Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Snelheid intern netwerk  (gelezen 9928 keer)

Offline 10o

  • Lid
Snelheid intern netwerk
« Gepost op: 2010/03/08, 16:11:15 »
Via een (niet-draadloos) router (merk Zyxel) behorende bij mij Telfort ADSL-abonnement maak ik middels FTP contact tussen m'n Ubuntu desktop (kantoor) en de Networked Media Tank (TV woonkamer) waaraan een 7200 tpm SATA harddrive hangt. Met het kopiëren van bestanden in Nautilus haal ik een overdrachtssnelheid van gemiddeld ruim 6 Mb/sec. Met een SSH connectie naar de laptop is de snelheid hetzelfde. Samba heb ik eerder al afgezworen, want daarbij ligt de snelheid zo'n 35% lager.

Mijn vraag:
Welke factoren spelen hierbij een rol en hoe kan ik deze overdrachtssnelheid positief beïnvloeden?
In andere topics zag ik snelheden van 50 MB/sec binnen een intern netwerk voorbij vliegen.  :o
Andere router? Andere kabel? Andere apparaat? Wat zijn de mogelijkheden? Waar moet ik specifiek op letten?
Workstation:  i7-5820K 16GiB - GeForce GTX 960 2GiB - 4K  (Ubuntu 16.04.1)
Server: Asus E35M1-I Deluxe - AMD Fusion APU E-350 (Ubuntu Server 16.04.1)

Offline Rachid

  • Lid
    • rachidbm
    • Mijn blog
Re: Snelheid intern netwerk
« Reactie #1 Gepost op: 2010/03/08, 18:01:45 »
Ik neem aan dat je netwerk 100Mbit is.
In de praktijk kun je dan nooit hoger komen dan 100Mbit per seconde, dat is ongeveer 12,5 MB/s.
De kabels zouden op 10 Mbit geknipt kunnen zijn, maar dan zou je nooit boven de 1,2 MB/s uitkomen ;) Gezien je nu toch al 6 MB/s haalt denk ik dat je kabels wel goed zijn.

De switch speelt ook een rol. Die moet namelijk het verkeer verdelen, misschien kan hij dat niet sneller dan 6 MB/s. Bij jouw zit de switch functionaliteit in jouw router. Ik denk dat bij jouw dit de bottleneck is, maar dat weet ik echt niet zeker!
Volgens mij is het voor een huis-, tuin- en keukenrouter normaal dat deze niet de volle 100 Mbit aankan. Daar zijn ze simpelweg niet krachtig genoeg voor.
Ben je ook blij dat Ubuntu zo toegankelijk en gratis is, en wil je graag net als ik iets terugdoen, kijk dan eens rond bij mwanzo, dé poort naar het bijdragen aan Ubuntu en haar gemeenschap!

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: Snelheid intern netwerk
« Reactie #2 Gepost op: 2010/03/08, 18:07:55 »
Wat voor NMT is het eigenlijk?
Veel van die apparaten hebben een niet zo'n krachtige processor, waardoor het netwerk ook niet zo snel kan zijn.

Offline 10o

  • Lid
Re: Snelheid intern netwerk
« Reactie #3 Gepost op: 2010/03/08, 18:47:37 »
Bedankt voor jullie snelle reacties!  O0

De NMT is een Egreat M34A. Super dingetje! Ik heb 'm naast player ook wel eens gebruikt voor usenet downloading en afhandeling. Via een "NZBGet Web Interface" heb ik mezelf vanuit de desktop toegang verschaft tot het apparaatje. Via Nautilus sleep ik 't NZB-bestand naar de NMT, die het verder feiloos en met minimaal stroomverbruik helemaal afhandelt. Maar dan is de (download)snelheid zeker een issue! Die ligt op minder dan de helft dan op de desktop. Als HD/Bluray player is-ie echter niet te verslaan.

Aangezien de FTP-verbinding via SSH naar de laptop exact hetzelfde maximum heeft (6,6MB/sec to be exact), is de NMT waarschijnlijk niet de bottleneck en zal het inderdaad de switch in de router wel zijn. Goed ook om te weten hoe het met die kabels zit!

Een krachtiger router is dus het devies. In de kelder heb ik nog een Sitecom DC-224 ADSL 2+ als reserve liggen die ik ooit heb aangeschaft toen de Zyxel het begaf en ik moest wachten op vervanging door Telfort. Omdat ik toen nog geen netwerk of NMT had, weet ik niet of die sneller is.

Naar welke router/switch-spec moet ik kijken om te weten of de 12,5MB/sec haalbaar is? Da's immers toch lekker 2x zo snel.
« Laatst bewerkt op: 2010/03/08, 18:50:45 door 10o »
Workstation:  i7-5820K 16GiB - GeForce GTX 960 2GiB - 4K  (Ubuntu 16.04.1)
Server: Asus E35M1-I Deluxe - AMD Fusion APU E-350 (Ubuntu Server 16.04.1)

Re: Snelheid intern netwerk
« Reactie #4 Gepost op: 2010/03/08, 19:02:47 »
ga gewoon voor een gbit router van netgear

zelf heb ik die ook met een gbit switch en cat 6 kabels
kan nu meer dan 3 full hd films tegelijk streamen vanaf 1 pc
weer terug van weg geweest gebruik ubuntu 12.04 weer

Offline 10o

  • Lid
Re: Snelheid intern netwerk
« Reactie #5 Gepost op: 2010/03/08, 19:15:47 »
ga gewoon voor een gbit router van netgear
zelf heb ik die ook met een gbit switch en cat 6 kabels
kan nu meer dan 3 full hd films tegelijk streamen vanaf 1 pc
Streamen is niet het probleem, dat lukt met het huidige maximum van 6,6 MB/sec ook wel. Zelfs met niet gecomprimeerde Bluray-content.
Ook wel 3x als ik dat zou willen, maar ik heb maar 1 TV... ;)
Workstation:  i7-5820K 16GiB - GeForce GTX 960 2GiB - 4K  (Ubuntu 16.04.1)
Server: Asus E35M1-I Deluxe - AMD Fusion APU E-350 (Ubuntu Server 16.04.1)

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: Snelheid intern netwerk
« Reactie #6 Gepost op: 2010/03/08, 19:20:19 »
Die mediatank kan maar 100 Mbit aan, dus een Gbit switch heeft niet direct veel nut lijkt me. Alleen voor verkeer tussen desktop en laptop zou het nuttig kunnen zijn, mits die wel Gbit hebben natuurlijk.
Je zit dus sowieso aan een theoretisch maximum van ongeveer 12 MB/s, in de praktijk kan dat alleen maar lager uitvallen, reken dan op max. 10 MB/s onder goede omstandigheden.

Volgens de specs ondersteunt hij ook NFS, dus dat zou ik zeker proberen. Dat lijkt me bruikbaarder dan FTP en is veel sneller dan Samba en minder belastend dan SSH.

Offline 10o

  • Lid
Re: Snelheid intern netwerk
« Reactie #7 Gepost op: 2010/03/08, 23:57:20 »
Oké, ik ben voor het eerst met NFS aan het stoeien.  8)
Ik heb ook op de laptop de nfs-kernel-server geïnstalleerd en deze op de desktop gemount. De snelheden die ik dan haal zijn inderdaad een stuk hoger en schieten in het begin door naar 15MB/sec.

Echter, de progressbar in het bestandsbewerkingsvenster van nautilus blijft steeds een tijd lang stil hangen om vervolgens plotseling weer even door te schieten. Een zekere regelmaat qua duur van de stop of de daarop volgende overdracht kan ik hierbij niet bespeuren. De gemiddelde sneldheid wisselt dan ook steeds en valt (daardoor?) uiteindelijk terug naar zo'n 9 á 10 MB/sec.

Hoe kan deze 'stotterende' verbinding verklaard worden? Of is dit een gui-illusie?

Andere vraag: heeft het wel zin om laptop en/of NMT middels /etc/fstab van de desktop automatisch te mounten, terwijl deze apparaten misschien niet aan staan bij de opstart van de desktop? Wellicht is een mount-scriptje dan handiger...

Edit: Inmiddels start ik - i.t.t. de hierboven beschreven situatie - de server op met de opties async en no_subtree_check. Daarmee schiet de snelheid in het begin door naar een zeer veel belovende 35MB/sec, maar ten gevolge van hierboven genoemde 'stops', komt het gemiddelde uiteindelijk toch weer uit op zo'n 11 á 12 MB/sec...

Richting NMT ligt de snelheid via NFS in eerste instantie een stuk hoger dan via FTP, maar vervolgens valt deze daar gemiddels toch ietwat onder...  ???
« Laatst bewerkt op: 2010/03/09, 00:39:12 door 10o »
Workstation:  i7-5820K 16GiB - GeForce GTX 960 2GiB - 4K  (Ubuntu 16.04.1)
Server: Asus E35M1-I Deluxe - AMD Fusion APU E-350 (Ubuntu Server 16.04.1)

Offline Rachid

  • Lid
    • rachidbm
    • Mijn blog
Re: Snelheid intern netwerk
« Reactie #8 Gepost op: 2010/03/09, 00:41:18 »
Ik weet niet wat ie precies in het begin doet, maar meer dan 12,5 MB/s is fysiek gewoon onmogelijk.
Gezien je media tank een max. heeft van 100 Mbit. De rekensom is 100/8 = 12,5
Met een gemiddelde van rond de 11 MB/s zou ik tevreden zijn hoor ;)
Ben je ook blij dat Ubuntu zo toegankelijk en gratis is, en wil je graag net als ik iets terugdoen, kijk dan eens rond bij mwanzo, dé poort naar het bijdragen aan Ubuntu en haar gemeenschap!

Offline 10o

  • Lid
Re: Snelheid intern netwerk
« Reactie #9 Gepost op: 2010/03/09, 00:56:10 »
Da's goed om te weten en ben ik v.w.b. het dataverkeer naar de laptop meer dan tevreden!
De Zyxel router is ook 100 Mbit, dus daaromtrent klopt die breuk ook.

Blijkbaar geeft de progressbar enigszins at random bloksgewijs informatie weer. Ik sleep net een groot bestand van desktop naar NMT, waarbij hij meteen ruim 500 MB weergeeft. Dan duurt het dus ook erg lang voordat er een gemiddelde snelheid te zien is.

Richting NMT blijf ik met NFS na enkele tests overigens nog steeds onder de snelheid van FTP, terwijl de snelheid richting laptop 50% hoger ligt... Da's wel jammer, want het meeste pompwerk gaat natuurlijk richting harde schijf aan de NMT. :| Hoe zou dat kunnen?

Voor HD-streaming (bv. mkv-bestanden) naar de NMT dient op de desktop de applicatie myiHome geïnstalleerd te worden. Dan gaat de communicatie volgens opgave middels een HTTP netwerk connectie en niet via FTP of NFS. Dat zou een stuk sneller zijn.
Workstation:  i7-5820K 16GiB - GeForce GTX 960 2GiB - 4K  (Ubuntu 16.04.1)
Server: Asus E35M1-I Deluxe - AMD Fusion APU E-350 (Ubuntu Server 16.04.1)

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: Snelheid intern netwerk
« Reactie #10 Gepost op: 2010/03/09, 15:05:25 »
Blijkbaar geeft de progressbar enigszins at random bloksgewijs informatie weer. Ik sleep net een groot bestand van desktop naar NMT, waarbij hij meteen ruim 500 MB weergeeft. Dan duurt het dus ook erg lang voordat er een gemiddelde snelheid te zien is.
Dat zal wel komen doordat het eerst in een buffer geplaatst wordt.

Citaat
Richting NMT blijf ik met NFS na enkele tests overigens nog steeds onder de snelheid van FTP, terwijl de snelheid richting laptop 50% hoger ligt... Da's wel jammer, want het meeste pompwerk gaat natuurlijk richting harde schijf aan de NMT. :| Hoe zou dat kunnen?
Waarschijnlijk door de beperkte processorkracht van de NMT. Die kan het gewoon niet aan.

Offline 10o

  • Lid
Re: Snelheid intern netwerk
« Reactie #11 Gepost op: 2010/03/09, 15:23:13 »
Bedankt Johan,
ik denk inderdaad dat je gelijk hebt omtrent de beperkingen qua processorkracht van de NMT. Ik verwacht dat de Egreat M34A in dezelfde klasse valt als een Popcorn Hour A100/110. Citaat uit de NMT Wiki:

What streaming speeds should I expect from the various network connection methods?
A100/110 & Equivalents:

SMB: ~38Mbps (4.2MBs)
NFS: ~33Mbps (4MBs)
HTTP: ~42Mbps (same clip peaks at 47Mbps) (5MBs)

Wel typisch dat ik met FTP richting NMT ruim 6 MB/sec haal en met NFS daaronder blijf, terwijl NFS richting laptop zoveel sneller is. Is NFS misschien intensiever voor de processor?

Voor wat betreft de connectie met de Laptop is NFS echt een uitkomst, zeker met een mount in fstab!
« Laatst bewerkt op: 2010/03/09, 15:30:55 door 10o »
Workstation:  i7-5820K 16GiB - GeForce GTX 960 2GiB - 4K  (Ubuntu 16.04.1)
Server: Asus E35M1-I Deluxe - AMD Fusion APU E-350 (Ubuntu Server 16.04.1)