Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: [opgelost] Boot/Grub in de war na installatie Ubuntu via USB  (gelezen 1766 keer)

Offline schep

  • Lid
[opgelost] Boot/Grub in de war na installatie Ubuntu via USB
« Gepost op: 2012/05/17, 17:55:10 »
Hallo,

Ik heb net via een USB stick (geen dvd-drive aanwezig) Ubuntu 12.04 64Bit op mijn Ultrabook (Acer S3, i7 2600, 4GB) naast W7 gezet. Ik heb nu een opstart/GRUB die ik het beste kan omschrijven als "in de war". Ik kan alleen opstarten als mijn USB stick erin zit en ik krijg een GRUB "oude stijl". Hopelijk kunnen jullie me helpen dit op te lossen.

- Tijdens de installatie heb ik niet de online updates ingeschakeld, omdat ik dacht geen internet te hebben (heb immers geen mogelijkheden via een kabel te verbinden). Overigens bleek dit wel aanwezig, omdat ik via de live-sessie een draadloze verbinding opgezet heb. Ik ben overigens vergeten de USB stick op fouten te controleren.

- Na een succesvolle installatie heb ik opnieuw opgestart. USB stick verwijderen en wat gebeurt er: geen GRUB, gewoon rechtstreeks in Windows.

- Eerst heen en weer wisselen van Boot-volgorde in Bios (dacht niet dat het daar aan lag, maar wilde dat proberen): geen verandering.

- Daarna opstarten met eerstgenoemde USB stick erin en: een mooie GRUB met keuzemenu, Ubuntu kiezen, inloggen. Ik heb in die sessie automatisch naar updates gezocht en deze geïnstalleerd.

- Proberen op te starten zonder USB stick: melding, No Operating System.

- Proberen op te starten met USB stick: GRUB keuzemenu "oude stijl" (witte DOS-letters in Zwart scherm), met toegang tot werkende Ubuntu 12.04.


Ik denk dat het aan een verkeerde installatie van GRUB ligt, maar heb geen idee hoe ik dit moet verhelpen. Alle hulp is welkom!

Bedankt, Tom

 
« Laatst bewerkt op: 2012/05/20, 15:33:25 door schep »

Offline schep

  • Lid
Re: Boot/Grub in de war na installatie Ubuntu via USB
« Reactie #1 Gepost op: 2012/05/17, 18:11:14 »
Ok, ik weet inmiddels iets meer: mijns inziens ligt het aan een foutieve instelling van Bios Boot en een foutieve GRUB installatie

In de situatie als hierboven beschreven was de Boot volgorde in de Bios als volgt:
1. USB HDD (Sony storage media)
2. HDD: c400-mtfddak256mam
3. USB FDD
4. Network boot
5. USB CD Rom

Ik heb daarna de volgorde van 1 en 2 omgedraaid en de USB stick laten zitten. Ik belandde toen zonder GRUB in Windows. Ook zonder USB stick geraad ik nu meteen in een werkende Windows.

Dus mijn conclusie:
-mijn Bios is nog niet zo ingeschakeld dat hij bij afwezigheid van een USB stick vanaf de hard drive opstart. Ik zou graag van iemand horen wat ik moet veranderen in de Bios, ik houd niet zo van "knoeien" in de bios.
-GRUB is foutief of niet geinstalleerd. Ik zou graag van iemand horen hoe ik die alsnog juist kan indelen.

Bedankt.


Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Boot/Grub in de war na installatie Ubuntu via USB
« Reactie #2 Gepost op: 2012/05/17, 19:10:06 »
Volgens mij is je GRUB op de USB stick gezet, dit kan je simpel oplossen, zie de Ubuntu-nl wiki over grub is overschreven.
http://wiki.ubuntu-nl.org/community/Grub2/Grub2Herstel
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline softbart

  • Lid
Re: Boot/Grub in de war na installatie Ubuntu via USB
« Reactie #3 Gepost op: 2012/05/18, 10:23:35 »
Er is, denk ik, een verschil tussen een "tijdelijke bootvolgorde" zoals b.v. ESC of F12, en een "vaste bootvolgorde" in het BIOS.
In een tijdelijke boot wordt de USB gezien als een b.v. een CD.
In een vaste boot wordt de USB gezien als een HD.
In hetgeval van de TS wordt de USB dus gezien als de 1e HD.  Grub wordt tijdens de installatie, zonder inmenging, op de 1e HD gezet.
Ik meen dat het tijdens de installatie wel mogelijk is de plaats van grub te bepalen.

groet,

Theo

Offline schep

  • Lid
Re: Boot/Grub in de war na installatie Ubuntu via USB
« Reactie #4 Gepost op: 2012/05/18, 17:06:33 »
Hallo Ron en Bart,

Bedankt voor jullie antwoorden. Ik schrik een beetje van de 'moeilijkheid' van de stappen beschreven in de post van Ron, begrijp er niet veel van, maar ga het gewoon proberen.

Bart, jouw antwoord en de andere topic over de USB stick combinerend moet ik wat betreft BIOS er uit zien te komen. Overigens heb ik in tijdens de Installatie niets gezien over opties of mogelijkheden dit anders in te stellen dan ik nu heb. Ik moet zeggen dat dit toch wel een aanzienlijke 'fout' is bij het installeren vie een USB stick. Of heb ik als gebruiker iets fout gedaan?

Ik laat nog weten of het gelukt is.

groet, Tom

Re: Boot/Grub in de war na installatie Ubuntu via USB
« Reactie #5 Gepost op: 2012/05/18, 17:46:09 »
Kom op "schep"  zo moeilijk is het niet.

Zo herstel je de grub:
Beste is wel dezelfde  livecd gebruiken waarmee je, je  systeem hebt geïnstalleerd.

Opstarten met livecd

Voor mounten
sudo mount /dev/sda5 /mnt
 Let op!  sda5 kan ook sdb6 zijn als je twee schijven hebt, kortom de schijf/partitie invullen waar je ubuntu staat.
 Dan
sudo grub-install /dev/sda --root-directory=/mnt
Daarna je  systeem herstarten en tenslotte
sudo update-grub
« Laatst bewerkt op: 2012/05/18, 17:53:19 door Leon_III »
Laptops HP Probook 4720s en HP g72
Testcomputer HP Compaq dc7800p 
email: SteunpuntLeon@gmail.com

Re: Boot/Grub in de war na installatie Ubuntu via USB
« Reactie #6 Gepost op: 2012/05/18, 19:14:18 »
Begrijp niet helemaal wat je bedoelt Femke,  bij het opstarten "shift " ingedrukt houden kom je inderdaad in de grub. Maar dat is als je alleen 1 ubuntu versie hebt en niet zoals de TS een dual boot.
Laptops HP Probook 4720s en HP g72
Testcomputer HP Compaq dc7800p 
email: SteunpuntLeon@gmail.com

Offline schep

  • Lid
Re: Boot/Grub in de war na installatie Ubuntu via USB
« Reactie #7 Gepost op: 2012/05/18, 20:21:01 »
Hallo Leon III, zoals ik zei, ik ga het proberen.

Echter heb ik wel meteen een vraag bij het opstarten van de live cd. Het probleem is ontstaan, omdat ik geen live-cd heb, maar een live-usb. (is zelfs onmogelijk,  omdat ik geen dvd-speler in mijn ultra-book heb)

Als ik dus de stappen die jij en Ron beschrijven doorloop en mijn live-usb gebruik op de plaats waar jullie de live-cd beschrijven, kom ik dan niet gewoon in dezelfde situatie terecht als waar ik nu in zit?

Re: Boot/Grub in de war na installatie Ubuntu via USB
« Reactie #8 Gepost op: 2012/05/18, 20:27:16 »
kort en krachtig  ja  :)  Sorry heb niet goed gelezen. Je kunt dit gewoon doen met je USB stick, lees voor liveCD USB stick.
Nogmaals sorry.

Dat de Grub op je USB stick terecht kwam, is waarschijnlijk een foutje bij het kiezen van de locaties bij de installatie.

O ja de wiki is een beetje verwarrend begrijp ik. Je moet alleen de schijf aankoppelen waar je ubuntu opstaat, niet allemaal.
« Laatst bewerkt op: 2012/05/18, 20:37:07 door Leon_III »
Laptops HP Probook 4720s en HP g72
Testcomputer HP Compaq dc7800p 
email: SteunpuntLeon@gmail.com

Offline schep

  • Lid
Re: [opgelost] Boot/Grub in de war na installatie Ubuntu via USB
« Reactie #9 Gepost op: 2012/05/20, 15:34:18 »
Ok, met de Tips van Leon III de Grub teruggezet. Alles werkt, bedankt!