Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Grub2 kan Windows 10 niet vinden. Dualboot Ubuntu 18.04LTS en Windows 10.  (gelezen 1380 keer)

Ubuntu 18.04 LTS in dual boot met Windows 10

Via de Grub2 bootloader kan ik Ubuntu 18.04LTS opstarten, maar Windows 10 wordt niet gevonden.

Windows 10 is geïnstalleerd op sda. De Windows 10 bootloader is geïnstalleerd op sda1
Ubuntu 18.04 LTS is geïnstalleerd sdc. De Ubuntu 18.04LTS bootloader is geïnstalleerd op sdc1

De 2 schijven waar de beide besturingssystemen opstaan zijn:

Windows 10
/dev/sda1   Partitie 1, NTFS 524 mb, opstartbaar, Master boot record voor Windows 10
/dev/sda2    Partitie 2, NTFS 120gb, Windows 10


Ubuntu 18.04 LTS
/dev/sdc1   Partitie 1, EFI BOOT, Fat32 214 mb, opstartbaar, Master boot record voor Ubuntu 18.04 LTS,
/dev/sdc2   Partitie 2, Uitgebreide partitie, 256 gb.
   De uitgebreide partitie is onderverdeeld in:
   /dev/sdc5    Partitie 5, Ext4 22gb, koppelpunt / voor Ubuntu 18.04LTS
   /dev/sdc6   Partitie 6, Ext4 156gb, koppelpunt /home
   /dev/sdc7   Partitie 7, NTFS, 74gb, Reserve   
   /dev/sdc8   Partitie 8, Linux Swap 4,5gb, wisselbestand   

Daarnaast zit er in de computer nog een sdb en een sdd schijf. Hierop staan alleen bestanden.

Hoe is dit op te lossen. Met sudo update-grub is dit niet op te lossen.


Offline daniel

  • Lid
De sdc schijf ziet er wat rommelig uit en ik zou persoonlijk kiezen om linux opnieuw te installeren met alleen een extra partitie van ongeveer 1024mb voor de swap en verder de hele sdc gebruiken voor je linux.
Je zult dan de grub op sdc moeten installeren.
Kijk ook eens in je bios wat de volgorde van je sdd of hd is.
Door de kabels op je moederbord te gaan wisselen kun je ook linux op sdb krijgen.

« Laatst bewerkt op: 2018/12/01, 09:51:51 door daniel »

Het had mij veel moeite gekost om Ubuntu 18.04 LTS op sdc te installeren. Elke keer kwam er een foutmelding bij installatie van Ubuntu 18.04 LTS.
Pas na het maken van een apart bootable fat32 partitie (sdc1) aan het begin van sdc lukte het om Ubuntu 18.04 LTS te installeren.

Als ik de PC opstart met F8 kan ik sda als opstartschijf selecteren en start Windows 10 op.
Start ik de PC op vanaf de sdc schijf, zoals nu via het BIOS is ingesteld, start via Grub Ubuntu. Maar in het Grub menu staat niet Windows 10.

Is het niet mogelijk om het Grub2 menu aan te passen dat ik toch via Grub Windows 10 op sda kan opstarten?

Heb weinig trek om alles weer opnieuw te installeren en dan maar zien of Windows 10 in het Grub menu wordt opgenomen.

Offline Suns

  • Lid
Ik had iets niet goed gelezen en daar heb je al een antwoord op gegeven sorry .
« Laatst bewerkt op: 2018/12/02, 09:45:12 door Suns »
Geheugen 15,6 GiB ntel® Core™ i7-3770 CPU @ 3.40GH

Linux Counter - user #51039

Offline DeBaas

  • Lid
In Windows cmd terminal als Administrator,
geef in:
powercfg /H off

reboot in Linux, mount de Windows schijf (of klik op de Winschijf in bestandsbeheer zodat je de bestanden ziet),
open een terminal (Ctrl+T),
geef in:
sudo os-prober
sudo update-grub
sudo reboot

test-test-test
Ik beantwoord GEEN hulpvragen via PB en/of MAIL

Helaas, ik heb het diverse malen geprobeerd.
Maar het is niet de oplossing.
Wat nu?

Offline daniel

  • Lid
Je zei eerder grub2 op sda te willen hebben maar dat gaat niet als je windows 10 op sda heb staan.
je ubuntu schijf is sdc ipv sdb, dit kan je veranderen door je computer los te halen en de sata poort van schijf sdc te wisselen met de sata poort sdb.
Daarna even in je bios aanpassen herstarten en opnieuw proberen de grub te installeren door vanuit linux sudo update-grub uit te voeren.
Je ubuntu staat nu als het goed is op sdb dus moet de grub2 daar ook komen en niet op sda
Weet niet of het werken gaat want normaal is een installatie met een ext4 en een swap meer dan voldoende.

( Ik zou persoonlijk me sdb poort verwisselen op sdc en sdc poort op sdb en een schoone installatie uitvoeren met alleen een swap erbij. )

je zou ook nog eens een bootrepair kunnen proberen uit te voeren.

sudo apt-add-repository ppa:yannubuntu/boot-repair

sudo apt-get update

sudo apt-get install -y boot-repair

boot-repair
« Laatst bewerkt op: 2018/12/04, 10:32:35 door daniel »