Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: HOE & welke versie installeren op mijn MacBook OS X 10.6.8?  (gelezen 12617 keer)

Offline nieuwbie

  • Lid
Re: HOE & welke versie installeren op mijn MacBook OS X 10.6.8?
« Reactie #25 Gepost op: 2019/01/07, 14:37:58 »
Magoed, het eenvoudigste blijft nog steeds de ISO op een dvd branden. Maar dan niet als simpel kopie, maar als iso dus.

En ik zou voor de zekerheid alleen een 64-bits versie nemen, ik weet niet of de i386 met (U)EFI overweg kan. En dat hadden Macs toen al. Nou ja too much information.
« Laatst bewerkt op: 2019/01/07, 14:58:00 door nieuwbie »
Clevo CJ70CU i7 16GB Ubuntu Unity 22.04; HP Compaq Presario CQ57 i3 4 GB Ubuntu Unity 20.04; HP Elitebook 6930p Core2 Duo 2GB Mint Cinnamon 20; HP 6830s Core2 Duo Xubuntu 20.04; HP nc6120 Pentium M 2GB MX-21

Offline nieuwbie

  • Lid
Re: HOE & welke versie installeren op mijn MacBook OS X 10.6.8?
« Reactie #26 Gepost op: 2019/01/07, 14:41:07 »
Voor Xubuntu of Ubuntu Mate is 2GB voldoende met mijn ervaring van een toenmalige intel iMac van einde 2006. Vanaf 1GB RAM begint pas krap te worden. Maar ja, het ligt er ook geheel aan wat je ermee wil doen.
Lubuntu is meer geschikt voor de oudere en/of zwakkere laptop's, PC's en Netbooks maar naar mijn weten even zwaar in geheugen gebruik als Xubuntu met de Xfce desktop. Veel scheelt het echt niet.

Ik heb intussen Mate op een vergelijkbare bak gezet, zie ondertekening, en het werkt inderdaad prima. Dus ik trek mijn waarschuwing in :)

Het scheelt wel wat, 100-200 Mb, maar dat is bij normaal gebruik eigenlijk geen probleem. Ik heb wel de indruk dat het bij 18.04, en vooral de Lubuntu LXQt versie, minder uitmaakt inderdaad.
Clevo CJ70CU i7 16GB Ubuntu Unity 22.04; HP Compaq Presario CQ57 i3 4 GB Ubuntu Unity 20.04; HP Elitebook 6930p Core2 Duo 2GB Mint Cinnamon 20; HP 6830s Core2 Duo Xubuntu 20.04; HP nc6120 Pentium M 2GB MX-21

Offline landfiets

  • Lid
    • Toets en Stem
Re: HOE & welke versie installeren op mijn MacBook OS X 10.6.8?
« Reactie #27 Gepost op: 2019/01/07, 17:01:15 »
Weet je, niet om het een of ander, maar je bent nu al best even bezig om een usb of dvd voor elkaar te krijgen. Is het niet veel handiger dat iemand van het forum jou ff een DVDtje brandt zodat je teminste aan de slag kunt. Scheelt een boel gedoe. Ik heb zelf geen brander meer anders had ik je er zo één opgestuurd. Misschien iemand anders?
--------------
Intel-NUC 8i5BEH, 256Gb M.2 SSD , 16Gb ram - Manjaro Gnome 21
Intel-NUC 10i7FNH, 500GB M.2 SSD, 16Gb ram - Manjaro Gnome 21
--------------

Re: HOE & welke versie installeren op mijn MacBook OS X 10.6.8?
« Reactie #28 Gepost op: 2019/01/07, 22:31:28 »
@Landfiets: klopt: ik heb niet eerder het Etcher-progje ge-opend of wat dan ook, en de Ubuntu's zoals ze zijn gebrand: ok: geen herkenning doordat ik ze niet samen, en/of op de juiste manier samen gebruikt heb: helder nu, dankje.

Nu Etcher op de imac geopend, het progje gevolgd, en de 32-bits (gezien het laptop-geheugen) Ubuntu mate er opgezet: zie afbeeldingen.
Wat is nu de volgende stap, gezien het dialoogvenster? (zie afbeeldingen)

Dank voor alle berichtjes, tips & suggesties, maar ik heb voor nu even alleen LAndfiets' stappenplannetje gevolgd.

Maarrrrrr... gezien het dialoogvenster op een van de afbeeldingen in dit berichtje, hou ik me ten zeerste aanbevolen voor 1 of meerdere kopieen op DVD: dit uiteraard tegen materiaal, porto en evt wat extra voor de gemaakte kosten  :)

Re: HOE & welke versie installeren op mijn MacBook OS X 10.6.8?
« Reactie #29 Gepost op: 2019/01/07, 22:35:22 »
. . . en de eerste van in totaal nog twee afbeeldingen.. (mochten van het forum niet in het vorige bericht   8-)  )

Re: HOE & welke versie installeren op mijn MacBook OS X 10.6.8?
« Reactie #30 Gepost op: 2019/01/07, 22:38:01 »
Geen idee wat ik hier nu mee moet:
- initialiseer (wat is dat?)
- Negeer
of
- Verwijder media

Offline landfiets

  • Lid
    • Toets en Stem
Re: HOE & welke versie installeren op mijn MacBook OS X 10.6.8?
« Reactie #31 Gepost op: 2019/01/07, 23:06:48 »
Is allemaal goed. Gefeliciteerd je hebt je USB stick naar aller waarschijnlijkheid met goed gevolg gemaakt !!
Verwijder media is goed.
Je haalt de USB stick er uit
OFfffff nog beter.....  je start opnieuw op en laat de stick er in en doet inderdaad de Option knop zodat waarschijnlijk nu wel de mogelijk komt om op EFI te starten in je beeldscherm
« Laatst bewerkt op: 2019/01/07, 23:08:42 door landfiets »
--------------
Intel-NUC 8i5BEH, 256Gb M.2 SSD , 16Gb ram - Manjaro Gnome 21
Intel-NUC 10i7FNH, 500GB M.2 SSD, 16Gb ram - Manjaro Gnome 21
--------------

Re: HOE & welke versie installeren op mijn MacBook OS X 10.6.8?
« Reactie #32 Gepost op: 2019/01/08, 01:16:36 »
Ok: dankje Landfiets.


Hoewel het nog niet mijn bedoeling was om ook nu al met de iMac aan de slag te gaan voor een Ubuntu-versie, jouw tip toch uitgevoerd Landfiets.
Echter.. volgens mij klopt er iets niet. Ik krijg niks 'EFI" of Ubuntu-achtigs te zien na de opstart-procedure (uiteraard de alt-option ingedrukt gehouden).
Dit keer WEL een keuze uit twee opties ( zie afbeelding).
De ene optie links zegt 'harddisk', bekend beeld, en rechts heet dit recovery 10.10.3 (zie afbeeldingen) en is volgens mij van Apple zelf?
Ondanks deze gedachte toch op het rechter icoon geklikt, maar toen er een keuzemenu in beeld kwam ben ik maar voor 'veilig' gegaan, en heb ik de optie 'herstart' gebruikt.

Zelfde stick op de laptop gedaan en de gebruikelijke procedure gevolgd, zit zowel met de alt/option-toets als met de knop 'c': echter zonder gewenst resultaat.

Re: HOE & welke versie installeren op mijn MacBook OS X 10.6.8?
« Reactie #33 Gepost op: 2019/01/08, 01:18:08 »
Keuzemenu:

Offline DeBaas

  • Lid
Re: HOE & welke versie installeren op mijn MacBook OS X 10.6.8?
« Reactie #34 Gepost op: 2019/01/08, 09:31:10 »
Op de Mac alleen de 64bit versie..............
Ik beantwoord GEEN hulpvragen via PB en/of MAIL

Offline nieuwbie

  • Lid
Re: HOE & welke versie installeren op mijn MacBook OS X 10.6.8?
« Reactie #35 Gepost op: 2019/01/08, 18:57:43 »
Dank voor alle berichtjes, tips & suggesties, maar ik heb voor nu even alleen LAndfiets' stappenplannetje gevolgd.

Nou ik zeg hetzelfde, ik sluit me helemaal bij hem aan, met hier en daar een extra suggestie. En zoals De Baas ook zegt, het moet 64 bits worden. Voor de rest heb je het prima gedaan! Dus opnieuw met Etcher op dezelfde usb-stick een 64-bit versie zetten. Je hoeft van tevoren niets aan die stick te doen.

Ik heb helaas geen DVDs, dan zou ik een doos moeten kopen voor één schijfje. Ik heb wel Ubuntu Studio 16.04 liggen, maar daar heb je niet zoveel aan, alleen om te testen of het werkt...

Dat 'c' is alleen voor het opstarten van schijven, cd of dvd dus.

Nou nog één keer 'branden', en dan moet het haast lukken. Tenzij hij usb sowieso niet slikt. Dat weten we nu bijna :)
Clevo CJ70CU i7 16GB Ubuntu Unity 22.04; HP Compaq Presario CQ57 i3 4 GB Ubuntu Unity 20.04; HP Elitebook 6930p Core2 Duo 2GB Mint Cinnamon 20; HP 6830s Core2 Duo Xubuntu 20.04; HP nc6120 Pentium M 2GB MX-21

Re: HOE & welke versie installeren op mijn MacBook OS X 10.6.8?
« Reactie #36 Gepost op: 2019/01/09, 04:55:39 »
Na de laatste 2 reacties hier (waarvoor dank), de 64-bits-versie op de usb-stick ge-flamed, en deze eerst op de iMac uitgeprobeerd.
Ik krijg nu de keuze uit 4 opties: vlnr:
Mac-drive - recovery - EFI + EFI.
Ben met de meest rechtse begonnen.
Ik krijg een pikzwart scherm met: error file boot not found.
Dan binnen een paar seconden een ander zwart beeld met een kader, met, wat ik onmogelijk kon ontcijferen, omdat dit scherm blijft nog geen seconde blijft staan, hierna weer een pikzwart beeld dat zo blijft.

Na vele keren herstarten heb ik dit beeld warempel op de foto kunnen krijgen, en dit is wat er in het kader staat:

bovenste optie = ubuntu try
2e optie = ubuntu install
3e optie = ubuntu for manufactures
onderste optie: check disc for defects

En dan helemaal onderin het verhaal keuze maken met de pijltjes-toetsen en keuze bevestigen met de enter-toets.

(’n printscreen hiervan is helemaal leuk natuurlijk, maar met slechts 150 toegestane kb’s zal dit een onleesbaar iets zijn)

Dus braaf wederom beide devices opgestart zoals gewenst, met zo nauwkeurig mogelijk de enter-toets en drukkert geven, maar het enige wat er komt: zwart beeld. 
Dan.. hetzelfde geprobeerd, met eerst nog snel, want.. kwam ik achter, als ik een pijltjes-toets indruk, dan blijft dit beeld WEL langer staan, maar zodra ik de enter-toets ingedrukt heb, wordt alles gelijk weer zwart, en blijft op zwart staan. Mis ik hier iets? 

Het zwarte scherm is voor nu blijkbaar het meest haalbare, zowel bij de iMac, als bij de laptop (daar keuze uit: Mac-drive + EFI + EFI), maar uiteindelijk niet het doel: ik hoop nog steeds op een paar stappen verder  8-)


Nieuwbie: ik stuur met liefde een paar DVD’s naar je toe, als mocht blijken dat deze alsnog van pas zouden kunnen komen.

Re: HOE & welke versie installeren op mijn MacBook OS X 10.6.8?
« Reactie #37 Gepost op: 2019/01/09, 05:16:06 »
Na de laatste 2 reacties hier (waarvoor dank), de 64-bits-versie op de usb-stick ge-flamed, en deze eerst op de iMac uitgeprobeerd.
Ik krijg nu de keuze uit 4 opties: vlnr:
Mac-drive - recovery - EFI + EFI.
Ben met de meest rechtse begonnen.
Ik krijg een pikzwart scherm met: error file boot not found.
Dan binnen een paar seconden een ander zwart beeld met een kader, met, wat ik onmogelijk kon ontcijferen, omdat dit scherm blijft nog geen seconde blijft staan, hierna weer een pikzwart beeld dat zo blijft.

Na vele keren herstarten heb ik dit beeld warempel op de foto kunnen krijgen, en dit is wat er in het kader staat:

bovenste optie = ubuntu try
2e optie = ubuntu install
3e optie = ubuntu for manufactures
onderste optie: check disc for defects

En dan helemaal onderin het verhaal keuze maken met de pijltjes-toetsen en keuze bevestigen met de enter-toets.

(’n printscreen hiervan is helemaal leuk natuurlijk, maar met slechts 150 toegestane kb’s zal dit een onleesbaar iets zijn)

Dus braaf wederom beide devices opgestart zoals gewenst, met zo nauwkeurig mogelijk op de juiste tijd de enter-toets een drukkert gegeven, maar het enige wat er komt: zwart beeld. 
Dan.. hetzelfde geprobeerd, met eerst nog snel, want.. kwam ik achter, als ik een pijltjes-toets indruk, dan blijft dit beeld WEL langer staan, maar zodra ik de enter-toets ingedrukt heb, wordt alles gelijk weer zwart, en blijft op zwart staan. Mis ik hier iets? 

Het zwarte scherm is voor nu blijkbaar het meest haalbare, zowel bij de iMac, als bij de laptop (daar keuze uit: Mac-drive + EFI + EFI), maar uiteindelijk niet het doel: ik hoop nog steeds op een paar stappen verder  8-)


Nieuwbie: ik stuur met liefde een paar DVD’s naar je toe, als mocht blijken dat deze alsnog van pas zouden kunnen komen.

Offline landfiets

  • Lid
    • Toets en Stem
Re: HOE & welke versie installeren op mijn MacBook OS X 10.6.8?
« Reactie #38 Gepost op: 2019/01/09, 09:35:51 »
op je laptop moet je de bovenste ubuntu try proberen. deze is geheel niets vernietigend.
je probeert dan vanaf de stick ubuntu uit en kan zien hoe het eruit ziet.
vanuit dit proberen kan je ubuntu uiteindelijk op je harde schijf zetten.
DIt gaat dus eigenlijk niet slecht.

1) probeer ubuntu try aan te klikken (waarschijnlijk staat hij al op deze en hoef je alleen een enter te geven)
Dit opstarten met ubuntu try duurt ff, dus wees niet ongeduldig omdat je denkt dat het fout gaat. gewoon ff laten geworden.
2) kijk rond wat je ervan vindt
3) installeer ubuntu vanuit ubuntu try of start opnieuw op en klik dan op ubuntu install

je doet het hardstikke goed. ga zo door !!
« Laatst bewerkt op: 2019/01/09, 09:43:17 door landfiets »
--------------
Intel-NUC 8i5BEH, 256Gb M.2 SSD , 16Gb ram - Manjaro Gnome 21
Intel-NUC 10i7FNH, 500GB M.2 SSD, 16Gb ram - Manjaro Gnome 21
--------------

Offline nieuwbie

  • Lid
Re: HOE & welke versie installeren op mijn MacBook OS X 10.6.8?
« Reactie #39 Gepost op: 2019/01/09, 20:45:55 »
Nou dat gaat al goed, zie landfiets. Als het niks wordt stuur je me een paar dvds, stuur ik ze terug ;)
Clevo CJ70CU i7 16GB Ubuntu Unity 22.04; HP Compaq Presario CQ57 i3 4 GB Ubuntu Unity 20.04; HP Elitebook 6930p Core2 Duo 2GB Mint Cinnamon 20; HP 6830s Core2 Duo Xubuntu 20.04; HP nc6120 Pentium M 2GB MX-21

Re: HOE & welke versie installeren op mijn MacBook OS X 10.6.8?
« Reactie #40 Gepost op: 2019/01/16, 09:10:57 »
Hey jongens: dit projectje staat heel ff op 'pauze': ik ben eerst nog even zoet met een verhuizing/renovatie binnenshuis: tot gauw maar weer!!

Offline maartenbc

  • Lid
Re: HOE & welke versie installeren op mijn MacBook OS X 10.6.8?
« Reactie #41 Gepost op: 2019/01/21, 14:04:36 »
Ik weet niet hoever jullie inmiddels zijn met het instaleren van Ubuntu op deze macbook.
Maar houden jullie er rekening mee dat deze macbook hoewel hij 64bits is, maar een 32bits EFI heeft.

https://apple.stackexchange.com/questions/323422/install-windows-10-or-8-1-on-macbook-4-1

Anders wordt het maken van een bootable cd voor deze mac wel heel moeilijk.

Mijn tip, gebruik refind. Dan kan hij tenminste van een usb stick booten.


Offline landfiets

  • Lid
    • Toets en Stem
Re: HOE & welke versie installeren op mijn MacBook OS X 10.6.8?
« Reactie #42 Gepost op: 2019/01/21, 17:28:38 »
hij kan al booten van een usb zonder refind
--------------
Intel-NUC 8i5BEH, 256Gb M.2 SSD , 16Gb ram - Manjaro Gnome 21
Intel-NUC 10i7FNH, 500GB M.2 SSD, 16Gb ram - Manjaro Gnome 21
--------------

Re: HOE & welke versie installeren op mijn MacBook OS X 10.6.8?
« Reactie #43 Gepost op: 2019/01/30, 13:23:37 »
Hallo beste mensen: ik ben nog steeds hier blijven steken: "Het zwarte scherm is voor nu blijkbaar het meest haalbare, zowel bij de iMac, als bij de laptop (daar keuze uit: Mac-drive + EFI + EFI), maar uiteindelijk niet het doel: ik hoop nog steeds op een paar stappen verder  8-) ".
En met deze tip van landfiets : "Dit opstarten met ubuntu try duurt ff, dus wees niet ongeduldig omdat je denkt dat het fout gaat. gewoon ff laten geworden., heb ik een half uur, een heel uur, en een keer 2 uren geduld gehad. Ofwel: er gebeurt nog steeds helemaal niets, behalve het tonen van een zwart scherm. Hoe lang zou zo'n opstart-procedure mogelijk KUNNEN duren? Qua tijds-indicatie?

Heel graag eerst dit stukje helder krijgen, voor er weer andere~nieuwe tips gepost worden: dat krijg ik gewoonweg niet ge-processed'..

(verder ben ik nog steeds razend-druk met m'n binnen-huis renovatie: doe het in m'n eentje)

Offline nieuwbie

  • Lid
Re: HOE & welke versie installeren op mijn MacBook OS X 10.6.8?
« Reactie #44 Gepost op: 2019/01/30, 18:45:01 »
Ik weet niet hoever jullie inmiddels zijn met het instaleren van Ubuntu op deze macbook.
Maar houden jullie er rekening mee dat deze macbook hoewel hij 64bits is, maar een 32bits EFI heeft.

Niet volgens deze opgave: https://everymac.com/systems/apple/macbook/specs/macbook-core-2-duo-2.1-white-13-early-2008-penryn-specs.html

ROM/Firmware Type:    EFI    EFI Architecture:    64-Bit
Clevo CJ70CU i7 16GB Ubuntu Unity 22.04; HP Compaq Presario CQ57 i3 4 GB Ubuntu Unity 20.04; HP Elitebook 6930p Core2 Duo 2GB Mint Cinnamon 20; HP 6830s Core2 Duo Xubuntu 20.04; HP nc6120 Pentium M 2GB MX-21

Offline nieuwbie

  • Lid
Re: HOE & welke versie installeren op mijn MacBook OS X 10.6.8?
« Reactie #45 Gepost op: 2019/01/30, 19:00:57 »
Hallo beste mensen: ik ben nog steeds hier blijven steken: "Het zwarte scherm is voor nu blijkbaar het meest haalbare, zowel bij de iMac, als bij de laptop (daar keuze uit: Mac-drive + EFI + EFI), maar uiteindelijk niet het doel: ik hoop nog steeds op een paar stappen verder  8-) ".
En met deze tip van landfiets : "Dit opstarten met ubuntu try duurt ff, dus wees niet ongeduldig omdat je denkt dat het fout gaat. gewoon ff laten geworden., heb ik een half uur, een heel uur, en een keer 2 uren geduld gehad. Ofwel: er gebeurt nog steeds helemaal niets, behalve het tonen van een zwart scherm. Hoe lang zou zo'n opstart-procedure mogelijk KUNNEN duren? Qua tijds-indicatie?

Heel graag eerst dit stukje helder krijgen, voor er weer andere~nieuwe tips gepost worden: dat krijg ik gewoonweg niet ge-processed'..

(verder ben ik nog steeds razend-druk met m'n binnen-huis renovatie: doe het in m'n eentje)

Niet langer dan 2-3 minuten, denk ik zo.

Ik denk dat dat een probleem is met je videodriver. Ken je Engels? Hier staat de waarschijnlijke oplossing: https://askubuntu.com/questions/38780/how-do-i-set-nomodeset-after-ive-already-installed-ubuntu

Dus als je in het scherm met het keuzemenu met 'try ubuntu' etc. staat, druk je op de letter e. Dan kan je de regel aanpassen die eindigt op 'quiet splash'. Je verplaatst de cursor  met de pijltjestoets daarnaartoe, en typt 'nomodeset' vóór 'quiet splash'. Dan staat er dus ´ro nomodeset quiet splash'. (Geen aanhalingstekens typen, die heb ik alleen gezet voor de duidelijkheid.)

Daarna druk je op de Control-toets, en de letter x.

Wat gebeurt er dan?

Clevo CJ70CU i7 16GB Ubuntu Unity 22.04; HP Compaq Presario CQ57 i3 4 GB Ubuntu Unity 20.04; HP Elitebook 6930p Core2 Duo 2GB Mint Cinnamon 20; HP 6830s Core2 Duo Xubuntu 20.04; HP nc6120 Pentium M 2GB MX-21

Re: HOE & welke versie installeren op mijn MacBook OS X 10.6.8?
« Reactie #46 Gepost op: 2019/02/15, 15:51:18 »
2-3 minuten... da's dus geenszins het geval  8-)

Ik ga je tip proberen Nieuwbie. Mijn engels is niet daverend, maar ik ga m'n best doen. Thnxzzzzzzzz (Y)

Offline nieuwbie

  • Lid
Re: HOE & welke versie installeren op mijn MacBook OS X 10.6.8?
« Reactie #47 Gepost op: 2019/02/15, 22:29:48 »
Nou ja ik heb het eigenlijk al vertaald. Succes!
Clevo CJ70CU i7 16GB Ubuntu Unity 22.04; HP Compaq Presario CQ57 i3 4 GB Ubuntu Unity 20.04; HP Elitebook 6930p Core2 Duo 2GB Mint Cinnamon 20; HP 6830s Core2 Duo Xubuntu 20.04; HP nc6120 Pentium M 2GB MX-21

Re: HOE & welke versie installeren op mijn MacBook OS X 10.6.8?
« Reactie #48 Gepost op: 2019/03/27, 14:57:47 »
Wat de laptop betreft.. ik heb het opgegeven. Ik kom er met geen mogelijkheid meer IN. Op geen enkele wijze. (dus het letter ‘e’e-verhaal lukt ook niet Splash..)
Ik begreep al dat het niet onder ‘normaal’ viel, hoe lastig ik het root-menu kon komen, en hoe lang het duurde voor ik er eerder nog wel eens in kon komen, maar nu lukt dat dus helemaal niet meer.

Van mijn vakantie-geld komt er straks een -voor mij- nieuwe (tweedehands, refurbished) iMac, en dan wil ik zien dat ik op deze hele oude iMac een Linux-versie geinstalleerd ga krijgen. Mocht er genoeg vakantie-geld overblijven, dan hoop ik dat ik op welke manier dan ook (ik kan het niet) een nieuwe fan in dit ouwe bakkie krijg, want met het stijgen van de buitentemperaturen, stijgt de temperatuur van dit beessie nog harder. Dus jullie gaan me beslist nog terug zien :-)

Wbt de laptop: die heb ik uiteraard niet afgeschreven. Een extra SSD plaatsen laat ik nog even voor wat het is, maar ik ga er wel Snow-Leopard opnieuw op installeren, en deze dan met een ‘schoon’ systeem gebruiken om er mijn favoriete muziek mee af te spelen :-)

Kortom, voor nu: liever een oude(re) versie beproefd stabiel OSX, dan een nieuw (on-stabiel) Windows-systeem, en de oudste iMac binnenkort overzetten naar Linux ;-)

Re: HOE & welke versie installeren op mijn MacBook OS X 10.6.8?
« Reactie #49 Gepost op: 2019/03/27, 14:58:42 »
(((ooops.. 't letter 'e'-verhaal.. nieuwbie ;-) )))