Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Vraag over file permissions  (gelezen 2324 keer)

Offline soapwater

  • Lid
Vraag over file permissions
« Gepost op: 2011/02/06, 22:01:57 »
Ik heb een  vraag over file permissions in ubuntu 10.04.
Elke keer als ik bijvoorbeeld bestanden kopieer van mijn digitale camera, verschijnen die in de doelmap met een slotje. Bij de file permissions staat dan user #1024.
Ik ben ingelogd als mezelf en voor de map waarnaar ik kopieer heb ik lees en schrijf-rechten.
Als ik bijvoorbeeld met gimp een bestand opsla, krijg ik vaak een permission denied melding.
Ik dacht dat ik begreep hoe het zat met permissions, maar hier kan ik toch niet zo goed aan uit.
Kan iemand me even verduidelijken hoe dat nu zit?
Vroeger werkte ik met ubuntu 8.04 en daarmee had ik nooit deze problemen.

Offline HarzG

  • Lid
Re: Vraag over file permissions
« Reactie #1 Gepost op: 2011/02/06, 22:49:54 »
Kan je iets meer vertellen over je systeem en de manier "hoe maak je deze kopie" (bronmap->doelmap)?

Voorbeeld:
Stel je werkt als normale gebruiker, je maakt een kopie uit/van een map/bestand waarvan nu "root" de eigenaar is.
In een kopie-opdracht kan worden vastgelegd dat (1.) "alle" eigenschappen blijven behouden of dat (2.) door de kopie de standaard-rechten van de doelmap op het bestand worden geplakt.

In (1.) blijft de eigenschap "eigenaar is root" behouden. Als in het oorspronkelijke bestand een toestemming was dat "iedereen" het bestand mag zien/lezen, dan kan je ook de kopie ervan lezen als normale gebruiker.
Met (2.) worden de rechten van het bestand afgeleid van de standaard-rechten van de map waarin je de kopie plaatst.
Xubuntu 20.04; siduction-15.1.0 Xfce

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Vraag over file permissions
« Reactie #2 Gepost op: 2011/02/06, 23:13:47 »
Je kunt de rechten van de foto's als volgt opengooien:
Toepassingen - Hulpmiddelen - Terminalvenster
tik in (kopieer en plak):
sudo chmod -R 777 /home/JouwGebruikersnaam/JouwFotoMap

Druk op Enter.

Uiteraard gebruikersnaam en naam van fotomap aanpassen aan jouw situatie.

Offline heir4c

  • Lid
Re: Vraag over file permissions
« Reactie #3 Gepost op: 2011/02/06, 23:17:02 »
In de nieuwste versies zijn er op het forum nog topic die over rechten gaan.
Maar wat je wel al kan nagaan is het volgende: Heb je alle rechten? Via Systeem>Beheer>Gebruikers en Groepen selecteer je je account en klik je op de knop rechtsonder waarop staat: Geavanceerde instellingen. Je wachtwoord word gevraagd. Dan selecteer je het tweede tabblad in het venster dat dan geopend word. Vink daar alles aan wat nog niet aangevinkt is en klik op OK.
Nu heb je zeker alle rechten.

In de Terminal kan je ook het volgende commando gebruiken:
sudo chown -R $USER:$USER /pad/naar/mapIn onderstaande link staat ook zo'n voorbeeld:
http://forum.ubuntu-nl.org/software-en-configuratie/grsync-geen-toegang-tot-usb-stick/msg625536/#msg625536

Citaat
Jij moet nu de eigenaar van alle bestanden op de USB veranderen naar jezelf. Normaal kan dat met "gksudo nautilus", waarbij je moet aantikken dat ook onderliggende bestanden en directories moeten meegenomen worden. Via de commandolijn kan dit door de optie -R toe te voegen:

Code: (voorbeeld)

sudo chown -R $USER:$USER /media/disk-1
Tip: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html en http://wiki.ubuntu-nl.org/   Upload-site:http://imgur.com/
be Open be Free be Ubuntu

Re: Vraag over file permissions
« Reactie #4 Gepost op: 2011/02/06, 23:18:49 »
Kijk eens of bij Systeem >> Beheer >> Gebruikers en Groepen >> Geavanceerde instellingen (voor jouw account)
"Mag automatisch gebruikmaken van externe opslagapparaten" aangevinkt staat.
Mogelijk dat dit je probleem verhelpt.
Laptop: PackardBell Easynote MZ-36, 2 GB, Ubuntu 12.04 + Ubuntu 11.10 beide met XP in VirtualBox (versie 4),
DesktopComputer: Intel(R) Celeron(R) CPU 2.40GHz, 512MB, Ubuntu 10.04.x LTS,
PPC: Mio Digiwalker P350, WM5

Offline vanadium

  • Lid
Re: Vraag over file permissions
« Reactie #5 Gepost op: 2011/02/07, 11:09:32 »
Elke keer als ik bijvoorbeeld bestanden kopieer van mijn digitale camera, verschijnen die in de doelmap met een slotje. Bij de file permissions staat dan user #1024.
Dit wijst erop dat het "proces" dat de bestanden kopieert, user 1024 is. Eigenaar van gekopieerde bestanden is standaard altijd de gebruiker die kopieert.

Het is dus zeer belangrijk dat je eens precies zegt hoe jij die bestanden kopieert.



Re: Vraag over file permissions
« Reactie #6 Gepost op: 2011/02/07, 11:28:26 »
Ik ben het laatst bij mij zelf ook iets dergelijks tegen gekomen bij het testen van bestanden die zijn geëncrypt.
Met een opstart via een live-CD kon ik niet in mijn persoonlijke map komen.
Kreeg een melding dat ik als #1000 gebruiker moest zijn.

Kan het in deze hoek liggen?
Hierbij is het idd ook belangrijk te weten hoe je de bestanden kopieert.

Offline soapwater

  • Lid
Re: Vraag over file permissions
« Reactie #7 Gepost op: 2011/02/09, 21:37:15 »
OK, hier de omschrijving van hoe ik de foto's kopieer.
-Ik plug het fototoestel in (USB)
-Automatisch krijg ik enkele opties, ik selecteer "open folder"
-Bij permissions van de map met foto's op de SD-kaart staat mijn naam en "create and delete files"
-Ik selecteer manueel de foto's die ik wil en dan copy/paste in de foto-map op mijn NAS.

Eens gekopieerd staat er (meestal) zo'n slotje bij de bestanden...

Nu zie ik voor de map waarnaar ik kopieer, ik de owner ben,  folder access "create and delete files" heb maar bij "file access" kan ik niks selecteren.
Als ik dan "apply permissions to enclosed files" klik, gebeurt er niks. De bestanden in de map (die ik dus van het fototoestel gehaald heb, blijven eigendom van user 1024).

Als ik gewoon een map aanmaak in één van de mappen op de NAS (waarvan ik zogezegd eigenaar ben en lees/schrijfrechten heb), is de nieuwe map blijkbaar ineens eigendom van user 1024.
Om één of andere reden voer ik de acties dus uit als user 1024??

Als ik ditzelfde doe in een locale map, bijvoorbeeld mijn "home" folder, dan is er geen probleem.
De NAS wordt gemount met enkele lijntjes in fstab

#DISKSTATION
//xxx.xxx.xxx.xxx/data    /home/jan/data        cifs    username=***,password=***,iocharset=utf8,file_mode=0777,dir_mode=0777 0 0
//xxx.xxx.xxx.xxx/downloads    /home/jan/downloads   cifs    username=***,password=***,iocharset=utf8,file_mode=0777,dir_mode=0777 0 0

[/i]

Maar ik zie niet direct een probleem.
Ik heb hetzelfde probleem op zowel mijn laptop als op de andere PC. Beiden draaien sinds een tijdje ubuntu 10.04
Nog iemand een idee?
« Laatst bewerkt op: 2011/02/09, 21:48:48 door soapwater »

Offline soapwater

  • Lid
Re: Vraag over file permissions
« Reactie #8 Gepost op: 2011/02/10, 20:18:31 »
Niemand een idee?

Re: Vraag over file permissions
« Reactie #9 Gepost op: 2011/02/11, 08:19:13 »
Als je het probleem met meerdere computers hebt lijkt het mij dat dat er in de NAS zelf iets fout gaat.
Maar helaas heb ik totaal geen ervaring met een NAS.

Offline soapwater

  • Lid
Re: Vraag over file permissions
« Reactie #10 Gepost op: 2011/02/11, 17:04:04 »
Ik heb de code uit fstab verwijderd en maak nu manueel verbinding "connect to server" als windows share. Dan heb ik geen problemen.
Alleen vervelend dat ik dan altijd manueel moet verbinden.
Is er een methode om automatisch een netwerkverbinging te maken bij het opstarten (zoals bij windows) of hoe doe ik dat in de terminal? Dan kan ik een scritje gebruiken.

Offline soapwater

  • Lid
Re: Vraag over file permissions
« Reactie #11 Gepost op: 2011/02/11, 18:10:05 »
Ik heb hier een antwoord gevonden: http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=280473

Door de userID gelijk te maken aan die van de userID op de NAS blijkt het probleem opgelost te zijn.