Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: opstarten  (gelezen 2536 keer)

Offline suma

  • Lid
opstarten
« Gepost op: 2020/03/30, 17:22:07 »
ik probeerde Ubuntu 18.04 te installeren, had een usb opstart gemaakt maar er ging iets fout. Toen heb ik in de BIOS de keuze USB lezen uitgeschakeld. Op mijn bestaande SSD schijf heb ik nog MINT staan. Maar als ik nu de harde opstart kies krijg ik alleen nog maar >grub     en verder werkt niets meer. Kom dus ook iet in de BIOS. Hoe krijg ik Ubuntu nu op de SSD (alle nodige bestanden heb ik op een tweede interne HD gezet) dus de SSD kan rustig worden overschreven. Maar wat kan ik doen als er alleen nog maar >grub   komt????
HELP !!!!

Re: opstarten
« Reactie #1 Gepost op: 2020/03/30, 17:25:54 »
Bij de meeste PC's kom je in de bios instellingen als je tijdens het opstarten een bepaalde knop ingedrukt houdt. Welke is afhankelijk van je PC. Bij mijn Dell is dat F12, bij mijn Asus F2, maar kan ook <Esc> zijn. Soms krijg je tijdens het opstarten heel kort een tekst in beeld die aangeeft welke knop je moet hebben. Anders even googlen op merk type en BIOS instellingen.

Offline suma

  • Lid
Re: opstarten
« Reactie #2 Gepost op: 2020/03/30, 17:34:08 »
dank je wel Dirk-Jan, dat klopt en dat is bij mij normaliter de DEL knop. Maar JUIST DAT WERKT DUS NIET MEER !!! ik krijg alleen naar maar de regel grub> en dan kan ik niet verder. HIj reageert dan op NIETS  meer. Ik weet dat er een mogelijkheid is (jaren geleden al eens gebeurd) maar ik weet niet meer wat?

Offline suma

  • Lid
Re: opstarten
« Reactie #3 Gepost op: 2020/03/30, 18:50:50 »
nog even kort: mijn probleem is dat de USB niet wordt gelezen (uitgeschakeld in BIOS), live CD (oudere versie Ubuntu) wordt ook niet gelezen. e
Bij dde opstart komt dus ALTIJD de    grub>  cursor en DAN GAAT NIETS MEER!!!
Hier moet toch een oplossing voor bestaan lijkt mij. Wie kan mij helpen???

Re: opstarten
« Reactie #4 Gepost op: 2020/03/30, 19:20:32 »
Citaat
had een usb opstart gemaakt maar er ging iets fout
Weet je nog wat er juist fout ging?Zou kunnen helpen als je wat meer info geeft ;)
Citaat
Toen heb ik in de BIOS de keuze USB lezen uitgeschakeld.
Niet echt slim dit.
Wat je kunt proberen is volgende  lees methode 2 ..https://nl.wikihow.com/Je-BIOS-resetten
Succes.....
Mvg
« Laatst bewerkt op: 2020/03/30, 19:28:02 door rive gauche »
c'est dur la vie d'artiste

Offline suma

  • Lid
Re: opstarten
« Reactie #5 Gepost op: 2020/03/31, 12:13:41 »
rive gauche: je hebt natuurlijk gelijk, at was geen slimme set van me. Maar het is gebeurd, waarschijnlijk was ik even afwezig? Nu heb ik de BIOS reset gedaan met de methode drie, CMOS batterij verwijdert, maar kom nog steeds niet in de BIOS maar krijg bij opstart alleen   grub>  en kan dan niets meer. Ik ben ervan overtuigd dat de BIOS is gereset maar de grub wordt niet meer geladen en dat is erger. Ik zoek verder op internet of je hieraan iets kunt doen, of wordt dat een nieuw moederbord???
Ook DirkJan bedankt voor je reactie: weet iemand van jullie nog wat je met die situatie moet / kunt doen?
Iemand anders een idee? Nieuwe grub laden of grub updaten?? Maar hoe????
Overigens algemene vraag de grub zit toch in het moederbord is niet?
Voor elke tip dankbaar.
Suma

Re: opstarten
« Reactie #6 Gepost op: 2020/03/31, 12:27:33 »
Krijg je wel een BIOS scherm voordat je die grub prompt krijgt? Dan zou die DEL knop moeten werken.

Andere optie is dat je nu tegen de grub prompt aan zit te kijken. Soort van terminal weergave zeg maar. Als je daar iets in kunt voeren dan zou je boot: kunnen proberen. Het opstarten zou dan door moeten gaan. Zie: https://www.gnu.org/software/grub/manual/grub/grub.html#boot (dit is een pagina met de volledige grub handleiding).
« Laatst bewerkt op: 2020/03/31, 12:44:25 door DirkJan »

Re: opstarten
« Reactie #7 Gepost op: 2020/03/31, 12:39:57 »
Ik zat te denken aan boot-repair-disk voor het herstellen van grub maar ja als je niet meer in je bios kan komen..........


https://sourceforge.net/projects/boot-repair-cd/
OS: Ubuntu Gnome 22.04/Xubuntu 22.04; Windows 10 (dualboot) en RPI 2, 3 en 4: Bitwarden en Pihole (rpi2) Bullseye xfce, Retropie en Twister
***Steunpunt***  voor andere steunpunten: https://kaart.ubuntu-nl.org/
                    "Echte wijsheid is weten wat je niet weet"

Offline suma

  • Lid
Re: opstarten
« Reactie #8 Gepost op: 2020/03/31, 12:57:28 »
ja bedankt voor jullie reactie, maar daar zit juist het problem na de grub> prompt KAN IK NIETS MEER. Kon ik maar in e terminal of zo, of dat de revival disk opstarte - maar niets.
Na de grub> prompt geen enkele reactie!!! Daar moet een oplossing voor zijn dunkt mij, MAAR WAT  ???

Re: opstarten
« Reactie #9 Gepost op: 2020/03/31, 13:04:18 »
Citaat
Nu heb ik de BIOS reset gedaan met de methode drie, CMOS batterij verwijdert
Gaat over laptop dan?Indien toch desktop doe maar eens methode 2.
En als laptop is zeker ook de accu eruit halen!
Mvg
c'est dur la vie d'artiste

Re: opstarten
« Reactie #10 Gepost op: 2020/03/31, 13:29:06 »
Citaat
Nu heb ik de BIOS reset gedaan met de methode drie, CMOS batterij verwijdert
Gaat over laptop dan?Indien toch desktop doe maar eens methode 2.
En als laptop is zeker ook de accu eruit halen!
Mvg


Geef inderdaad iets meer info.


Welk merk laptop en/of welk merk pc of bios heb je voorzover je dat nog weet?
OS: Ubuntu Gnome 22.04/Xubuntu 22.04; Windows 10 (dualboot) en RPI 2, 3 en 4: Bitwarden en Pihole (rpi2) Bullseye xfce, Retropie en Twister
***Steunpunt***  voor andere steunpunten: https://kaart.ubuntu-nl.org/
                    "Echte wijsheid is weten wat je niet weet"

Offline suma

  • Lid
Re: opstarten
« Reactie #11 Gepost op: 2020/03/31, 15:57:59 »
Hallo Maasnet,

het moederboord is een Gigabyte GA-F2A78M-HD2 waar duidelijk in manual omschreven hoe CMOS resetten. Zie bijlagen en foto's. Echter kan ik met de beste wil niet ontdekken zijn dit nu drie pinnetjes. Vind het nogal een opgave in deze ministructuur met een schroevendraaier aan de slag te gaan ??? Het is in geen geval een bumper.
Als ik naar de tekening in de handleiding kijk moeten het 2 pinnen zijn, maar zoals gezegd - erg moeilijk te ontdekken zelf met een vergrootglas. De foto's zijn ook ingezoomd.
Ideeën ?

Offline suma

  • Lid
Re: opstarten
« Reactie #12 Gepost op: 2020/03/31, 16:04:50 »
hallo maasnet,
wat een crime om in dit forum bijlagen en foto's te versturen.Wil je mij je email doorgeven dan stuur ik de nodige bijlagen
mijn mail is: knip
dank
« Laatst bewerkt op: 2020/03/31, 16:34:42 door TopGear »

Re: opstarten
« Reactie #13 Gepost op: 2020/03/31, 16:14:00 »
Citaat
Het is in geen geval een bumper.
Idd.geen bumper maar jumper  ;)
Mvg
c'est dur la vie d'artiste

Offline poj

  • Lid
    • Xubuntu Vraagstukken
Re: opstarten
« Reactie #14 Gepost op: 2020/03/31, 16:20:52 »
mijn mail is:

Stuur hem even een PM met je mailadres en verwijder je mail hier ... tenzij je graag spam krijgt ...
« Laatst bewerkt op: 2020/03/31, 16:23:05 door poj »
gebruiker en fan van XubuntU 18.04 en 20.04. -  voor handige tips en trucs: Xubuntuvraagstukken, tips en trucs.

Offline Nero

  • Lid
Re: opstarten
« Reactie #15 Gepost op: 2020/03/31, 16:25:52 »
Als je de grub prompt hebt, wat is het resultaat van ls

Offline TopGear

  • Forumteam
Re: opstarten
« Reactie #16 Gepost op: 2020/03/31, 16:35:01 »
E-mailadres even uit het bericht van @suma gehaald, is inderdaad niet heel handig in verband met scrapers e.d.

Offline suma

  • Lid
Re: opstarten
« Reactie #17 Gepost op: 2020/03/31, 16:49:21 »
hallo Nero,
het probleem is dat ik NIETS kan ingeven, typen na de grub prompt. Deze tip van ls ingeven had ik ook al gelezen. Maar nogmals probleem is dat ik NIETS MEER KAN na de grub prompt. Kon ik maar een terminal openen of zoiets, maar NIETS dus

Offline Nero

  • Lid
Re: opstarten
« Reactie #18 Gepost op: 2020/03/31, 17:19:59 »
Tja, zonder werkend toetsenbord stopt het natuurlijk...

Krijg je geen enkel knoppenplankje werkend?

Re: opstarten
« Reactie #19 Gepost op: 2020/03/31, 18:02:52 »
Citaat
Tja, zonder werkend toetsenbord stopt het natuurlijk...
Ja zou ook best kunnen als toestenbord het niet meer doet, ja geraak je natuurlijk ook niet in BIOS.
Mvg
c'est dur la vie d'artiste

Offline Nero

  • Lid
Re: opstarten
« Reactie #20 Gepost op: 2020/03/31, 18:10:08 »
Wat ik begrijp is dat Suma in het BIOS de volledige on-board USB heeft uitgeschakeld.

In dat geval zie ik enkele mogelijkheden.

- Gebruik maken van een PS/2 toetsenbord
- Een PCI insteekkaart met USB poorten (tijdelijk) plaatsen.

Offline suma

  • Lid
Re: opstarten
« Reactie #21 Gepost op: 2020/03/31, 18:45:54 »
Hallo Nero,
die gedachte is zo gek nog niet.Ik zie dat ik nog een PS/2 (rondej) aansluiting on bord heb dus moet ik morgen alleen nog eens even in de kelder snuffelen. Ik denk dat ik nog een verloop heb van PS/2 naar USB, dan zou ik mijn toetsenbord er zo aan kunnen sluiten. Wie weet helpt het?
In elk geval hartelijk dank voor je 'meedenken'.
Ik blijf naar een oplossing zoeken - het is een uitdaging.

Offline DeBaas

  • Lid
Re: opstarten
« Reactie #22 Gepost op: 2020/03/31, 23:15:57 »
Netsteker uit de kontaktdoos.
Bij 12 het pennetje boven verbinden met onder.
Druk op de Aan/Uit toets.
Verwijder de doorverbinding.
Netsteker aansluiten.
Inschakelen.............................
Ik beantwoord GEEN hulpvragen via PB en/of MAIL

Re: opstarten
« Reactie #23 Gepost op: 2020/03/31, 23:57:50 »
Idd De Baas,
Maar TS schrijft dit...
Citaat
Als ik naar de tekening in de handleiding kijk moeten het 2 pinnen zijn, maar zoals gezegd - erg moeilijk te ontdekken zelf met een vergrootglas
Gewoon die desktop om tafel leggen of zo iets met goed licht en zijn geplaatste foto (handleiding) die 12 zoeken
Kan ook wel richting van toetsenbord gaan???
Mvg
c'est dur la vie d'artiste

Offline aartje

  • Lid
Re: opstarten
« Reactie #24 Gepost op: 2020/04/01, 09:32:14 »
(Tekst weggeknipt)


Sorry, ik zie nu dat het door mij voorgestelde al is geprobeerd. Als commentaar kan ik alleen maar geven
dat het me sterk lijkt dat je je bios zo kan zetten dat je er bij het opstarten niet meer in kan.
Het meest voor de hand liggende lijkt mij dat er wat met  het toetsenbord is. Probeer eens een ander.
Normaal kun je die bij de kringloop voor een paar euro kopen.

Verder zou je als uiterste noodmaateregel je HD of SSD er uit kunnen halen en dan die op een andere computer
aansluiten en er dan een systeem op zetten (eventueel een installatie-systeem of Knoppix of zo) en dan weer terug
zetten.
« Laatst bewerkt op: 2020/04/01, 09:47:52 door aartje »