Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Geniet nog maar even van Unity 2D in 12.04...  (gelezen 5806 keer)


Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Geniet nog maar even van Unity 2D in 12.04...
« Reactie #1 Gepost op: 2012/05/09, 11:59:42 »
Eerst zien, dan geloven. Mogelijk, wellicht, wordt nog nader onderzocht. Het zou kunnen, maar meer valt er in dit stadium niet van te zeggen.

Niet meteen alles voor zoete koek aannemen wat er allemaal op de hijgerige Ubuntunieuwtjes-websites wordt geroepen. Daar wordt niemand gelukkig van.

Zo kan ik me nog herinneren, dat er indertijd (begeleid door hoge gilletjes) werd geroepen dat 12.04 standaard als DVD-iso zou verschijnen en niet meer als CD-iso. Nou, niet dus, uiteindelijk.

« Laatst bewerkt op: 2012/05/09, 12:01:33 door Pjotr »

Offline vanadium

  • Lid
Re: Geniet nog maar even van Unity 2D in 12.04...
« Reactie #2 Gepost op: 2012/05/09, 14:05:43 »
Unity 2D zal terecht verdwijnen van zodra het mogelijk is de "gewone" Unity 3D ook op minder krachtige grafische kaarten te draaien (d.w.z., zonder GPU). Dat is de teneur van het bericht. Dat zou maar logisch zijn. Nu moeten de ontwikkelaars nog noodgedwongen twee totaal verschillende Unity versies onderhouden.

Het is dus niet zo dat gebruikers met een zwakkere (of niet compatibele) grafische kaart in de kou zullen gezet worden.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Geniet nog maar even van Unity 2D in 12.04...
« Reactie #3 Gepost op: 2012/05/09, 15:15:05 »
Klinkt redelijk, maar we zullen zien.... Want de randvoorwaarde die je noemt, is niet eenvoudig te verwerkelijken.

Bovendien betekent het nogal wat voor de systeemeisen. En dat heeft weer allerlei implicaties voor de missie die Ubuntu zichzelf stelt, met name in ontwikkelingslanden e.d..

Enfin, de tijd zal het leren.  :)

Offline midas

  • Lid
Re: Geniet nog maar even van Unity 2D in 12.04...
« Reactie #4 Gepost op: 2012/05/09, 15:54:46 »
Unity-2D mag van mij afgeschaft worden....mits desktop-effecten binnen Unity-3D uitgeschakeld kunnen worden en je niet verplicht bent om met Compiz te draaien. Waarom geen oplossing á la KDE? En ik dacht ook dat binnen Cinnamon een knop zat om beeldscherm-effecten aan danwel uit te schakelen. Wanneer ik gedwongen wordt om met desktop-effecten te draaien dan is het voor mij einde Unity en welcome XFCE, Cinnamon of KDE :(
Linux Mint 20.2 Cinnamon

Offline vanadium

  • Lid
Re: Geniet nog maar even van Unity 2D in 12.04...
« Reactie #5 Gepost op: 2012/05/09, 16:49:00 »
Klinkt redelijk, maar we zullen zien.... Want de randvoorwaarde die je noemt, is niet eenvoudig te verwerkelijken.
Dat heb ik natuurlijk niet gezegd  :)
Citaat
Bovendien betekent het nogal wat voor de systeemeisen. En dat heeft weer allerlei implicaties voor de missie die Ubuntu zichzelf stelt, met name in ontwikkelingslanden e.d..
Zoals ik het begreep, is het net de bedoeling standaard unity ook zonder GPU te kunnen laten draaien, m.a.w., op meer modeste systeemeisen. Als dat haalbaar is, dan wordt het onderhouden van een afzonderlijke Unity vesie voor lagere systeemeisen niet meer nodig.

@midas: ik heb nooit goed begrepen waarom ze Unity als Compiz plugin hebben geimplementeerd. Er is niets in Unity zelf dat 3D vereist. Bewijs: de 2D omgeving is praktisch niet te onderscheiden van de 3D omgeving.

Maar je bent niet verplicht desktop effecten te draaien: juist daarom is Unity 2D er. Het artikel laat (zo als ik het begrijp) uitschijnen dat het in de toekomst wordt zoals in KDE, één Unity die zowel met als zonder desktop-effecten kan gebruikt worden.

Re: Geniet nog maar even van Unity 2D in 12.04...
« Reactie #6 Gepost op: 2012/05/09, 18:26:37 »
Hij mag blijven van mij  ^-^
Meer weten over Ubuntu? Bezoek mijn site dan eens:
Simpelbuntu


Re: Geniet nog maar even van Unity 2D in 12.04...
« Reactie #7 Gepost op: 2012/05/09, 20:05:58 »
@vanadium: De reden is dat Compiz een goede window manager is zolang je niet gaat zitten klooien met plugins. En omdat Compiz zo uitgebreid is is het ook weer leuk voor power users. En omdat een plugin voor Compiz veel makkelijker is dan een heel nieuwe DE... dat zijn de redenen dat Unity een Compiz-plugin is.

Offline Timo

  • Forumteam
    • timo.diedering
Re: Geniet nog maar even van Unity 2D in 12.04...
« Reactie #8 Gepost op: 2012/05/09, 20:35:44 »
Ze hadden ook KDE/Kwin als basis kunnen nemen. Dát is pas een uitgebreide WM.

Re: Geniet nog maar even van Unity 2D in 12.04...
« Reactie #9 Gepost op: 2012/05/09, 21:18:25 »
Ze hadden ook KDE/Kwin als basis kunnen nemen. Dát is pas een uitgebreide WM.

Een onzinnige opmerking, je heb Kubuntu al  ;)
Meer weten over Ubuntu? Bezoek mijn site dan eens:
Simpelbuntu


Re: Geniet nog maar even van Unity 2D in 12.04...
« Reactie #10 Gepost op: 2012/05/09, 22:11:32 »
Ze hadden ook KDE/Kwin als basis kunnen nemen. Dát is pas een uitgebreide WM.

Klopt, maar dan zouden ze in populariteit afnemen want er zijn meer GNOME/Unity-aanhangers dan KDE-aanhangers ;)

Re: Geniet nog maar even van Unity 2D in 12.04...
« Reactie #11 Gepost op: 2012/05/09, 22:35:02 »
Eerst zien, dan geloven. Mogelijk, wellicht, wordt nog nader onderzocht. Het zou kunnen, maar meer valt er in dit stadium niet van te zeggen.

Niet meteen alles voor zoete koek aannemen wat er allemaal op de hijgerige Ubuntunieuwtjes-websites wordt geroepen. Daar wordt niemand gelukkig van.

Zo kan ik me nog herinneren, dat er indertijd (begeleid door hoge gilletjes) werd geroepen dat 12.04 standaard als DVD-iso zou verschijnen en niet meer als CD-iso. Nou, niet dus, uiteindelijk.



Uhm, in dit geval staat het toch wel erg vast, of ik begrijp de volgende zin van de keynote verkeerd: "unity-2d will go away anyway,"
De systeemeisen worden overigens niet hoger daar 12.10 de LLVM-driver gaat gebruiken voor de te zwakke GPU's :)
http://www.phoronix.com/scan.php?page=news_item&px=MTA5OTA
« Laatst bewerkt op: 2012/05/09, 22:36:36 door Vistaus »

Re: Geniet nog maar even van Unity 2D in 12.04...
« Reactie #12 Gepost op: 2012/05/09, 23:24:58 »
Ze hadden ook KDE/Kwin als basis kunnen nemen. Dát is pas een uitgebreide WM.

Klopt, maar dan zouden ze in populariteit afnemen want er zijn meer GNOME/Unity-aanhangers dan KDE-aanhangers ;)
Doe Unity 3D ook maar in de uitverkoop. De echte GNOME liefhebbers, types als mijn persoontje, moeten dat Unity er toch uit slopen. :evil:
Wij GNOME liefhebbers gedogen KDE omdat er een aparte KUBUNTU versie is. Nou vooruit K3b willen wij nog wel, als er maar niet zoveel van die andere zooi meekwam. ;)
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Re: Geniet nog maar even van Unity 2D in 12.04...
« Reactie #13 Gepost op: 2012/05/09, 23:36:11 »
Ze hadden dat, in mijn ogen, veel eerder moeten doen; in Precise 2D als standaard nemen en 3D als optie. Nu is het gewoon andersom en blijkbaar is die 'vergissing' tijdig onder ogen gezien.
Mits een kleine terminalingreep is dat ook wel mogelijk in Precise, maar het is een gemiste kans om Unity voor een véél breder publiek te verkopen.

Pjotr's visie is terecht: eerst zien en dan pas aannemen dat het zo is. 3D is stevig doorontwikkeld om die zomaar terzijde te gooien ten voordele van een overgepimpte 2D .
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Offline midas

  • Lid
Re: Geniet nog maar even van Unity 2D in 12.04...
« Reactie #14 Gepost op: 2012/05/10, 08:42:28 »
Joris...het is precies andersom, Unity-2D gaat eruit volgens aangehaalde bronnen ;)
Linux Mint 20.2 Cinnamon

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: Geniet nog maar even van Unity 2D in 12.04...
« Reactie #15 Gepost op: 2012/05/10, 10:06:07 »
Doe Unity 3D ook maar in de uitverkoop. De echte GNOME liefhebbers, types als mijn persoontje, moeten dat Unity er toch uit slopen. :evil:
Wij GNOME liefhebbers gedogen KDE omdat er een aparte KUBUNTU versie is. Nou vooruit K3b willen wij nog wel, als er maar niet zoveel van die andere zooi meekwam. ;)
Het lijkt wel alsof er een scriptje loopt dat afgaat zodra het woord 'unity' in een onderwerp voorkomt. Het voegt wederom helegaar niets toe aan de discussie....

Ter zake...

Blijkbaar gaat het er om dat ontwikkelaars van Fedora een manier hebben gevonden om binnen GNOME-shell grafische effecten te renderen zonder 3D-faciliteiten: http://fedoraproject.org/wiki/Features/Gnome_shell_software_rendering
En dat zonder de CPU (overmatig te belasten:

Citaat
Users will get the regular GNOME 3 experience, not fallback mode, regardless of whether their hardware or driver supports GL or not. This includes virtual machines. Note that software rendering does require sufficient CPU power for a good experience.

Deze techniek zou dan ook toegepast kunnen worden binnen Unity, zodat inderdaad Unity-2D overbodig wordt. Uiteraard wil Canonical af van Unity-2D omdat dit een separate code=base is, afgescheiden van 3D. Iedere ontwikkelaar weet wat zoiets betekent (= meer dan 2x de ontwikkelinspanning).

Zie: http://askubuntu.com/questions/134346/why-is-unity-2d-being-discontinued

Re: Geniet nog maar even van Unity 2D in 12.04...
« Reactie #16 Gepost op: 2012/05/10, 10:51:31 »
Hoewel Fedora nog steeds onterechte credits krijgt daarvoor, want Linux Deepin had al GNOME Shell-rendering zonder 3D-faciliteiten vooraleer Fedora ermee kwam. Vind het nog steeds jammer dat iedereen Fedora credits geeft terwijl dat onterecht is.

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: Geniet nog maar even van Unity 2D in 12.04...
« Reactie #17 Gepost op: 2012/05/10, 10:54:53 »
Hoewel Fedora nog steeds onterechte credits krijgt daarvoor, want Linux Deepin had al GNOME Shell-rendering zonder 3D-faciliteiten vooraleer Fedora ermee kwam. Vind het nog steeds jammer dat iedereen Fedora credits geeft terwijl dat onterecht is.
Ach, wat maakt het uit. Het is allemaal open source dus iedereen profiteert er van. Je druk maken wie wat gedaan heeft en wie er het eerste mee was is ego-gebaseerd denken en levert niets op.

Re: Geniet nog maar even van Unity 2D in 12.04...
« Reactie #18 Gepost op: 2012/05/10, 11:42:12 »
Het is niet ego-gebaseerd, maar ik vind wel dat geldt "ere wie ere toekomt". Open source of niet.

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: Geniet nog maar even van Unity 2D in 12.04...
« Reactie #19 Gepost op: 2012/05/10, 11:49:27 »
Het is niet ego-gebaseerd, maar ik vind wel dat geldt "ere wie ere toekomt". Open source of niet.
Zoals gezegd, ik vind dat niet belangrijk. Later het er mee eens zijn dat we het niet eens zijn.

Offline Timo

  • Forumteam
    • timo.diedering
Re: Geniet nog maar even van Unity 2D in 12.04...
« Reactie #20 Gepost op: 2012/05/10, 11:50:11 »
Gebruikt Fedora hier dan de techniek van deepin?

Re: Geniet nog maar even van Unity 2D in 12.04...
« Reactie #21 Gepost op: 2012/05/10, 12:07:31 »
Gebruikt Fedora hier dan de techniek van deepin?

Dat heb ik niet gezegd. Alleen Deepin was wel de eerste distro die de techniek gebruikte en niet Fedora zoals de halve wereld verkondigt. En dat probeerde ik recht te zetten hier ;)
De techniek is llvmpipe en is van het Mesa-project: http://www.mesa3d.org/llvmpipe.html

Re: Geniet nog maar even van Unity 2D in 12.04...
« Reactie #22 Gepost op: 2012/05/10, 16:00:16 »
Doe Unity 3D ook maar in de uitverkoop. De echte GNOME liefhebbers, types als mijn persoontje, moeten dat Unity er toch uit slopen. :evil:
Wij GNOME liefhebbers gedogen KDE omdat er een aparte KUBUNTU versie is. Nou vooruit K3b willen wij nog wel, als er maar niet zoveel van die andere zooi meekwam. ;)
Het lijkt wel alsof er een scriptje loopt dat afgaat zodra het woord 'unity' in een onderwerp voorkomt. Het voegt wederom helegaar niets toe aan de discussie....

Ter zake...

Blijkbaar gaat het er om dat ontwikkelaars van Fedora een manier hebben gevonden om binnen GNOME-shell grafische effecten te renderen zonder 3D-faciliteiten: http://fedoraproject.org/wiki/Features/Gnome_shell_software_rendering
En dat zonder de CPU (overmatig te belasten:

Citaat
Users will get the regular GNOME 3 experience, not fallback mode, regardless of whether their hardware or driver supports GL or not. This includes virtual machines. Note that software rendering does require sufficient CPU power for a good experience.

Deze techniek zou dan ook toegepast kunnen worden binnen Unity, zodat inderdaad Unity-2D overbodig wordt. Uiteraard wil Canonical af van Unity-2D omdat dit een separate code=base is, afgescheiden van 3D. Iedere ontwikkelaar weet wat zoiets betekent (= meer dan 2x de ontwikkelinspanning).

Zie: http://askubuntu.com/questions/134346/why-is-unity-2d-being-discontinued
Vreemde opmerking van je, waarom zou ik geen opmerking mogen maken over unity, zeker als de ontwikkelaars van Ubuntu nu unity 2d er uit willen gooien. En ook vreemd dat jezelf over Fedora begint.
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Re: Geniet nog maar even van Unity 2D in 12.04...
« Reactie #23 Gepost op: 2012/05/10, 17:31:01 »
Even on-topic:

Ik hoop dat mijn pc tegen die tijd geen problemen meer heeft met die techniek, aangezien de gnome-shell hier wat aparte problemen oplevert. Het werkt enigszins soepel, maar ik mis her en der letters. Daardoor is het vaak gokken waar ik op klik :P Dit is op een intel chipset (855gm). Ik ben erg benieuwd of dat probleem ook in Unity zal optreden.
Op de chat te vinden als debiantux

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: Geniet nog maar even van Unity 2D in 12.04...
« Reactie #24 Gepost op: 2012/05/11, 09:52:37 »
Vreemde opmerking van je, waarom zou ik geen opmerking mogen maken over unity,
Tuurlijk mag je altijd een opmerking daarover maken, maar als dat zonder onderbouwing, argumentatie of begeleidende bug-rapporten gebeurt (al dan niet zelf aangemaakt), dan kan ik daar niet zo veel mee. Als je dus klaarblijkelijk aangeeft er niets mee te willen mag dat, maar ga dan dan niet mensen die er wél wat mee willen en dat op een constructieve manier doen, voor de voeten lopen. Gebruik dan gewoon wat anders zoals de gnome-fallback optie, xubuntu of weet ik wat en blijf daaarbij.

..., zeker als de ontwikkelaars van Ubuntu nu unity 2d er uit willen gooien.
Ik snap dat de titel van het topic hoop doet gloren voor iedereen die unity geen warm hart toedraagt. Helaas is de titel verkeerd, want alhoewel er gesproken wordt over het verwijderen van unity-2d, zou de wérkelijke titel moeten zijn: "Unity-3d wordt de vervanger van unity-2d", want dat is wat er (mogelijk) gaat gebeuren....

En ook vreemd dat jezelf over Fedora begint.
Hier ben ik gelost. Omdat ik van het fenomeen nog niet zo veel wist en omdat in de UDS-notes (zie link van de TS) geen relevante informatie staat, ging ik daar op googelen en de eerste hit ging over Fedora (wel of niet de 'uitvinder' van llvmpipe vind ik zelf niet van belang). Om dit onderwerp wat diepgang en achtergrond te geven, plaats ik de link. Dus vreemd? Dacht het zelf niet, maar wie ben ik?  ;)
« Laatst bewerkt op: 2012/05/11, 09:54:55 door markba »