Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: [Opgelost] Multifunctionele Wifi printers  (gelezen 9158 keer)

[Opgelost] Multifunctionele Wifi printers
« Gepost op: 2011/01/04, 11:26:58 »
Hallo allemaal,
Is er ergens een lijst te vinden met multifunctionele draadloze printers (incl. scanner) welke goed door Ubuntu 10.04 worden ondersteund?
« Laatst bewerkt op: 2011/01/04, 22:49:38 door JPaulus »
Laptop: PackardBell Easynote MZ-36, 2 GB, Ubuntu 12.04 + Ubuntu 11.10 beide met XP in VirtualBox (versie 4),
DesktopComputer: Intel(R) Celeron(R) CPU 2.40GHz, 512MB, Ubuntu 10.04.x LTS,
PPC: Mio Digiwalker P350, WM5


Re: Multifunctionele Wifi printers
« Reactie #2 Gepost op: 2011/01/04, 11:46:05 »
Een (onvolledige) lijst die je misschien kan verder helpen: https://wiki.ubuntu.com/HardwareSupportComponentsPrinters
Allemaal Linux gerelateerde links op mijn website http://home.scarlet.be/jefdamen/Ubuntu.html
Mijn YouTube kanaal:http://www.youtube.com/user/asilnevs
https://jefdamen.wordpress.com/
We are spiritual beings having a human experience

Re: Multifunctionele Wifi printers
« Reactie #3 Gepost op: 2011/01/04, 12:07:53 »
Heb deze zelf even gevonden.
http://www.openprinting.org/printers
Is zeer uitgebreid, maar helaas de Canon MP495, HP OJ 4500/ES of de Photosmart CQ796, dan wel Epson BX525WD kan ik nergens vinden.
Heeft iemand evaring met de werking van deze printers/scanners?
Laptop: PackardBell Easynote MZ-36, 2 GB, Ubuntu 12.04 + Ubuntu 11.10 beide met XP in VirtualBox (versie 4),
DesktopComputer: Intel(R) Celeron(R) CPU 2.40GHz, 512MB, Ubuntu 10.04.x LTS,
PPC: Mio Digiwalker P350, WM5

Offline tigger

  • Lid
Re: Multifunctionele Wifi printers
« Reactie #4 Gepost op: 2011/01/04, 13:14:22 »
HP is een veilige keuze:
http://sites.google.com/site/computertip/hpprinters

Maar tegenwoordig ook Samsung:
http://sites.google.com/site/computertip/samsungprinters

Heeft neits met het topic te maken.... maar een gratis windows-scan als ik een linux pc gebruik??? ???
LPI-1, NCLA, RHCE, RHCVA

Offline koos4401

  • Lid
Re: Multifunctionele Wifi printers
« Reactie #5 Gepost op: 2011/01/04, 14:33:24 »
Voor foto-afdrukken zweer ik bij Canon; vandaar:
1. Onderaan deze bladzijde http://support-au.canon.com.au/P/search?model=PIXMA%20MP495&filter=0&menu=Download  begint de drivermelding voor Canon MP495 als printer, voor Debs dus ook voor UBUNTU.
Voor de scanner zal je wel bij scangear terecht komen op dezelfde site.

2. De gustibus nil disputandem.
« Laatst bewerkt op: 2011/01/04, 14:35:03 door koos4401 »
Op 27-okt-2009 om 08.20 GMT geregistreerd als gebruiker nr.: 498523

Re: Multifunctionele Wifi printers
« Reactie #6 Gepost op: 2011/01/04, 17:58:03 »
Op de canon site kun je gewoon drivers opvragen door aan te geven dat je linux gebruikt. Helaas zijn dit tar.gz files dus niet zo makkelijk om te installeren.

Ik heb zelf de canon MG5250 all-in-one wifi waar DEB drivers voor zijn op deze pagina en deze werkt prima via wifi
http://support-asia.canon-asia.com/P/search?model=PIXMA+MG5270&menu=download&filter=0&tagname=g_os&g_os=Linux

Wat ik nog niet aan de praat krijg is de scanner via wifi

Maar als je boven in het zoekvenster linux en printer type tikt krijg je te zien wat ze hebben.
Hulp, advies en verkoop computer hard- en software windows & Linux www.ccamstelveen.nl

Re: Multifunctionele Wifi printers
« Reactie #7 Gepost op: 2011/01/04, 22:48:33 »
Iedereen hartelijk dank voor de reacties.
Ik heb het op een Brother DCP-J315W gehouden. Op de Brother-site zijn voor bijna alle modellen drivers voor div. distro's te downloaden en de handleiding is goed. Zowel de scanner als de printer werken draadloos. We kunnen deze producent dus rustig toevoegen aan de lijst met ondersteuning voor Linux gerelateerde OS'n.
Petje af voor ze
Laptop: PackardBell Easynote MZ-36, 2 GB, Ubuntu 12.04 + Ubuntu 11.10 beide met XP in VirtualBox (versie 4),
DesktopComputer: Intel(R) Celeron(R) CPU 2.40GHz, 512MB, Ubuntu 10.04.x LTS,
PPC: Mio Digiwalker P350, WM5

Re: [Opgelost] Multifunctionele Wifi printers
« Reactie #8 Gepost op: 2011/01/08, 18:10:58 »
Iedereen hartelijk dank voor de reacties.
Ik heb het op een Brother DCP-J315W gehouden. Op de Brother-site zijn voor bijna alle modellen drivers voor div. distro's te downloaden en de handleiding is goed. Zowel de scanner als de printer werken draadloos. We kunnen deze producent dus rustig toevoegen aan de lijst met ondersteuning voor Linux gerelateerde OS'n.
Petje af voor ze

Hoe heb jij de wifi scanner geïnstalleerd?
Hulp, advies en verkoop computer hard- en software windows & Linux www.ccamstelveen.nl

Re: [Opgelost] Multifunctionele Wifi printers
« Reactie #9 Gepost op: 2011/01/08, 22:36:15 »
Hoe heb jij de wifi scanner geïnstalleerd?
Ik heb even snel gekeken op de supportsite van Cannon.
De bestanden die je zal moeten downloaden heten iets met ScanGear
Probeer uit te zoeken welke bestanden je precies nodig hebt.
(Ik vind de site van Canon veeeel onduidelijker dan die van Brother, dus ik kan me voorstellen dat eea nogal wat zoekwerk zal zijn. Dit was voor mij de reden {de goede documentatie} om voor Brother te kiezen).

Add MAC-adress (scanner/printer) to your router to allow access to the WLAN and open UDP 54925 for "scan-key-tool" at scanner_ip_adress.
Check gegevens van Canon voor programma-naam en UDP poort adres, deze kunnen anders zijn.

Voeg een "network scanner entry" in terminalscreen als superuser toe:
In mijn geval: $ brsaneconfig3 -a name=SCANNER model=DCP-J315W ip=192.168.1.108
Bij SCANNER model= de naam van de printer/scanner en bij IP= het ip-adres van de printer/scanner (192.168.1.108)
Brsaneconfig3 zal eveneens afhankelijk zijn van de Canon-drivers, dus een andere naam hebben.

Check the result:
$ brsaneconfig3 -q | grep SCANNER
(zie opmerking hierboven over namen en drivers)Je krijgt dan zoiets te zien als:
  0 SCANNER             "DCP-J315W"         I:192.168.1.108

Pas het bestand /lib/udev/rules.d/40-libsane.rules aan.
sudo gedit /lib/udev/rules.d/40-libsane.rules
Voeg de volgende 2 regels toe aan het einde van de device list. (Before the line "# The following rule will disable ..."):
Wederom: zie in Canon handleiding of dit noodzakelijk is en welke regels jij moet toevoegen!

    # Brother scanners
    ATTRS{idVendor}=="04f9", ENV{libsane_matched}="yes"
     
Sla het bestand op.

Installeer XSane en Gimp vanuit Synaptic Package Manager en restart OS.
Je kunt nu via Xsane scannen (eventueel in combinatie met Gimp).

Ik kan je helaas niet precies vertellen hoe je alles moet doen, ik heb een hele andere scanner/printer.
Ik hoop dat ik je in ieder geval een eind op weg heb kunnen helpen.
Succes
Laptop: PackardBell Easynote MZ-36, 2 GB, Ubuntu 12.04 + Ubuntu 11.10 beide met XP in VirtualBox (versie 4),
DesktopComputer: Intel(R) Celeron(R) CPU 2.40GHz, 512MB, Ubuntu 10.04.x LTS,
PPC: Mio Digiwalker P350, WM5

Re: [Opgelost] Multifunctionele Wifi printers
« Reactie #10 Gepost op: 2011/01/08, 22:52:46 »
Bedankt voor je moeite maar mijn God wat een programmeer werk om een simpele scanner te laten werken. Je gaat nu begrijpen waarom een leek Windows kiest
Hulp, advies en verkoop computer hard- en software windows & Linux www.ccamstelveen.nl

Offline Luuk58

  • Lid
Re: [Opgelost] Multifunctionele Wifi printers
« Reactie #11 Gepost op: 2011/01/08, 23:28:03 »
Een multifunctionele wifiprinter is ook niet zomaar een printer.
Die leken die jij noemt hebben over het algemeen gewoon een simpele inktjet.

Re: [Opgelost] Multifunctionele Wifi printers
« Reactie #12 Gepost op: 2011/01/08, 23:45:13 »
Bedankt voor je moeite maar mijn God wat een programmeer werk om een simpele scanner te laten werken. Je gaat nu begrijpen waarom een leek Windows kiest

Eh, dat gaat alleen maar over zijn merk printer. Onze HP All-in-one doet het gewoon out-of-the-box en de WiFi ervan doet het keurig na een wizard van HPLIP te hebben doorgelopen. Dat kan zelfs een jochie van 8 nog.

Re: [Opgelost] Multifunctionele Wifi printers
« Reactie #13 Gepost op: 2011/01/09, 12:17:37 »
HP printers worden voorzien van goede drivers door HP zelf. Die werken dus out-of-the-box.
Mijn HP Photosmart Wireless b109n-z print en scant gewoon op wifi. Was in een poep en een zucht geïnstalleerd. Heerlijk gewoon. Het is de beste en fijnste printer die ik ooit gehad heb.

Diezelfde HP die wij dus ook hebben ;) Inderdaad de beste en fijnste printer die we ooit hebben gehad :)

Re: [Opgelost] Multifunctionele Wifi printers
« Reactie #14 Gepost op: 2011/01/09, 22:03:15 »
Bedankt voor je moeite maar mijn God wat een programmeer werk om een simpele scanner te laten werken. Je gaat nu begrijpen waarom een leek Windows kiest
Geen paniek!
Ik heb even voor je gekeken en de instructies kun je hier downloaden (helemaal onder aan de page):
http://support-asia.canon-asia.com/contents/ASIA/EN/0300410801.html
Pak het bestand uit en open "guide_index.htm", hierin staat wat je moet doen.
Begin bij Setup >> Preparation (links in het scherm) en volg daarna de instructies bij Setup >> Installation

Zoals gezegd moet je op de printer/scanner "network enable" aanzetten (staat waarschijnlijk al aan anders kun je niet draadloos printen)
In the firewall settings, allow Port 8611 for TCP/UDP so that communication can take place with this machine.

Bij het maken van de "network scanner entry" (beschreven in vorige post) zal je waarschijnlijk "scangearmp" moeten gebruiken ipv "brsaneconfig3". Misschien is dit voor jouw scanner helemaal niet nodig, dus gebruik dit eventueel als laatste lapmiddel.

Zoals al eerder gezegd kan ik het niet voor je uitproberen. Als dit niet lukt is veel google-en de enige mogelijkheid om te kijken of het iemand anders wel gelukt is en hoe die dat voor elkaar heeft gekregen.
Heel veel succes.
« Laatst bewerkt op: 2011/01/09, 22:13:14 door JPaulus »
Laptop: PackardBell Easynote MZ-36, 2 GB, Ubuntu 12.04 + Ubuntu 11.10 beide met XP in VirtualBox (versie 4),
DesktopComputer: Intel(R) Celeron(R) CPU 2.40GHz, 512MB, Ubuntu 10.04.x LTS,
PPC: Mio Digiwalker P350, WM5