Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Thuisnetwerk opzetten  (gelezen 9855 keer)

Offline Para

  • Lid
Thuisnetwerk opzetten
« Gepost op: 2012/03/26, 21:50:03 »
Ik het 2 computers, een laptop en een desktop, beiden met Linux Mint. Ook beschik ik over een netwerkprinter.
Ik zou deze alle drie in een netwerk willen zetten maar ik weet niet hoe. Kunnen jullie me helpen? Ik heb al geprobeerd met samba, maar ik kan dit niet in mijn software vinden, alhoewel dit geïnstalleerd is.

Dank bij voorbaat,

Paul

Re: Thuisnetwerk opzetten
« Reactie #1 Gepost op: 2012/03/27, 00:28:51 »
Samba is voor het delen met Windows computers. Lees de artikels op de Documentatie wiki http://wiki.ubuntu-nl.org/NetwerkenEnServers kijk wat het beste aan je wensen voldoet. Mocht je ergens niet uitkomen dan schrijf je maar weer. :)
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline Para

  • Lid
Re: Thuisnetwerk opzetten
« Reactie #2 Gepost op: 2012/03/28, 09:25:20 »
Het is mijn bedoeling om op beide computers aan dezelfde bestanden te geraken.
Ook wil ik met deze computers kunnen printen op dezelfde printer.

Vriendelijke groet,

Paul

Re: Thuisnetwerk opzetten
« Reactie #3 Gepost op: 2012/03/28, 20:45:05 »
Dat kan met FTP of openssh, staat in de link die ik eerder gaf, lees even de artikelen door om te bepalen wat jij het beste vind te gebruiken
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline Para

  • Lid
Re: Thuisnetwerk opzetten
« Reactie #4 Gepost op: 2012/03/29, 21:15:47 »
Ik heb totaal geen idee hoe het in zijn werk gaat. Ik denk dat ftp het eenvoudigst is. Ik heb filezilla op mijn vaste pc gezet maar heb er geen idee van hoe het werkt. Ook heb ik openssh geïnstalleerd maar ik kan zelfs het programma niet vinden in de software.
Kan je me misschien, stap voor stap, uitleggen wat ik moet doen en hoe het werkt?
Ik heb een desktop, een laptop en een netwerkprinter. Ook heb ik een modem met router en wifi.

Vriendelijke groet,

Paul

Re: Thuisnetwerk opzetten
« Reactie #5 Gepost op: 2012/03/29, 21:46:13 »
Heb je alle stappen doorgenomen bij de SSH server?
Dan kan je zo verbinding maken: Ga naar Locaties>Verbinden met server>Kies bij Servertype SSH vul de gegevens in en klik op Verbinden.


Laat maar weten of je zover was gekomen, of dat je toch nog wat stappen moet uitvoeren, alle commando's die in het artikel staan, moeten in de terminal uitgevoerd worden.
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline speculoos

  • Lid
Re: Thuisnetwerk opzetten
« Reactie #6 Gepost op: 2012/03/31, 22:41:16 »
Ik denk dat TS het beste baat heeft bij een eenvoudige samba opstelling, er is hierover veel info reeds,
zelf heb ik onlangs hierover in een lange draad de oplossing gegeven.

http://forum.ubuntu-nl.org/software-en-configuratie/nas-vanaf-ubuntu-lukt-niet/msg799055/#msg799055

Offline Wout55

  • Lid
Re: Thuisnetwerk opzetten
« Reactie #7 Gepost op: 2012/04/01, 09:34:32 »
Als je geen contact met een Windowsmachine wil leggen zou ik zeker Samba niet gebruiken, veel te ingewikkeld. Open ssh is veel gemakkelijker. Ik heb het net even met twee installaties gedaan waarop het nog niet stond. Op beide machines SSH geïnstalleerd, gewoon uit de boodschappentas (Ubuntu softwarecentrum). Daarna heb ik niks veranderd in de standaardinstellingen. Ik heb de ip adressen van beide machines opgezocht en ik heb vanuit de terminal ssh opgestart (sudo service ssh restart). Daarna volgt er mogelijk een grote waarschuwing voor de man in the middle. Nou, die is er zondagmorgen om kwart over negen niet, tenminste niet op mijn locale netwerk. Je kan die boodschap makkelijk verwijderen door in de terminal de opdracht achter remove with: uit te voeren. Daarna log je in op je andere computer met ssh ipadres. Je wordt om je paswoord gevraagd (wat bij die machine hoort natuurlijk) en je bent binnen.

Offline Wout55

  • Lid
Re: Thuisnetwerk opzetten
« Reactie #8 Gepost op: 2012/04/01, 12:45:37 »
Ik zie daar niet zo gauw een voordeel boven ssh. Met sftp kan ik ook directory´s zien. En in de ubuntu pakketbronnen staat hij niet.

Re: Thuisnetwerk opzetten
« Reactie #9 Gepost op: 2012/04/01, 12:50:37 »
Als je via SSH onder locaties inlogt kom je ook in Nautius terecht waar je mee kan browsen, alleen bij de installatie en configuratie heb je de shell nodig, natuurlijk kan je ook via de shell werken, het is maar net waar je voorkeur naar uitgaat. :)
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Re: Thuisnetwerk opzetten
« Reactie #10 Gepost op: 2012/04/01, 12:54:21 »
Dat lijkt mij logisch, anders moet je een wake-up functie hebben in de pc.
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline speculoos

  • Lid
Re: Thuisnetwerk opzetten
« Reactie #11 Gepost op: 2012/04/01, 14:08:10 »
Als je op voorhand zeker weet dat er geen windows in het netwerk komt, kan ik best inkomen dat je dan niet meteen voor een windows protocol gaat...

maar naar functionaliteit (en dat is nog steeds waar we het voor doen) denk ik dat er weinig in te brengen is tegen samba als medium om bestanden te delen.

Als ik me niet vergis zijn de mensen die samba ontwikkelen dezelfde mensen die rsync ontwikkelen, dus samba toepassen is eerder kiezen voor een sterk team, en heeft eigenlijk niets te maken met kiezen voor windows op zich.

ingewikkeld?
met de andere opties moet je ook nadenken over wat je aan het doen bent. trouwens dit draadje laat niet echt voelen dat de andere mogelijkheden minder ingewikkeld zijn.

gewoon uit de boodschappentas?
dat is samba net zo

edit: en meteen ook je printer delen kan eventueel ook via samba, alles in één.
« Laatst bewerkt op: 2012/04/01, 14:16:13 door speculoos »

Offline softbart

  • Lid
Re: Thuisnetwerk opzetten
« Reactie #12 Gepost op: 2012/04/01, 19:59:36 »
Ik persoonlijk vind de oplossing van Gijsber nog de meest makkelijke oplossing.
Echter zoals @Buzzin ook kenbaar maakte, kan je de bestanden niet bewerken, alleen benaderen.

groet,

theo

Offline Wout55

  • Lid
Re: Thuisnetwerk opzetten
« Reactie #13 Gepost op: 2012/04/02, 17:49:34 »
Leg mij het verschil eens uit tussen benaderen en bewerken. Want met open SSH benader en bewerk ik alles wat ik wil benaderen en bewerken.

Offline softbart

  • Lid
Re: Thuisnetwerk opzetten
« Reactie #14 Gepost op: 2012/04/03, 10:06:50 »
Wanneer je een bestand via de "Gijsbert methodiek" opent met bv openoffice dan open je deze als "alleen lezen"
Met sshfs wordt  het geheel gemount. Het bestand is nu met bv openoffice te bewerken.

In "Jip en Janneke" taal":
met de "Gijsbert methodiek" kijk in een deel van een ander systeem.
met de sshfs methodiek haal je een deel van een ander systeem naar je toe.

edit:
 :-X :-X Ik en mijn grote mond :-X :-X
Sinds kort gebruik ik regulier Ubuntu 12.04, voorheen Debian6, op de desktop e.d.
En wat blijkt: files benadert via "locaties/ssh" kunnen wel bewerkt worden. Dus ook met openoffice/libre.
Let wel. Dit hoort niet. Waarom dit wel met Ubuntu gaat (en niet met Debian6) heb ik nog geen verklaring voor. Het geheel wordt via nautilus door Gnome opgezet.
Het SFTP van locaties komt overeen FISH (KDE), ook een file transfer over een secure shell.
In het sshfs protocol zit ook het FUSE protocol.


groet,

Theo
« Laatst bewerkt op: 2012/04/03, 13:01:21 door softbart »