Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: photofilmstrip constant foutmelding  (gelezen 838 keer)

Offline wim1948

  • Lid
photofilmstrip constant foutmelding
« Gepost op: 2022/10/12, 11:42:32 »
Na een verse installatie van Ub 22.04 werkt Photofilmstrip niet meer. Krijg na het toevoegen van foto's constant diverse foutmeldingen:

Traceback (most recent call last):
  File "/usr/lib/python3/dist-packages/wx/core.py", line 3282, in <lambda>
    lambda event: event.callable(*event.args, **event.kw) )
  File "/usr/lib/python3/dist-packages/photofilmstrip/lib/common/ObserverPattern.py", line 26, in Notify
    observer.ObservableUpdate(self, arg)
  File "/usr/lib/python3/dist-packages/photofilmstrip/gui/ImageSectionEditor.py", line 92, in ObservableUpdate
    self.__Scale()
  File "/usr/lib/python3/dist-packages/photofilmstrip/gui/ImageSectionEditor.py", line 122, in __Scale
    self._imgProxy.Scale(newWidth, newHeight)
  File "/usr/lib/python3/dist-packages/photofilmstrip/gui/ImageSectionEditor.py", line 675, in Scale
    img = self._wxImg.Scale(width, height)
TypeError: Image.Scale(): argument 1 has unexpected type 'float'

In /usr/lib/python3/dist-packages/photofilmstrip/Action18.py is regel 43 leeg.

Kan op internet nergens een oplossing hiervoor vinden.

Kan iemand helpen?
Wim




Offline vanadium

  • Lid
Re: photofilmstrip constant foutmelding
« Reactie #1 Gepost op: 2022/10/12, 11:59:29 »
Ik heb dat ook al gemerkt. Het zit nochtans wel in de softwarebronnen van Ubuntu 22.04.

Offline wim1948

  • Lid
Re: photofilmstrip constant foutmelding
« Reactie #2 Gepost op: 2022/10/12, 12:05:31 »
Zou een ander "dist-packages "    ergens  beschikbaar zijn?

Offline bart85

  • Lid
Re: photofilmstrip constant foutmelding
« Reactie #3 Gepost op: 2022/10/12, 13:39:15 »
Het probleem zit hem in wijzigingen van hoe python werkt. Heb het ook in andere python programma's gezien.
Je leert maar mooi over weg gaan met de commandline. Geen grafische toepassingen voor systeembeheer.
You can never make a system 100% secure unless you unplug the machine from all networks, turn it off, lock it in a safe, smother it in concrete and never use it.

Re: photofilmstrip constant foutmelding
« Reactie #4 Gepost op: 2022/10/12, 21:06:16 »
Het lijkt een bug te zijn in de versie die momenteel in Ubuntu Jammy zit (3.7.3-2). Was een beetje aan het rondkijken op de GitHub van het project en zie dat daar een versie 4.0.0 is (van 15 juni dus ruim na release van Jammy): https://github.com/PhotoFilmStrip/PFS

Het lijkt er ook nog eens op dat deze specifieke bug in die versie pas is opgelost met deze fix: https://github.com/PhotoFilmStrip/PFS/pull/99

Zie op GitHub alleen maar een tarball met het project erin als release (helaas geen AppImage) dus weet even niet wat ik je nu moet aanraden. Probeer wel even of ik het project kan downloaden en starten.

Ter info: De aankomende (20 oktober) Ubuntu 22.10 lijkt wel de goede versie te hebben maar deze applicatie lijkt me geen goede reden om straks te updaten of het moet echt nodig zijn. Zie helaas zo snel ook geen snap of flatpak van dit programma.
« Laatst bewerkt op: 2022/10/12, 22:07:31 door erik1984 »

Offline wim1948

  • Lid
Re: photofilmstrip constant foutmelding
« Reactie #5 Gepost op: 2022/10/12, 23:04:44 »
Eric,
Ik heb de tar.gz gedownload en staat nu in de downloads-map. Als ik echter  ./con.figure  intik krijg ik dit:

wim@PC-kamer:~/Downloads/PFS-4.0.0$ ./configure 
bash: ./configure: Bestand of map bestaat niet

Kun je mij  nu verder helpen?

Re: photofilmstrip constant foutmelding
« Reactie #6 Gepost op: 2022/10/12, 23:12:31 »
Dit project werkt niet op die manier met configure. Er is wel een make maar die pakt alleen maar de map nog een keer in lijkt het.

Wat ik heb gemerkt is dat versie 4.0.0 een nieuwe afhankelijkheid heeft, die mis je nu mogelijk. Je kunt deze wel handmatig zo toevoegen:
sudo apt install python3-ges-1.0
Hierna
cd ~/Downloads/PFS-4.0.0
En tot slot als test
python3 -c "from photofilmstrip.GUI import main; main()"
Start de applicatie dan?

Offline wim1948

  • Lid
Re: photofilmstrip constant foutmelding
« Reactie #7 Gepost op: 2022/10/12, 23:32:54 »
Geweldig, probleem opgelost.

Even een filmpje gemaakt met 10 foto. Werkt prima.

Bedankt voor de hulp.
Wim