Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: De-installatie  (gelezen 724 keer)

Offline Jaapyse

  • Lid
De-installatie
« Gepost op: 2013/01/19, 15:49:41 »
Dag Ubuntu-kenners,

Ik start al een aantal maanden mijn Windows op via een tweede harde schijf die het Windows op de normale schijf herkent. Dit is omdat de normale schijf een probleem heeft met Ubuntu:

Ik heb ooit Ubuntu geïnstalleerd, maar wilde er van af, dus heb ik de partitie geformatteerd en bijgevoegd bij die van Windows. Toen kwam het probleem doordat hij bij de boot geen Ubuntu partitie kon vinden. Ik ben toen aan de gang gegaan met die tweede schijf.
In de hoop om alle Ubuntu-sporen te kunnen verwijderen met een nieuwe installatie en de-installatie heb ik nogmaals Ubuntu geïnstalleerd en daarna geprobeerd met de Ubuntu-cd het weer te de-installeren. Op de cd was geen optie om Ubuntu te verwijderen (shame on Ubuntu).

Wat ik nu heb:
De normale harde schijf met Windows 7 en 8, Ubuntu 12.04. De boot heeft problemen.
De tweede harde schijf met Windows XP, de boot werkt prima en vind ook het Windows 7 en 8 van de normale schijf.
Een installatie-cd van Windows XP.
Een installatie-cd van Ubuntu 12.04.

Met de Windows XP cd heb ik het niet kunnen repareren.

Het heeft geen haast, maar ik zou wel graag de andere schijf eruit willen halen.

Heeft iemand een uitkomst?!?

Alvast bedankt,

Jaapyse

Re: De-installatie
« Reactie #1 Gepost op: 2013/01/19, 18:31:18 »
Gebruik fixmbr vanaf de recovery console op de XP-cd op de tweede harde schijf. Stel de BIOS in om vanaf de tweede harde schijf te booten.


Je poging om Ubuntu te verwijderen door het te herinstalleren is een typische Windows-manier van denken en heeft ook geen zin. Wat wil zin heeft, is weten waarom je computer niet meer opstart na het verwijderen van de Ubuntu-partitie. Daar bevindt zich namelijk de bootloader op. De MBR van je eerste harde schijf bevat code van Grub, de bootloader die Ubuntu gebruikt. De MBR kan de partitie niet meer vinden en dus boot er geen OS. Tevens is het een stom idee om Ubuntu daar de schuld van te geven; een OS is niet bedoeld om te verwijderen. Tevens kan Ubuntu de Windows-MBR niet terugzetten. Je hebt dus de Windows-installatie-cd/dvd nodig. Wie een OS verwijdert, dient daartoe de nodige kennis in acht te nemen. Evenmin kent Windows een "verwijder"-optie.
« Laatst bewerkt op: 2013/01/19, 18:39:45 door Cumulus007 »

Offline Jaapyse

  • Lid
Re: De-installatie
« Reactie #2 Gepost op: 2013/01/19, 19:20:27 »
Zoals ik al zei, met de Windows XP cd is het niet gelukt.

Het klopt dat een OS er is om te gebruiken i.p.v. te verwijderen.
Wat betreft die Windows installatie cd/dvd, ik heb het geprobeerd met die van WinXP, en nadat het probleem is gekomen heb ik nog Windows 8 geïnstalleerd. Ook hierna was het probleem nog niet geweken. Hoe kan ik dan die grub (komt bekend voor in het bericht van de niet-gevonden partitie) verwijderen?

M.v.g. Jaapyse

Re: De-installatie
« Reactie #3 Gepost op: 2013/01/19, 19:40:46 »
Zoals ik al zei, met de Windows XP cd is het niet gelukt.

Het klopt dat een OS er is om te gebruiken i.p.v. te verwijderen.
Wat betreft die Windows installatie cd/dvd, ik heb het geprobeerd met die van WinXP, en nadat het probleem is gekomen heb ik nog Windows 8 geïnstalleerd. Ook hierna was het probleem nog niet geweken. Hoe kan ik dan die grub (komt bekend voor in het bericht van de niet-gevonden partitie) verwijderen?

M.v.g. Jaapyse
Aan die info heb ik niets. Wat heb je geprobeerd? Wat verwachtte je? Wat ging er mis?

Je kunt GRUB uit de MBR verwijderen (of eigenlijk vervangen door de MBR van de Windows-bootloader) met fixmbr.

Re: De-installatie
« Reactie #4 Gepost op: 2013/01/19, 22:55:57 »
Er zijn verschillende programma's die de bootloader van Windows terug kunnen zetten.
Ultimate Boot CD (UBCD) zou het moeten kunnen.
https://sites.google.com/site/computertip/grub: Vanaf Punt 6.3.

Offline Gompie

  • Lid
Re: De-installatie
« Reactie #5 Gepost op: 2013/01/19, 23:21:03 »
Misschien heb je hier wat aan:

http://robert.penz.name/221/mini-howto-restore-windows-mbrbootloader-with-linux/

Met de 2e oplossing van deze site heb ik een half jaar geleden makkelijk en snel grub kunnen verwijderen van mijn andere PC.
Je heb hier dus de Ubuntu installatie CD bij nodig.

Offline Jaapyse

  • Lid
Re: De-installatie
« Reactie #6 Gepost op: 2013/01/21, 10:12:34 »
Ik kan Ubuntu niet eens opstarten! Als ik de normale schijf als boot kies geeft hij:

No such partition found...
<grub rescue>

En daar moet ik dan wat invoeren!

Een lege CD heb ik niet.

Offline HarzG

  • Lid
Re: De-installatie
« Reactie #7 Gepost op: 2013/01/21, 13:20:33 »
Ik las, dat je een
Een installatie-cd van Ubuntu 12.04.
hebt. Deze kan je starten als live-cd zonder Ubuntu op de harde schijf te installeren.
Vervolgens kan je daarmee de stappen uitvoeren die in de link te zien zijn (naar de site van Robert Penz), welke Gompie je gaf.
Je moet daarvoor nog iets achterhalen:
- wat is de aanduiding van de harde schijf waarvan je de bootloader/mbr moet herstellen (sda,sdb,sdc?)

Deze aanduiding kan je zien als je een terminal van de live-cd opent en daarin vraagt:
sudo fdisk -lIn de eerste regel van de tekst zie je iets als
Citaat
Disk /dev/sda: 250.1 GB, 250059350016 bytes
Als bij jou ook /dev/sda staat, dan weet je dat je de bootloader/mbr van de harde schijf met de naam sda moet herstellen.

Nu heb je volgens de handleiding van  Robert Penz 2 Opties om de bootloader/mbr van sda te repareren: via het programma syslinux of het programma mbr. 1 daarvan is voldoende.
Xubuntu 20.04; siduction-15.1.0 Xfce

Offline Jaapyse

  • Lid
Re: De-installatie
« Reactie #8 Gepost op: 2013/01/21, 14:13:18 »
Bedankt! Het is me gelukt de Ubuntu-boot te verwijderen. Nu moet ik alleen nog de partitie formatteren.

Klein probleempje... Weet iemand toevallig hoe ik de Windows 8-boot kan herstellen? Win7 en XP willen wel, maar Win8 nog niet. Ik vraag het ook nog wel op een forum buiten ubuntu, maar mocht iemad hat toevallig weten...

Iedereen nogmaals bedankt!

Jaapyse
« Laatst bewerkt op: 2013/01/21, 14:42:09 door Jaapyse »