Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Kan USB-memory-stick kapot gaan als je nooit "Station veilig verwijderen" doet?  (gelezen 16347 keer)

Offline laudaka

  • Lid
Voor iemand die ik help met Ubuntu wil ik graag antwoord op de volgende vraag. Kan de electronica van een USB-stick kapot gaan als je de USB-stick er zomaar uittrekt? En dus niet eerst "Station veilig verwijderen" doet? Ik weet dat bestanden corrupt kunnen worden. Dus "Station veilig verwijderen" is hoe dan ook een goed idee (of "Uitwerpen").

Maar kan de USB-stick ook echt kapot gaan? Ik kan het me niet voorstellen, toch is de USB-stick kapot gegaan van iemand die ik help. En die natuurlijk nog geen idee had dat ze "Station veilig verwijderen" moest gebruiken. Ik zou haar graag gerust willen stellen dat het niet erg is als ze het een keertje vergeet. Dat dan hoogstens de foto's niet goed op de stick staan, en dat ze die weer opnieuw vanaf de harddisk naar de USB-stick moet kopiëren.

Dat de electronica van deze USB-stick werkelijk kapot is daar heb ik een sterk vermoeden van. Als ik de meeste extreme test van badblocks uitvoer dan blijft badblocks ergens halverwege hangen met een of andere seek error. Dat is trouwens een gevaarlijk commando om zomaar uit te voeren.

Bedankt voor het antwoord.

Verwante topics:
http://forum.ubuntu-nl.org/software-en-configuratie/karmic-usb-stick-gt-ontkoppelen-uitwerpen-of-veilig-verwijderen/msg511496/#msg511496
http://forum.ubuntu-nl.org/installatie/usb-stick-partitie-tabel/msg419461/#msg419461

Trefwoorden: USB-stick, USB-geheugen-staaf, USB flash drive, kapot

Offline Ramana

  • Lid
Er kan hooguit 'een bitje omvallen' omdat de USB-stick nog gekoppeld is.  Elektrisch gaat er niets stuk. Over het algemeen is electronica relatief sterk op aansluitpunten om mogelijk statische lading op te vangen. De normale signalen op in- en uitgangen zullen nooit iets stuk maken.  Veilig heeft hier dus betrekking op data.

Offline jan11000

  • Lid
Onveilig loskoppelen gaat een usb stick niet van defect. (of je usb poort zou niet goed zijn).

Een usb stick kan/gaat elk moment defect.
Data die wordt geschreven, zit zover ik weet geen controle op of dit goed is aangekomen(dus data is al corrupt of fout van usb stick tijdens schrijven). (daarom zit bij backup software controle hierop als je dit aanzet in je backup software, een of andere checksum/crc/hash, nadeel backup duurt zeer lang.

Offline Bloom

  • Lid
Veilig loskoppelen of uitwerpen is alleen maar nodig voor opslagmedia met een caching filesystem: kortweg alles behalve FAT of EXT2. Een usb-stick zoals die uit de winkel komt is normaal in FAT geformatteerd. Dat kun je prima onder Linux gebruiken (alleen kun je er geen gebruikersrechten op opslaan) en dat mag zonder boe of ba uit de computer getrokken worden, daar gaat de stick heus niet van kapot.
Let wel: bij caching filesystems (NTFS, Ext3+4, JFS en andere) kan het filesystem corrupt raken als je niet netjes afsluit met 'veilig loskoppelen'. Maar ook hier gaat daardoor de stick niet stuk.

Een usb-stick bevat geen bewegende onderdelen maar puur elektronica en verslijt daarom niet of nauwelijks, maar de elektrische schokken van in- en uittrekken kunnen wel op eender welk moment de elektronica vernielen. Reken er dus op dat vroeg of laat die stick ineens niet meer werkt en je dus beter een back-up hebt van wat erop staat.

Offline Ramana

  • Lid
Voor statische elektriciteit hoef je niet bang te zijn: de metalen behuizing van een USB-connector maakt altijd eerst contact.
en er is wel één bewegend onderdeel wat kan slijten, al zal dat niet zo snel zijn: de contacten.  ;)

Nee, dat is onmogelijk. Wel kan er dataverlies optreden.

Offline Ramana

  • Lid
@ Femke :  Misschien is het dan beter om Windows veilig te verwijderen i.p.v. de USB-stick  :)  (sorry, flauw grapje)

Offline vanadium

  • Lid
Veilig loskoppelen of uitwerpen is alleen maar nodig voor opslagmedia met een caching filesystem: kortweg alles behalve FAT of EXT2.
Dat klopt niet. Bij eender welk bestandssysteem worden schrijfoperaties gebufferd in het RAM geheugen. In tegendeel, FAT is juist zeer gevoelig voor corruptie, in in het bijzonder voor FAT zou ik aanraden zeker "veilig verwijderen" te kiezen, en zelfs nog enkele seconden te wachten vooraleer de stick effectief te verwijderen.
Als je van een stick enkel hebt gelezen, of als het een tijdje geleden is nadat je hebt bewaard, dan zal er geen schade zijn als je de stick zomaar uittrekt.

Offline DeBaas

  • Lid
Als de partitie tabel op de USB stick beschadigd is door onveilig verwijderen, kan het zijn dat de stick niet meer herkent word.
Alleen laag formatteren is dan een oplossing.
Maar het OS ziet de stick niet meer als schijf en je kunt niet meer formatteren.
Kip en ei probleem.
De stick is niet stuk maar is er niet voor het systeem.
Je kunt dan met verschillende OS en en/of formatteer wijzen trachten de stick weer werkend te krijgen. (bijv, HP USB formatter)
Bij sommige USB sticks staat er een stukje firmware op een read only partitie(tje) dat erg vervelend kan doen bij een beschadigde partitie, zoals de grootte van de stick verkeerd weergeven.
Daar heb je dan speciale software voor nodig.
Persoonlijk probeer ik hooguit 10 minuten zo'n stick aan de praat te krijgen, zoniet krijgt ie een zwieper.
Ik beantwoord GEEN hulpvragen via PB en/of MAIL

Offline laudaka

  • Lid
Bedankt voor alle uitgebreide antwoorden! Interessant, er waren meerdere dingen die ik me al lang afvroeg over bestandssystemen en USB-sticks.

Ik zal haar zeker aanraden om wel "Veilig verwijderen" te gebruiken. Verder zal ik haar vertellen dat ze de electronica er niet stuk mee kan maken als ze het een keer vergeet. Maar misschien staan de foto's die ze bij de fotoservice af wil laten drukken er dan nog niet op dus.
@ Femke :  Misschien is het dan beter om Windows veilig te verwijderen i.p.v. de USB-stick  :)  (sorry, flauw grapje)
Dat heeft ze gelukkig al laten doen :)

Aha, dus FAT16, FAT32 en ext2 zijn niet-journalling. Ja dat komt me bekend voor. Volgens mij is bij niet-journalling wat je per se niet wil hebben dat het buffer half is weggeschreven. Ik neem aan dat de journalling file systems zoals ext3 en ext4 daar dan beter tegen kunnen? (wel data kwijt, maar niet corrupt dan?) En wordt voor alle bestandssystemen het buffer voor bestanden wegschrijven gebruikt?

Over de USB-stick repareren. Ik heb geprobeerd de USB-stick te formateren met FAT32 met GParted. En dat lukt wel, de grootte klopt ook (1 GiB maar). Daarna heb ik als test een paar grote videobestanden erop gezet. Maar als ik met het commando cmp naga of de bestanden op de USB-stick precies hetzelfde zijn als op mijn harddisk dan meldt cmp dat meerdere bestanden verschillend zijn  :o Moet kapot zijn. En genoeg mee geëxperimenteerd. In de prullenbak, was zo'n goedkoop USB-stickje van de bieb.

Offline Bloom

  • Lid
Hoe groot waren die videobestanden? De bestandsgrootte is bij FAT beperkt tot een paar GB.
Als je niet moet uitwisselen met Windows en zo'n stickje wil gebruiken voor back-ups of mediabestanden voor Linux, raad ik aan het in ext2 te formatteren. Geen gez**k meer met de beperkingen van FAT!

Offline Bloom

  • Lid
Veilig loskoppelen of uitwerpen is alleen maar nodig voor opslagmedia met een caching filesystem: kortweg alles behalve FAT of EXT2.
Dat klopt niet. Bij eender welk bestandssysteem worden schrijfoperaties gebufferd in het RAM geheugen. In tegendeel, FAT is juist zeer gevoelig voor corruptie, in in het bijzonder voor FAT zou ik aanraden zeker "veilig verwijderen" te kiezen, en zelfs nog enkele seconden te wachten vooraleer de stick effectief te verwijderen.
Als je van een stick enkel hebt gelezen, of als het een tijdje geleden is nadat je hebt bewaard, dan zal er geen schade zijn als je de stick zomaar uittrekt.
Je moet de stick natuurlijk niet gaan uittrekken terwijl het systeem nog data aan het wegschrijven is. Er wordt buffering gebruikt, maar dat is zeer beperkt in omvang (meestal maar een sector of twee). Een cache is groter: daar kan het om ettelijke MB gaan. Bij journaling is het probleem dan weer dat eerst de data weggeschreven wordt en daarna pas het journaal aangevuld. Daar bestaat dus het risico dat bij gebruik van een cache (wat bij journaling filesystems bij mijn weten altijd gebruikt wordt) zowel data als het journaal niet geschreven zijn op het moment dat iemand de usb-stick uittrekt. En dan krijg je een situatie waarbij het volume corrupt is en niet mb.v. het journaal hersteld kan worden.
Bij non-journaling systems zoals fat en ext2 heb je dat probleem niet.  Als je op je computer normaal geen ext2 gebruikt, zou je de instellingen van ext2 kunnen wijzigen om het cache- en buffergebruik te minimaliseren. In de praktijk blijkt het echter zelden nodig. Gewoon wachten tot het activiteitsledje op je computer donker blijft vooraleer je de stick uittrekt, dan is er geen probleem. Natuurlijk is het een goede gewoonte om jezelf aan te leren altijd "veilig verwijderen" te gebruiken, omdat je het dan ook niet vergeet mocht een stick wél met een journaling filesystem geformatteerd zijn.