Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Wie geeft even de link?  (gelezen 373 keer)

Wie geeft even de link?
« Gepost op: 2015/03/17, 12:51:10 »
Waarschijnlijk staat het wel ergens in de 1000-en topics, dus wie geeft me even een link daarheen?
Vragen: Hoe kan ik programma's bij het opstarten van ubuntu (12.04 lts) automatisch laten opstarten?
               Waar vind ik de juiste commando-regel? En hoe kan ik ervoor zorgen dat bv Firefox opstart met
               mijn favoriete sites (zoals bv mijn gmail-account.
Bij voorbaat dank
ekhnaton aka Antoine/Enkhuizen
:)FINI LE TEMPS DU BOUFFON
Though I'm hardly ever smiling, I think it is hilarious it takes a Fool like me to see the madness of reality :)

Re: Wie geeft even de link?
« Reactie #1 Gepost op: 2015/03/17, 13:22:51 »
1 Dit kan je instellen in Opstarttoepassingen, welke je kunt starten vanuit de Dash (Snelstarter - Ubuntu-knop linksboven)
2 Dat kun je instellen in Firefox via Bewerken --> Voorkeuren --> Startpagina (o.i.d.)

Re: Wie geeft even de link?
« Reactie #2 Gepost op: 2015/03/17, 15:31:40 »
@Vistaus,

De opstart-mogelijkheid had ik al gevonden, het probleem is wat er op de commando-regel moet komen te staan.
Ik werk met 4 browsers (Firefox, Chrome, Chromium en Opera) en vind sommige daarvan terug in /etc en andere in
/home/ekhnaton, maar er zijn een aantal verschillende mogelijkheden.
Zo staat er bv onder /etc/chromium-browser een default.js. Moet ik dat in de commandoregel ingeven bij het programma dat het opstarten verzorgt?
Of moet ik zoeken naar bv chromium (zonder file-extensie) en dat in de commando-regel plaatsen?
Kortom, WAAR vind ik de diverse programma's
:)FINI LE TEMPS DU BOUFFON
Though I'm hardly ever smiling, I think it is hilarious it takes a Fool like me to see the madness of reality :)

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: Wie geeft even de link?
« Reactie #3 Gepost op: 2015/03/17, 15:41:48 »
@Vistaus,

De opstart-mogelijkheid had ik al gevonden, het probleem is wat er op de commando-regel moet komen te staan.
Ik werk met 4 browsers (Firefox, Chrome, Chromium en Opera) en vind sommige daarvan terug in /etc en andere in
/home/ekhnaton, maar er zijn een aantal verschillende mogelijkheden.
Zo staat er bv onder /etc/chromium-browser een default.js. Moet ik dat in de commandoregel ingeven bij het programma dat het opstarten verzorgt?
Of moet ik zoeken naar bv chromium (zonder file-extensie) en dat in de commando-regel plaatsen?
Kortom, WAAR vind ik de diverse programma's
Je hoeft helemaal niet te weten waar die programma's staan, want ze staan in het zoekpad. Dat wil dus zeggen dat je alleen de programmanaam hoeft te kennen. Voor Firefox is dat bv. 'firefox'. Als je dat intikt in de terminal, zul je zien dat FF opstart.

En met URL wordt het:
firefox <url>http://linux.die.net/man/1/firefox

Voor Chromium wordt het:
chromium-browser <url>http://manpages.ubuntu.com/manpages/trusty/man1/chromium-browser.1.html

Tip. Probeer eerst de verschillende commando's uit in de terminal voordat je er een opstarttoepassing van maakt.
« Laatst bewerkt op: 2015/03/17, 15:43:28 door markba »

Re: Wie geeft even de link?
« Reactie #4 Gepost op: 2015/03/17, 20:23:43 »
Wat markba zegt. En sowieso staan veruit de meeste programma's (qua het uitvoerbare bestand wat je zoekt) in /usr/bin

Re: Wie geeft even de link?
« Reactie #5 Gepost op: 2015/03/17, 21:36:43 »
@markba & Vistaus

Bedankt heren, met behulp van jullie tips (en een beetje experimenteren) heb ik de exacte commando-lijn teksten gevonden.
Even de browsers (en een paar andere proggies) vanaf de dash naar de desktop gesleept en na Rklik Eigenschappen bekeken.
Daar vond ik precies wat ik zocht. MAAR zonder jullie aanwijzingen had het veel langer geduurd.

Ekhy
:)FINI LE TEMPS DU BOUFFON
Though I'm hardly ever smiling, I think it is hilarious it takes a Fool like me to see the madness of reality :)