Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Wireless card werkt niet na installatie met ndiswrapper  (gelezen 5880 keer)

znoke

  • Gast
Wireless card werkt niet na installatie met ndiswrapper
« Gepost op: 2008/05/01, 10:29:57 »
Ik werk met Xubuntu en ik heb mijn Wireless Card (Linksys WMP54G) driver geinstalleerd met ndiswrapper, zie output:

znoke@znoke-desktop:/usr/bin/ndiswrapper-1.52/utils$ sudo ./ndiswrapper -i /home/znoke/bcmwl5.inf
installing bcmwl5 ...
forcing parameter IBSSGMode from 0 to 2
forcing parameter IBSSGMode from 0 to 2
forcing parameter IBSSGMode from 0 to 2
forcing parameter IBSSGMode from 0 to 2
znoke@znoke-desktop:/usr/bin/ndiswrapper-1.52/utils$ sudo ./ndiswrapper -l
bcmwl5 : driver installed
   device (14E4:4320) present (alternate driver: bcm43xx)

znoke@znoke-desktop:/usr/bin/ndiswrapper-1.52/utils$ sudo modprobe ndiswrapper
znoke@znoke-desktop:/usr/bin/ndiswrapper-1.52/utils$ sudo ./ndiswrapper -m
module configuration already contains alias directive

Volgens mij gaat alles daar goed? Hij zegt dat mijn driver is geinstalleerd en alias in orde is.

Maar toch kan ik niet verbinden met het draadloos netwerk.
Na het installeren van de driver zou ik toch gewoon via de GUI moeten kunnen verbinden? Of vergis ik mij?

Offline petervs

  • Lid
Wireless card werkt niet na installatie met ndiswrapper
« Reactie #1 Gepost op: 2008/05/01, 12:09:20 »
waarom met ndiswrapper?

Zie: http://forum.ubuntu-nl.org/message/242272
Ubuntu MATE 16.04

znoke

  • Gast
Wireless card werkt niet na installatie met ndiswrapper
« Reactie #2 Gepost op: 2008/05/01, 12:47:45 »
Zonder ndiswrapper kan ik ook geen verbinding maken, daarom heb ik geprobeert met ndiswrapper.

Dat topic dat jij zei gaat over een zwak signaal, ik heb géén signaal.

Offline petervs

  • Lid
Wireless card werkt niet na installatie met ndiswrapper
« Reactie #3 Gepost op: 2008/05/01, 13:13:04 »
Heb je 8.04 of 7.10 ?
Ubuntu MATE 16.04

znoke

  • Gast
Wireless card werkt niet na installatie met ndiswrapper
« Reactie #4 Gepost op: 2008/05/01, 13:16:25 »
8.04

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Wireless card werkt niet na installatie met ndiswrapper
« Reactie #5 Gepost op: 2008/05/01, 13:22:43 »
Werkt die kaart niet met de nieuwe b43 drivers die in Hardy zitten?
Als het goed is hoef je dan alleen nog maar de firmware te downloaden. De link daarvoor krijg je te zien als je opstart of het commando dmesg intikt.

Offline Petervdw

  • Lid
Wireless card werkt niet na installatie met ndiswrapper
« Reactie #6 Gepost op: 2008/05/01, 13:50:51 »
Aan Johanvd
Inderdaad, die driver heet b43, waarschijnlijk afgeleid van de bcm43xx drivers. Al van alles onder 8.04 mee geprobeerd en ga het nu weer proberen door opnieuw 8.04 te installeren. Maar tot nu toe geen positieve resultaten.
Vr.groet, peter

Terwijl onder 7.10 de installatie met die Fw-cutter een fluitje van een cent was.
Geen ndiswrapper.
De Ralink drivers RT2500 en RT73 doen het wel automatisch.

Offline petervs

  • Lid
Wireless card werkt niet na installatie met ndiswrapper
« Reactie #7 Gepost op: 2008/05/01, 20:32:28 »
Hier wat meer info :
http://linuxwireless.org/en/users/Drivers/b43

Je chipset is de bcm4306, welke staat als "supported". Kijk ook eens naar
de "FAQ".
Ubuntu MATE 16.04

Offline Petervdw

  • Lid
Wireless card werkt niet na installatie met ndiswrapper
« Reactie #8 Gepost op: 2008/05/01, 22:20:41 »
Aan Schiemanski
Bedankt voor de link. Ga het zo meteen lezen. Voorlopig heb ik een desktop die problemen met de schermresolutie gaf opnieuw vanaf 7.10 geUPgraded naar 8.04, dus geen schone install. En de problemen met de resolutie zijn verdwenen. Hoera. De Ralink drivers RT2500 en RT73 voor wireless adapters en kaarten doen het ook direct.
Nu staat nog een laptop te UPgraden vanaf 7.10. Daarop kan ik dan proeven doen met de WPC54G van Linksys met die b43 driver. Onder een schone 8.04 wilde die beslist niet.
Maar we wroeten door, bedankt.
Vr.groet, peter

Offline Petervdw

  • Lid
Wireless card werkt niet na installatie met ndiswrapper
« Reactie #9 Gepost op: 2008/05/02, 00:43:19 »
Aan allemaal
Ondanks schone installs, of upgrades naar 8.04 krijg ik de broadcom drivers niet werkend. Daarvoor de b43-fwcutter, alsmede de Bcm43XX-fwcutter om en om geinstalled, en de firmware gedownload, maar ik krijg het niet aan de gang. Er mankeert iets aan, maar wat is een raadsel.
Lijkt op een bug, maar dat gaat mij ver boven de pet.
Vr.groet, peter


Morgen, of liever al vandaag, weer verder. Hier word je niet vrolijk van.

Offline Petervdw

  • Lid
Wireless card werkt niet na installatie met ndiswrapper
« Reactie #10 Gepost op: 2008/05/06, 11:24:55 »
Aan allemaal
Het is toch gelukt !!!! De broadcom driver werkt. Gisteren een heel oud laptopje met 8.04 uitgerust. Daarin geen ingebouwd draadloos, zelfs geen ethernet aansluiting.
Het installeren van 8.04 was al een probleem omdat de koeling te wensen overliet.
Op 80% install. shutdown wegens overheat cpu. Opgelost met een grote tafelfan en een stofzuiger op de afvoer van de koeling.
Nu de feiten.
Na de installatie van 8.04 een ethernet cardbus ingestoken en een kabelverbinding naar internet gemaakt. Normaal is een ingebouwde ethernet aansluiting aanwezig. Er kwamen direct al zo'n 20 updates binnen. Vervolgens de b43-fwcutter via de Synaptic geinstalleerd. De bcm43XX-fwcutter indien aanwezig de-installeren. OK, laptop afsluiten. Na een minuutje weer opstarten.

Rechtsboven een groen icoontje naast de NM: drivers beschikbaar. Klik erop en vink de driver aan. Die wordt nu gedownload, resp. geinstalleerd. OK, laptop weer afsluiten. Ethernetcardbus eruit (bij mij dan in dit geval), normaal kun je de ethernetkabel gewoon laten zitten, en de Linksys Wireless Cardbus WPC54G erin.
(Ik heb helaas geen ander draadloos geval, dat met een broadcom driver werkt, deze werkt met de 4318) Opstarten. Even geduld, het draadloos moet even orienteren. Kan wel 5 minuten duren. Dan klik links/rechts op NM, et voila, netwerkjes, waaronder je eigen Accesspoint. Aanvinken, naam + password invullen, draaimolentje, balkjes, verbinding! Als het goed gegaan is. Kan zijn dat je nog een paar keer je password moet invullen, en een beetje met NM moet rommelen, maar zo moet het lukken. Als er eenmaal draadloos verbinding is: kabel eruit en opnieuw opstarten. De draadloze verbinding komt dan rein automatoriesh tot stand. Als 't goed is.
Bij mij werkt het, en ik denk dat de werkwize voor alle ondersteunde broadcom drivers, zie:  http://linuxwireless.org/en/users/Drivers/b43  hetzelfde is.
Kortom, geen garantie, maar wel succes toegewenst.
Vr.groet, peter

bart_ellebaut

  • Gast
Wireless card werkt niet na installatie met ndiswrapper
« Reactie #11 Gepost op: 2008/05/15, 08:56:18 »
ik zit met hetzelfde probleem (zie andere post), maar als ik m'n driver niet via ndiswrapper heb geinstalleerd, ziet hij mij kaart niet, nochtans is de b43 geinstalleerd, en bij lspci zie ik bij mijn kaart iets hieromtrent staan.
Niets hiervan is terug te vinden in de hardware drivers.

Offline Petervdw

  • Lid
Wireless card werkt niet na installatie met ndiswrapper
« Reactie #12 Gepost op: 2008/05/15, 09:26:45 »
Aan bart_ellebaut
Kun je ook het nummer van je andere post geven? Bovenste regel "/topic/XXXXX". Je naam valt wel op, maar als er iemand geantwoord heeft, is die weg, en dan wordt het zoeken.
Vr.groet, peter

bart_ellebaut

  • Gast
Wireless card werkt niet na installatie met ndiswrapper
« Reactie #13 Gepost op: 2008/05/15, 10:08:35 »
topic/26780

ik heb een uninstall gedaan van ndiswrapper, maar hij neemt de drivers b43 niet, nochtans zijn ze wel geïnstalleerd

mahir

  • Gast
Wireless card werkt niet na installatie met ndiswrapper
« Reactie #14 Gepost op: 2008/06/01, 23:30:02 »
Vandaag Ubunto geinstalleerd op mijn Dell Inspiron 1520.
Network controller: Broadcom Corporation BCM94311MCG wlan mini-PCI (rev 01)
Met de grafische tools zag ik wel de netwerken, maar de connectie lukt niet. Met behulp van wat commandos met iwconfig lukt het dan wel, waarbij ik expliciet AP opgeef.

Draadloos werkt wel, maar wat ik graag wil is het ding ook in Monitor mode zetten.

Dat werkt dus NIET. Als ik doe iwconfig wlan0 mode monitor, krijg ik:
Error for wireless request "Set Mode" (8B06) :
    SET failed on device wlan0 ; Invalid argument.

Blijkbaar werkt die Monitor mode niet.

Heb wat verder gezocht.
Ik heb in de directory /lib/firmware de bc43-fwcutter-011 geinstalleerd alsmede de expansie van broadcom-wl-4.80.53.0. Zoals in de procedure waarnara een van de eerdere posters verwijst, voor .24.

Heb het gerund, dit heeft in dir b43 directory allerlei fw files aangemaakt, zoals moet.
Herstart maar er verandert niets...

Is dit de uiteindelijke bestemmingsdir of moet ik het nog ergens anders copiëren?
Is het de juiste versie?

Kan iemand me duidelijk uitleggen wat ik vanaf dit punt moet doen om die Monitor mode mogelijk te maken, eerlijk gezegd is het me onduidelijk.
Wat ik al niet erg snap is of die ndiswrapper nu altijd nodig is of niet, werkt die b43 daar nu binnen, of zijn het losstaande dingen?

Alvast dank,

Mahir

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Wireless card werkt niet na installatie met ndiswrapper
« Reactie #15 Gepost op: 2008/06/01, 23:39:21 »
Voor een Broadcom-kaartje heb je *geen* ndiswrapper nodig. Je kunt een Linuxdriver gebruiken, en dat is altijd beter dan een Windowsdriver in een Linuxjasje (ndiswrapper).

Hier is de handleiding:
http://computertip.googlepages.com/broadcomdraadlozekaart

Groet, Pjotr.

mahir

  • Gast
Wireless card werkt niet na installatie met ndiswrapper
« Reactie #16 Gepost op: 2008/06/01, 23:47:19 »
Hoi Pjotr,

Synaptic b43-fwcutter OK.
Systeem Beheer Hardware geeft echter een geheel lege lijst.....

Ik heb die toestand van b43-fwcutter uitgevoerd in een terminal windown, onder /lib/firmware, zoals in die handleiding van http://linuxwireless.org/en/users/Drivers/b43.

Is dat niet goed dan.

Hoe kan ik nagaan of ndiswrapper en/of de  juiste driver draait?

Mvg,

Mahir

mahir

  • Gast
Wireless card werkt niet na installatie met ndiswrapper
« Reactie #17 Gepost op: 2008/06/02, 00:17:14 »
Overigens.... als ik met dat grafische tooltje NetWorkManager kijk, dat ding met het dubbele monitorsymbool, krijg ik een lijst van beschikbare netwerken, onder andere mijn eigen netwerk.

Als ik echter probeer connectie te maken, gaat het niet. Dit zowel als ik WEP heb uitgeschakeld, als met WEP aan. Het lukt gewoon niet.

Ik moet mijn toevlucht nemen tot een aantal commandos in command line mode:
sudo iwconfig wlan0 essid
sudo iwconfig wlan0 ap <00:xx:....>
sudo iwconfig wlan0 key s:""
sudo iwconfig wlan0 commit
sudo dhclient wlan0

Dit doe ik dan elke keer voordat ik draadloos wil gebruiken...

1. Waarom doen die grafische tooltjes het niet:
-  Hardware drivers: zegt dat er geen proprietary drivers zijn
-. NetWorkManager: rapporteert "no network connection" als ik effectief verbinding heb... en slaagt er niet in me te connecteren met een netwerk....

2. Hoe check ik welke driver actief is, cf. ndiswrapper versus b43, of nog een andere?

3. Hoe krijg ik Monitor mode geactiveerd?

Alvast veel dank ;-)

Mahir

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Wireless card werkt niet na installatie met ndiswrapper
« Reactie #18 Gepost op: 2008/06/02, 23:18:32 »
Overweeg eens een complete schone herinstallatie van 8.04?

Daarna deze handleiding afwerken:
http://computertip.googlepages.com/directdoen

Offline bas.

  • Lid
    • Wat mij bezig houdt
Wireless card werkt niet na installatie met ndiswrapper
« Reactie #19 Gepost op: 2008/06/05, 19:22:50 »
Misschien een rare vraag maar staat je ssid broadcast soms uit?
=SOG= 4 life

laptop DELL Inspiron 1525 ubuntu 9.10

Ubuntu user # 27873

Wat mij bezig houdt

Offline dallco

  • Lid
    • stormsail.nl
Wireless card werkt niet na installatie met ndiswrapper
« Reactie #20 Gepost op: 2008/09/01, 22:29:07 »
Dit draadje raakte mijn probleem ik had alleen een draadloze netwerk pcikaart linksys wpc54g ver 3.1 (broadcom 4318)  voor een oude toshiba satelite pro 4270. De volgende thread beschrijft een methode de zaak aan de praat te krijgen zonder internet aansluiting. Toch maar even toevoegen dacht ik.

http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=779754

De oude laptop is met xubuntu en zeker ook dankzij dit forum aan een tweede leven begonnen. (blije dochter).

Bedankt voor alle adviezen die ik via de zoekfunctie heb gekregen!

Frank
Blije (L)Ubuntu gebruikende familie  12.04 en 13.10