Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: [opgelost (althans: work around)] Vreemde tik in .flac bestand  (gelezen 4245 keer)

Offline dude

  • Lid
Ik ben mijn CD-verzameling aan het back-uppen door ze om te zetten in .flac formaat. Dat zou zonder verlies van geluidskwaliteit moeten zijn.

Ik merk dat er in een nummer plots vreemde "tikken" zitten. Het is net alsof de CD-speler "overslaat" doordat er een trilling is. Vroeger had je dat wel eens toen CD-spelers in de auto nog niet gestabiliseerd waren. Dat "overslaan" hoor ik niet als ik de CD gewoon in de CD-speler steek.

Ik vraag me af waar ik de oorzaak moet zoeken:

- Mijn oude pc (die voor Ubuntu doorgaans snel genoeg is)
- De oude DVD-lezer die erin zit
- Softwarematig: Ubuntu
- Softwarematig: Soundjuicer

Iemand een idee?
« Laatst bewerkt op: 2011/12/26, 20:28:33 door dude »

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: Vreemde tik in .flac bestand
« Reactie #1 Gepost op: 2011/12/20, 22:31:15 »
Ik weet niet precies hoe je de cd's inleest en omzet naar flac, maar je zou eens kunnen kijken of de tik er ook in zit als je de cd normaal afspeelt in je computer.
Zo ja: dan ligt het aan je cd of dvd-lezer.

Zo nee: lees de cd dan eens in en luister naar de wav die het oplevert (dus 1 stap voor het omzetten naar flac)
Zit de tik er nu wel in: dan ligt het aan het uitlezen.

Zit de tik er nog steeds niet in: zet de wav dan om naar flac en luister opnieuw.
Hoor je nu de tik, dan gaat er bij het omzetten iets mis.

Is de tik nog steeds weg: geniet dan van je nieuwe flac bestand zonder tik :)

Offline vanadium

  • Lid
Re: Vreemde tik in .flac bestand
« Reactie #2 Gepost op: 2011/12/20, 22:58:12 »
De "tik" is zeker niet aan het flac formaat te wijten, maar wel aan het rippen. De CD is niet meer perfect leesbaar, en dit kan in het resulterende geluidsbestand die klikken veroorzaken. Een gewone CD-speler "interpoleert" die fouten zodat je ze niet hoort. Een computer registreert trouw de bit en bytes die gelezen worden, zelfs al zijn ze fout.

Met een meer geavanceerd rip programma kan je die klikken vermijden, of toch minstens reeds tijdens het rippen weten dat het niet goed is. Onder Windows was het programma ExactAudioCopy hiervoor dé standaard {je kan die gebruiken op Linux met wine). Onder linux is Ccdparanoia de laatste jaren (eindelijk) bijgewerkt, zodat je ook daarmee meer betrouwbaar CD's kan rippen. Rubyripper gebruikt cdparanoia samen met zijn eigen trukjes om CD's 'zuiver' te rippen.

Hiermee kan je ook CD's in slechtere staat nog correct rippen. Als de fouten evenwel te erg zijn, kunnen ook die programma's niet meer corrigeren, maar je zal tenminste onmiddellijk op de hoogte zijn dat de rip niet goed is.

Offline dude

  • Lid
Re: Vreemde tik in .flac bestand
« Reactie #3 Gepost op: 2011/12/20, 22:59:29 »
Zo nee: lees de cd dan eens in en luister naar de wav die het oplevert (dus 1 stap voor het omzetten naar flac)
Zit de tik er nu wel in: dan ligt het aan het uitlezen.

...

Bingo. Hier gaat iets mis. Hij blijft nu hangen.

Dus begrijp ik goed dat het probleem inderdaad hardwarematig is?

Offline dude

  • Lid
Re: Vreemde tik in .flac bestand
« Reactie #4 Gepost op: 2011/12/20, 23:00:43 »
Inmiddels een nieuwe reactie.

De "tik" is zeker niet aan het flac formaat te wijten, maar wel aan het rippen. De CD is niet meer perfect leesbaar, en dit kan in het resulterende geluidsbestand die klikken veroorzaken. Een gewone CD-speler "interpoleert" die fouten zodat je ze niet hoort. Een computer registreert trouw de bit en bytes die gelezen worden, zelfs al zijn ze fout.

Met een meer geavanceerd rip programma kan je die klikken vermijden, of toch minstens reeds tijdens het rippen weten dat het niet goed is. Onder Windows was het programma ExactAudioCopy hiervoor dé standaard {je kan die gebruiken op Linux met wine). Onder linux is Ccdparanoia de laatste jaren (eindelijk) bijgewerkt, zodat je ook daarmee meer betrouwbaar CD's kan rippen. Rubyripper gebruikt cdparanoia samen met zijn eigen trukjes om CD's 'zuiver' te rippen.

Hiermee kan je ook CD's in slechtere staat nog correct rippen. Als de fouten evenwel te erg zijn, kunnen ook die programma's niet meer corrigeren, maar je zal tenminste onmiddellijk op de hoogte zijn dat de rip niet goed is.

Ik probeer Ccdparanoia nog een keer. Anders hoop ik dat die andere goed draait onder Wine (ik draai nooit Windowsprogramma's :-) )
« Laatst bewerkt op: 2011/12/20, 23:03:37 door dude »

Offline dude

  • Lid
Re: Vreemde tik in .flac bestand
« Reactie #5 Gepost op: 2011/12/20, 23:02:42 »
==dat was dus de citaat knop in plaats van de wijzig knop==

Offline dude

  • Lid
Re: Vreemde tik in .flac bestand
« Reactie #6 Gepost op: 2011/12/21, 14:17:15 »
Ik heb het inmiddels geprobeerd met Rubyripper en met Audex. Audex heb ik geprobeerd omdat Rubyripper niet in de standaard repositories zat, en omdat Vanadium het had over Cdparanoia en ik ergens las dat Audex was gebaseerd op cdparanoia.

Enfin:

Audex
Audex ging langzamer dan Soundjuicer maar de optische drive maakte een stuk minder lawaai dan bij Soundjuicer.

Resultaat lijkt goed, in zoverre ik dat op een computer met boxjes kan beoordelen. De tikken zijn in ieder geval verdwenen.

Rubyripper
Ook met Rubyripper waren de tikken verdwenen. Voordat ik dit resultaat behaalde, was de computer echter wel enkele uren (!) bezig, terwijl Soundjuicer hier niet meer dan enkele minuten voor nodig had. Zelfs Audex was sneller klaar. Enfin, kwaliteit heeft geen tijd... maar het wel lastig worden om zo mijn hele CD-verzameling te back-uppen.

Ook is er een error log aangemaakt, die precies in de track die problemen gaf (en in één andere track die mij zelf niet was opgevallen) een mismatch constateerde. Als ik de error log goed begrijp, is dat ook opgelost:

Starting to rip track 17, trial #1
Starting to rip track 17, trial #2
Analyzing files for mismatching chunks
2 chunk(s) didn't match 2 times.
Starting to rip track 17, trial #3
Error(s) succesfully corrected, 2 matches found for each chunk :)

De errorlog van Rubyripper gaf me wel het meeste vertrouwen.

Enkele conclusies:
Kennelijk is .flac dus wel een lossless formaat... Het proces om .flacjes te maken is niet per definitie lossless. Als ik hoge audiokwaliteit wil, moet ik hier kennelijk energie in gaan steken om te zorgen dat de kwaliteit goed is. En al ik iets in .flac formaat download, betekent dat niet automatisch dat de kwaliteit goed is. Dat laatste lijkt me een goede reden om CD's te blijven kopen.

Iets anders dat ik hiervan heb geleerd is dat het lonend is om in goede hardware te investeren als je veel met audio wil doen. Oftewel, ik heb eindelijk weer een alibi om mooi spul te kopen  :)

Offline vanadium

  • Lid
Re: Vreemde tik in .flac bestand
« Reactie #7 Gepost op: 2011/12/22, 11:19:45 »
Als je CD in goede staat is, dan gaat het ook met Rubyripper en Audex behoorlijk snel, hoewel iets trager dan met "standaard" rippers, die weinig controlemechanismen ingebouwd hebben.

Het is het meer dan waard je collectie trager te rippen, maar er tenminste vrij zeker van te zijn dat je een tijdje later, bij het beluisteren van de bestanden, niet voor onaangename verassingen komt te staan.

Audio CD rippen is in principe bit-per-bit. Het probleem is echter dat audio-CD niet de foutcorrectiemechanismen heeft van een data CD (daarom kunnen er ook meer gegevens op). Als er iets fout ingelezen wordt, dan wordt dat niet gecorrigeerd. Bij data-CD's zijn er foutcorrectiemechanismen die toelaten te controleren of wat gelezen is, ook juist is.

Audex ken ik niet, en zal ik eens bekijken. CD paranoia werkt trager, omdat CDparanoia niet alleen de CD standaard met CDparanoia uitleest, maar dat altijd minstens twee keer doet om de resultaten te vergelijken, en desnoods vele keren. Dat is een controle/recoverymechanisme bovenop dat ingebouwd in cdparanoia.

Offline dude

  • Lid
Re: Vreemde tik in .flac bestand
« Reactie #8 Gepost op: 2011/12/22, 19:31:41 »
Dank!

Zit er eigenlijk kwaliteitsverschil tussen de .flac-bestanden die gemaakt zijn met ExactAudioCopy en .flac-bestanden die gemaakt zijn met Rubyripper?
« Laatst bewerkt op: 2011/12/22, 19:33:29 door dude »

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: Vreemde tik in .flac bestand
« Reactie #9 Gepost op: 2011/12/22, 19:57:48 »
Als het goed is niet, want het zou een 1:1 kopie van de cd moeten zijn :)
Hoe het in de praktijk uitpakt zou ik niet durven zeggen.

Offline dude

  • Lid
Re: Vreemde tik in .flac bestand
« Reactie #10 Gepost op: 2011/12/23, 10:44:42 »
Als het goed is niet, want het zou een 1:1 kopie van de cd moeten zijn :)

Ja, blond en naïef als ik ben begon mijn CD-rip-ervaring ook met die veronderstelling dus pakte ik de standaard Soundjuicer.  :)

Maar het proces om flacjes te maken blijkt in tegenstelling tot het bestandsformaat helaas niet geheel lossless, dus vandaar mijn zorg.

Hoe het in de praktijk uitpakt zou ik niet durven zeggen.

Iemand?

Ik ga de vraag rubyripper vs EAC ook eens op het Engelstalige forum zetten. Ik vind hier via Google weinig over. Als er iets interessants uit komt, hou ik jullie op de hoogte.
« Laatst bewerkt op: 2011/12/23, 10:51:37 door dude »

Offline vanadium

  • Lid
Re: Vreemde tik in .flac bestand
« Reactie #11 Gepost op: 2011/12/23, 15:14:41 »
Als het goed is niet, want het zou een 1:1 kopie van de cd moeten zijn :)

Ja, blond en naïef als ik ben begon mijn CD-rip-ervaring ook met die veronderstelling dus pakte ik de standaard Soundjuicer.  :)

Maar het proces om flacjes te maken blijkt in tegenstelling tot het bestandsformaat helaas niet geheel lossless, dus vandaar mijn zorg.
Het flac formaat is lossless. De audiodata worden gecomprimeerd op zo een manier, dat de originele audio sample per sample identiek terug gereproduceerd kan worden. Maak je daar dus geen zorgen over.

De zwakke schakel is ter hoogte van de digitale audio-extractie. Het gaat hier niet over "losy" of "lossless", maar over "met fouten" of " zonder". Zoals ik reeds aangaf, is er veel minder digitale foutcorrectie, zodat je niet zeker kan zijn dat alle gegevens correct werden ingelezen.
 
Citaat
Ik ga de vraag rubyripper vs EAC ook eens op het Engelstalige forum zetten. Ik vind hier via Google weinig over. Als er iets interessants uit komt, hou ik jullie op de hoogte.
EAC blijft onovertroffen.

Offline dude

  • Lid
Re: Vreemde tik in .flac bestand
« Reactie #12 Gepost op: 2011/12/26, 20:26:35 »
...

EAC blijft onovertroffen.


Zelfde beeld op het Engelstalige Ubuntu-forum.

Daar adviseerde men mij bovendien versie 0.99 van EAC die -in tegenstelling tot de laatste versie- prima draait onder Wine.  :)