Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Kan 8.04 niet installeren (dualboot naast XP)  (gelezen 1195 keer)

monnick

  • Gast
Kan 8.04 niet installeren (dualboot naast XP)
« Gepost op: 2008/04/24, 23:48:39 »
Ik heb de desktop i386 versie van Ubuntu 8.04 binnengehaald en geboot vanaf CD om te installeren. Nu draai ik momenteel Windows XP en Ubuntu 7.04, werkte allemaal goed (behalve dat er geen netwerkdrivers voor mijn wireless kaart in Ubuntu zitten).

Wanneer ik de standaard CD van 8.04 boot en kies voor de opties Start Ubuntu vanaf CD of Installeer Ubuntu, bij beide krijg ik een commandline scherm waar ik verder niks mee kan. Het enige wat mij rest: de computer opnieuw aan/uitzetten.

Op aanraden van wat mensen heb ik toen de alternate CD gedownload (i386 8.04). Deze bootte wel zoals het hoort, echter nu kom ik niet verder dan de schijf indeler. Ik wil Ubuntu 8.04 op mijn aparte partitie van 6 Gb (EXT3) installeren.
Ik heb de partitie geformatteerd, maar als ik daarna 8.04 werkelijk wil gaan installeren krijg ik de fout dat de systeembestanden die momenteel op de partitie staan niet gewist kunnen worden. (ik kan overigens niet echt een partitie selecteren om op te installeren, gaat hij automatische op de goede partitie van 6 Gb en EXT3 ??)

Dus deze manier lukt ook niet. Overigens was na mijn poging tot installeren van 8.04 de GRUB-bootloader corrupt geraakt, dus ik kon ook Windows niet meer in. Toen heb ik de CD van 7.04 er weer bij gepakt en die geinstalleerd. Toen was mijn oude setup weer normaal, en kon ik ook Windows weer in.

Iemand enig idee hoe ik 8.04 succesvol kan installeren?

Alvast bedank!

oomdef

  • Gast
Kan 8.04 niet installeren (dualboot naast XP)
« Reactie #1 Gepost op: 2008/04/25, 09:14:40 »
de 6gb partitie niet formateren maar gewoon unallocated laten .
en dan met instaleren de grootste lege ruimte kiezen dan pakt hij vanzelf dat partitie van 6gb.

monnick

  • Gast
Kan 8.04 niet installeren (dualboot naast XP)
« Reactie #2 Gepost op: 2008/04/25, 18:58:04 »
Nou na het handmatig formateren van de SWAP en EXT3 partitie (van 6 Gb) is het gelukt om Hardy Heron te installeren.

Het systeem draait echter enorm langzaam (terwijl ik toch een snelle PC heb), soms gebeurt er als ik iets aanklik even 10 sec niks en dan ineens komt een nieuw venster in beeld ofzo.
Waar kan dit aan liggen, wellicht omdat de drivers van mijn videokaart niet ondersteund worden (zo'n bericht kreeg ik voor de installatie wel, echter in Ubuntu 7.04 had ik nergens last van)? Ook kan ik geen hogere resolutie dan 800*600 kiezen, ik prefereer toch echt op 1024*768 te werken. :)

Verder wordt nog steeds mijn Dell Truemobile Wireless USB-adapter niet ondersteund. Ik ben geen Linux ster en weet echt niet hoe ik dit aan de praat kan krijgen, iemand tips?

Groet, Monnick/Tom

monnick

  • Gast
Kan 8.04 niet installeren (dualboot naast XP)
« Reactie #3 Gepost op: 2008/04/26, 16:21:38 »
bump :)

Jean_

  • Gast
Kan 8.04 niet installeren (dualboot naast XP)
« Reactie #4 Gepost op: 2008/04/27, 11:06:48 »
Citaat van: monnick
Ook kan ik geen hogere resolutie dan 800*600 kiezen, ik prefereer toch echt op 1024*768 te werken. :)
Dit betekent meestal dat je geen nvidia / ati drivers voor je video kaart hebt geinstalleerd.

Probeer eens Systeem - Hardware drivers manager, zie je daar wat staan wat je aan kan vinken?