Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Installatie Ubuntu 9.10 kleurendisco  (gelezen 2320 keer)

Offline gijs735

  • Lid
Installatie Ubuntu 9.10 kleurendisco
« Gepost op: 2010/03/28, 13:36:50 »
Hallo,

Een vriend van mij wou ook Ubuntu op zijn computer hebben. (ik heb zelf Ubuntu 9.10 op mijn eigen computer staan) Ik wou dus de CD van Ubuntu 9.10 opstarten zodat hij kon kijken of het hem beviel. Maar bij het opstarten van de CD (Ubuntu uitproberen zonder te installeren) kregen we een soort kleurendisco. de CD draaide volop maar het beeld flikkerde in alle kleuren die je kon bedenken. weet iemand hoe we de CD kunnen opstarten zonder dat geflikker???

Offline chris.

  • Lid
    • http://www.linuxmintusers.be
Re: Installatie Ubuntu 9.10 kleurendisco
« Reactie #1 Gepost op: 2010/03/28, 13:52:11 »
je zou als het goed is eens moeten kijken onder alternatieve opties in het eerste scherm, en kiezen voor de veilige modus.

na de taalkeuze kiezen voor F4 en dan zie je hem staan.

Offline vanadium

  • Lid
Re: Installatie Ubuntu 9.10 kleurendisco
« Reactie #2 Gepost op: 2010/03/28, 13:52:55 »
Chris was me net voor.

Eens herstarten. Niet regelmatig, maar toch nu en dan eens krijg ik op mijn systeem bij opstart ook die "kleurendisco": eigenlijk een textscherm. Ik vermoed dat het te maken heeft met een "glitch" in het aanzetten van de grafische modus van het scherm. Gebeurt het bij jou continu, dan heb je wellicht pech en kan Ubuntu niet goed overweg met jou specifieke grafische kaart. Bij mij is het een ATI Radeon Mobility X600 in een laptop.

Offline gijs735

  • Lid
Re: Installatie Ubuntu 9.10 kleurendisco
« Reactie #3 Gepost op: 2010/03/28, 15:58:21 »
De installatie is met veilige grafisch modus gelukt maar nu is het probleem dat mijn vriend er niet in komt want hij flikkert bij login PCVAN*** daar start hij niet verder op. Hij flikkert niet in kleuren de tekst flikkert gewoon. weet iemand hoe we dit kunnen oplossen???

Offline chris.

  • Lid
    • http://www.linuxmintusers.be
Re: Installatie Ubuntu 9.10 kleurendisco
« Reactie #4 Gepost op: 2010/03/28, 16:16:29 »
door de linker shift te drukken tijdens boot, dan kiezen voor de herstel mode of veilige mode, [de tweede keuze in Grub]
dan zal je dit standaard moeten instellen en daar moet even iemand anders mee helpen dat kan ik je zo niet vertellen.

Offline vanadium

  • Lid
Re: Installatie Ubuntu 9.10 kleurendisco
« Reactie #5 Gepost op: 2010/03/28, 16:25:59 »
Persoonlijk denk ik dat, als dit altijd gebeurt, je beter uitkijkt of een andere Linuxdistributie het beter doet. Mogelijk is dit wel te corrigeren, maar daarvoor is al enige diepere systeemkennis vereist.

Offline gijs735

  • Lid
Re: Installatie Ubuntu 9.10 kleurendisco
« Reactie #6 Gepost op: 2010/03/28, 16:54:21 »
Ik krijg het nog niet gestart maar er staat wel NVIDIA driver not found. Ik heb dus de driver gedownload die nodig. (van de NVIDIA site) maar hoe kan ik deze driver installeren op de computer van mijn vriend? De driver is een .run bestand. Ik kom dus niet op Ubuntu zonder die driver Ubuntu is wel geinstalleert op die computer maar hoe kan ik hem dan installeren znder die OS binnen te gaan??? ik kan dus wel van de CD opstarten!!!

Offline vanadium

  • Lid
Re: Installatie Ubuntu 9.10 kleurendisco
« Reactie #7 Gepost op: 2010/03/28, 18:08:52 »
Is opstarten in veilige mode ook niet mogelijk? Want dat zou een mogelijkheid zijn om de driver te installeren.

Offline gijs735

  • Lid
Re: Installatie Ubuntu 9.10 kleurendisco
« Reactie #8 Gepost op: 2010/03/28, 19:19:12 »
Ik weet niet of opstarten in veilige modus mogelijk is. Want ik weet niet hoe dit moet bij het laden van de grub staat er dit:

Ubuntu opstarten (en nog een hele tekst)
Ubuntu opstarten Recovery
Memory test
nog een memory test
Win XP pro

Dat is wat bij de GRUB staat. is er een manier om die veilige modus op te starten?
« Laatst bewerkt op: 2010/03/28, 20:02:30 door gijs735 »

FrSu

  • Gast
Re: Installatie Ubuntu 9.10 kleurendisco
« Reactie #9 Gepost op: 2010/03/28, 21:24:17 »
PC bedraad aan internet hangen en recovery opstarten en dan kiezen voor gebroken pakketten repareren. Daarna grub updaten kiezen.

Kijken of je dan verder komt, heb je in elk geval alle updates binnen kunnen halen.

Re: Installatie Ubuntu 9.10 kleurendisco
« Reactie #10 Gepost op: 2010/03/28, 22:36:05 »
Mischien maar eens 10.04 proberen??

Offline asphyxia

  • Forumteam
Re: Installatie Ubuntu 9.10 kleurendisco
« Reactie #11 Gepost op: 2010/03/28, 23:18:11 »
Ubuntu opstarten recovery moet je hebben, zoals @FrSu al aangaf.
10.04 zou ik niet willen aanraden voor iemand die net met Ubuntu begint, want die is toch in de testfase, en dan komen mogelijkerwijs andere verrassingen ;)

Als Ubuntu 9.10 echt niet aan de praat te krijgen is, zou ik eerder bv. Mint of OpenSuse proberen. Maar, probeer eerst eens de driver binnen te halen.
Als de werkelijkheid er niet was, zou de wereld er heel anders uitzien. [Theo Maassen]
Alles is te kraken, niets is veilig, zorg dus voor zoveel mogelijk niets. [Ramana]

Offline gijs735

  • Lid
Re: Installatie Ubuntu 9.10 kleurendisco
« Reactie #12 Gepost op: 2010/03/29, 12:52:47 »
We hebben de computer al verschillende keren bedraad met internet en recovery modus gedaan. Dit werkt niet!!! Maar eigenlijk was mijn vraag (ik weet zeker dat dat kan werken) Ubuntu opstarten in veilige grafische modus. Zoals al was gezegd kan dat met de boot CD (opstarten CD, F4) maar ik weet niet hoe je dit opstart met de geïnstalleerde versie van Ubuntu. Hoe kun je dan met de geïnstalleerde versie van Ubuntu ook in de veilige grafische modus gaan??? (als dat gaat) ik vraag dit omdat Ubuntu van de CD toen wel opstartte.

Re: Installatie Ubuntu 9.10 kleurendisco
« Reactie #13 Gepost op: 2010/03/29, 12:53:58 »
Citaat
right after you select "ubuntu" from the menu, press ESC. It should show up a menu entry, then select the one that says "safe mode". If only 1 option is available, select that one, and press ESC immediately afterwards, and you should get the correct menu. If there's still only 1 option after the 2nd menu, press "e" to edit, and at the end of the line that says "kernel" remove "quiet" and "splash", add "single", press enter, and press b to boot.

Another way would just be to let it boot until it gets to the black screen, and press Ctrl-Alt-F1, or Ctrl-Alt-F2, login, enter "sudo -s" and it'll have the same result

Gevonden op de Engelstalige versie van dit forum, succes ermee!

Joris
« Laatst bewerkt op: 2010/03/29, 12:56:14 door Joris Meeus »

Offline gijs735

  • Lid
Re: Installatie Ubuntu 9.10 kleurendisco
« Reactie #14 Gepost op: 2010/03/29, 13:06:17 »
Ik ga zo snel mogelijk kijken of dat werkt (ik heb nogal veel werk op het moment) als het lukt zet ik het hier neer en als ik een vraag heb ook!!

Re: Installatie Ubuntu 9.10 kleurendisco
« Reactie #15 Gepost op: 2010/03/29, 13:37:11 »
Als een tussenversie niet werkt moet je altijd eerst een LTS versie uitproberen voor je verder energie gaat verspillen aan het oplossen van problemen.

Als de LTS versie (8.04) ook problemen geeft dan word het pas tijd om problemen op te gaan lossen...
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D