Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Ubuntu en USB's?  (gelezen 4270 keer)

Ubuntu en USB's?
« Gepost op: 2006/12/16, 10:49:21 »
Wanneer ik in Open Office een bestand in Word-formaat op mijn USB-stick zet en na de USB verwijderd en teruggestoken te hebben nogmaals probeer te open, dan geeft hij een fout aan:

Citaat
Probleem bij lezen van het bestand
Fout bij lezen van het bestand
Ik ben inmiddels een belangrijk bestand kwijt. Iemand een idee wat hier mis is?

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Ubuntu en USB's?
« Reactie #1 Gepost op: 2006/12/16, 10:53:08 »
Citaat van: wolterkabolter
Wanneer ik in Open Office een bestand in Word-formaat op mijn USB-stick zet en na de USB verwijderd en teruggestoken te hebben nogmaals probeer te open, dan geeft hij een fout aan:

Citaat
Probleem bij lezen van het bestand
Fout bij lezen van het bestand
Ik ben inmiddels een belangrijk bestand kwijt. Iemand een idee wat hier mis is?
USB-staaf wel eerst even softwarematig uitwerpen voordat je hem lostrekt, h

Ubuntu en USB's?
« Reactie #2 Gepost op: 2006/12/16, 10:55:22 »
Citaat van: pjotr123
Citaat van: wolterkabolter
Wanneer ik in Open Office een bestand in Word-formaat op mijn USB-stick zet en na de USB verwijderd en teruggestoken te hebben nogmaals probeer te open, dan geeft hij een fout aan:

Citaat
Probleem bij lezen van het bestand
Fout bij lezen van het bestand
Ik ben inmiddels een belangrijk bestand kwijt. Iemand een idee wat hier mis is?
USB-staaf wel eerst even softwarematig uitwerpen voordat je hem lostrekt, h

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Ubuntu en USB's?
« Reactie #3 Gepost op: 2006/12/16, 11:00:47 »
Vreemd. Overigens heb ik het met OO ook al eens meegemaakt dat die er zonder waarschuwing ineens uitknalde. Gelukkig had ik het tekstbestand waaraan ik werkte, tussentijds handmatig opgeslagen. De autoherstelfunctie deed het niet.

Enige lapmiddel is om dubbele backups te maken. Dus zowel op de harde schijf (home-map) een kopie zetten, als op de USB-staaf.

Overigens gebruik ik voor eenvoudige teksten liever het lichtgewicht Abiword (een kloon van MS Word 97), die ik zijn bestanden in .rtf laat opslaan (rich text format). Daarmee nog nooit een probleem gehad.

Groet, Pjotr.

Ubuntu en USB's?
« Reactie #4 Gepost op: 2006/12/16, 11:02:00 »
Citaat van: pjotr123
Vreemd. Overigens heb ik het met OO ook al eens meegemaakt dat die er zonder waarschuwing ineens uitknalde. Gelukkig had ik het tekstbestand waaraan ik werkte, tussentijds handmatig opgeslagen. De autoherstelfunctie deed het niet.

Enige lapmiddel is om dubbele backups te maken. Dus zowel op de harde schijf (home-map) een kopie zetten. als op de USB-staaf.

Overigens gebruik ik voor eenvoudige teksten liever het lichtgewicht Abiword (een kloon van MS Word 97), die ik zijn bestanden in .rtf laat opslaan (rich text format). Daarmee nog nooit een probleem gehad.

Groet, Pjotr.
Ik zal .rtf eens proberen. Opent Word dit soort bestanden goed?

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Ubuntu en USB's?
« Reactie #5 Gepost op: 2006/12/16, 11:04:25 »
Jazeker. rtf is een eenvoudig universeel open bestandsformaat, dat alle tekstverwerkers goed aankunnen.

Je kunt er wel iets minder fratsen mee uithalen dan met .doc.

Groet, Pjotr.

Ubuntu en USB's?
« Reactie #6 Gepost op: 2006/12/16, 11:23:13 »
Nieuwe test:

.odt - geen probleem
.rtf - geen probleem
.pdf - geen probleem
.doc - geen reactie

Ik begin te vermoeden dat OO wat tegen Word heeft? :-)

Ik zou het wel irritant vinden als ik niet volledig in OO kon werken, omdat het me wel een geintegreerd programma lijkt met vele functies (bijv.: bijhouden van bibliografieen etc.). Dus ik houd me aanbevolen als iemand dit probleem kan traceren!
 (ik zal nog eens testen met een andere USB)

Ubuntu en USB's?
« Reactie #7 Gepost op: 2006/12/16, 11:28:46 »
Citaat van: wolterkabolter
Nieuwe test:

.odt - geen probleem
.rtf - geen probleem
.pdf - geen probleem
.doc - geen reactie

Ik begin te vermoeden dat OO wat tegen Word heeft? :-)
Dit is niet de juiste conclusie die je moet trekken,
het is namelijk MS (de maker van Word) die wat tegen OpenOffice.org heeft!

Maar nogmaals, waarom sla je direct op naar je USB disk, tis ff een hele kleine moeite om het bestandje eerst in je home-map op te slaan en dan achteraf in je USB-stick te zetten.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Ubuntu en USB's?
« Reactie #8 Gepost op: 2006/12/16, 11:30:47 »
Citaat van: wolterkabolter
Nieuwe test:

.odt - geen probleem
.rtf - geen probleem
.pdf - geen probleem
.doc - geen reactie

Ik begin te vermoeden dat OO wat tegen Word heeft? :-)

Ik zou het wel irritant vinden als ik niet volledig in OO kon werken, omdat het me wel een geintegreerd programma lijkt met vele functies (bijv.: bijhouden van bibliografieen etc.). Dus ik houd me aanbevolen als iemand dit probleem kan traceren!
 (ik zal nog eens testen met een andere USB)
Het probleem met .doc is natuurlijk, dat het een gesloten format is, met de nodige geheimen omkleed. Microsoft geeft die geheimen niet prijs.

Dat maakt het voor ontwikkelaars van vrije software uiteraard moeilijk, om volledige compatibiliteit te maken. Ondanks alle inspanningen blijven er meestal toch nog een paar losse eindjes over.

Je zou kunnen overwegen om ook onder Windows met OO te werken, en dus alleen nog maar het standaard OO format .odt te gebruiken. Dan heb je alle functies die je wilt, zonder problemen.

Groet, Pjotr.

Ubuntu en USB's?
« Reactie #9 Gepost op: 2006/12/16, 11:56:52 »
Citaat van: CORVUS_CORAX
Maar nogmaals, waarom sla je direct op naar je USB disk, tis ff een hele kleine moeite om het bestandje eerst in je home-map op te slaan en dan achteraf in je USB-stick te zetten.
Ah ja, dat is een goede suggestie. Ik zal zien of het werkt.

Ubuntu en USB's?
« Reactie #10 Gepost op: 2006/12/16, 11:57:58 »
Citaat van: pjotr123
Je zou kunnen overwegen om ook onder Windows met OO te werken, en dus alleen nog maar het standaard OO format .odt te gebruiken. Dan heb je alle functies die je wilt, zonder problemen.

Groet, Pjotr.
Windows? :p

(het gaat meer om het werken op andere pc's en het delen van bestanden met anderen)

Offline Dave

  • Lid
Ubuntu en USB's?
« Reactie #11 Gepost op: 2006/12/16, 12:28:23 »
misschien dat het bestandsformaat op de stick er wat mee van doen heeft?
ik had het hier aangeprezen fat al eens gebruikt om met windows bestanden te delen(partitie) maar in windows bleken veel bestanden dan toch onbruikbaar wanneer bewerkt onder linux.

sla het nu alleen nog op ext 3 op en geen problemen meer.
in windows kwestie van importeren.

Ubuntu en USB's?
« Reactie #12 Gepost op: 2006/12/17, 22:18:18 »
Mijn USB laadt inmiddels niet meer. Ik krijg de volgende melding als ik em probeer te koppelen:

Citaat
mount: slecht soort bestandssysteem, slechte optie, slecht superblok op /dev/sda,

       ontbrekende codepagina of andere fout

       in sommige gevallen wordt er nuttige informatie gevonden in syslog

- probeer dmesg | tail ofzo



mount: slecht soort bestandssysteem, slechte optie, slecht superblok op /dev/sda,

       ontbrekende codepagina of andere fout

       in sommige gevallen wordt er nuttige informatie gevonden in syslog

- probeer dmesg | tail ofzo



fout: kon pmount niet uitvoeren
Is mijn USB weer beschadigd? Heeft dit ook te maken met het bestandsformaat? Wat kan je er aan doen als je de USB zowel op Ubuntu als op Windows computers gebruikt?
groet

Offline mcgyver

  • Lid
Ubuntu en USB's?
« Reactie #13 Gepost op: 2006/12/18, 18:01:06 »
de mijne zijn in fat16 of fat32, en ze werken prima in beide OS'en. Prikken en gaan.

Ubuntu en USB's?
« Reactie #14 Gepost op: 2006/12/19, 20:29:26 »
Hoe kan ik een USB-stick formatteren?

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Ubuntu en USB's?
« Reactie #15 Gepost op: 2006/12/19, 20:36:45 »
Systeem - Beheer - Gnome partitiebewerker - selecteer sda - loskoppelen - formatteren zoals gewenst.

Groet, Pjotr.

Ubuntu en USB's?
« Reactie #16 Gepost op: 2006/12/19, 20:40:50 »
Ik zie geen gnome partitiebewerker. Kan ik die installeren?

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Ubuntu en USB's?
« Reactie #17 Gepost op: 2006/12/19, 20:44:26 »
???? Wat heb je ge

Ubuntu en USB's?
« Reactie #18 Gepost op: 2006/12/19, 20:55:44 »
sudo apt-get install gparted

In Edgy verdwijnt gparted na installatie en moet je het opnieuw installeren.

wanneer je het niet kan terugvinden na installatie toets gparted[/]b] om het op te starten.
Mischien dat het terug te vinden is in alacarte.

Ubuntu en USB's?
« Reactie #19 Gepost op: 2006/12/19, 21:38:10 »
Bedankt!

Ik heb geen mogelijkheid tot loskoppelen of formatteren. Moet ik eerst een label aanmaken? MsDos?

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Ubuntu en USB's?
« Reactie #20 Gepost op: 2006/12/19, 22:16:36 »
Loskoppelen is een softwarematige actie die je kunt uitvoeren in Gnome partitiebewerker: werkbalk: Partitie - loskoppelen. (Wel eerst ff sda selecteren ipv hda, h

Offline db

  • Lid
Ubuntu en USB's?
« Reactie #21 Gepost op: 2006/12/19, 23:02:53 »
Citaat van: pjotr123
Loskoppelen is een softwarematige actie die je kunt uitvoeren in Gnome partitiebewerker: werkbalk: Partitie - loskoppelen. (Wel eerst ff sda selecteren ipv hda, h

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Ubuntu en USB's?
« Reactie #22 Gepost op: 2006/12/19, 23:09:26 »
Nee, als je alleen maar wil ontkoppelen, en dus niet ook nog eens formatteren, dan kan dat heel wat sneller.

Door middel van het pictogram op je bureaublad, bijvoorbeeld. Of als je dat hebt weggedaan (zoals ik, want ik vond al die partitiepictogrammen gruwelijk lelijk), met behulp van het schijkoppel-appeltje. Onderste werkbalk - rechtsklik - Toevoegen aan paneel - Systeem en hardware - Schijfkoppelaar.

Gewone linksklik met de muis op de betreffende USB-schijf in de werkbalk - kies voor loskoppelen/uitwerpen/unmount of hoe het ook bij jou mag heten.

Groet, Pjotr.

Offline db

  • Lid
Ubuntu en USB's?
« Reactie #23 Gepost op: 2006/12/19, 23:53:01 »
Ok,

Merci.

Ubuntu en USB's?
« Reactie #24 Gepost op: 2006/12/20, 00:04:36 »
Citaat van: pjotr123
Loskoppelen is een softwarematige actie die je kunt uitvoeren in Gnome partitiebewerker: werkbalk: Partitie - loskoppelen. (Wel eerst ff sda selecteren ipv hda, h