Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Instellingsknoppen beeldscherm werken niet (+ DDC & Alsaequal)  (gelezen 9943 keer)

Offline Willy4

  • Lid
Ik ben een nieuwe Ubuntugebruiker. Tot nu toe is alles wel zo'n beetje gelukt met installeren en zo.
Ik heb nog een kleinigheid, die ik niet heb teruggevonden op het Internet: De (fysieke) instellingsknoppen die aan je beeldscherm zitten kan ik niet meer gebruiken sinds ik Ubuntu heb geinstalleerd. Ik krijg wel het menu te zien, maar die reageerd niet meer op de pijltjestoetsen.
Voorheen, met Windows, werkte dat wel.
Kan ik dat ergens instellen of weet iemand hoe ik dat anders kan oplossen?
Ik heb een onboard videokaart (VGA compatible controller) en een Samsung LCD scherm
 
« Laatst bewerkt op: 2008/11/23, 13:28:38 door Willy2 »
1)Asus N53SV, Intel Core I7 - 2630QM - 2.0Ghz , 6GB RAM, 750GB HD / Optimus: nVidia GeForce GT540M / Intel VGA controler /Ubuntu 14.04/ Windows7
2)2× Intel(R) Pentium(R) 4 / CPU: 3.00GHz /  Samsung SyncMaster 930BF /  nVidia GeForce 7300 GT / Logitech Z-10 USB Speakers / 300GHz Sata350 (Ubuntu 12.04 / Xubuntu 14.04) / 250GHz Sata1 (opslag)

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Instellingsknoppen beeldscherm werken niet
« Reactie #1 Gepost op: 2008/11/16, 16:09:56 »
Ik ben een nieuwe Ubuntugebruiker. Tot nu toe is alles wel zo'n beetje gelukt met installeren en zo.
Ik heb nog een kleinigheid, die ik niet heb teruggevonden op het Internet: De (fysieke) instellingsknoppen die aan je beeldscherm zitten kan ik niet meer gebruiken sinds ik Ubuntu heb geinstalleerd. Ik krijg wel het menu te zien, maar die reageerd niet meer op de pijltjestoetsen.
Voorheen, met Windows, werkte dat wel.
Kan ik dat ergens instellen of weet iemand hoe ik dat anders kan oplossen?
Ik heb een onboard videokaart (VGA compatible controller) en een Samsung LCD scherm
 

Dit heeft niets te maken hebben met Linux. Of met welk ander op je computer geïnstalleerd besturingssysteem dan ook. :-)

Het losse scherm heeft z'n eigen ingebouwde besturingssysteempje. Dat is geheel onafhankelijk van wat er op de harde schijf van je computer staat. Als dat niet meer reageert op de schermknoppen, dan is je scherm stuk....

Offline Willy4

  • Lid
Re: Instellingsknoppen beeldscherm werken niet
« Reactie #2 Gepost op: 2008/11/16, 16:21:04 »
Dit heeft niets te maken hebben met Linux. Of met welk ander op je computer geïnstalleerd besturingssysteem dan ook. :-)

Het losse scherm heeft z'n eigen ingebouwde besturingssysteempje. Dat is geheel onafhankelijk van wat er op de harde schijf van je computer staat. Als dat niet meer reageert op de schermknoppen, dan is je scherm stuk....
Hm, zou kunnen. Wel eigenaardig dat dat precies gebeurd als ik Linux installeer. Ik kon het menu voorheen ook met de muis instellen i.p.v. pijltjestoetsen, maar de muispijl ziet het menu niet of andersom in ieder geval verdwijnt die als ik in het menu ga staan. Ik weet wel dat de videokaart het digitale scherm analoog aanstuurt, maar dat heeft nog nooit problemen gegeven.

Misschien heb je gelijk hoor, maar ik wacht nog even af of er iemand anders met een tip of zelfs oplossing komt. ;)
1)Asus N53SV, Intel Core I7 - 2630QM - 2.0Ghz , 6GB RAM, 750GB HD / Optimus: nVidia GeForce GT540M / Intel VGA controler /Ubuntu 14.04/ Windows7
2)2× Intel(R) Pentium(R) 4 / CPU: 3.00GHz /  Samsung SyncMaster 930BF /  nVidia GeForce 7300 GT / Logitech Z-10 USB Speakers / 300GHz Sata350 (Ubuntu 12.04 / Xubuntu 14.04) / 250GHz Sata1 (opslag)

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Instellingsknoppen beeldscherm werken niet
« Reactie #3 Gepost op: 2008/11/16, 16:28:49 »
Ik kon het menu voorheen ook met de muis instellen i.p.v. pijltjestoetsen,

Dat is heel vreemd, zeer afwijkend. Dit betekent namelijk, dat het besturingssysteem van je computer wel een rol speelt: want de muis is immers aangesloten op de PC en niet op de monitor......

Ik kan me bijna niet voorstellen, dat Samsung zo'n onlogische en onhandige oplossing heeft gekozen. Geef eens een precieze vermelding van het type en typenummer van je monitor? Dan zoeken we het even op in de gebruiksaanwijzing van het ding.

Offline Willy4

  • Lid
Re: Instellingsknoppen beeldscherm werken niet
« Reactie #4 Gepost op: 2008/11/16, 16:46:02 »
Geef eens een precieze vermelding van het type en typenummer van je monitor? Dan zoeken we het even op in de gebruiksaanwijzing van het ding.

Samsung SyncMaster 930BF

Ik zal zelf ook eens kijken of ik wat kan vinden.

Edit: Ik zal mogelijk de driver opnieuw moeten installeren. Dat is een Windows executable. Ik weet niet of dat wel gaat. Even verder zoeken naar een Linuxvariant.
« Laatst bewerkt op: 2008/11/16, 17:02:18 door Willy2 »
1)Asus N53SV, Intel Core I7 - 2630QM - 2.0Ghz , 6GB RAM, 750GB HD / Optimus: nVidia GeForce GT540M / Intel VGA controler /Ubuntu 14.04/ Windows7
2)2× Intel(R) Pentium(R) 4 / CPU: 3.00GHz /  Samsung SyncMaster 930BF /  nVidia GeForce 7300 GT / Logitech Z-10 USB Speakers / 300GHz Sata350 (Ubuntu 12.04 / Xubuntu 14.04) / 250GHz Sata1 (opslag)


Offline Willy4

  • Lid
Re: Instellingsknoppen beeldscherm werken niet
« Reactie #6 Gepost op: 2008/11/16, 17:17:38 »
Handleiding (NL):

http://downloadcenter.samsung.com/content/UM/200506/20050615142144625_BN59-00390V-00Dut.pdf
Dank :)
(Ik voel me wel een beetje stom dat ik daar zelf niet aan gedacht heb, maar soit)
Uit die gebruiksaanwijzing dus: "Om het X-Venster te kunnen uitvoeren, dient u eerst het X86Config-bestand aan te maken."
Eerst maar eens uitvogelen hoe dit moet.
Tot straks  :)

1)Asus N53SV, Intel Core I7 - 2630QM - 2.0Ghz , 6GB RAM, 750GB HD / Optimus: nVidia GeForce GT540M / Intel VGA controler /Ubuntu 14.04/ Windows7
2)2× Intel(R) Pentium(R) 4 / CPU: 3.00GHz /  Samsung SyncMaster 930BF /  nVidia GeForce 7300 GT / Logitech Z-10 USB Speakers / 300GHz Sata350 (Ubuntu 12.04 / Xubuntu 14.04) / 250GHz Sata1 (opslag)

Offline mrGee

  • Lid
Re: Instellingsknoppen beeldscherm werken niet
« Reactie #7 Gepost op: 2008/11/16, 17:18:11 »
Hallo

Normaal moet je tenminste bij het OSD menu kunnen komen, onafhankelijk van het
besturingssysteem. Dus als je geen windows op dit moment voorhanden hebt; start je
machine en ga even voor de gein in je bios setup (esc, f1, f2, f10, oid) De menu knoppen zouden
nu ook moeten werken. Laatst hebben wij een probleempje met een dergelijk Samsung scherm
gehad bij een klant, het osd menu kwam te pas en te onpas te voorschijn, gevalletje garantie
(in dit geval 3 jaar) 0900 service nummer bellen, zou verder via samsung worden afgehandeld.

Ik kan me dus niet voorstellen dat Samsung bij dit scherm nu net een andere OSD strategie volgt,
waarbij eea. gerelateerd zou moeten zijn aan het besturingssysteem.
Ik denk dat het een samenloop van omstandigheden is bij de wisseling van windows naar linux.
Wat voor frequentie en resolutie geeft ie aan en zou er iets gelocked kunnen staan?
Toch maar eens de pdf doorspitten
 
Groeten Gerrit

-- = >  simplify if you can   -- = >

Offline mrGee

  • Lid
Re: Instellingsknoppen beeldscherm werken niet
« Reactie #8 Gepost op: 2008/11/16, 17:21:12 »
Hallo

Zoek in de pdf even het stukje over vergrendelen/ontgrendelen van menu

Groeten Gerrit
-- = >  simplify if you can   -- = >

Offline Willy4

  • Lid
Re: Instellingsknoppen beeldscherm werken niet
« Reactie #9 Gepost op: 2008/11/16, 19:14:02 »
Normaal moet je tenminste bij het OSD menu kunnen komen, onafhankelijk van het
besturingssysteem. Dus als je geen windows op dit moment voorhanden hebt; start je
machine en ga even voor de gein in je bios setup (esc, f1, f2, f10, oid) De menu knoppen zouden
nu ook moeten werken.
Nope, ook in de bios werkt het niet

Ik kan me dus niet voorstellen dat Samsung bij dit scherm nu net een andere OSD strategie volgt,
waarbij eea. gerelateerd zou moeten zijn aan het besturingssysteem.
Ik denk dat het een samenloop van omstandigheden is bij de wisseling van windows naar linux.
Wat voor frequentie en resolutie geeft ie aan en zou er iets gelocked kunnen staan?
Toch maar eens de pdf doorspitten
Frequentie en resolutie staan goed, daar ligt het dus niet aan

Zoek in de pdf even het stukje over vergrendelen/ontgrendelen van menu
Gebruiksaanwijzing: " Druk op de Menu (Menu)-knop en houd deze 5 seconden of langer ingedrukt"
Je kan die knop indrukken tot je een ons weegt; Na 5 seconden verdwijnt het menuschermpje weer, maar veranderen doet er niets :(
Enfin, dan zal ie wel kapot zijn. :(
Hartelijk dank voor alle moeite.

Nog een vraagje dan (ook al zal dat niks uitmaken, ik wil het gewoon weten)
Ik ben tegengekomen dat ik mijn videokaart bekend moest maken in het X86Config-bestand.
Dat schijnt voor Ubuntu geen /etc/X11/x86Config te heten, maar /etc/X11/xorg.conf
De eerste kent ie inderdaad niet en tot de tweede heb ik blijkbaar geen toegang.
Kan iemand mij uitleggen hoe dit werkt en waar ik nou precies wat moet intikken?
Alvast bedankt. ^-^
« Laatst bewerkt op: 2008/11/16, 19:16:02 door Willy2 »
1)Asus N53SV, Intel Core I7 - 2630QM - 2.0Ghz , 6GB RAM, 750GB HD / Optimus: nVidia GeForce GT540M / Intel VGA controler /Ubuntu 14.04/ Windows7
2)2× Intel(R) Pentium(R) 4 / CPU: 3.00GHz /  Samsung SyncMaster 930BF /  nVidia GeForce 7300 GT / Logitech Z-10 USB Speakers / 300GHz Sata350 (Ubuntu 12.04 / Xubuntu 14.04) / 250GHz Sata1 (opslag)

Offline mrGee

  • Lid
Re: Instellingsknoppen beeldscherm werken niet
« Reactie #10 Gepost op: 2008/11/16, 22:49:53 »
Hallo

Waarom wil je daar wat veranderen in de 1e plaats? Ik neem aan dat je, ondanks je knoppen problematiek,
wel gewoon beeld hebt? Of werkt bijvoorbeeld je compiz niet goed?

Je kunt, als je weet wat je doet, met sudo gedit /etc/X11/xorg.conf hem bewerken, je bent dan root.
Maarrrr, dat zou ik dus doen als je echt weet wat je daar veranderen moet en zowieso zou ik eerst een
kopie van die file maken, das makkelijker voor later als je wat kapot ge-edit hebt.

Hoe je normaal die xorg.conf benadert, wordt tot in de treure hier in het forum gemeld in allerhande varianten
gewoon even zoeken

Succes

Groeten Gerrit

-- = >  simplify if you can   -- = >

Offline mrGee

  • Lid
Re: Instellingsknoppen beeldscherm werken niet
« Reactie #11 Gepost op: 2008/11/17, 12:24:32 »
Hallo

Net vanmorgen even op mijn werk diverse samsung schermpjes
in de lock gezet. Hij geeft dan bij bepaalde keuze schermen (niet bij
contrast en helderheid) locked! eventueel in een rode kleur.
Maar zelfs dan zijn de + en - keuze/positieknoppen normaal te
gebruiken


Groeten Gerrit
-- = >  simplify if you can   -- = >

Offline Willy4

  • Lid
Toepassingen DDC-Control en Alsaequal niet zichtbaar na installatie
« Reactie #12 Gepost op: 2008/11/23, 12:43:38 »
Hartelijk dank voor alle moeite.
Het OSD blijkt inderdaad om zeep. Ik had dat aanvankelijk opgelost door DDC-Control te installeren. Dat werkte ook prima. In die zin is de vraag van dit topic dus opgelost.

Ik heb Ubuntu opnieuw geïnstalleerd (Voornamelijk omdat ie tergend langzaam was en ik dat niet opgelost kreeg). Die herinstallatie levert wel een vraag op:
Omdat het OSD-menu van mijn beeldscherm niet werkt had ik DDC-Control geïnstalleerd. Dat werkte prima. Onder ' Systeem'  komt er dan een toepassing 'Monitor instellingen' .
Na de herinstallatie heb ik wederom DDC geïnstalleerd en ook, voor geluidsinstellingen, Alsaequal. Hoewel geen foutmeldingen bij de installatie, krijg ik geen van beide te zien onder ' Toepassingen'  of onder 'Systeem' (DDC).
Weet iemand toevallig hoe ik deze twee toepassingen zichtbaar kan maken?
« Laatst bewerkt op: 2008/11/23, 13:26:20 door Willy2 »
1)Asus N53SV, Intel Core I7 - 2630QM - 2.0Ghz , 6GB RAM, 750GB HD / Optimus: nVidia GeForce GT540M / Intel VGA controler /Ubuntu 14.04/ Windows7
2)2× Intel(R) Pentium(R) 4 / CPU: 3.00GHz /  Samsung SyncMaster 930BF /  nVidia GeForce 7300 GT / Logitech Z-10 USB Speakers / 300GHz Sata350 (Ubuntu 12.04 / Xubuntu 14.04) / 250GHz Sata1 (opslag)

Offline mrGee

  • Lid
Re: Instellingsknoppen beeldscherm werken niet (+ DDC & Alsaequal)
« Reactie #13 Gepost op: 2008/11/23, 13:44:15 »
Hallo

Beide programma's gebruik ik zelf niet, ik heb ze voor de grap zowel op een 8.04 als een 8.10
geïnstalleerd; op beide machines duiken ze niet in de menu structuur op. Op zich niet zo erg
je kunt altijd vanuit de  terminal kijken wat er gebeurt. Dus even een terminal openen en ddccontrol -optie
doen, het lijkt er trouwens op dat dit een echte console tool is, had je of een ander progje of een gui hiervoor
geïnstalleerd en dook die dan op in de menu structuur??
Je kunt trouwens via Systeem-voorkeuren-hoofdmenu naar hartenlust toepassingen die al wel geïnstalleerd zijn,
toevoegen of weghalen.

Groeten Gerrit
-- = >  simplify if you can   -- = >

Offline mrGee

  • Lid
Re: Instellingsknoppen beeldscherm werken niet (+ DDC & Alsaequal)
« Reactie #14 Gepost op: 2008/11/23, 13:48:27 »
Kleine update;

Je moet gddccontrol even installeren, die duikt wel op als Monitor Settings bij
de Systeem-Voorkeuren

Groeten Gerrit
-- = >  simplify if you can   -- = >

Offline Willy4

  • Lid
Re: Instellingsknoppen beeldscherm werken niet (+ DDC & Alsaequal)
« Reactie #15 Gepost op: 2008/11/23, 13:53:03 »
je kunt altijd vanuit de  terminal kijken wat er gebeurt. Dus even een terminal openen en ddccontrol -optie
doen, het lijkt er trouwens op dat dit een echte console tool is, had je of een ander progje of een gui hiervoor
geïnstalleerd en dook die dan op in de menu structuur??
Je kunt trouwens via Systeem-voorkeuren-hoofdmenu naar hartenlust toepassingen die al wel geïnstalleerd zijn,
toevoegen of weghalen.
Nee, vorige keer had ik DDC ook gewoon via Synaptic Pakketbeheer geinstalleerd. Dat heb ik nu weer gedaan dus ik weet niet waarom ik de toepassing nu niet in beeld krijg.
Via het Terminalventer kan ik niks instellen volgens mij en dat is nu juist het idee.
En ik krijg de melding:
I/O warning : failed to load external entity "/usr/share/ddccontrol-db/monitor/e.xml"
Document not parsed successfully.
[ FAILED ]

Misschien dat het daar iets mee te maken heeft?
Ook merkwaardig dat ik met Alsaequal, die ik wel via het terminalvenster heb geinstalleerd hetzelfde probleem heb.
« Laatst bewerkt op: 2008/11/23, 13:55:18 door Willy2 »
1)Asus N53SV, Intel Core I7 - 2630QM - 2.0Ghz , 6GB RAM, 750GB HD / Optimus: nVidia GeForce GT540M / Intel VGA controler /Ubuntu 14.04/ Windows7
2)2× Intel(R) Pentium(R) 4 / CPU: 3.00GHz /  Samsung SyncMaster 930BF /  nVidia GeForce 7300 GT / Logitech Z-10 USB Speakers / 300GHz Sata350 (Ubuntu 12.04 / Xubuntu 14.04) / 250GHz Sata1 (opslag)

Offline Willy4

  • Lid
Re: Instellingsknoppen beeldscherm werken niet (+ DDC & Alsaequal)
« Reactie #16 Gepost op: 2008/11/23, 13:54:51 »
Je moet gddccontrol even installeren, die duikt wel op als Monitor Settings bij
de Systeem-Voorkeuren
Ergens anders dan met het Synaptic Pakketbeheer? Of bedoel je dat niet?
1)Asus N53SV, Intel Core I7 - 2630QM - 2.0Ghz , 6GB RAM, 750GB HD / Optimus: nVidia GeForce GT540M / Intel VGA controler /Ubuntu 14.04/ Windows7
2)2× Intel(R) Pentium(R) 4 / CPU: 3.00GHz /  Samsung SyncMaster 930BF /  nVidia GeForce 7300 GT / Logitech Z-10 USB Speakers / 300GHz Sata350 (Ubuntu 12.04 / Xubuntu 14.04) / 250GHz Sata1 (opslag)

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: Instellingsknoppen beeldscherm werken niet (+ DDC & Alsaequal)
« Reactie #17 Gepost op: 2008/11/23, 13:55:39 »
Probeer die pakketten eens opnieuw te installeren via Synaptic?
Kijk ook eens met de rechtermuisknop of er niet wat extra pakketten aangeraden zijn om te installeren, misschien mis je nog wat.

Offline Willy4

  • Lid
Re: Instellingsknoppen beeldscherm werken niet (+ DDC & Alsaequal)
« Reactie #18 Gepost op: 2008/11/23, 14:02:01 »
Probeer die pakketten eens opnieuw te installeren via Synaptic?
Kijk ook eens met de rechtermuisknop of er niet wat extra pakketten aangeraden zijn om te installeren, misschien mis je nog wat.
Ik had beide al eens geherinstalleerd en ik heb nu DDC eerst verwijderd en daarna weer geinstalleerd. Zonder resultaat.
Er worden ook geen extra pakketten aangeraden.
« Laatst bewerkt op: 2008/11/23, 14:13:43 door Willy2 »
1)Asus N53SV, Intel Core I7 - 2630QM - 2.0Ghz , 6GB RAM, 750GB HD / Optimus: nVidia GeForce GT540M / Intel VGA controler /Ubuntu 14.04/ Windows7
2)2× Intel(R) Pentium(R) 4 / CPU: 3.00GHz /  Samsung SyncMaster 930BF /  nVidia GeForce 7300 GT / Logitech Z-10 USB Speakers / 300GHz Sata350 (Ubuntu 12.04 / Xubuntu 14.04) / 250GHz Sata1 (opslag)

Offline mrGee

  • Lid
Re: Instellingsknoppen beeldscherm werken niet (+ DDC & Alsaequal)
« Reactie #19 Gepost op: 2008/11/23, 14:15:51 »
hallo

Dus als ik het goed begrijp duikt gddccontrol helemaal niet op in je synaptic?
ook niet als je tijdens zoeken alleen gddc intikt
welke smaak ubuntu heb je en heb je de pakketbronnen wel goed ingesteld staan ?

Groeten Gerrit
-- = >  simplify if you can   -- = >

Offline Willy4

  • Lid
Re: Instellingsknoppen beeldscherm werken niet (+ DDC & Alsaequal)
« Reactie #20 Gepost op: 2008/11/23, 14:24:08 »
Dus als ik het goed begrijp duikt gddccontrol helemaal niet op in je synaptic?
ook niet als je tijdens zoeken alleen gddc intikt
welke smaak ubuntu heb je en heb je de pakketbronnen wel goed ingesteld staan ?
??? Ehm... Nee je begrijpt het niet goed, maar desondanks heb je me toch geholpen. :D
Ik heb in Synaptic onder 'monitor'  gezocht. Dan krijg je 'ddccontrol' en 'ddccontrol-db'  en die heb ik geinstalleerd. Naar de gddc heb ik helemaal niet gekeken. Ik neem aan dat die G voor Gnome staat?
Oke, ddc is opgelost. Nu Alsaequal nog.

Op de site van Alsasequal staat het volgende:
After installing you will have to modify your local .asoundrc alsa configuration file, adding something like this. If you're not using sound card 0 modify "plughw:0,0" accordingly.

ctl.equal {
type equal;
}

pcm.plugequal {
type equal;
slave.pcm "plughw:0,0";
}

pcm.equal{
type plug;
slave.pcm plugequal;
}

You can play audio through alsaequal by addressing the plugin by name, e.g.: mpg123 -a equal 06.Back_In_Black.mp3

You can adjust the frequency response of the equalizer by using any alsa mixer, e.g.: alsamixer -D equal

Kan iemand mij uitleggen hoe en wat?
De geluidskaarten zijn snd_cmipci en snd_usb_audio
« Laatst bewerkt op: 2008/11/23, 14:33:51 door Willy2 »
1)Asus N53SV, Intel Core I7 - 2630QM - 2.0Ghz , 6GB RAM, 750GB HD / Optimus: nVidia GeForce GT540M / Intel VGA controler /Ubuntu 14.04/ Windows7
2)2× Intel(R) Pentium(R) 4 / CPU: 3.00GHz /  Samsung SyncMaster 930BF /  nVidia GeForce 7300 GT / Logitech Z-10 USB Speakers / 300GHz Sata350 (Ubuntu 12.04 / Xubuntu 14.04) / 250GHz Sata1 (opslag)

Offline mrGee

  • Lid
Re: Instellingsknoppen beeldscherm werken niet (+ DDC & Alsaequal)
« Reactie #21 Gepost op: 2008/11/23, 15:10:19 »
Hallo

Met het alsaequal heb ik dus nog niets gedaan, die duikt namelijk bij mij niet
op in synaptic. Maar het programma verwacht gewoon een configfile nl.
de .asoundrc Die moet in je homedirectory worden gezet. De . voor de naam
maakt hem hidden. Dus afhankelijk van hoe ver je met het aankleden van je systeem
bent, moet je hem bijv. met gedit aanmaken en met copy en paste hun voorstel code
in die file zetten.
Eventueel is ie al aanwezig (kleine kans) check dat even met je bestandsbeheer; met
ctrl + h laat die ook de hidden files zien, staat ie er wel moet je hem gewoon aanpassen.
Dat wat er al stond zou evt. van belang kunnen zijn, met # kun je regels 'uitzetten' heb je
teveel hekjes gezet kan je die later altijd weer weghalen, ipv. dat je de hele code weer in
moet tikken.

Succes Gerrit

-- = >  simplify if you can   -- = >

Offline Willy4

  • Lid
Re: Instellingsknoppen beeldscherm werken niet (+ DDC & Alsaequal)
« Reactie #22 Gepost op: 2008/11/23, 15:15:49 »
Gerrit,
Ik ben nog niet zo thuis in Ubuntu of in Linux dus ik hoop dat ik het begrijp.

Edit ik heb die asoundrc middels sudo gedit aangemaakt, maar moeten die geluidskaarten daar niet op een of andere manier in bekend gemaakt worden?
« Laatst bewerkt op: 2008/11/23, 15:42:45 door Willy2 »
1)Asus N53SV, Intel Core I7 - 2630QM - 2.0Ghz , 6GB RAM, 750GB HD / Optimus: nVidia GeForce GT540M / Intel VGA controler /Ubuntu 14.04/ Windows7
2)2× Intel(R) Pentium(R) 4 / CPU: 3.00GHz /  Samsung SyncMaster 930BF /  nVidia GeForce 7300 GT / Logitech Z-10 USB Speakers / 300GHz Sata350 (Ubuntu 12.04 / Xubuntu 14.04) / 250GHz Sata1 (opslag)

Offline mrGee

  • Lid
Re: Instellingsknoppen beeldscherm werken niet (+ DDC & Alsaequal)
« Reactie #23 Gepost op: 2008/11/23, 21:16:25 »
Hallo

Ik kan je wat algemeenheden geven en ik heb wat vragen ;

Ten eerste; je hebt nu als root een .asoundrc gemaakt; dat moet niet,
haal hem (ook weer als root) weer weg. Aangezien je het sudo commando
hebt gebruikt weet je je te redden in de terminal, das fijn (voor mij) want dan
ga ik op die voet verder.

Inventarisatie;
Welke versie van ubuntu gebruik je ?
Hardware; welke en hoeveel soundcards heb je? doe even een aplay -l 
en geef aan welke kaart je hoofdzakelijk gaat gebruiken.
Je hebt, naar ik aanneem de zaak via een tarball geïnstalleerd? (je weet dus ook dat
het alfa software betreft?)
Waarom heb je trouwens precies deze software nodig, ik nl. zag nog een aantal equal
plugins voorbijkomen in Synaptic oa. mbt. ladspa
Heeft het überhaupt gewerkt in je vorige install ?

Je kunt met touch .asoundrc even een lege .asoundrc  aanmaken of direkt met
de editor van jouw keuze aan de slag (ik doe dat het liefst met vi)
Kopieer even de code die je 2 posts geleden hebt beschreven, plak die in je .asoundrc
thats all, hij gebruikt nu card0 als default (voorzover ik het zelf begrepen heb van hun site)
De rest van het alsa gebeuren wordt systemwide beheerd vanuit /etc/modprobe.d/alsa-base
Je .asoundrc is meer bedoeld om de gebruiker het 1 en ander om te kunnen laten buigen, kijk
anders even in de alsa wiki en let op, er zijn diverse issues met alsa mbt. bijv. labelnamen van
de hardware en ook het niet altijd goed functioneren met pulseaudio.

Groeten Gerrit

-- = >  simplify if you can   -- = >

Re: Instellingsknoppen beeldscherm werken niet (+ DDC & Alsaequal)
« Reactie #24 Gepost op: 2008/11/23, 21:18:56 »
Ik kon het menu voorheen ook met de muis instellen i.p.v. pijltjestoetsen,

Dat is heel vreemd, zeer afwijkend. Dit betekent namelijk, dat het besturingssysteem van je computer wel een rol speelt: want de muis is immers aangesloten op de PC en niet op de monitor......

Ik kan me bijna niet voorstellen, dat Samsung zo'n onlogische en onhandige oplossing heeft gekozen. Geef eens een precieze vermelding van het type en typenummer van je monitor? Dan zoeken we het even op in de gebruiksaanwijzing van het ding.

Na wat foto's te hebben gezien van iemand die ook zo'n beeldscherm heeft, blijkt inderdaad dat je het met de muis kan bedienen.