Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: asus p5b VM  (gelezen 801 keer)

asus p5b VM
« Gepost op: 2011/12/28, 11:45:37 »
Een vraag rodom asus p5b Vm.
Processoe E4600 (core duo)
Hardisk Sata
CD rom Ide
Geheugen 2 GB

ik probeer de laatste 11.10 ubuntu versie te installeren. Niet erg ervaren met deze dingen
Als life cd werkt alles goed
Bij het installeren kom ik telkens in een scherm terecht ...installatie type en daar vindt ik een Raid dev/mapper/raid10-1 (linux)........ik heb inmiddels door wat lezen begrepen dat het een zogenaamde fake raid is. Er toont zich nog een tweede raid....die is ntfs ...die kan ik verwijderen. Vervolgens na het verwijderen van de ntfs versie komt het systeem met de opmerking dat een hele disk is geselecteerd. Dat klopt ook want ik wil geen dual boot met win 7. Vervolgens druk ik op installeren. Het systeem meld dan dat er geen basis bestandsysteem is geinstalleerd.Als het apparaat waarvan opgestart moet worden heb ik op grond van wat zoekwerk op de raid ingesteld en niet op dev-a dan komt het systeem met een boodschap die ik niet helemaal kan lezen maar het lijkt op indeler opstarten...en dat breekt na een tijdje af. Hetzelfde geprobeerd met de server versie (64 bits) ...die eindigt ook met indeler opstarten bij 41%.
Ik begrijk dat de asus borden nogal wat problemen oplevereren al van de 9...distributies. Bestaat hier een oplossing voor.  Dat mag ook hardware zijn...een sata cd rom er in zetten ter vervanging van de ide ....een ide schijf ip de sata schijf....beide met de hoop dat de raid niet meer actief is. De fake raid uitschakelen is mij tot op heden  iet gelukt. Als ik in het bios de sata uitschakel heb geen harde schijf toegng....ook niet in de zg compatibele modus...

wie op wie heeft een idee hoe dit opgelost zou kunnen worden

jan

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: asus p5b VM
« Reactie #1 Gepost op: 2011/12/28, 11:58:26 »
Probeer eens dit:
1. Zet de instellingen van het BIOS op de standaard terug (reset to factory defaults)
2. Start de computer op vanaf de LiveCD, en post eens een schermafdruk van de indeling van je harde schijf, met Gparted. Zoekterm in de lens: gparted
3. Schermafdrukken kun je o.a. posten via http://imageshack.us

Offline jolo

  • Lid
Re: asus p5b VM
« Reactie #2 Gepost op: 2011/12/29, 10:11:29 »
Het asus p5b Vm is op zich geen probleem voor Linux. Ikzelf heb namelijk een Asus P5b in één van mijn Pc's. (Het verschil is dat jouw p5b Vm een Micro-ATX moederbord is. Mijn P5b is een ATX moederbord. Ik heb daarop zonder workarounds, Ubuntu 11.10 kunnen installeren. Zie verder bijvoorbeeld deze hyperlink http://www.linuxtested.com/results/asus_p5b-vm-se.html

Wat van belang is. Waarop heb je de sata harddisk(s) op aangesloten? Ik denk dat je de sata harddisk het beste aangesloten kunt hebben op de connector sata1. En de brander op sata2. Dat moederbord heeft zo te zien wel raid. Maar dat is voor de sata-raid connector en de esata aansluiting, aan de achterkant van je PC.
Hoofd PC januari 2018 HP Compaq Elite 8300 SFF Windows 10 & Xubuntu 18.04.3
PC 2011 Asus P8Z68-V Pro i7 2600K 8 GB RAM GT730 Xubuntu test pc
PC 2007 Asus P5B E6600 2GB RAM 8800GTS  
Notebook 2008 Lenovo ThinkPad R61i 8932GMG 2,5 GB RAM

Offline jan11000

  • Lid
Re: asus p5b VM
« Reactie #3 Gepost op: 2011/12/29, 10:29:16 »
In de bios de harde schijf kontroller op AHCI zetten(indien dit niet werkt op sata, anders op ide zetten).

Dan de harde schijven aansluiten op de hoofd sata aansluiting, dus niet op de extra sata poorten.
Zie je moederbord handleiding. Op poort 1 de harde schijf zetten.(moet niet altijd).

Let op harde schijf wordt nu helemaal leeg gemaakt:

Nu booten van de livecd,
Gparted starten,
kies rechtsboven je hd,
verwijder alle partities,
boven in gparted de pulldown menu, kiezen device, Create partion table(mbr wissen),
boven in gparted de pulldown menu, kiezen partition, manage flags, vink hier alles uit,
doe dit voor alle hd's, reboot en installeer ubuntu.
« Laatst bewerkt op: 2011/12/29, 10:32:17 door jan11000 »

Re: asus p5b VM opgelost
« Reactie #4 Gepost op: 2011/12/29, 23:36:22 »
Ik wil iedereen bedanken die mij geholpen heeft.
De methode van jan 11000 heeft direct de oplossing gebracht
Jolo voorspelde al dat de asus p5b geen probleem mocht vormen

jan koolen