Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Ubuntu start niet meer op/Failed to start Load kernel modules--18.04.2  (gelezen 1229 keer)

Offline Leon17

  • Lid
Goedendag,
Ik heb een oude pc met Ubuntu 18.04.2 met opstartproblemen, ik krijg bij het opstarten de foutmelding " Failed to Start Load kernel modules, ik denk dat het een driver -probleem is. Ik heb al veel aan diagnostiek gedaan. Ik heb oa de volgende foutmeldingen langs zien komen.

"w83627ehf: Found w83627DHG chip at 0x290"

"Acpi warning: bla, bla, bla"
" Acpi: if an ACPI driver is available for this device you should use it in stead of the native driver"
" Failed to insert "w83627ehf' : device or resource busy" --> ik denk dat dit de belangrijkste is, iets met sensoor's heb ik gegoogled

Weet iemand raad?

Alvast bedankt

Joshua Orbit

  • Gast
Re: Ubuntu start niet meer op/Failed to start Load kernel modules--18.04.2
« Reactie #1 Gepost op: 2020/09/09, 12:51:25 »
Is GRUB nog aanwezig en in werkende staat ? Anders eens eens oudere kernel opstarten

Offline Leon17

  • Lid
Re: Ubuntu start niet meer op/Failed to start Load kernel modules--18.04.2
« Reactie #2 Gepost op: 2020/09/17, 21:22:01 »
Grub is volgens mij nog aanwezig want Ubuntu start nog wel op tot halverwege en dan krijg ik de melding van de kernel modules.
Hoe start ik een oude kernel?
GR,
Leon

Joshua Orbit

  • Gast
Re: Ubuntu start niet meer op/Failed to start Load kernel modules--18.04.2
« Reactie #3 Gepost op: 2020/09/17, 21:33:08 »
Grub is volgens mij nog aanwezig want Ubuntu start nog wel op tot halverwege en dan krijg ik de melding van de kernel modules.
Hoe start ik een oude kernel?
GR,
Leon

1) de laptop is uit
2) start de laptop op
3) tijdens de bootsplash van het Bios druk je op de LINKER SHIFT toets en hou deze ingedrukt
4) Grub komt tevoorschijn
5) selecteer geavanceerde opties
6) selecteer een oudere kernelversie (de tweede in lijn is meestal al goed voor de test) NIET de recovery versie !!!!
7) druk enter om die oudere kernel op te starten
8) bidden dat het werkt.

Geef ook eens op welke kernelversie bovenaan staat  . Je zit met een installatie op de interval van de intrede van HWE-kernels , een afwijking in de procedures voor LTS maar een goddelijke uitvinding, tov de 4.15 kernel ; die versie is verouderd en voorbijgestoken door kernel 5.3. xxx mét HWE. Moest het nog kernel 4.15 zijn = simpel doe een verse nieuwe installatie en neem ineens dan versie 20.04.1 . Kijk goed naar de hardwarevereisten eerst en opteer desnoods voor Ubuntu Mate of Budgie als je laptop echt achter loopt op de nieuwe grenzen van Ubuntu's hoofdversie.
« Laatst bewerkt op: 2020/09/18, 12:16:16 door Joshua Orbit »

Offline Leon17

  • Lid
Re: Ubuntu start niet meer op/Failed to start Load kernel modules--18.04.2
« Reactie #4 Gepost op: 2020/09/23, 14:24:13 »
Ik heb de oudere kernel proberen op te starten, ik dacht 5.3.xx, maar toen had ik het zelfde probleem. Ik heb maar een schone installatie gedaan van Ubuntu 18.04.2.
Het gaat niet om een laptop maar om een desktop, hardware opsommen heeft weinig zin, dan zeggen jullie dat het oude meuk is.  Er zit in ieder geval 8 gig aan RAM in, ik dacht dat het een quad-core is.Hij draait nu in iedere geval weer goed, voor "office-gebruik". Toch ben ik benieuwd wat het geweest is, misschien krijg ik binnenkort weer het zelfde probleem.

In ieder geval bedankt voor de reacties,
Leon