Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: maken grafische applicaties linux  (gelezen 2152 keer)

Offline maxpower

  • Lid
maken grafische applicaties linux
« Gepost op: 2008/10/30, 14:53:37 »
Hallo mensen,

Ik ben webdevelloper.. php is daarom een logische keuze, daarnaast heb ik in het verleden veel gewerkt met microsoft visual basic. Daarnaast zijn er een hele stapel programmeertalen waar ik redelijke commandline applicaties mee kan maken.. NU wil ik graag bezig gaan met programmeren van echte programma's op linux, en commandline paketjes maken lukt al aardig in c++, c, python en java.  Maar nu wil ik graag de stap maken om ook eens een grafische applicatie te maken voor linux nu is mijn vraag:

Welke taal kan ik daar het beste voor nemen? als ik er een nieuwe taal voor moet leren is dat niet een heel groot probleem, ik pak talen over het algemeen wel snel op alleen ik denk, gezien ik enige ervaring heb met enkele talen dat dit niet persee nodig zal zijn.

 welke ide kan ik het beste nemen? is er ook een ide met een hele goede intergratie met een interface designer?


 En het belangrijkste.. Welke tutorials raden jullie me aan? Ik ben bijzonder slecht in engels. dus het liefst een nederlands talige tutorial, of een tutorial met makkelijk te lezen engels. Wel mogen er vaktermen gebruikt worden.

Met vriendelijke groet,

Mark.

maken grafische applicaties linux
« Reactie #1 Gepost op: 2008/10/30, 15:03:34 »
Kijk hier eens rond in het programmeren deel, er is al heel veel over gesproken. Er zijn ook al heel wat links naar tutorials gegeven, dus dat zal ook wel lukken. Het moeilijkste is misschien wel kiezen welke toolkit te gebruiken. Ikzelf ben heel tevreden met GTK+, hiervoor gebruik ik Glade en gewoon Gedit om mijn Python code in te schrijven.

Offline profoX

  • Lid
    • wesley
    • Lionslink
maken grafische applicaties linux
« Reactie #2 Gepost op: 2008/10/30, 19:18:20 »
Qt 4 met eender welke programmeertaal naar keuze.. Python is leuk om te beginnen en is erg goed ondersteund..
interface designer: designer-qt4
IDEs met ingebedde interface designers zijn vaak niet up-to-date of hebben wat issues..
omdat de designer component vaak veranderd, maar de ingebedde versie niet..
je kan best de code ontwikkelen in een IDE of text editor en de interface ontwerpen met designer-qt4
Human Knowledge Belongs To The World -- Antitrust (2001)
Nederlandstalige Ubuntu documentatie van Ubuntu-NL (wiki)

Speedboy

  • Gast
maken grafische applicaties linux
« Reactie #3 Gepost op: 2008/10/30, 20:33:00 »

maken grafische applicaties linux
« Reactie #4 Gepost op: 2008/10/30, 21:12:00 »
Citaat van: Speedboy
http://www.learningpython.com/2006/05/30/building-an-application-with-pygtk-and-glade/

Deze tutorial is handig om mee te beginnen!
Inderdaad, ook de andere PyGTK tutorials op die site. Ze zijn wel nog gemaakt met Glade 2, dus de screenshots en een paar kleine dingen zijn wat anders, maar het is heel goed te volgen.

Offline Double12

  • Lid
maken grafische applicaties linux
« Reactie #5 Gepost op: 2008/10/30, 21:26:07 »
De belangrijkste toolkits zijn onder Linux eigenlijk GTK+ en Qt. Qt gaat met C++ of Python. GTK+ gaat standaard met C, maar kan met een dozijn aan andere talen. Zelf ben ik niet zo weg van de combinatie GTK+/C, ik zou dus liever bijvoorbeeld GTK+ met C++ gebruiken (gtkmm heet die).
Onbekendere toolkits zijn wxWidgets en FLTK, beide standaard met C++.

Je ziet al, toolkits gebruiken vaak een object-georiƫnteerde taal als C++: het object-model komt goed overeen met de onderdelen in een interface.

Offline profoX

  • Lid
    • wesley
    • Lionslink
maken grafische applicaties linux
« Reactie #6 Gepost op: 2008/10/30, 21:57:33 »
Qt 4 gaat standaard met C++, maar kan ook met een dozijn aan andere talen, de Qt Jambi (Java implementatie) wordt echter officieel ondersteund door Qt Software zelf, en de Python bindings voor Qt 4 worden officieel ondersteund door Riverbank Computing. Andere bindings/talen zijn echter ook mogelijk, maar dan zonder officiƫle ondersteuning, dus dat werkt niet altijd even goed of is niet altijd even up-to-date (maar zo is het dus ook met alle GTK+ bindings)
Human Knowledge Belongs To The World -- Antitrust (2001)
Nederlandstalige Ubuntu documentatie van Ubuntu-NL (wiki)

Offline profoX

  • Lid
    • wesley
    • Lionslink
maken grafische applicaties linux
« Reactie #7 Gepost op: 2008/11/01, 22:13:46 »
update: de nieuwe Qt Creator integreert wel perfect met Qt Designer en is steeds up-to-date, omdat het officieel wordt uitgegeven door Qt Software zelf :)
Human Knowledge Belongs To The World -- Antitrust (2001)
Nederlandstalige Ubuntu documentatie van Ubuntu-NL (wiki)