Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: [OPGELOST] Herstel van per ongeluk verwijderde bestanden  (gelezen 359 keer)

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
[OPGELOST] Herstel van per ongeluk verwijderde bestanden
« Gepost op: 2016/06/10, 10:45:49 »
Zojuist heb ik per ongeluk een hoop foto's verwijderd van een EXT4-partitie. Ik heb ze gewoon verwijderd in de bestandbeheerder en daarna de prullenbak geleegd, dus gelukkig geen formatteren en zo.

Nu wil ik ze graag terug....  :P

Ik heb al gezocht en wat geprobeerd met testdisk, maar dat lijkt niet het juiste middel te zijn. Wie heeft er een goede tip?
« Laatst bewerkt op: 2016/06/10, 15:58:57 door Pjotr »

Re: Herstel van per ongeluk verwijderde bestanden
« Reactie #1 Gepost op: 2016/06/10, 11:29:50 »
@Pjotr,

Ik gebruik "Diskdigger" en daarmee zie ik de plaatjes weer. Echter zonder naam. De plaatjes en documenten zie je dan als: Sectorxxxxxxxxx

groet

Spidey-Westland (Wim)
Spidey-Westland
Release:   22.04 Codename:   jammy

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Herstel van per ongeluk verwijderde bestanden
« Reactie #2 Gepost op: 2016/06/10, 11:47:06 »
of met het bekende photorec, Pjotr? Maar dat zit in Testdisk en dat lukte je niet. Bestandsnamen krijg je ook daarmee niet terug. Dat kan wel eens erg vervelend zijn als het bijvoorbeeld heel veel bestanden zijn.

Er is volgens mij wel commerciƫle software die ook de namen terughaalt. Ik heb een collega dat zien gebruiken (nadat ik hem Photorec had laten zien). Ik meen van PCtools.

groet,

Just
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline Kees3

  • Lid
Re: Herstel van per ongeluk verwijderde bestanden
« Reactie #3 Gepost op: 2016/06/10, 12:25:13 »
In elk geval niets schrijven naar die partitie zolang als je de foto's niet terug hebt. Heb het zelf in het verleden wel eens gedaan, maar dat was nog onder Windows. Via onderstaande url een aantal mogelijke tools die je zou kunnen proberen. Geen ervaring mee, dus geen garantie.

http://alternativeto.net/software/recuva/?platform=linux

Offline Nero

  • Lid
Re: Herstel van per ongeluk verwijderde bestanden
« Reactie #4 Gepost op: 2016/06/10, 12:50:52 »
Zoals vermeld terug halen met Testdisk/Photorec. Daarna de bestanden sorteren en/of hernoemen volgens camera, datum, tijd, enz. met behulp van Exiftool.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: [OPGELOST] Herstel van per ongeluk verwijderde bestanden
« Reactie #5 Gepost op: 2016/06/10, 15:59:32 »
Bedankt voor jullie antwoorden! Met Photorec kom ik gelukkig een heel eind.  :)