weet iemand een manier om die rechten te veranderen zodat ik wel er aan kan veranderen, om muziek eraf te doen en er bij op te zetten?

Ik heb Ubuntu 19.10 op de laptop.

Alvast heel vriendelijk bedankt voor de hulp.

Groetjes,

Els

Offline ajjp

  • Lid
Re: Rechten op micro ds kaart: kan er geen muziek van verwijderen
« Reactie #1 Gepost op: 2020/02/08, 21:41:54 »
Start je bestandsbeheerder op als root: pkexec nautilus. Nu kun je als het goed is de bestanden verwijderen, als ook de rechten wijzigen.

Re: Rechten op micro ds kaart: kan er geen muziek van verwijderen
« Reactie #2 Gepost op: 2020/02/09, 10:17:14 »
Bedankt voor uw suggestie, maar hoe moet ik dat doen? Is dat een terminalopdracht, iets dat ik moet doen in een programma ofzo? Ik begrijp niet wat ik moet doen en waar ik de bestandsbeheerder moet zoeken.

Offline ajjp

  • Lid
Re: Rechten op micro ds kaart: kan er geen muziek van verwijderen
« Reactie #3 Gepost op: 2020/02/09, 17:13:59 »
Ja, dat is een terminalopdracht.
Na ingeven van wachtwoord, wordt nautilus geopend. Als je kaartje in de computer ingestoken is, wordt deze getoond. Rechts klikken geeft je de mogelijkheid om bij eigenschappen de rechten te wijzigen. Dat had je al gezien volgens je eerste post. Toen kon je die eigenschappen alleen niet wijzigen omdat je de rechten als root niet had; nu wel.

Re: Rechten op micro ds kaart: kan er geen muziek van verwijderen
« Reactie #4 Gepost op: 2020/02/10, 08:41:05 »
Bedankt voor uw uitleg.

Ik denk dat ik een foutmelding krijg met die opdracht:

els@els-SATELLITE-PRO-A50-C:~$ pkexec nautilus

** (org.gnome.Nautilus:5161): WARNING **: 08:38:40.671: Error on getting connection: Failed to load SPARQL backend: Cannot autolaunch D-Bus without X11 $DISPLAY
Unable to init server: Kon niet verbinden: Verbinding is geweigerd

(org.gnome.Nautilus:5161): Gtk-WARNING **: 08:38:40.673: cannot open display:
els@els-SATELLITE-PRO-A50-C:~$

Wat denkt u ervan? Ik zie ook nergens de micro sd-kaart staan. Normaal als ik naar Locaties ga moet ik daar de sd-kaart zien maar dat is niet.

OS: Ubuntu Gnome 22.04/Xubuntu 22.04; Windows 10 (dualboot) en RPI 2, 3 en 4: Bitwarden en Pihole (rpi2) Bullseye xfce, Retropie en Twister
***Steunpunt***  voor andere steunpunten: https://kaart.ubuntu-nl.org/
                    "Echte wijsheid is weten wat je niet weet"

Re: Rechten op micro ds kaart: kan er geen muziek van verwijderen
« Reactie #6 Gepost op: 2020/02/10, 10:04:11 »
Er moet toch ergens iets mis zijn, ik heb alle commando 's ingevoerd van de uitleg die u had doorgestuurd en ik kan nog niets aanpassen van rechten op de sd kaart.

Hier hetgeen in de terminal staat met de commando 's te doen:

els@els-SATELLITE-PRO-A50-C:~$ sudo apt-get install nautilus-admin
Pakketlijsten worden ingelezen... Klaar
Boom van vereisten wordt opgebouwd       
De statusinformatie wordt gelezen... Klaar
nautilus-admin is reeds de nieuwste versie (1.1.9-2).
De volgende pakketten zijn automatisch geïnstalleerd en zijn niet langer nodig:
  libpango1.0-0 libpangox-1.0-0
Gebruik 'sudo apt autoremove' om ze te verwijderen.
0 opgewaardeerd, 0 nieuw geïnstalleerd, 0 te verwijderen en 4 niet opgewaardeerd.
els@els-SATELLITE-PRO-A50-C:~$ nautilus -q
els@els-SATELLITE-PRO-A50-C:~$ wget https://raw.githubusercontent.com/hotice/webupd8/master/org.gnome.nautilus.policy -O /tmp/org.gnome.nautilus.policy
--2020-02-10 09:59:40--  https://raw.githubusercontent.com/hotice/webupd8/master/org.gnome.nautilus.policy
Herleiden van raw.githubusercontent.com (raw.githubusercontent.com)... 151.101.120.133
Verbinding maken met raw.githubusercontent.com (raw.githubusercontent.com)|151.101.120.133|:443... verbonden.
HTTP-verzoek is verzonden; wachten op antwoord... 200 OK
Lengte: 6964 (6,8K) [text/plain]
Wordt opgeslagen als: ‘/tmp/org.gnome.nautilus.policy’

/tmp/org.gnome.naut 100%[===================>]   6,80K  --.-KB/s    in 0,001s 

2020-02-10 09:59:40 (8,75 MB/s) - '‘/tmp/org.gnome.nautilus.policy’' opgeslagen [6964/6964]

els@els-SATELLITE-PRO-A50-C:~$ sudo cp /tmp/org.gnome.nautilus.policy /usr/share/polkit-1/actions/
els@els-SATELLITE-PRO-A50-C:~$ wget https://raw.githubusercontent.com/hotice/webupd8/master/org.gnome.gedit.policy -O /tmp/org.gnome.gedit.policy
--2020-02-10 10:00:06--  https://raw.githubusercontent.com/hotice/webupd8/master/org.gnome.gedit.policy
Herleiden van raw.githubusercontent.com (raw.githubusercontent.com)... 151.101.36.133
Verbinding maken met raw.githubusercontent.com (raw.githubusercontent.com)|151.101.36.133|:443... verbonden.
HTTP-verzoek is verzonden; wachten op antwoord... 200 OK
Lengte: 6745 (6,6K) [text/plain]
Wordt opgeslagen als: ‘/tmp/org.gnome.gedit.policy’

/tmp/org.gnome.gedi 100%[===================>]   6,59K  --.-KB/s    in 0s     

2020-02-10 10:00:07 (19,8 MB/s) - '‘/tmp/org.gnome.gedit.policy’' opgeslagen [6745/6745]

els@els-SATELLITE-PRO-A50-C:~$ sudo cp /tmp/org.gnome.gedit.policy /usr/share/polkit-1/actions/
els@els-SATELLITE-PRO-A50-C:~$ pkexec nautilus

** (org.gnome.Nautilus:8716): WARNING **: 10:00:48.841: Unable to get contents of the bookmarks file: Error opening file /root/.gtk-bookmarks: No such file or directory

** (org.gnome.Nautilus:8716): WARNING **: 10:00:48.841: Unable to get contents of the bookmarks file: Error opening file /root/.gtk-bookmarks: No such file or directory
Nautilus-Share-Message: 10:00:48.976: Called "net usershare info" but it failed: Uitvoeren van dochterproces ‘net’ is mislukt (No such file or directory)

** (org.gnome.Nautilus:8716): WARNING **: 10:01:01.008: Unable to get contents of the bookmarks file: Error opening file /root/.gtk-bookmarks: No such file or directory

** (org.gnome.Nautilus:8716): WARNING **: 10:01:01.008: Unable to get contents of the bookmarks file: Error opening file /root/.gtk-bookmarks: No such file or directory
totem-video-thumbnailer couldn't open file 'file:///tmp/gnome-desktop-file-to-thumbnail.mp3'


Offline ajjp

  • Lid
Re: Rechten op micro ds kaart: kan er geen muziek van verwijderen
« Reactie #7 Gepost op: 2020/02/10, 10:04:42 »
Citaat
Om pkexec te kunnen gebruiken moet je eerst nog wat anders doen ...
Sorry Els, ik had me niet gerealiseerd dat er op dit punt een verschil was tussen de Xfce en Gnome desktops.

Offline vanadium

  • Lid
Re: Rechten op micro ds kaart: kan er geen muziek van verwijderen
« Reactie #8 Gepost op: 2020/02/10, 11:14:02 »
Het zou kunnen dat het bestandssysteem op dat SD kaartje beschadigd is. Dan zal Linux standaard niet aankoppelen, of "enkel lezen" aankoppelen. Laat eens zien hoe dat kaartje aangekoppeld is met het commando
lsblk -f | grep -v loop
(Post commando en uitvoer in een bericht tussen "code" tags).

Zo krijgen we informatie over het bestandssysteem en de apparaatnaam, en kunnen we een commando aangeven om het bestandssysteem te checken.

Wellicht lost dat het probleem al op. Indien niet, dan kunnen we verder zien.

Re: Rechten op micro ds kaart: kan er geen muziek van verwijderen
« Reactie #9 Gepost op: 2020/02/10, 11:21:06 »
Dat geeft niet, bedankt om te willen proberen het op te lossen.

"els@els-SATELLITE-PRO-A50-C:~$ lsblk -f | grep -v loop
NAME   FSTYPE   LABEL UUID                                 FSAVAIL FSUSE% MOUNTPOINT
sda                                                                       
├─sda1 ext4           b6e36a1b-abb1-41c5-8c15-29c0162af382   36,6G    20% /
├─sda2                                                                   
├─sda5 swap           b562bd8b-e1ed-4f86-8f6a-92c36a583b1d                [SWAP]
└─sda7 ext4           a8f99a48-90bf-481e-9635-45239ce8e183   57,7G    62% /home
sdd                                                                       
└─sdd1 vfat           3233-6133                              14,7G     1% /media/els/3233-6133"

Bedankt alvast voor de moeite en de hulp, hopelijk geraakt het opgelost

Offline vanadium

  • Lid
Re: Rechten op micro ds kaart: kan er geen muziek van verwijderen
« Reactie #10 Gepost op: 2020/02/10, 11:31:56 »
OK, je kaartje moet dan /dev/sdd1 zijn, aangekoppeld op /media/els/3233-6133 en geformatteerd met vfat, het universele FAT32 formaat van Microsoft. Volledig naar verwachting. Volgend commando zal het bestandssysteem checken en automatisch consistent maken. Eérst ontkoppelen we het volume, dan pas kunnen we het checken:
sudo umount /dev/sdd1
sudo fsck.vfat -a /dev/sdd1
Post commando's en uitvoer hier, zodat ik kan volgen. Werp tenslotte de schijf uit met volgend commando
sudo eject /dev/sdd1
Verwijder de schijf nu fysiek, wacht enkele secondjes, en koppel die aan. Als het goed gaat, wordt die terug automatisch aangekoppeld an kan je nu zonder problemen lezen en schrijven.

Als er sterke beschadiging was, dan kunnen er muziekbestanden beschadigd zijn. Eigenlijk is het nu veiligst alles van die schijf te wissen en de muziek er vers terug op te plaatsen.

Re: Rechten op micro ds kaart: kan er geen muziek van verwijderen
« Reactie #11 Gepost op: 2020/02/10, 13:47:31 »
Bedankt voor uw antwoord, dit zegt de terminal:

els@els-SATELLITE-PRO-A50-C:~$ sudo umount /dev/sdd1
umount: /dev/sdd1: not mounted.
els@els-SATELLITE-PRO-A50-C:~$ sudo fsck.vfat -a /dev/sdd1
fsck.fat 4.1 (2017-01-24)
open: Bestandssysteem is alleen-lezen
els@els-SATELLITE-PRO-A50-C:~$ sudo eject /dev/sdd1
els@els-SATELLITE-PRO-A50-C:~$


Re: Rechten op micro ds kaart: kan er geen muziek van verwijderen
« Reactie #12 Gepost op: 2020/02/10, 14:00:33 »
Nadat ik ze terug aangekoppeld heb kan ik er nog altijd niets mee doen, het is nog steeds hetzelfde met de rechten.


Re: Rechten op micro ds kaart: kan er geen muziek van verwijderen
« Reactie #13 Gepost op: 2020/02/10, 14:58:00 »
Zit je sd kaartje in een adapter met een schuifje?
Staat die op 'locked'?
'Tips & tricks', zie: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html
Op chromeOS draaien ook gewoon de linux programma's. (Chromebook kopen? Kies dan bij voorkeur een exemplaar met een Intel processor.)
Zie voor een handleiding: https://www.youtube.com/watch?v=DHqqscTuqzk
En ook: https://www.youtube.com/watch?v=AsWgzH3OzYY

Re: Rechten op micro ds kaart: kan er geen muziek van verwijderen
« Reactie #14 Gepost op: 2020/02/10, 15:22:30 »
Dat zal het geweest zijn denk ik, die lock. Ik heb het micro sd kaartje in een andere adapterkaartje gestoken en nu kan ik wel muziek verwijderen. Daar heb ik nog nooit van gehoord met die lock. Nu werkt het dus wel.

Heel erg bedankt voor de hulp allemaal.