Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: software om geluidsoverlast vastleggen  (gelezen 1339 keer)

Offline henkchr

  • Lid
software om geluidsoverlast vastleggen
« Gepost op: 2021/01/05, 16:29:45 »
Ik zoek een programma dat geluidsoverlast kan vastleggen.

Heeft ubuntu software die zou kunnen beginnen op te nemen ( dmv een microfoon )
indien er een bepaald geluidsniveau bereikt wordt, en ook weer stopt als de geluidsovelast voorbij is , en onder een vooraf bepaalde grens zakt ?
 
Iemand bekend met Audio recorder ?  Wie heeft de gouden tip. Alvast dank !

Re: software om geluidsoverlast vastleggen
« Reactie #1 Gepost op: 2021/01/05, 18:05:05 »
Ik heb dit zojuist met succes even kunnen uitproberen met Audacity.
Je moet de drempelwaarde instellen onder ¨Bewerken¨, ¨Voorkeuren¨, ¨Opnemen¨ en dan ¨Geluidsgeactiveerd opnemen¨ aanvinken en het niveau instellen.
Daarna in het programma bovenaan op de rode opnameknop drukken zodat de opname start.
Allemaal Linux gerelateerde links op mijn website http://home.scarlet.be/jefdamen/Ubuntu.html
Mijn YouTube kanaal:http://www.youtube.com/user/asilnevs
https://jefdamen.wordpress.com/
We are spiritual beings having a human experience

Re: software om geluidsoverlast vastleggen
« Reactie #2 Gepost op: 2021/01/06, 11:51:32 »
Als het geen geeikte apparatuur (incl software) is is het niet rechtsgeldig want kan het simpelweg in twijfel getrokken worden.
Ik kan bv in audacity wel de db-levels vastleggen, maar als ik de audio-in van ubuntu opschroef zijn deze levels onterecht hoger dan de werkelijkheid. En dat is onaantoonbaar en daardoor simpel weerlegbaar.
En dan registreert bijvoorbeeld de ene microfoon ook weer anders dan de andere want niet elke microfoon is hetzelfde.
Uiteindelijk zegt het zo ongeeikt juridisch niet meer of minder als jouw woord.
Als overlast overduidelijk hard is kun je er natuurlijk wel enigszins iets mee aantonen. Maar let een beetje op, voor je het weet krijg je dat je "een stiekem afluisterapparaat hebt geplaatst" of over "over de schutting gehangen hebt".

Er zijn goede decibel meters te koop, en de betere (meesten) zijn geeikt. Ook uitgebreidere die langere periodes vastleggen.
Wat voorbeelden en uitleg https://decibelmeterstore.nl/
En zelfs met geeikte apparatuur zul je het moeten vastleggen binnen bepaalde voorwaarden om te voldoen aan correcte meetwaardes binnen de juridische aantoonbaarheid.

Er bestaan ook db-meter apps op mobieltje.
1/ deze zijn ook ongeeikt en microfoonafhankelijk, dus niet juridisch bindend.
2/ ik ben daar mee bezig geweest en ze hebben werkelijk allemaal in hun voorwaarden staan dat ze "voor research" alle geluiden wat je "meet" op mogen slaan (privacy??). Dat was voor mij reden om een echte db-meter aan te schaffen.

Ik hoop dat je er een weg mee kunt vinden. Succes!
« Laatst bewerkt op: 2021/01/06, 15:15:47 door partyrabbit »
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline henkchr

  • Lid
Re: software om geluidsoverlast vastleggen
« Reactie #3 Gepost op: 2021/01/07, 14:27:54 »
Dank voor het uitproberen van Audacity  en voor de tip over geijkte meters. 

een andere complicatie is : hoe toon je aan dat het geluid van Buur A afkomstig is en niet van Buur B ?

met 2 microfoons werken  ?


Re: software om geluidsoverlast vastleggen
« Reactie #4 Gepost op: 2021/01/07, 15:31:14 »
Dank voor het uitproberen van Audacity  en voor de tip over geijkte meters. 

een andere complicatie is : hoe toon je aan dat het geluid van Buur A afkomstig is en niet van Buur B ?

met 2 microfoons werken  ?


Dat kun je niet aantonen. Je kunt geluid meten en vastleggen maar dat zegt niets over de bron, enkel dat er een bron is. Ik ken je situatie niet maar heb io een flat een hoop gedoe meegemaakt tussen buren over geluidsoverlast. Bleek later van 5 (!) etages hoger te komen. Leidingenkoker fungeerde als klankkast. Bij andere klagers bleek het uiteindelijk de eigen wasmachine te zijn die indirect de bron was. Geluid is uitermate complex, zeker in gebouwen.

Offline henkchr

  • Lid
Re: software om geluidsoverlast vastleggen
« Reactie #5 Gepost op: 2021/01/08, 12:22:28 »
Hier in een rijtjeswoning heb ik slechts 2 mogelijkheden en dat zijn de buren die naast me wonen .

Als ik goed luister , overdag, kan ik de bron wel opsporen, want het geluid is eigenlijk altijd harder
aan de zijde waar het vandaan komt. Maar ik dien wel goed te luisteren want voor je het weet vergis je je.
Via muren en vloer resoneert het verder en lijkt het soms dat het vanuit de
andere richting komt, daarom luister ik meestal aan beide kanten.
Daarom zou ik verwachten dat bij 2 microfoons je ook een verschil in Db zou moeten kunnen constateren tussen
de 2 zijden.



Re: software om geluidsoverlast vastleggen
« Reactie #6 Gepost op: 2021/01/10, 13:41:26 »
een andere complicatie is : hoe toon je aan dat het geluid van Buur A afkomstig is en niet van Buur B ?

Dat kun je niet aantonen. Je kunt geluid meten en vastleggen maar dat zegt niets over de bron, enkel dat er een bron is.

Middels regulier bewijslast vastleggen waar het geluid vandaan komt.
Met een DB meting, en daarnaast een video (met ook geluid) waaruit duidelijk blijkt waar de muziek/overlast vandaan komt (liefst met dansende buren ^-^ ) is voldoende. Je zou de DB meting mee in de video op kunnen nemen voor duidelijkheid. Let wel op dat je niet zelf filmt wat of waar je niet mag filmen ivm privacy-regels!
Je zou ook naast de DB meting kunnen zorgen voor derden-getuigen omtrent de bron, zoals bv andere buren die er ook last van hebben.
Als politie of/en bewonderstoezicht (bew. ver. of verhuurder) bijvoorbeeld de overlast-bron bij herhaling en overduidelijk al geregistreerd heeft is de DB meting daarop mogelijk ook voldoende.

Je dient dus te bewijzen dát er overlast is (DB) en je dient onomstotelijk aan te tonen wat de bron is.
De claimende partij moet bewijzen!
« Laatst bewerkt op: 2021/01/10, 13:43:44 door partyrabbit »
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Re: software om geluidsoverlast vastleggen
« Reactie #7 Gepost op: 2021/01/10, 17:59:55 »
@Partyrabbit, met de meting op zich kun je het niet aantonen. Politie registreert in de regel de melding maar telt alleen geluidsoverlast wanneer men dat op heterdaad zelf heeft kunnen vaststellen. En dat is maar goed ook. Mijn dochter heeft buren die de met regelmaat de politie bellen met klachten over geluidsoverlast. Zelfs als er in het huis van mijn dochter niemand aanwezig is. De buren balen een beetje dat niet hun dochter het huis heeft kunnen kopen.... Een goede buur is beter dan een verre vriend ....

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: software om geluidsoverlast vastleggen
« Reactie #8 Gepost op: 2021/01/10, 18:04:14 »
Let wel op dat je niet zelf filmt wat of waar je niet mag filmen ivm privacy-regels!
Met een losse camera mag je alles filmen vanaf openbaar terrein.
De AVG speelt pas mee, wanneer je het gaat publiceren.
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Re: software om geluidsoverlast vastleggen
« Reactie #9 Gepost op: 2021/01/11, 16:37:27 »
Let wel op dat je niet zelf filmt wat of waar je niet mag filmen ivm privacy-regels!
Met een losse camera mag je alles filmen vanaf openbaar terrein.
De AVG speelt pas mee, wanneer je het gaat publiceren.

Weet ik. Thanks. Mijn attentie was meer dat ze niet over de schutting gaan filmen, en niet de zoals ik zei "dansende buren" IN hun huiskamer  =D want dat mag nog net niet, zelfs niet vanaf de openbare weg.

@Partyrabbit, met de meting op zich kun je het niet aantonen. Politie registreert in de regel de melding maar telt alleen geluidsoverlast wanneer men dat op heterdaad zelf heeft kunnen vaststellen. En dat is maar goed ook. Mijn dochter heeft buren die de met regelmaat de politie bellen met klachten over geluidsoverlast. Zelfs als er in het huis van mijn dochter niemand aanwezig is. De buren balen een beetje dat niet hun dochter het huis heeft kunnen kopen.... Een goede buur is beter dan een verre vriend ....

Civielrechtelijk zijn er ook nog mogelijkheden.
En politie moet overtuigend bewijs ook opnemen in een aangifte (wettelijke plicht). Constateren dat er overduidelijk aantoonbaar sprake is van overlast is ook voldoende. Of ze dat graag zullen doen en niet alles om het maar niet te doen =D .... vertel mij wat  ^-^ Wat doet politie uberhaupt nog voor de burger tegenwoordig? Zelfs videobewijs van een duidelijke poging doodslag leggen ze langs zich neer.

En als overlast door politie wel toegestaan wordt .... dan ook gelijke rechten voor mij dan :evil: (politie heeft -zelf bij herhaling verspeeld- bij mij volledig afgedaan, en dat zeg ik ze ook recht in hun gezicht. Dat weten ze al)
« Laatst bewerkt op: 2021/01/11, 16:47:25 door partyrabbit »
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore