Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Eindelijk de ruimte gaan benutten?  (gelezen 1941 keer)

Offline Dump

  • Lid
Eindelijk de ruimte gaan benutten?
« Gepost op: 2008/10/23, 23:07:18 »
Hallo allen.
Nu ik ruimte gebrek heb moet gaan blijken of mijn net gemounte schijf (met hulp, want ik snapte er de ballen van) benaderbaar is. Voorlopig krijg ik er nog geen film in gekopieerd. Ik snap nog niet waarom? Dit is wat er tot nu toe zichtbaar is op mijn kast. --- http://img258.imageshack.us/my.php?image=waaromnietur3.png ---         De /Mn zou toch mijn tweede harde schijf moeten zijn?

Hoe kan het dat er bij eigenschappen van de map ---  eweka --- 7 gig "vrij" is terwijl er bij de map  --- lost and found --- 35,9 gig vrij is                                                                                                                              --- http://img530.imageshack.us/my.php?image=vrijeruimteil5.png --- Ze staan toch op de zelfde schijf?

Op welke plaats zet ik nu de film weg in de /Mn (als dat tenminste de 2de harde schijf is)

Doei, Dump.
P.s. Vragen, vragen en vragen. Sorry.
Ik was een newbie maar blijf een leek. Sorry.

Offline leepesjee

  • Lid
Eindelijk de ruimte gaan benutten?
« Reactie #1 Gepost op: 2008/10/24, 01:09:49 »
Citaat
Ze staan toch op de zelfde schijf?
Zo te zien toch niet. /mnt/data is het aankoppelpunt van sdb1, eweka staat direct onder /mnt.

Citaat
Op welke plaats zet ik nu de film weg?
lost+found is niet bedoeld om data op te zetten (wordt gebruikt door het journaling syteem, als er iets mis gaat met je schijf). Je kan data opslaan direct in /mnt/data of daar een submap in aanmaken.

Wat bedoel je met /Mn?

Offline vanadium

  • Lid
Eindelijk de ruimte gaan benutten?
« Reactie #2 Gepost op: 2008/10/24, 09:56:08 »
Terzijde: persoonlijk heb ik liever commandolijnoutput in plaats van die mooie figuren, die apart moeten ingeladen worden, zo traag laden, en moeilijk precies te ontcijferen zijn. Volgende commando's geven dezelfde info dan je figuren op compacte en scherpe wijze:

sudo fdisk -l
mount
Het eerste geeft de layout van je schijf, het tweede geeft wat er waar gemount is.

Standaard kan je als gewone gebruiker niet schrijven buiten je home directory. Je moet jezelf altijd eerst permissies geven daartoe. Dat kan je enkel als beheerder doen.

(1) Als je de enige gebruiker bent, dan kan je meteen gans de schijf aan jezelf geven door de permissies van het koppelpunt te veranderen.
(2) Zijn er meerdere gebruikers, dan maak je best een directory aan op die externe schijf, die je dan aan jezelf kunt geven.

Als je daarna de ganse schijf dan wel de partitie linkt naar je home directory, dan maakt het voor jou als gebruiker niet uit of je nu (1) of (2) gedaan hebt: als gebruiker heb je in elk van beide gevallen direct toegang tot je deel vanuit je home.

Offline Dump

  • Lid
Eindelijk de ruimte gaan benutten?
« Reactie #3 Gepost op: 2008/10/24, 20:50:20 »
Sorry, Leepesjee. /mn had /mnt moeten zijn.

1) Ik snap nu dat ik eerst de rechten moet verkrijgen/maken voor mijzelf (trouwens, ik ben enige gebruiker) en dat ik dan pas een map moet/kan gaan maken in /mnt/data/extra (als voorbeeld).

2) Hoe kan het dat er bij eigenschappen van de map ---  eweka --- 7 gig "vrij" is terwijl er bij de map  --- lost and found --- 35,9 gig vrij is                                                                                                                              --- http://img530.imageshack.us/my.php?imag … mteil5.png --- Ze staan toch op de zelfde schijf?

En Vanadium.  Zoals je het hier allemaal uitlegt zit je op een niveau dat, voorlopig nog, te hoog voor mij gegrepen is. Kun je op een wat simpelere manier mij uitleggen hoe ik de rechten aan moet maken voor mijn 2de schijf.

Doei, Dump.
Ik was een newbie maar blijf een leek. Sorry.

Offline leepesjee

  • Lid
Eindelijk de ruimte gaan benutten?
« Reactie #4 Gepost op: 2008/10/24, 22:31:25 »
Dump,
1. De link in je laatste post werkt niet.
2. Het helpt niet als je suggesties van mensen die je kunnen helpen in de wind slaat (zie het antwoord van Vanadium).

Het antwoord op je laatste vraag kan je vinden in de uitstekende Ubuntu-handleiding van Machtelt Garrels. Zie:
http://tille.garrels.be/training/ubuntu/ch03s03.html#sect_03_03_04
Doe jezelf een plezier en bestudeer ook hst. 2 en de rest van hst. 3 (en de rest van het hele werk, zo je wilt). Je zal dan ook gaan begrijpen dat het antwoordt op je 2e vraag al gegeven is.

Offline Dump

  • Lid
Eindelijk de ruimte gaan benutten?
« Reactie #5 Gepost op: 2008/10/25, 10:42:16 »
Hoi Leepesjee.
Ik zal de laatste zijn die een antwoord, van wie dan ook , in de wind slaat. Ik snap er alleen de ballen niet van wat hij daar schrijft?
Ook al heb ik een hekel aan het woord, newbie, ik ben er wel eentje. Mijn geheugen laat me vaak in de steek maar ik ben een doorzetter eerste klas en zo kom ik verder.

T.a.v. Vanadium het volgende:


commandolijnoutput ------- (zegt me niets maar ik vermoed dat het met de code te maken heeft die ingetypt moet worden in de terminal. Ik kan geen code intypen die ik niet ken?)

mooie figuren, die apart moeten ingeladen worden etc.------- (Dit is voor mij tot nog toe de enige manier om zonder veel woorden, die verkeerd begrepen kunnen worden,  duidelijk mijn vragen toe te lichten)

Het eerste geeft de layout van je schijf, het tweede geeft wat er waar gemount is. ------- (ik weet niet waar hij het over heeft maar ik vermoed dat dit zichtbaar wordt nadat de code is ingevoerd. Dit heb ik reeds gedaan maar zegt mij in ieder geval verder niets.)

Als je daarna de ganse schijf dan wel de partitie linkt naar je home directory etc. ------- (Ik snap, denk ik, hier een beetje de logica van maar zou niet weten hoe dit te doen?)

Zie dit a.u.b. niet als een verwijd maar ik kan hier niets mee. Ik moet het hebben van mensen als jullie die het lef en geduld hebben met mensen zoals ik om ze verder te helpen. Vind je dat ik met dit tekort aan kennis hier niets te zoeken heb en me maar alleen met w XP moet blijven bezighouden moeten jullie dat maar zeggen.

Mogelijk moet ik voor alle duidelijkheid maar een onderschrift in mijn topic laten zetten dat ik een newbie ben?

Ik ga de jou aangeboden link bestuderen maar ik beloof niet dat ik het snap.

Mijn aangeboden link was overigens hetzelfde als die in mijn eerste vraag en sloeg op het ruimteverbruik van de tweede harde schijf. De link was vandaar geknipt en geplakt wat waarschijnlijk niet kon.

Doei, Dump.
Ik was een newbie maar blijf een leek. Sorry.

Offline Dump

  • Lid
Eindelijk de ruimte gaan benutten?
« Reactie #6 Gepost op: 2008/10/25, 10:55:24 »
dump@dump-desktop:~$ sudo fdisk -1 mount
[sudo] password for dump:
fdisk: ongeldige optie -- 1

Gebruik:  fdisk [-b SECTORGROOTTE] [-u] APPARAAT       partitietabel wijzigen
          fdisk -l [-b SECTORGROOTTE] [-u] APPARAAT    partitietabel weergeven
          fdisk -s PARTITIE    partitiegrootte in blokken weergeven
          fdisk -v             versie van fdisk tonen

Hier is APPARAAT zoiets als /dev/hda of /dev/sdb,
en PARTITIE zoiets als /dev/hda7 of /dev/sdb4.

-u        Begin en Einde in sectoreenheden (in plaats van cilindereenheden)
-b 2048   (voor sommige MO-schijven) 2048-byte sectoren gebruiken
dump@dump-desktop:~$

Dit is wat ik tevoorschijn kan toveren na de code ingetypt te hebben.
Doei, Dump.
Ik was een newbie maar blijf een leek. Sorry.

Offline Tom

  • Lid
Eindelijk de ruimte gaan benutten?
« Reactie #7 Gepost op: 2008/10/25, 11:22:21 »
@Dump U doet het goed hoor.
U toont de wil om te leren , en iedereen is hier welkom.
Ik ben ook zo begonnen , en nog zeer veel snap ik ook nog niet.
Hoofdzaak de wil om het te proberen.
A ja wat dat geheugen betreft , als ik iets gevraagd had en ik kreeg een voor mij duidelijk antwoord .
Dan maakte ik daar een schermafdruk van , en stak dat in een Mapje , genaamd -Vraag - antwoord.
Kun je het altijd nog eens nalezen als U het vergeten bent.
Groetjes Tom.
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Offline vanadium

  • Lid
Eindelijk de ruimte gaan benutten?
« Reactie #8 Gepost op: 2008/10/25, 11:42:36 »
Beste Dump. Je hebt een kleine typfout gemaakt bij het commando "sudo fdisk -l". Om dat te vermijden (en vlugger te gaan) kan je kopiëren-plakken: je selecteert de code met de muis, kopieert naar klembord, switcht naar de terminal, en met "Edit - Paste" ("Wijzig - Plak" denk ik in het Nederlands) plak je de code in de terminal.

In elk geval, ik zal voorlopig wel met de figuurtjes proberen om je concreet verder te helpen. Het lijkt er in elk geval op dat je tweede harde schijf goed gemount is in /mnt/data (je hebt hiervoor blijkbaar professionele hulp gehad, want dat is uitstekend!), en dat je enige probleem is dat je als "gewone" gebruiker er niet op kan schrijven.

Het snelste en meest accurate voor mij is om je nu enkele terminalcommando's te geven. Je zou alles ook grafisch kunnen doen met een nautilusvenstertje met administratorbevoegdheid (root bevoegdheid), maar dat kost mij veel meer tijd en moeite om dat stapsgewijze uit te leggen.

Kopieer en plak volgende code in een terminalvenster. Na het eerste commando zal je paswoord gevraagd worden: dat is je gewone gebruikerspaswoord. Hierna geef ik uitleg wat dat allemaal doet, zodat je ook zal beginnen begrijpen hoe het in zijn werk gaat.

sudo mkdir /mnt/data/dump
sudo chown dump:dump /mnt/data/dump
ln -s /mnt/data/dump ~/data
Als je geen foutmeldingen hebt, dan zijn we er reeds, in één seconde met drie commando's! Indien foutmeldingen: kopieer en plak alles hier!

Als alles goed ging, dan heb je nu in je eigen home directory een nieuwe folder "data" waarin je naar hartelust kunt schrijven.

Nog even wat uitleg wat we gedaan hebben: 1) we maakten als beheerder ("sudo") een directory "dump" aan op /mnt/data (dat is je externe schijf). 2) we veranderden de eigenaar en groep van die directory naar jezelf als gebruiker. 3) We maakten een symbolische link naar die opslagruimte in je eigen homedirectory, zodat je als gebruiker nooit buiten je home directory moet navigeren om bij je data te kunnen.

Eindelijk de ruimte gaan benutten?
« Reactie #9 Gepost op: 2008/10/25, 11:48:48 »
Dump, alle begin is lastig en meestal tijdrovend. Ben ook nog maar driekwart jaar met Ubuntu bezig.
Wandaroze zegt terecht: je toont de wil om te leren en je bent hier welkom. Wij leren daar ook weer van.

Ter voorkoming van intyp-fouten kun je in het vervolg beter terminal commando's overnemen via: copy en paste ofwel copieren en plakken. De terminal is in het begin een grote hobbel ,maar je hebt hem al gevonden. Alleen het verkeerde commando ingetypt want dat moet zijn: sudo fdisk -l  (en dat is een kleine letter L).
Probeer het door vanadium aangeduide commando maar eens uit (een voor een svp).

Als je de Garrels site goed hebt gelezen zul je al veel meer begrijpen van de struktuur van Ubuntu en hoe partities werken. Ik geef toe dat het even wennen is, maar op dit forum zit een formidabele zoekfunktie en bijna alle probleempjes zijn er al eens voorbijgekomen. Ook die van jou waarschijnlijk.
Typ in de zoekfunktie maar in: partities mounten... of zoiets.
Succes met lezen en daarna horen we wel waar je nog hulp nodig hebt
¨ik respecteer u zoals ik ben¨
Herman Brood

Eindelijk de ruimte gaan benutten?
« Reactie #10 Gepost op: 2008/10/25, 11:51:24 »
Beste Dump

Het zijn gewoon woordjes en die moet je ff leren kennen.. meer niet.

Het woordje "commandolijnoutput" moet eigenlijk zijn "commandolijn output" of
"commando regel output"

Zodra je de Terminal geopend hebt staat de cursor te knipperen op een regel.
Dit noemen we de "commando regel"
Omdat het op een lijntje zit kan je dit ook "commando lijn" noemen.
Het beestje heeft vele naampjes.
(niet te vergeten dat er hier behalve nederlanders ook veel belgen zitten die de dingen anders noemen dan wij, en vice versa natuurlijk.

Het woordje "output" zou je vrij kunnen vertalen naar "resultaat"
Dus zodra je een opdracht typt op de commando regel en op enter drukt krijg je een resultaat te zien.
Zoals je hierboven al ervaren hebt.
En dit zegt voor de meeste van ons meer dan 100 plaatjes.

Goed in je postje hierboven je eerste poging, echter hij geeft een fout melding omdat je vanadium een typo gemaakt heeft of de letter word verkeerd weergegeven.

je ziet meteen dat Linux erg makkelijk is want hij geeft aan wat er fout is en wat de mogelijkheden zijn voor deze opdracht.
Kwestie van begrijpend lezen en je komt een heel eind.

Goed hij geeft dus aan dat je de "l" van het woordje "letter" moet gebruiken.

dus het word
sudo fdisk -lklik op enter
mountklik op enter

op enter klikken doe je na iedere opdracht. !

Plaatst hier nu eens de uitkomst ervan ?

BTW , wat betreft je probleem ?
Je hebt denk ik een partitie gemount aan een map waardoor je meer ruimte krijgt in die map.
Dit is dus de reden dat je die ruimte 2x te zien krijgt.
ik denk alleen dat nu de rechten nog goed gezet moeten worden.


Misschien is het ook handig als je precies verteld wat je gedaan hebt ??

EDIT :
ZIe nu dat vanadium geen typo gemaakt heeft maar door de letter l tussen code tags te zetten gaat hij lijken op een 1 ??
wazig zeg ??
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Offline vanadium

  • Lid
Eindelijk de ruimte gaan benutten?
« Reactie #11 Gepost op: 2008/10/25, 14:25:25 »
Ik had net voor de tussenkomsten van Peterbeter en Gandyman een oplossing geplaatst voor je specifieke probleem: misschien nu best daarop aansluiten.

http://forum.ubuntu-nl.org/message/319767#p319767

Eindelijk de ruimte gaan benutten?
« Reactie #12 Gepost op: 2008/10/25, 18:12:27 »
@vanadium: +1  
(op mijn scherm lijken ook die l en de 1 en de I allemaal erg op elkaar).
¨ik respecteer u zoals ik ben¨
Herman Brood

Offline Dump

  • Lid
Eindelijk de ruimte gaan benutten?
« Reactie #13 Gepost op: 2008/10/25, 21:02:21 »
Om te beginnen. Allemaal hartelijk dank voor jullie antwoorden.
AutoStatic, hier denk ik niet onbekend, is degene geweest die er voor gezorgd heeft dat de tweede schijf werd geinstalleerd/herkend.

Ook ik houd de zaken, die ik hier vraag, bij in een excel bestand. Maar niet alles is te omschrijven. Soms zoek ik hier op "Dump" en zoek de desbetreffende vraag  weer op.

De figuren laden langzaam omdat ze groot zijn. Ik kan ze verkleinen maar dan hebben sommigen soms het probleem dat ze  de figuren weer niet kunnen zien omdat ze zo klein zijn. Dan dus maar groot. Maar mits ik de desbetreffende code weet t.a.v. het probleem dat zich voordoet dan post ik ze op die manier. Maar ik moet ergens beginnen om mijn vraag duidelijk te omschrijven.

Zo was de opdracht.
dump@dump-desktop:~$ sudo fdisk -l

Schijf /dev/sda: 40.0 GB, 40027029504 bytes
255 koppen, 63 sectoren/spoor, 4866 cilinders
Eenheid = cilinders van 16065 * 512 = 8225280 bytes
Schijf-ID: 0x5e119212

 Apparaat Opstart   Begin       Einde     Blokken   ID  Systeem
/dev/sda1   *           1        4661    37439451   83  Linux
/dev/sda2            4662        4866     1646662+   5  Uitgebreid
/dev/sda5            4662        4866     1646631   82  Linux wisselgeheugen

Schijf /dev/sdb: 41.1 GB, 41174138880 bytes
255 koppen, 63 sectoren/spoor, 5005 cilinders
Eenheid = cilinders van 16065 * 512 = 8225280 bytes
Schijf-ID: 0xe1c13ef1

 Apparaat Opstart   Begin       Einde     Blokken   ID  Systeem
/dev/sdb1   *           1        5005    40202631   83  Linux
dump@dump-desktop:~$ mount
/dev/sda1 on / type ext3 (rw,errors=remount-ro)
proc on /proc type proc (rw,noexec,nosuid,nodev)
/sys on /sys type sysfs (rw,noexec,nosuid,nodev)
varrun on /var/run type tmpfs (rw,noexec,nosuid,nodev,mode=0755)
varlock on /var/lock type tmpfs (rw,noexec,nosuid,nodev,mode=1777)
udev on /dev type tmpfs (rw,mode=0755)
devshm on /dev/shm type tmpfs (rw)
devpts on /dev/pts type devpts (rw,gid=5,mode=620)
lrm on /lib/modules/2.6.24-21-generic/volatile type tmpfs (rw)
/dev/sdb1 on /mnt/data type ext3 (rw)
securityfs on /sys/kernel/security type securityfs (rw)
nfsd on /proc/fs/nfsd type nfsd (rw)
dump@dump-desktop:~$

De zoek functie gebruik ik altijd eerst maar ik zocht op b.v. "tweede harde schijf installeren" etc. Maar niet op partities ( dat is in xp het onder verdelen van je harde schijf en dat was hier niet aan de orde). Maar ik begrijp nu dat de tweede harde schijf in ubuntu als een partitie wordt gezien? Je moet het maar weten!

En nu verdergaand met vanadium zijn 3 code's:
Ze zijn nu alle drie uitgevoerd en er staat nu onder --- /home/dump/een map, data --- waarin een pijltje staat. Ik ga er van uit dat die er niet stond en dat die pijl betekend dat hij nu gelinkt is vanuit de map /home/dump/ naar de tweede harde schijf?

Ik had daar een nieuwe map gemaakt maar die naam was later weg en er stond weer, nieuw aangemaakte map --- nog een keer hernoemd naar --- vanadium --- en nu blijft hij wel staan. Is hier opzet in het spel? Ik heb hier 2 audioboeken naar toe gekopieerd vanuit de eerste harde schijf.

Als je een opdracht hebt voor de controle of het allemaal is gelukt dan zal ik die uitvoeren. Anders doe ik alsnog een figuur hier plaatsen.
Doei, Dump.
Ik was een newbie maar blijf een leek. Sorry.

Offline leepesjee

  • Lid
Eindelijk de ruimte gaan benutten?
« Reactie #14 Gepost op: 2008/10/26, 00:39:23 »
Hallo Dump,
Citaat
Vind je dat ik met dit tekort aan kennis hier niets te zoeken heb en me maar alleen met w XP moet blijven bezighouden moeten jullie dat maar zeggen.
Dat zal je hier niet snel te horen krijgen, zo je al gemerkt hebt ;)

Citaat
Maar ik begrijp nu dat de tweede harde schijf in ubuntu als een partitie wordt gezien? Je moet het maar weten!
Dat is misschien wat verwarrend. Linux maakt onderscheid tussen de schijf (bijvoorbeeld /dev/sdb ) en de partities die erop staan, ook al is dat er maar 1 (in jouw geval /dev/sdb1 ).

Citaat
Ik ga er van uit ... dat die pijl betekend dat hij nu gelinkt is vanuit de map /home/dump/ naar de tweede harde schijf?
Precies. De map /home/dump/data is gelinkt aan /mnt/data/dump. En /mnt/data is het aankoppelpunt van je tweede schijf (eigenlijk dus de partitie erop :) ).

Citaat
Ik had daar een nieuwe map gemaakt maar die naam was later weg en er stond weer, nieuw aangemaakte map --- nog een keer hernoemd naar --- vanadium --- en nu blijft hij wel staan. Is hier opzet in het spel? Ik heb hier 2 audioboeken naar toe gekopieerd vanuit de eerste harde schijf.
Kan je hier niet helemaal volgen. Met ¨sudo mkdir /mnt/data/dump¨ heb je die map zelf aangemaakt.
Om te controleren of er iets op die 2e schijf staat kan je doen:ls /mnt/dataJe ziet dan in ieder geval de submap ´dump¨. Om te kijken wat er in deie submap staat doe je (bijvoorbeeld)ls ~/data
Citaat
Als je een opdracht hebt voor de controle of het allemaal is gelukt dan zal ik die uitvoeren. Anders doe ik alsnog een figuur hier plaatsen.
Kopieer iets naar je nieuwe map ~/data met cp en controleer of het lukt met ls ~/data . Zo ja, dan is alles in orde.

Offline Dump

  • Lid
Eindelijk de ruimte gaan benutten?
« Reactie #15 Gepost op: 2008/10/26, 15:45:52 »
T.a.v. de map " vanadium" die ik heb gemaakt het volgende.
Stel ik wil op de tweede schijf muziek/films/audioboeken zetten dan maak ik eerst een map muziek/films/audioboeken in de map --- /home/dump/data --- opdat niet alles door elkaar staat. De nieuw aangemaakte map liet zichin eerste instantie niet hernoemen naar "extra" . Toen ik dit later zag heb ik nog wat geprobeerd en dacht toen, doe maar vanadium als mapnaam (als geintje) en die map naam bleef later wel overeind. Vandaar.
Inmiddels zijn naar de map "vanadium" (ik zal hem nog hernoemen, sorry vanadium) 2 audioboeken gekopieerd. De eerste schijf heeft nu meer ruimte gekregen en de tweede heeft hierdoor inmiddels 6,8 gig er op staan ( volgens, sudo gparted). Jaja, het wordt nog wel is wat!!!

Bij deze wil ik Vanadium hartelijk danken voor de ondersteuning waarmee dit tot een goed einde is gebracht. Maar ook de anderen ben ik zeer dankbaar voor hun bijdrage. Voor ons beginners zijn jullie onmisbaar. En of jullie het leuk vinden of niet. Dump heeft altijd vragen. Ik hoop dat jullie me ook in de toekomst te woord willen blijven staan.
Doei, Dump.
Ik was een newbie maar blijf een leek. Sorry.