Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Package installed  (gelezen 1313 keer)

Package installed
« Gepost op: 2010/06/20, 12:51:54 »
Hoi,

Ik ben nieuw met Ubuntu en ik ben een beetje aan het testen met een super os vanaf een usb stick :D

Nu heb ik een package gedownload partimage en deze geinstalleerd via de synaptic package manager...

Hij zegt dat het pakket goed geinstalleerd is en staat in section system - administration... alleen ik zie hem hier niet staan!! ben ik iets vergeten?? of klopt dit en staat het ergens anders..??

Thanks ;)

Re: Package installed
« Reactie #1 Gepost op: 2010/06/20, 13:10:37 »
Welk pakket is het? Het kan een pakket zijn wat je je alleen via de terminal op kan starten.
Als het een grafisch pakket is, moet je soms zelf een starter aan maken in het Hoofdmenu. Systeem>Voorkeuren>Hoofdmenu>Sectie Beheer. (Ik heb alles in het Nederlands, de Engelse termen weet ik niet)
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Re: Package installed
« Reactie #2 Gepost op: 2010/06/20, 13:40:05 »
Hmm ok... dat zou natuurlijk ook nog kunnen... het pakket is partimage waarmee ik (als het goed is) harddisks kan clonen enz.. waar staan overigens alle geinstalleerde software?en welke type bestand moet je bij ubuntu selecteren? (zoals dat bij windows .exe is of .bat)

Thanks :D

Re: Package installed
« Reactie #3 Gepost op: 2010/06/20, 13:58:17 »
Het makkelijkste is een .deb als je een bestand met deze extensie hebt gedownload kan je er dubbel op klikken, dan wordt de pakket manager geopend en deze kan het pakket installeren. Wel zorgen dat Synaptic niet open staat anders lukt het niet, er kan maar een pakketmanager te gelijk bezig zijn.
Dan heb je de tar, bz, gz etc deze moet je zelf compileren. Dit wil je niet echt. :(
Een rpm kan je omzetten met alien(programma staat in Synaptic.
Maar voldoet bijv. Gparted(zit in Synaptic ook als iso te verkrijgen) of PMagic (Ook een iso) niet?
http://distrowatch.com/table.php?distribution=partedmagic
http://gparted.sourceforge.net/
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Re: Package installed
« Reactie #4 Gepost op: 2010/06/20, 14:06:07 »
Partimage is geen grafisch programma, maar een commando voor op de commandline.

Re: Package installed
« Reactie #5 Gepost op: 2010/06/20, 14:09:19 »
Mooi Cumulus007, dat weet ik dan ook weer. Zover ik het zie is het een tarball. Niet het meest eenvoudige om te installeren.
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Re: Package installed
« Reactie #6 Gepost op: 2010/06/20, 14:10:01 »
Mooi Cumulus007, dat weet ik dan ook weer. Zover ik het zie is het een tarball. Niet het meest eenvoudige om te installeren.
Partimage zit gewoon in de pakketbronnen hoor ;)

Re: Package installed
« Reactie #7 Gepost op: 2010/06/20, 14:34:27 »
Nog niet naar gezocht, ik heb tot nu toe alleen Gparted en PMagic gebruikt. Ik zal eens kijken of ik er iets mee kan. ;)
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Re: Package installed
« Reactie #8 Gepost op: 2010/06/20, 18:44:01 »
Ah ok... dus ik moet het programma starten van the console...? enne.. waar installeert ubuntu nu software? in een specifieke map? (zoals windows dat doet in program files)

Thankssss

Re: Package installed
« Reactie #9 Gepost op: 2010/06/20, 18:47:14 »
ah found it!!!!

Inderdaad starten van de console die handel dus.... super jongens... hier kan ik weer wat mee :D:D

Bedankt voor de top hulp!! ;)

Re: Package installed
« Reactie #10 Gepost op: 2010/06/20, 20:10:25 »
Ah ok... dus ik moet het programma starten van the console...? enne.. waar installeert ubuntu nu software? in een specifieke map? (zoals windows dat doet in program files)

Thankssss

Welkom op het forum :)

De meeste programma's installeren zich in /usr/bin, maar daar staan dan alleen de uitvoerbare bestanden; de rest van de data van de programma's staat meestal in /usr/share of in een verborgen mapje in je Persoonlijke map, beginnend met een "."

Offline ivo

  • Lid
Re: Package installed
« Reactie #11 Gepost op: 2010/06/20, 22:44:37 »
Ah ok... dus ik moet het programma starten van the console...? enne.. waar installeert ubuntu nu software? in een specifieke map? (zoals windows dat doet in program files)

Thankssss

Welkom op het forum :)

De meeste programma's installeren zich in /usr/bin, maar daar staan dan alleen de uitvoerbare bestanden; de rest van de data van de programma's staat meestal in /usr/share of in een verborgen mapje in je Persoonlijke map, beginnend met een "."

OT maar kon het niet laten;  http://nuttytarts.myshopify.com/products/bad-face-day-paper-bag
There are only 10 types of people in the world; those who understand binary and those who don't.

Offline Mikkel

  • Lid
Re: Package installed
« Reactie #12 Gepost op: 2010/06/21, 19:34:40 »
Ik ben nieuw met Ubuntu..........

........... waar staan overigens alle geinstalleerde software?en welke type bestand moet je bij ubuntu selecteren? (zoals dat bij windows .exe is of .bat)

Misschien is het een idee om eerst eens wat te lezen over o.a. hoe software in Ubuntu wordt geïnstalleerd, voordat je begint met tarballs en .deb's, .rpm e.d. ;)
http://sites.google.com/site/computertip/