Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: WLAN eigenschappen  (gelezen 6352 keer)

Offline EvC

  • Lid
WLAN eigenschappen
« Gepost op: 2018/04/11, 19:17:54 »
Binnenkort wil ik mijn internetsnelheid verhogen bij mijn provider (van 40Mbit/s naar 100Mbit/s).
Dat houdt ook in dat ik een nieuw modem kan krijgen dat op 5GHz kan werken.
Hoe kan ik in Ubuntu 18.04 de WLAN eigenschappen van mijn Lenovo S410p notebook bekijken?

Bij Tweakers zie ik dit:  Verbinding (wlan)   802.11b, 802.11g, 802.11n (in het manual is het niet te vinden).
Dan is 5GHZ waarschijnlijk niet mogelijk voor dit notebook: maar dan ben ik wel voorbereid op de toekomst.  :)

De maximale snelheid voor mijn woonadres. Voldoende voor een alles in één abonnement.
Internet + bellen bij Telfort en TV kijken via de kabel van Ziggo wordt me te duur:
Dell XPS 13:  Fedora Workstation 40 Beta + GNOME Boxes

Re: WLAN eigenschappen
« Reactie #1 Gepost op: 2018/04/11, 20:10:46 »
Om de preciese chip te achterhalen, doe het volgende commande in de terminal en zoek even via Google of Tweakers of deze 5GHz ondersteunt.

lspci | grep Network
Edit: even gezocht naat het laptop model op Tweakers: https://tweakers.net/pricewatch/369540/lenovo-ideapad-s410p-00397/specificaties/

Daar staat onder Interfaces dat er geen 5GHz-ondersteuning is. Maar het is best om even, specifiek op het wlan kaartje te zoeken. Soms word niet elk model met dezelfde chip geleverd. Het is ook natuurlijk gewoon mogelijk om er een 5GHz compatibel kaartje in te steken.
« Laatst bewerkt op: 2018/04/11, 20:14:13 door Nunslaughter »

Offline EvC

  • Lid
Re: WLAN eigenschappen
« Reactie #2 Gepost op: 2018/04/11, 21:11:37 »
Een geweldig idee om het kaartje eventueel te vervangen.

Dit is de output van de opdrachtregel:  02:00.0 Network controller: Qualcomm Atheros AR9485 Wireless Network Adapter (rev 01)

Daarop zoeken levert nog weinig op. Een beetje hulp voor een 5GHz vervangend kaartje zie ik graag tegemoet.

Vervangen lijkt me goed te doen:



Edit: andere afbeeldingenhost gebruikt.

« Laatst bewerkt op: 2018/04/19, 17:19:49 door EvC »
Dell XPS 13:  Fedora Workstation 40 Beta + GNOME Boxes

OS: Ubuntu Gnome 22.04/Xubuntu 22.04; Windows 10 (dualboot) en RPI 2, 3 en 4: Bitwarden en Pihole (rpi2) Bullseye xfce, Retropie en Twister
***Steunpunt***  voor andere steunpunten: https://kaart.ubuntu-nl.org/
                    "Echte wijsheid is weten wat je niet weet"

Offline EvC

  • Lid
Re: WLAN eigenschappen
« Reactie #4 Gepost op: 2018/04/11, 21:56:39 »
De afmetingen en aansluitingen van de module in het notebook kan ik nog niet achterhalen.
De module die in je link staat lijkt me alleen geschikt voor een desktop PC ?
Dell XPS 13:  Fedora Workstation 40 Beta + GNOME Boxes

Offline EvC

  • Lid
Re: WLAN eigenschappen
« Reactie #5 Gepost op: 2018/04/11, 22:48:00 »
Met deze adapter kom ik heel dicht in de buurt (lijkt me) ?

Die extra bluetooth brengt me wel in verwarring.
Dell XPS 13:  Fedora Workstation 40 Beta + GNOME Boxes

Re: WLAN eigenschappen
« Reactie #6 Gepost op: 2018/04/12, 07:49:26 »
De afmetingen en aansluitingen van de module in het notebook kan ik nog niet achterhalen.
De module die in je link staat lijkt me alleen geschikt voor een desktop PC ?

Ja sorry inderdaad voor een desktop.
OS: Ubuntu Gnome 22.04/Xubuntu 22.04; Windows 10 (dualboot) en RPI 2, 3 en 4: Bitwarden en Pihole (rpi2) Bullseye xfce, Retropie en Twister
***Steunpunt***  voor andere steunpunten: https://kaart.ubuntu-nl.org/
                    "Echte wijsheid is weten wat je niet weet"

Offline ajjp

  • Lid
Re: WLAN eigenschappen
« Reactie #7 Gepost op: 2018/04/12, 10:07:22 »
Citaat
Die extra bluetooth brengt me wel in verwarring.
Ik heb ook een gecombineerde Wifi-plus-Bluetooth-kaart van Intel, hoewel ik niets met Bluetooth doe. Maar een probleem geeft dat niet; ik merk er niets van.

Re: WLAN eigenschappen
« Reactie #8 Gepost op: 2018/04/12, 10:43:06 »
Ik heb nog een half mini formaat wifi kaartje liggen.
Intel Centrino Advanced N 6205.
https://ark.intel.com/products/59471/Intel-Centrino-Advanced-N-6205-Dual-Band

Heb je daar wat aan?


Trouwens; heb je een Lenovo laptop?
Check dan even of die geen HW lock heeft. (lees: alleen specifieke wifi kaartjes werken....)
Erg vervelend beleid van Lenovo...
« Laatst bewerkt op: 2018/04/12, 10:47:26 door VuurVosje »

Offline EvC

  • Lid
Re: WLAN eigenschappen
« Reactie #9 Gepost op: 2018/04/12, 16:12:38 »
Hartelijk dank voor jullie reacties.

De Intel® Dual Band Wireless-AC 7260 met deze specificaties heb ik inmiddels hier besteld.

Hoewel er bij ALIExpress dit geschreven wordt;   Support OS: Win7/8/10 (WinXP & Vista Linux DO NOT Support)  neem ik toch de uitdaging aan.

En inderdaad betreft het hier een Lenovo S410p ideapad notebook en wordt het een dubbele gok (fingers crossed). Het notebook is wel Intel geconfigureerd.
Dell XPS 13:  Fedora Workstation 40 Beta + GNOME Boxes

Re: WLAN eigenschappen
« Reactie #10 Gepost op: 2018/04/12, 20:15:50 »
Hoewel er bij ALIExpress dit geschreven wordt;   Support OS: Win7/8/10 (WinXP & Vista Linux DO NOT Support)  neem ik toch de uitdaging aan.

Zorg gewoon dat ge kernel 4.2 of nieuwer draait. Volgens de Intel website: https://www.intel.com/content/www/us/en/support/articles/000005511/network-and-i-o/wireless-networking.html

Het fijne aan Intel hardware is dat de drivers gewoon in de kernel zitten, dus ge zult niks extra moeten doen hiervoor (ervan uitgaande dat het kaartje past en er geen Lenovo magie aan te pas komt).

Offline EvC

  • Lid
Re: WLAN eigenschappen
« Reactie #11 Gepost op: 2018/04/12, 20:29:43 »
Gezien de positieve Linux reacties in het Tweakers artikel heb ik inderdaad goede hoop dat het goed zal gaan (voor een mooi prijsje).
Als de adapter binnen is kan ik het testen met 2,4 GHz.

Voorlopig wacht ik nog op een offerte van de provider (Telfort) en speelt er nog een maand opzegtermijn van mijn TV provider (Ziggo).
In de maand juni is het de bedoeling dat het rond is.
Dell XPS 13:  Fedora Workstation 40 Beta + GNOME Boxes

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: WLAN eigenschappen
« Reactie #12 Gepost op: 2018/04/12, 20:54:11 »
Voorlopig wacht ik nog op een offerte van de provider (Telfort)
Zorg dan wel, dat je de expiriabox V10 krijgt en niet de V8 !
De V8 heet geen 5GHz, de V10 wel, en die werkt bij mij goed :lol:
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline EvC

  • Lid
Re: WLAN eigenschappen
« Reactie #13 Gepost op: 2018/04/12, 21:06:25 »
De Experiabox V10 is inderdaad de bedoeling. Goed om te horen dat het bij jou goed werkt.
Dell XPS 13:  Fedora Workstation 40 Beta + GNOME Boxes

Offline EvC

  • Lid
Re: WLAN eigenschappen
« Reactie #14 Gepost op: 2018/04/13, 00:15:55 »
Zorg dan wel, dat je de expiriabox V10 krijgt

Als je Alles-in-1 hebt met dit modem, welke tv-ontvanger uit dit rijtje krijg je dan?
Dell XPS 13:  Fedora Workstation 40 Beta + GNOME Boxes

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: WLAN eigenschappen
« Reactie #15 Gepost op: 2018/04/13, 09:38:15 »
Als je Alles-in-1 hebt met dit modem, welke tv-ontvanger uit dit rijtje krijg je dan?
Dat weet ik niet, het heeft een rood display en een witte afstandsbediening.
Ik dacht dat het de Arris was, maar ik ben niet thuis, dus ik kan het niet nakijken :lol:
Deze is in november  geleverd met de V8, maar na herhaaldelijke problemen is deze geruild voor de V10, waarmee ik zeer tevreden ben.
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline EvC

  • Lid
Re: WLAN eigenschappen
« Reactie #16 Gepost op: 2018/04/13, 14:26:18 »
Dan heb ik het nodige te doen met mijn Logitech Harmony Smart afstandbediening.
Nu kijk ik nog TV via de kabel met een CI+ module. Dan wordt het een TV-ontvanger die ik erbij moet programmeren.
Het is even puzzelen maar het enorme gebruiksgemak is het wel waard:



Edit: Andere afbeeldingenhost gerbruikt.
« Laatst bewerkt op: 2018/04/14, 13:53:49 door EvC »
Dell XPS 13:  Fedora Workstation 40 Beta + GNOME Boxes

nahjo

  • Gast
Re: WLAN eigenschappen
« Reactie #17 Gepost op: 2018/04/13, 16:01:02 »
even offtopic
@EvC bij je bericht doe je vaak een afbeelding. Niks mis mee hartstikke mooi maar ik (en misschien ook anderen) zou het zeer op prijs stellen wanneer je , net als vele anderen dat doen, een kleiner formaat zou maken met de mogelijkheid natuurlijk voor een grotere afbeelding wanneer je op de afbeelding klikt. Misschien kun je zoiets met je afbeeldingenhoster regelen?
Het is maar een verzoekje hoor  :)
Zoiets

 


« Laatst bewerkt op: 2018/04/13, 16:27:29 door nahjo »

Offline EvC

  • Lid
Re: WLAN eigenschappen
« Reactie #18 Gepost op: 2018/04/13, 18:37:21 »
Daar wil ik heel graag aan voldoen als men mij een afbeeldingenhoster kan geven waar ik niet hoef in te loggen.
Alles wat ik hier plaats schaal ik al naar 800 pixels breed (met de Nautilus schaler) en plaats het dan hier met IMGDumper. Bij het klikken op die afbeelding krijgt men geen vergroting te zien. Vandaar het formaat dat ik hanteer.
Dell XPS 13:  Fedora Workstation 40 Beta + GNOME Boxes

Re: WLAN eigenschappen
« Reactie #19 Gepost op: 2018/04/13, 18:44:38 »

Offline EvC

  • Lid
Re: WLAN eigenschappen
« Reactie #20 Gepost op: 2018/04/13, 18:51:14 »
Dat zijn hosters waar ik zonder in te loggen handelingen moet doen om niet als spammer gezien te worden.
Vandaar dat die niet mijn voorkeur hebben: het werkt niet vlot.
Dell XPS 13:  Fedora Workstation 40 Beta + GNOME Boxes

nahjo

  • Gast
Re: WLAN eigenschappen
« Reactie #21 Gepost op: 2018/04/13, 19:42:44 »
Daar wil ik heel graag aan voldoen als men mij een afbeeldingenhoster kan geven waar ik niet hoef in te loggen.
Alles wat ik hier plaats schaal ik al naar 800 pixels breed (met de Nautilus schaler) en plaats het dan hier met IMGDumper. Bij het klikken op die afbeelding krijgt men geen vergroting te zien. Vandaar het formaat dat ik hanteer.
Joh geen probleem een kleine toevoeging in mijn uBlock filter heeft het al voor mij opgelost. Ik gebruik hier op het forum heel veel het overzicht met recente berichten en bij die grote afbeeldingen krijg ik kramp in mijn scroll vinger.  :)

Offline EvC

  • Lid
Re: WLAN eigenschappen
« Reactie #22 Gepost op: 2018/04/13, 19:54:04 »
Hopende op een reactie van het forumbeheer heb ik eerder al dit topic geplaatst om het één en ander vlot te trekken.
Helaas is er geen feedback en is er nu een wildgroei van afbeeldingen met verschillende formaten.
Ik wil best weer een nieuw topic aanmaken als ik medewerking mag verwachten.

Edit: zinsbouw aangepast.
« Laatst bewerkt op: 2018/04/13, 22:23:25 door EvC »
Dell XPS 13:  Fedora Workstation 40 Beta + GNOME Boxes

Offline EvC

  • Lid
Re: WLAN eigenschappen
« Reactie #23 Gepost op: 2018/04/18, 23:12:06 »
Bah, Telfort heeft de prijzen verhoogd.
Weliswaar voor nieuwe klanten - ik heb al internet + vast bellen - maar toch wordt het goed opletten welke offerte ze me voor willen schotelen.
Dell XPS 13:  Fedora Workstation 40 Beta + GNOME Boxes

Offline rico70

  • Lid
Re: WLAN eigenschappen
« Reactie #24 Gepost op: 2018/04/19, 12:34:09 »
Citaat
Bij Internet en Internet en TV is een telefoonnummer voor Vast Bellen niet meer gratis
Uitgaand bellen doe ik al jaren via CheapConnect*, als mensen mij willen bellen kunnen ze nar mijn mobiel bellen.
* prepaid, geen nummer om op gebeld te worden. Een nummer kost €8,95 per jaar, dat is overigens nog steeds goedkoper dan bij de internetboeren