Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Linux Mint Cinnamon; hoe uitschakelen automatisch aanvullen bij opslaan.  (gelezen 6025 keer)

Offline Zonnig

  • Lid
Dag allemaal,

Ik heb Linux Mint Cinnamon.

Als ik documenten op wil slaan, dan vult Linux Mint automatisch de tekst aan. ( Automatisch aanvullen tijdens het opslaan / typen. ) Ik zie dan een heel overzicht staan van documenten die ik in het verleden heb opgeslaan.

Dit wil ik absoluut niet. Ik wil gewoon een leeg veld tijdens het opslaan.

Heeft iemand enig idee hoe ik dit uit kan schakelen ?

Hartelijk dank.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Linux Mint Cinnamon; hoe uitschakelen automatisch aanvullen bij opslaan.
« Reactie #1 Gepost op: 2020/01/17, 10:57:45 »
Ik neem aan, dat je het over LibreOffice Writer hebt. Heb je daarin soms Woordinvulling ingeschakeld in de opties voor AutoCorrectie?

Offline Zonnig

  • Lid
Re: Linux Mint Cinnamon; hoe uitschakelen automatisch aanvullen bij opslaan.
« Reactie #2 Gepost op: 2020/01/24, 11:36:02 »
Dag Pjotr,

Excuses voor mijn late reactie.

Zoals ik kan beoordelen, doet hij het overal. Feitelijk overal waar ik documenten op wil slaan.

Autocorrectie heb ik uitgeschakeld staan en volgens mij ook woordinvulling, maar dat maakt niks uit. Hij blijft het doen.

Iemand had mij weleens uitgelegd, dat je binnen Libre Office wel een overzicht hebt met extra instellingen, maar waar die precies zit, dat moet ik nog even nalezen. Een overzicht die verder gaat dan alleen autocorrectie etc.

Of het echt aan Libre Office ligt, dat weet ik dus niet.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Linux Mint Cinnamon; hoe uitschakelen automatisch aanvullen bij opslaan.
« Reactie #3 Gepost op: 2020/01/24, 12:18:00 »
Doe dit eens:
Menuknop - Voorkeuren - Privéleven
Onlangs gebruikte bestanden onthouden: zet dat op UIT.

Offline Zonnig

  • Lid
Re: Linux Mint Cinnamon; hoe uitschakelen automatisch aanvullen bij opslaan.
« Reactie #4 Gepost op: 2020/02/29, 10:20:32 »
Dank je wel @Pjotr.
Ik zal er mee aan de slag gaan. Nogmaals excuses voor mijn late reactie.
Ik hoop dat het werkt. :)

Offline Zonnig

  • Lid
Re: Linux Mint Cinnamon; hoe uitschakelen automatisch aanvullen bij opslaan.
« Reactie #5 Gepost op: 2020/02/29, 14:25:37 »
Dag @Pjotr,

Ik had vanmorgen reeds een reactie geplaatst n.a.v. jouw reactie ( dus ik hoop dat je hem nog hebt gelezen ) en ik had zojuist gekeken of het werkte.

Ik merkte dat de instellingen reeds zo stonden, zoals jij noemde.

Indien het wel Libre Office is, dan ben ik op zoek naar het ( geavanceerde ) overzicht binnen Libre Office waarbij je zelf het e.e.a. kan instellen.

Ik ga zelf nog even op onderzoek uit.

Weet jij waar ik deze geavanceerde instellingen binnen Libre Office kan vinden ?

Alvast hartelijk dank. Nog een fijne dag gewenst.

swake

  • Gast
Re: Linux Mint Cinnamon; hoe uitschakelen automatisch aanvullen bij opslaan.
« Reactie #6 Gepost op: 2020/02/29, 14:36:33 »
Extra >> Opties >> Laden/Opslaan
Op pijltje naar beneden klikken om menu open te vouwen
Gewenste optievakjes aan of   uitvinken .
Ik hoop dat je hiermee geholpen bent .
Citaat
Als ik documenten op wil slaan, dan vult Linux Mint automatisch de tekst aan. ( Automatisch aanvullen tijdens het opslaan / typen. ) Ik zie dan een heel overzicht staan van documenten die ik in het verleden heb opgeslaan.
wat volgens mij reservekopies zijn . Vakje uitvinken dan "reservekopie maken"
« Laatst bewerkt op: 2020/02/29, 14:45:11 door swake »

Offline Zonnig

  • Lid
Re: Linux Mint Cinnamon; hoe uitschakelen automatisch aanvullen bij opslaan.
« Reactie #7 Gepost op: 2020/03/04, 22:41:39 »
Nogmaals hartelijk dank @Pjotr.

Helaas, dit werkt ook niet.

Ik heb nog gekeken naar een oud bericht hier op het forum : https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?topic=104578.msg1025321#msg1025321.

Daar sprak @Ronaldus over Expert Configuratie. Bij mij stond het genoemde reeds op '0'. Misschien dat ik het hier in het verleden vandaan heb gehaald.

Ik ben er nu achter gekomen, dat het overal binnen Linux Mint gebeurt tijdens het opslaan en het voelt echt hopeloos.

Ook dus als ik een pdf wil opslaan etc.

Ik zal dus binnen Linux Mint iets moeten veranderen. Geen idee hoe.

Ik had dus wel gehoopt dat het alleen te maken had met Libre Office, maar helaas.

Enig idee waar ik kan zoeken voor een oplossing. Ik blijf het irritant vinden.

Zo te merken houd Linux Mint gewoon mijn document historie bij, ondanks dat ik dit heb uitgeschakeld.

Weet je waar ik nu zo boos over word: ik heb bewust vanwege de privacy : 'onlangs gebruikte bestanden onthouden' uitgezet. Dit heb ik direct na installatie gedaan. Nu blijkt dus dat hij al die tijd al mijn data / historie heeft opgeslaan c.q. bijgehouden. Waarom bieden ze deze optie aan, als hij dus klaarblijkelijk niet werkt. Nu ben ik bang dat mijn prive data niet veilig zijn geweest voor buitenaf.

In het begin werkte ik vanuit mijn usb ( ook vanwege de privacy ) en ik denk dat ik dit weer moet oppakken. Nu maar hopen dat het dan wel lukt en dat hij niet automatisch alles weer onthoud en weer alles automatisch gaat aanvullen.
« Laatst bewerkt op: 2020/03/04, 23:27:31 door Zonnig »

Offline DeBaas

  • Lid
Re: Linux Mint Cinnamon; hoe uitschakelen automatisch aanvullen bij opslaan.
« Reactie #8 Gepost op: 2020/03/05, 10:50:49 »
Van de LibreOffice website:
_______________________________________________________________________
LibreOffice, Recent geopende documenten

Geeft de recentst geopende bestanden weer. Wanneer u een bestand in de lijst wilt openen, klikt u op de naam ervan.

Het aantal bestanden dat getoond wordt kan gewijzigd worden in de Expert configuratie door de eigenschap /org.openoffice.Office.Common/History PickListSize in te stellen.

Het bestand kan worden geopend via de LibreOffice-module waarin het is opgeslagen.
________________________________________________________________________
LibreOffice > Extra > Opties > LibreOffice > Geavanceerd > Expert configuratie
Het "geheugen" van Mint zelf is te beïnvloeden in het menu item Privéleven.

P.S. misschien is de distro Tails iets voor jou............
« Laatst bewerkt op: 2020/03/05, 11:02:38 door DeBaas »
Ik beantwoord GEEN hulpvragen via PB en/of MAIL

Offline Zonnig

  • Lid
Re: Linux Mint Cinnamon; hoe uitschakelen automatisch aanvullen bij opslaan.
« Reactie #9 Gepost op: 2020/03/08, 17:41:44 »
Hartelijk dank voor het reageren. In mijn vorige reacties heb ik alles reeds uitgelegd en helaas....

Ik zal eens kijken naar 'Tails'. Hartelijk dank.

@Pjotr en anderen; nog een aanvulling omtrent mijn laatste reacties. Ik heb het nu geprobeerd met een usb stick en ja hoor; 'ook hier hetzelfde probleem'. Ondanks dat ik bij priveleven alles heb uitgeschakeld......

Bij de vorige versie van Linux Mint had ik dit probleem niet. Ik weet niet of het komt door eventuele updates of dat het hiervoor al zo was. Misschien moet ik de oudere versie eens weer installeren, maar daar ben ik nog niet over uit.
« Laatst bewerkt op: 2020/03/08, 18:02:30 door Zonnig »

swake

  • Gast
Re: Linux Mint Cinnamon; hoe uitschakelen automatisch aanvullen bij opslaan.
« Reactie #10 Gepost op: 2020/03/09, 10:13:33 »
Citaat
Als ik documenten op wil slaan, dan vult Linux Mint automatisch de tekst aan.

Dat doet Word in MS Office ook , Write in OpenOffice ook
Stel je hebt nieuw document gemaakt met als inhoud (inhoud je startbericht)

Citaat
Dag allemaal,

Ik heb Linux Mint Cinnamon.

Als ik documenten op wil slaan, dan vult Linux Mint automatisch de tekst aan. ( Automatisch aanvullen tijdens het opslaan / typen. ) Ik zie dan een heel overzicht staan van documenten die ik in het verleden heb opgeslaan.

Dit wil ik absoluut niet. Ik wil gewoon een leeg veld tijdens het opslaan.

Heeft iemand enig idee hoe ik dit uit kan schakelen ?

Hartelijk dank.

Ik wil het opslaan en kies voor Opslaan als dan ga je zien dat Writer het document wil opslaan als : (Met standaardextensie die jij hebt ingesteld voor documenten op te slaan : ik geef als voorbeeld odt

Dag allemaal.odt
Wil jij je document een andere naam geven bijvoorbeeld Handleiding , vervang je Dag allemaal door Handleiding .

Citaat
Ik zie dan een heel overzicht staan van documenten die ik in het verleden heb opgeslaan.

Als je aan een nieuw document begint , en je wil dit voorkomen, moet je eerst alle documenten die je hebt opgeslagen "Sluiten" , want die staan nog altijd  open .



Offline Zonnig

  • Lid
Re: Linux Mint Cinnamon; hoe uitschakelen automatisch aanvullen bij opslaan.
« Reactie #11 Gepost op: 2020/03/09, 11:20:22 »
Bij Windows werkt het wel.  :)

Ik heb ergens iets gelezen over 'Text Suggest'. Ik kon deze optie helaas niet vinden bij Linux Mint 19.1, voor het in- en uitschakelen ervan.
Ik weet ook niet zeker of dit hetzelfde is.

Wel een verademing dat ik hier bij Windows geen last van heb.

Liefst blijf ik wel bij Linux Mint.

Hartelijk dank allemaal.

swake

  • Gast
Re: Linux Mint Cinnamon; hoe uitschakelen automatisch aanvullen bij opslaan.
« Reactie #12 Gepost op: 2020/03/09, 12:12:35 »
Citaat
Ik heb ergens iets gelezen over 'Text Suggest'.
Jij bewerkt dus documenten die in the cloud opgeslagen zijn en niet op je computer in Windows .??
Text-Suggest = de tekst editor
« Laatst bewerkt op: 2020/03/09, 12:26:46 door swake »

Offline vanadium

  • Lid
Re: Linux Mint Cinnamon; hoe uitschakelen automatisch aanvullen bij opslaan.
« Reactie #13 Gepost op: 2020/03/09, 13:15:47 »
ik begrijp echt niet waar dit hier precies over gaat: ik herken dit niet in Ubuntu, en bij mij staat "gebruik en geschiedenis" gewoon aan. Blijkbaar is dit iets specifiek van Mint?

Offline Jenske

  • Lid
Re: Linux Mint Cinnamon; hoe uitschakelen automatisch aanvullen bij opslaan.
« Reactie #14 Gepost op: 2020/03/09, 14:06:16 »
Voor zover ik het kan inschatten geeft de oorspronkelijke vraag het volgende probleem weer:

Je hebt op je computer 13 documenten staan, met als namen:
- Dit is mijn eerste brief.odt
- Boek over de tweede golfoorlog.odt
- Boek over de eerste golfoorlog.odt
- Daarginds is de einder.odt
- Lang leve de maarschalk.odt
- Bier heeft een geschiedenis.odt
- ... enzovoort

Als je nu een NIEUW, leeg document aanmaakt en kiest voor opslaan (OF opslaan als), en je wil dat "Boek over mijn tante" noemen, begin je dus in het naamvak de letters te typen: b, o, e enzovoort.

Ondertussen baseert Writer zich op de in die map reeds bestaande documenten en zal je alvast als titel suggereren:
- eerst alle bestanden die beginnen met een "b": in dit geval 3 bestandsnamen
- vervolgens, als je de tweede letter intypt, de bestanden die beginnen met "bo": in dit geval nog 2 bestandsnamen
- vervolgens, als je de derde letter intypt, bestanden die beginnen met "boe"
- enzovoort

En als je dus niet goed oplet, loop je het risico van per ongeluk op "enter" te drukken als hij eigenlijk een ANDER dan het door jou zonet nieuwe gemaakte bestand te overschrijven met dat nieuwe bestand (hoewel hij daar normaliter wél voor waarschuwt).

Zelf vind ik dat ook wel een beetje vervelend, dat computerprogramma's in mijn plaats gaan denken. Als je een nieuw boek koopt en in je boekenkast wil zetten, is er toch ook niemand die ervan uitgaat dat je dan een ander boek weg gaat gooien!

Maar ... ik weet niet hoe je deze optie aan of uit kan zetten.
.. Kubuntu 23.10 op een ...
.. geen idee welk computermerk, 32 Gbyte RAM, 4 Gbyte video-RAM

swake

  • Gast
Re: Linux Mint Cinnamon; hoe uitschakelen automatisch aanvullen bij opslaan.
« Reactie #15 Gepost op: 2020/03/09, 14:19:57 »
Ga naar Extra > Spelling en grammatica (F7) Druk op de knop "Opties..." Druk daarna op de knop "Bewerken..." bij de Gebruikergedefieneerde woordenlijsten.
In het daarop volgende scherm kunnen  overbodige woorden verwijderd worden.
 

Offline vanadium

  • Lid
Re: Linux Mint Cinnamon; hoe uitschakelen automatisch aanvullen bij opslaan.
« Reactie #16 Gepost op: 2020/03/10, 09:35:26 »
@Swake, probeer, net als ik, ook eens goed te begrijpen waar de vraag over gaat?

Ik heb ondertussen begrepen wat Jenske bedoelt, maar niet helemaal wat vraagsteller Zonnig bedoelt. Nu herken ik het gedrag niet dat je (Jenske) beschrijft. Write zal inderdaad in een dropdown alle overeenkomstige bestandsnamen tonen. Als je echter op "enter" drukt, dan wordt de naam behouden zoals je die op dat moment had ingetypt. Als de naam hetzelfde is als een reeds bestaand bestand, dan krijg je ik toch op Ubuntu) wel degelijk een vraag tot bevestiging of je wil overschrijven.

Dat lijkt mij dus wel OK. Nu weet ik niet hoe je die suggesties afzet. Het is een GTK3 dialoog (maar misschien bij jou een GTK2 dialoog, die dan weer licht anders werkt?), dus je moet de instelling alvast niet in Libreoffice gaan zoeken.

Zonnig heeft het over "Ik zie dan een heel overzicht staan van documenten die ik in het verleden hebt opgeslaan." Die functie toont niet wat je in het verleden hebt opgeslaan, maar wat er allemaal in de huidige folder aanwezig is. Als je natuurlijk alles in éénzelfde folder bewaart, dan komt de inhoud van die ene folder wel overeen met wat je in het verleden hebt opgeslaan, natuurlijk  =D

Edit: bij een GTK2 dialoog werkt het net zo.
« Laatst bewerkt op: 2020/03/10, 09:47:14 door vanadium »

Offline Jenske

  • Lid
Re: Linux Mint Cinnamon; hoe uitschakelen automatisch aanvullen bij opslaan.
« Reactie #17 Gepost op: 2020/03/10, 17:04:28 »
Ik wist niet dat Writer een bestandsnaam gebruikt tot op het ogenblik dat je enter drukt, dus, Vanadium, hetgeen jij schrijft is interessante (en voor mij nieuwe) informatie.
Maar het blijft problematisch, want als je niet goed oplet en je muis over die "gesuggereerde" naam zweeft, verandert de door u ingevoerde naam alsnog naar de volledige bestandsnaam die Writer zelf voorstelt.
En ja, als je een bestaande bestandsnaam dreigt te overschrijven, waarschuwt Writer je daarvoor, dus er is nog niets verloren.

Maar toch: ik vind het erg gevaarlijk dat computerprogramma's op belangrijke momenten -- het benoemen van een bestand -- je als gebruiker alvast een "suggestie" doet, met het gevaar dat je bestaande bestanden overschrijft. Ik blijf erbij: als je een bestand "opslaat als" dan MAG eender welk systeem niet anders dan ervan uitgaan dat je zelf een nieuwe naam voor het bestand zal bedenken.

Tot slot hoop ik wel dat ik met mijn suggestie de oorspronkelijke vraag van [Zonnig] niet heb doorkruist. Maar hij heeft het wel degelijk over "Als ik documenten op wil slaan", dus NIET over de automatische woordinvulling IN writer zelf.
Misschien kan Zonnig hier best even zelf op ingaan en zijn vraag verduidelijken.

(...)

Nu herken ik het gedrag niet dat je (Jenske) beschrijft. Write zal inderdaad in een dropdown alle overeenkomstige bestandsnamen tonen. Als je echter op "enter" drukt, dan wordt de naam behouden zoals je die op dat moment had ingetypt.
.. Kubuntu 23.10 op een ...
.. geen idee welk computermerk, 32 Gbyte RAM, 4 Gbyte video-RAM

swake

  • Gast
Re: Linux Mint Cinnamon; hoe uitschakelen automatisch aanvullen bij opslaan.
« Reactie #18 Gepost op: 2020/03/10, 17:53:18 »
Gaat de vraag van zonnig over Libre Office of Linux Mint

Dag allemaal,

Ik heb Linux Mint Cinnamon.

Als ik documenten op wil slaan, dan vult Linux Mint automatisch de tekst aan. ( Automatisch aanvullen tijdens het opslaan / typen. ) Ik zie dan een heel overzicht staan van documenten die ik in het verleden heb opgeslaan.
Citaat
maar niet helemaal wat vraagsteller Zonnig bedoelt.
Dat ik het wel begrepen heb nu.

Dat het bij zonnig niet gaat over writer in libreoffice maar over de standaard tekst editor .Dat we allemaal afgedwaald zijn .https://community.linuxmint.com/software/view/gedit
gedit en kladblok of notepad in windows) zijn tekstverwerkers.notepad++ is ook een tekstverwerker en als je daar begint te typen word er ook automatisch aangevuld



Als ik een tekstbestand  wil opslaan gaat linux mint mij vragen maar gaat writer mij dat niet vragen .


« Laatst bewerkt op: 2020/03/10, 17:55:13 door swake »

swake

  • Gast
Re: Linux Mint Cinnamon; hoe uitschakelen automatisch aanvullen bij opslaan.
« Reactie #19 Gepost op: 2020/03/10, 18:20:28 »
Citaat
Als de naam hetzelfde is als een reeds bestaand bestand, dan krijg je ik toch op Ubuntu) wel degelijk een vraag tot bevestiging of je wil overschrijven.
Als de naam en de bestandsextensie hetzelfde blijft .
Opslaan als

mijndocument.odtNog eens opslaan maar als mijndocument.doc  >> Ik sla op met dezelfde naam  maar met een andere bestandsextensie wat zou kunnen . Er word niet gevraagd om wil je vervangen .

In linux kan men doc en dot openen , maar in windows kan men odt niet openen . Ik heb dan een document gemaakt voor een linux gebruiker en nog eens dat zelfde document gemaakt voor een windows gebruiker .
Gaat het dus over  een document (tekst met opmaak en  afbeeldingen) of over een tekstbestand (tekst zonder opmaak en afbeeldingen) ?
« Laatst bewerkt op: 2020/03/10, 18:33:56 door swake »

swake

  • Gast
Re: Linux Mint Cinnamon; hoe uitschakelen automatisch aanvullen bij opslaan.
« Reactie #20 Gepost op: 2020/03/10, 18:53:27 »
Citaat
In linux kan men doc en dot openen , maar in windows kan men odt niet openen . Ik heb dan een document gemaakt voor een linux gebruiker en nog eens dat zelfde document gemaakt voor een windows gebruiker .
Gauw even verbeteren.
In linux kan men met writer doc en dot openen , maar in windows kan men met MS Word dot niet openen .

Re: Linux Mint Cinnamon; hoe uitschakelen automatisch aanvullen bij opslaan.
« Reactie #21 Gepost op: 2020/03/10, 19:03:38 »
, maar in windows kan men odt niet openen .

Ook hier komt steeds meer verbetering in. De ODT's van de kids hier kunnen op school simpelweg geopend worden. Geen enkel probleem.
Je zit alleen met wat gangbare conversie-probleempjes, maar dat zit je net zo vaak ook als je .doc's en docx's verschillende versies word wilt openen.

Maar offtopic, dus was even een tussendoortje voor de duidelijkheid.
« Laatst bewerkt op: 2020/03/10, 19:10:22 door partyrabbit »
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline Zonnig

  • Lid
Re: Linux Mint Cinnamon; hoe uitschakelen automatisch aanvullen bij opslaan.
« Reactie #22 Gepost op: 2020/03/13, 12:55:43 »
@Vanadium en @Jenske;

Hartelijk dank voor het reageren. Om eerlijk te zijn, werd het mij de afgelopen dagen iets teveel. Ik ben echt uren bezig geweest, maar ik ben geen stap verder gekomen.
Op het Internet heb ik wel soortgelijke dingen gelezen.

Ergens moet ik toch een time-out inlassen, want het wordt gewoon een obsessie. ;)

Het blijft vreemd dat hij mijn historie blijft onthouden ( zowel op mijn usb-stick als in Documenten  ), ondanks het feit, dat ik dit heb uitgeschakeld ( bij 'Privéleven ). In mijn voorgaande versie van Linux Mint Cinnamon, had ik dit probleem niet.

( Misschien zit er wel een 'bug' in het systeem of is het voortgekomen uit e.o.a. update of een fout die ik ergens heb gemaakt; geen idee. )

Het lijkt ook alsof het overal voorkomt ook buiten Libre Office. ( Misschien dat ik nog eens kan kijken wat de verschillen precies zijn. )

Het kan zijn dat het bij Libre Office nog eens dubbel is. ( Hij toont standaard de historie en hij plaatst automatisch een naam op basis van mijn historie. )

Ik wil de tekst van @Jenske nog even doorspitten, maar ik krijg de indruk dat ik wel begrijp wat ze bedoelt. Ik heb volgens mij hetzelfde probleem.

Als ik bijvoorbeeld een document op wil slaan, dan herkent ( bijvoorbeeld Libre Office ) een bepaalde lettercombinatie en pakt hij een opgeslagen document uit mijn historie en deze 'naam' wordt door Libre Office gekozen.
Dit wil ik vervolgens niet, dus ik moet op de tekst ( die Libre Office aangeeft  ), gaan dubbelklikken en een nieuwe bestandsnaam aanmaken. Ik denk dus dat ik @Jenske begrijp. Het is mega irritant ( althans dat vind ik ).

( Hij plaatst een naam van een document uit de historie die ik dus helemaal niet wil en van deze opgedrongen suggestie(s) kom ik dus niet af. Hij blijft ook stilstaan en pas als ik één of meerdere handelingen uit ga voeren, kom ik hier pas weer vanaf en kan ik een document opslaan onder de naam die ik zelf wil.
Ik kan dus niet klakkeloos mijn eigen tekst intypen. Hij knalt alles in beeld uit het verleden. Het kost ook extra tijd. )

En idd; je moet uitkijken dat je niet per abuis oude documenten gaat overschrijven ! Omdat ik aan het testen was, riep dit achteraf ook onrust bij mij op ( de angst dat ik per abuis iets had doorgeklikt tijdens het opslaan en dat mijn oude document(en) dus zijn overschreven etc. )

Wat ik wel kan doen, is binnenkort Libre Office verwijderen en Open Office installeren op Linux MInt.
Ik kan eens kijken of ik dan hetzelfde probleem heb. Ik heb al eens eerder Open Office geinstalleerd in Linux Mint. Bij mij werkte die prima.

Wel heb ik in het verleden 'historie onthouden' volgens mij al eens uitgeschald bij Libre Office, maar in dit geval maakt dat niks uit.

@Vanadium; ik gebruik gewoon meerdere mappen en bestanden.
« Laatst bewerkt op: 2020/03/13, 13:08:26 door Zonnig »

Offline vanadium

  • Lid
Re: Linux Mint Cinnamon; hoe uitschakelen automatisch aanvullen bij opslaan.
« Reactie #23 Gepost op: 2020/03/13, 13:02:47 »
Ik herken wat je beschrijft, echt niet. Bij mij wordt bij "Bewaren als" inderdaad een dropdown getoond met bestandsnamen die met dezelfde letters beginnen, maar in het tekstveld waar de naam getypt wordt, verandert er niets: ik kan dus vrij de naam verder typen. Ik moet al pijltje naar beneden doen om een voorgestelde naam over te nemen in het tekstveld.

Ik heb nu evenwel Ubuntu, en misschien is dit specifiek voor Linux Mint. Herkennen andere Linux Mint gebruikers wat Zonnig beschrijft?

Citaat van: jenske
Maar het blijft problematisch, want als je niet goed oplet en je muis over die "gesuggereerde" naam zweeft, verandert de door u ingevoerde naam alsnog naar de volledige bestandsnaam die Writer zelf voorstelt.
Ik moet echt al op de muisknop klikken om die naam, waarover de muis zweeft, over te nemen in het tekstveld.

Voor de volledigheid: dit gedrag ligt niet (noodzakelijk) aan Libreoffice, maar aan de systeemdialoog die door je libreoffice gebruikt wordt. Het is hetzelfde bij alle andere programmas die dezelfde systeemdialoog gebruiken. Op Ubuntu gebruikt LibreOffice de GTK3 systeemdialogen. Het kan ook de GTK2 dialogen gebruiken of, op Kubuntu, de QT dialogen. Tenslotte kan je Libreoffice zo instellen, dat het zijn eigen dialogen gebruikt voor het openen en bewaren van bestanden (in het Nederlands iets als Extra - Opties - Libreoffice - Algemeen: zet "Gebruik Libreoffice dialogen" onder "Open/bewaardialogen" aan). Het zal dus niet helpen Libreoffice te vervangen door OpenOffice. Je kan eens testen of de eigen dialogen van Libreoffice voor jou beter werken.
« Laatst bewerkt op: 2020/03/13, 13:13:16 door vanadium »

swake

  • Gast
Re: Linux Mint Cinnamon; hoe uitschakelen automatisch aanvullen bij opslaan.
« Reactie #24 Gepost op: 2020/03/13, 13:20:21 »
Citaat
Het blijft vreemd dat hij mijn historie blijft onthouden ( zowel op mijn usb-stick als in Documenten  ), ondanks het feit, dat ik dit heb uitgeschakeld ( bij 'Privéleven ). In mijn voorgaande versie van Linux Mint Cinnamon, had ik dit probleem niet.
Ik vind het NIET VREEMD , maar volkomen normaal !
Wanneer u een tekst editor en geen documentbewerker gebruikt en u gaat een tekstbestand openen op een bepaalde locatie , wat een partitie , usb stick of eender welk medium kan zijn, en u wil dierenvoeding typen. U begint te typen en typt dier gaat er automatisch gezocht worden op de locatie waar u opslaat of opent .
Je krijgt te lezen, dierenmishandeling, dierenenvoeding, dierenbeul enz........
Writer in Libre Office kunt u gebruiken als tekstverwerker om txt bestanden op te slaan, maar ook om documenten te maken en te bewerken (odt, off , pdf , doc , docx , html )
Dat is geen historie , dat is een woordenboek zoals bij een smartphone

Klik bovenaan op Extra > Selecteer Autocorrectie en haal het vinkje weg bij "Tijdens invoer" .