Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Firefox 4 nu beschikbaar  (gelezen 50600 keer)

Offline vds

  • Lid
Registered User # 531403


Toshiba  Laptop 17 inch type Satellite L670-Ubuntu 11.10

Re: Firefox 4 nu beschikbaar
« Reactie #1 Gepost op: 2011/03/21, 20:23:42 »
Geduld mensen, komt vanzelf via de updates  =D

Re: Firefox 4 nu beschikbaar
« Reactie #2 Gepost op: 2011/03/21, 20:32:03 »
Er is niks mis met handmatig Firefox 4 te downloaden hoor. Werkt meer dan prima :)
Vreemde is wel dat mijn daily build nog steeds zegt 4bpre13 te hebben maar goed.

Re: Firefox 4 nu beschikbaar
« Reactie #3 Gepost op: 2011/03/21, 20:35:52 »
Nee. Er is een topic "Firefox 4 RC2 is out!". RC is iets anders dan final.

Re: Firefox 4 nu beschikbaar
« Reactie #4 Gepost op: 2011/03/22, 11:01:49 »
Dat het verwarrend is ben ik met je eens. Nja, laten we het vanaf nu maar gewoon op dit topic houden, dan kan er ook geen verwarring meer plaatsvinden ;)

Offline TopGear

  • Forumteam
Re: Firefox 4 nu beschikbaar
« Reactie #5 Gepost op: 2011/03/22, 14:37:46 »
En ik heb 'm draaiende op W7. Lekker snel zeg. En oogt ook wel leuk.

Offline IX35

  • Lid
Re: Firefox 4 nu beschikbaar
« Reactie #6 Gepost op: 2011/03/22, 14:48:08 »
Wel een update van firefox... blijkt ineens namoroka te installeren. wat heeft dat te betekenen? ???

Offline rman

  • Lid
Re: Firefox 4 nu beschikbaar
« Reactie #7 Gepost op: 2011/03/22, 14:52:24 »
Ik las op tweakers.net geloof ik dat de nieuwe versie voor Linux, Ubuntu -pas- met de nieuwe 11.04 komt. Klopt dit niet dan?

Geduld mensen, komt vanzelf via de updates  =D
steunpunt: Delft
Happy throngs, where ever you go

Offline TopGear

  • Forumteam
Re: Firefox 4 nu beschikbaar
« Reactie #8 Gepost op: 2011/03/22, 14:53:32 »
Ik meende dat ook.
Maar anders komt er denk ik wel een losse .deb of een aparte repo ervoor oid hoop ik.

Offline MKe

  • Lid
Re: Firefox 4 nu beschikbaar
« Reactie #9 Gepost op: 2011/03/22, 15:45:16 »
Ik las op tweakers.net geloof ik dat de nieuwe versie voor Linux, Ubuntu -pas- met de nieuwe 11.04 komt. Klopt dit niet dan?

Geduld mensen, komt vanzelf via de updates  =D
Dit is wat ze zelf melden:
Citaat
It is likely that Lucid will get Firefox 4 at some point because it is a Long Term Support release and supported on the desktop until April 2013.

At some point (called EOL or End of Life) Mozilla will stop releasing security updates for the 3.6.x series - Canonical will probably find it easier to update to version 4 rather than continue to independently backport security fixes.

Maverick on the other hand will be supported for a shorter period of time (until April 2012) because it is not a LTS release - therefore there will be less of a need to update to version 4. It could still happen.

(Source: Canonical employee Micah Gersten)

Re: Firefox 4 nu beschikbaar
« Reactie #10 Gepost op: 2011/03/22, 16:13:19 »
De update komt nogsteeds vanzelf als je maar lang genoeg wacht. Eerst de update naar 11.04 en dan heb je FF4 :P Wel een lichte tegenvaller dat FF4 niet gewoon via de updates voor 10.10 binnenkomt. Dan blijf ik lekker FF3 nog even gebruiken. Die werkt ook goed en heb ik net naar wens ingesteld.

Re: Firefox 4 nu beschikbaar
« Reactie #11 Gepost op: 2011/03/22, 16:27:47 »
Heb net FF 4.0 op de (voor mij) gebruikelijke wijze uit de tarball naar /opt gekopiƫerd (installeren kan je dat niet eens noemen). Ik gebruik Lucid en ga echt niet zitten wachten tot Canonical eindelijk zijn zaken voorelkaar heeft.

De gebruikersinterface voelt inderdaad een stuk sneller/soepeler aan. Dat merk ik bijvoorbeeld bij het openen van menu's en bij het intikken van deze tekst. Het openen van pagina's vind ik niet zoveel sneller gaan (wel wat, maar niet de zes keer waar Mozilla het zelf over heeft), maar dat is ook teveel afhankelijk van externe factoren zoals de snelheid van de betrokken server.

Natuurlijk een paar add-ons die het niet meer doen, maar dat was te verwachten.

Vooralsnog bevalt-ie prima.
« Laatst bewerkt op: 2011/03/22, 16:35:07 door grizzler »

Re: Firefox 4 nu beschikbaar
« Reactie #12 Gepost op: 2011/03/22, 16:44:56 »
Heb net FF 4.0 op de (voor mij) gebruikelijke wijze uit de tarball naar /opt gekopiƫerd (installeren kan je dat niet eens noemen).

Dat heb ik ook gedaan, maar hoe krijg ik hem aan de gang? Heb van alles geprobeerd.

Als ik in een terminal /opt/firefox/firefox-bin doe krijg ik deze foutmelding:

opt/firefox/firefox-bin: error while loading shared libraries: libxul.so: cannot open shared object file: No such file or directory.

En dat bestand staat toch echt in de directory.
« Laatst bewerkt op: 2011/03/22, 16:51:20 door flyerman »
Server: Ubuntu 14.04 server edition
1 x Desktop: Mint 17.1
Netbook: Acer Aspire One Xubuntu 12.04.
Laptops: 1 x Asus Linux Mint 17.1, 1 x Acer XUbuntu 12.04

Re: Firefox 4 nu beschikbaar
« Reactie #13 Gepost op: 2011/03/22, 16:46:25 »
Okee mannen, zeg me hoe hij is binnen een paar maandjes als ie in de pakketbronnen komt, ik download ondertussen de app bundle voor Mac :P
I use a Unix-based system, that means I'll get laid as often as I have to reboot.
LibSylph
SeySayux.net

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: Firefox 4 nu beschikbaar
« Reactie #14 Gepost op: 2011/03/22, 17:02:18 »
Kan je dat soort opmerkingen voortaan achterwege laten?

Offline Tom

  • Lid
Re: Firefox 4 nu beschikbaar
« Reactie #15 Gepost op: 2011/03/22, 17:09:05 »
De update komt nogsteeds vanzelf als je maar lang genoeg wacht. Eerst de update naar 11.04 en dan heb je FF4 :P Wel een lichte tegenvaller dat FF4 niet gewoon via de updates voor 10.10 binnenkomt. Dan blijf ik lekker FF3 nog even gebruiken. Die werkt ook goed en heb ik net naar wens ingesteld.

Dito hier wat FF3 betreft ,hoofdzaak hij is veilig.
Lucid LTS.
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Re: Firefox 4 nu beschikbaar
« Reactie #16 Gepost op: 2011/03/22, 17:20:37 »
Dat heb ik ook gedaan, maar hoe krijg ik hem aan de gang? Heb van alles geprobeerd.

Als ik in een terminal /opt/firefox/firefox-bin doe krijg ik deze foutmelding:
Starten doe je door het shellscript /opt/firefox/firefox aan te roepen, niet de executable firefox-bin.

Ik heb bovendien jaren geleden een symlink firefox aangemaakt in /usr/local/bin die verwijst naar /opt/firefox/firefox en in mijn applicatiestarter is dus gewoon firefox %u blijven staan.

« Laatst bewerkt op: 2011/03/22, 17:25:31 door grizzler »

DarkEra

  • Gast
Re: Firefox 4 nu beschikbaar
« Reactie #17 Gepost op: 2011/03/22, 17:23:10 »
Zover ik mij kan herinneren was er een hele tijd geleden een beleid doorgevoerd dat alle huidige en actieve versies van Ubuntu (vanaf Ubuntu 8.04 dacht ik) altijd van de nieuwste FireFox werden voorzien en deze dus automatisch via de updates mee zou komen. Kan me ook vergissen natuurlijk maar iets stond me ervan bij...

Mocht dit zo zijn dan is het wel in tegenstrijd met wat Canonical employee Micah Gersten verteld aangaande Maverick.



Nu is FireFox 4 vandaag als stabiele/final versie vrijgegeven en ik denk dat hooguit een kwestie van een paar dagen zal zijn eer deze in Ubuntu verschijnt.

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: Firefox 4 nu beschikbaar
« Reactie #18 Gepost op: 2011/03/22, 17:26:59 »
Zover ik mij kan herinneren was er een hele tijd geleden een beleid doorgevoerd dat alle huidige en actieve versies van Ubuntu (vanaf Ubuntu 8.04 dacht ik) altijd van de nieuwste FireFox werden voorzien en deze dus automatisch via de updates mee zou komen. Kan me ook vergissen natuurlijk maar iets stond me ervan bij...

Mocht dit zo zijn dan is het wel in tegenstrijd met wat Canonical employee Micah Gersten verteld.
Als het goed is ging dat meer om subversies.
Dus van FF 3.6.14 naar 3.6.15

Dat is veel minder ingrijpend dan van 3.6.x naar 4.x


Citaat
Nu is FireFox 4 vandaag als stabiele/final versie vrijgegeven en ik denk dat hooguit een kwestie van een paar dagen zal zijn eer deze in Ubuntu verschijnt.
Ik denk eerder dat dat maanden zijn ipv dagen :)
Er zal toch eerst uitgebreid getest moeten worden bij zo'n grote verandering.
Misschien dat je hem eerder krijgt als je de backports-repo aanzet.

DarkEra

  • Gast
Re: Firefox 4 nu beschikbaar
« Reactie #19 Gepost op: 2011/03/22, 17:37:46 »
Daar zit ook weer wat in beste Johan.  :)

Anyhoo..... we zullen wel zien. De backports gebruik ik zelf nooit eigenlijk maar voor degene die het wil proberen kan het een optie zijn.

Re: Firefox 4 nu beschikbaar
« Reactie #20 Gepost op: 2011/03/22, 18:54:40 »
Voor Firefox officieel in Ubuntu zal je moeten wachten tot Natty Narwhal denk ik.
Voordat Firefox 4 in natty helemaal af is zal dit ook een paar dagen duren. Ze hebben altijd een add-on pakket met aanpassingen voor Ubuntu. (Ik geloof dat deze volledig onder de motorkap zitten)
Meestal met nieuwe versies komen deze alleen in nieuwere distro's, de oudere distro's krijgen alleen Firefox updates.  Ik geloof dat dit ging veranderen, maar volgens mij is dit nog niet het geval.

Je kan Firefox 4 overigens nu al gebruiken:
Je moet hem dan downloaden van de website, dan pak je het pakketje uit, en druk je het bestand 'firefox' aan. Dan start je Firefox 4 op. Ook kan je je starters (bovenin dus) doorverwijzen naar dit bestand, dan heb je feitelijk weinig hetzelfde.
Dit is echter iets experimenteler dan wachten op de Canonical-versies, ondersteuning zal beperkt zijn.
PC: Processor - AMD Athlon II X4 640 (quad core, 3.0GHz), 4GB DDR2 RAM 800MHz, Videokaart: ATI Sapphire HD4850 met 512MB geheugen, 500gb 7200RPM HDD, Ubuntu 12.04 LTS

Wat doe je als je vraag is opgelost?

Offline Soul-Sing

  • Lid
Re: Firefox 4 nu beschikbaar
« Reactie #21 Gepost op: 2011/03/22, 19:00:20 »
Voor Firefox officieel in Ubuntu zal je moeten wachten tot Natty Narwhal denk ik.
Voordat Firefox 4 in natty helemaal af is zal dit ook een paar dagen duren. Ze hebben altijd een add-on pakket met aanpassingen voor Ubuntu. (Ik geloof dat deze volledig onder de motorkap zitten)
Meestal met nieuwe versies komen deze alleen in nieuwere distro's, de oudere distro's krijgen alleen Firefox updates.  Ik geloof dat dit ging veranderen, maar volgens mij is dit nog niet het geval.

Je kan Firefox 4 overigens nu al gebruiken:
Je moet hem dan downloaden van de website, dan pak je het pakketje uit, en druk je het bestand 'firefox' aan. Dan start je Firefox 4 op. Ook kan je je starters (bovenin dus) doorverwijzen naar dit bestand, dan heb je feitelijk weinig hetzelfde.
Dit is echter iets experimenteler dan wachten op de Canonical-versies, ondersteuning zal beperkt zijn.


Dat kan en is heel leuk ook, maar bij uitproberen van deze nieuwste versie verliest mijn "oude" versie van firefox alle instellingen/passwords youname it. Ja, je kunt de profielen cp-en maar dat maakt niets uit in mijn geval (10.4)

Offline TopGear

  • Forumteam
Re: Firefox 4 nu beschikbaar
« Reactie #22 Gepost op: 2011/03/22, 19:12:03 »
Wat zei ik over repo?

Ubuntu 10.04 and 10.10 users wanting to upgrade to the latest release of Mozilla Firefox can do so by adding the Firefox Stable PPA to their system sources.

    sudo add-apt-repository ppa:mozillateam/firefox-stable
    sudo apt-get update && sudo apt-get upgrade

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Firefox 4 nu beschikbaar
« Reactie #23 Gepost op: 2011/03/22, 19:17:17 »
Firefox 4 komt waarschijnlijk gewoon via de normale updates, uit de normale bronnen, ook in oudere Ubuntuversies:
https://lists.ubuntu.com/archives/ubuntu-devel-announce/2010-June/000719.html

De reden is heel praktisch. Kerncitaat:
Citaat
we are moving to a supportmodel where we will be introducing major new upstream versions in stable releases. The reason for this is the support periods from Mozilla are
gradually becoming shorter, and it will be more and more difficult for
us to maintain our current support model in the future.

Gewoon ff afwachten dus. Dat lijkt me heel wat beter dan zitten kl***** met PPA's en dergelijke....  :)
« Laatst bewerkt op: 2011/03/22, 19:20:34 door Pjotr »

DarkEra

  • Gast
Re: Firefox 4 nu beschikbaar
« Reactie #24 Gepost op: 2011/03/22, 19:49:09 »
Dat is dus wat ik bedoelde. Dank voor het posten en meer verduidelijken Pjotr. :)