Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Distro's met meest recente applicaties  (gelezen 4743 keer)

Offline EvC

  • Lid
Distro's met meest recente applicaties
« Gepost op: 2018/01/27, 15:07:40 »
Naast Ubuntu en Ubuntu gebaseerde distro's mag ik graag een uitstapje maken naar andere besturingssystemen.
Laatst viel me op dat Fedora 27 applicaties aanlevert met de meest recente versie. Ubuntu loopt wat dat betreft achter (behalve met PPA's).
Zijn er meer distributies met een vlotter applicatie updatebeleid?
Dell XPS 13:  Fedora 40 Cinnamon Prerelease + GNOME Boxes

Offline vanadium

  • Lid
Re: Distro's met meest recente applicaties
« Reactie #1 Gepost op: 2018/01/27, 17:36:44 »
Arch en afgeleiden, natuurlijk. Antergos is gemakkelijk te installeren, maar verder ben je even up-to-date als native Arch (met de mogelijke nadelen, d.w.z., er kan wel eens iets breken als de update te vlug komt, of als een ander systeemcomponent niet tijdig mee upgedated wordt). Manjaro heeft dat voordeel dat zij een beetje tussenbufferen en testen. Je krijgt de updates dus wat later, maar de kans dat er eens iets deftig misgaat, is al een stuk kleiner door de extra controlestap. Manjaro is ondertussen één van de meest populaire distributies.

Offline EvC

  • Lid
Re: Distro's met meest recente applicaties
« Reactie #2 Gepost op: 2018/01/27, 17:52:28 »
Het voordeel met een vlot applicatie updatebeleid is dat men niet - zoals met Ubuntu - met vage PPA's hoeft te werken en de veiligheid gevaar kan lopen.
Manjaro Gnome ga ik in VMware testen om te kijken hoe up-to-date het is.
Dell XPS 13:  Fedora 40 Cinnamon Prerelease + GNOME Boxes

Offline vanadium

  • Lid
Re: Distro's met meest recente applicaties
« Reactie #3 Gepost op: 2018/01/27, 18:10:46 »
Het nadeel van een bleeding edge rolling distro is dat er al vlugger eens iets kan misgaan bij de updates. Ik spreek uit ervaring. Soms relatief eenvoudig en vlug verholpen, maar voor mij hield het op toen ik op een dag met een systeem geconfronteerd werd dat niet meer opstartte.

Dankzij de AUR heb je in Arch distributies inderdaad letterlijk alles onder handbereik zonder ooit een PPA te moeten installeren. AUR is echter community based, en de kwaliteit van wat daar inzit is niet gegarandeerd, al even min als de kwaliteit van een vage PPA. De keuze blijft dezelfde: stabiliteit en zekerheid met als kostprijs minder bleeding edge software, of de laatste software maar wat inbinden op de zekerheid.
Wel moet ik hier aangeven dat voor wat betreft Gnome 3.26 Ubuntu 17.10 twee weken vroeger was dan Arch. Het kan dus nog meevallen.

Offline jan11000

  • Lid
Re: Distro's met meest recente applicaties
« Reactie #4 Gepost op: 2018/01/27, 18:20:49 »
Het voordeel met een vlot applicatie updatebeleid is dat men niet - zoals met Ubuntu - met vage PPA's hoeft te werken en de veiligheid gevaar kan lopen.
Manjaro Gnome ga ik in VMware testen om te kijken hoe up-to-date het is.

Veiliger is het niet door de nieuwste software te installeren, dan ben je juist onveiliger.
Debian die achter ligt tav nieuwe software is veiliger, omdat er meer beveiligd wordt voordat het vrij wordt gegeven.

Dan heb je nog , als je nieuwste software hebt, dan is je systeem minder stabiel, bij updaten heb je vaker storingen, die je dan moet gaan oplossen. Dit is ook voor de rolling releases, hier hoef je dus ook nooit meer te installeren.
Debian gaat daarom pas later nieuwe dingen toevoegen, waardoor de fouten er al uit zijn.

PPA hoef je niet toe te voegen, tenminste bijna nooit, want normaal zit alles al je software center.

Als je een pc wilt die altijd werkt, dan is ubuntu LTS versie het beste.
Op internet zie ik it mensen die echt geen arch(als voorbeeld) gebruiken als een systeem stabiel moet zijn(productie machine), want vaker gaat je systeem niet werken.

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Distro's met meest recente applicaties
« Reactie #5 Gepost op: 2018/01/27, 22:46:52 »
Het is natuurlijk wel een kwestie wat je wilt doen. Mijn laptop draait op Xubuntu 16.04 LTS. Maar ik doe ook videobewerken, ik doe veel foto bewerking en nog zo wat creatief werk. Dan wil je niet twee jaar achter gaan lopen. De ontwikkeling van de verschillende programma's gaat daarvoor gewoon te snel. Geweldig is dat.

Ik laat de LTS niet los. Maar mijn tweede PC voor het creatieve werk met bijvoorbeeld Manjaro lijkt me wel aantrekkelijk. Of anders met containerspul. Daarin is veel te krijgen en anders maak ik ze zelf.

groet,

Just
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline valk

  • Lid
    • mpvalk
Re: Distro's met meest recente applicaties
« Reactie #6 Gepost op: 2018/01/28, 11:18:09 »
Ik vind persoonlijk dat manjaro wel een aardige balans heeft. De basis is Arch dus altijd up-to-date, maar bij manjaro wordt er eerst nog een test gedaan van 2-3 weken voordat het gereleased wordt.

Re: Distro's met meest recente applicaties
« Reactie #7 Gepost op: 2018/02/03, 19:44:20 »
openSUSE Tumbleweed.
openSUSE LEAP KDE
Kubuntu

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Distro's met meest recente applicaties
« Reactie #8 Gepost op: 2018/02/04, 10:31:48 »
Hoi EvC,

Manjaro XFCE blijkt een mooie distro en heel erg up to date ook. Maar ik vind het wel wat minder voor een echte allround gebruikersomgeving, maar dan gaat het wel om echt kleine dingen.

Nu liep ik tegen Neon KDE aan. Zou ook erg bij de tijd zijn. Ik ben niet zo'n KDE fan, maar zo direct toch eens bekijken.

Just

GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline HarzG

  • Lid
Re: Distro's met meest recente applicaties
« Reactie #9 Gepost op: 2018/02/04, 16:47:22 »
Wat je in Debian stable kan doen: zet de backports aan. Hierdoor komen recentere pakketten in je systeem.

Wil je een Debian rolling release proberen, kijk even naar siduction. Elke keer voordat je een "dist-upgrade" gaat uitvoeren, kijk je in het forum of er waarschuwingen zijn. Telkens als er grote veranderingen aankomen zoals voor KDE, worden in het forum vooraf meldingen gemaakt "wacht even totdat alle pakketten beschikbaar zijn". Zijn er waarschuwingen voor sommige pakketten in beeld, gewoon even afwachten met je dist-upgrade.
Er is altijd iemand de eerste  met een probleem zoals "zwart scherm" of "VirtualBox werkt niet meer". De meeste risico's op een spannende "dist-upgrade" zitten in het vak van "derden", bijvoorbeeld NVidia of VirtualBox.
Debian sid is niet gemaakt voor beginners en gebruikers die alleen stabiliteit wensen. Daar zit een club mensen die hard nodig zijn om de nieuwe pakketten te testen en fouten te melden.

De laatste keer dat er iets mis ging, was met LibreOffice 5.4.4.2. Dat zorgde voor een permanente bezetting van 1 processorkern voor 100% en het bijbehorende lawaai van de CPU-ventilator. Niet prettig met je notebook in een bieb of collegezaal. Het zat in de library libglib2.0-0 en was na 13 dagen verholpen. De nieuwere versie van LibreOffice, waar deze botsing met libglib2.0-0 niet aan de orde was,  kwam pas nadien beschikbaar.

Ik zit inmiddels bij de kernel 4.15.1 en heb LibreOffice 6.0.0.3.
Zolang je met een dualboot-systeem werkt, is het risico m.i. aanvaardbaar bij een rolling release.
Xubuntu 20.04; siduction-15.1.0 Xfce

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Distro's met meest recente applicaties
« Reactie #10 Gepost op: 2018/02/04, 16:58:43 »
Neon KDE met de Plasma desktop lijkt me ook wel een optie. Niet zo superscherp bij de tijd als Arch en Manjaro, maar daarvoor in de plaats weer goed stabiel.

Ziet er ook erg mooi uit. Nou wat meer ervaring mee opdoen.

groet,

Just
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline EvC

  • Lid
Re: Distro's met meest recente applicaties
« Reactie #11 Gepost op: 2018/02/04, 18:49:27 »
Al distributie testend in VMware en als host constateer ik dat Ubuntu in de huidige hoedanigheid wel erg gelikt is. Eigenlijk merk ik dat ik dat heel aangenaam vind.
De distributie is bescheiden met het aantal applicaties, maar erg up to date is het niet.
Ik kan dat actueler maken door PPA's van de applicatie homesites te installeren of te zoeken in de Snap of Flatpak winkel.
De ontwikkeling van het aantal Snaps en Flatpaks is nog niet zodanig dat het niet uitmaakt met welke distributie of desktop omgeving je werkt om bij de tijd te blijven.
Of het ooit zover komt...?



Dell XPS 13:  Fedora 40 Cinnamon Prerelease + GNOME Boxes

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Distro's met meest recente applicaties
« Reactie #12 Gepost op: 2018/02/04, 21:46:06 »
De Gnome versie  van Manjaro met Wayland net eens bekeken. Die draait lekker met een heerlijke frisse Gnome omgeving. Van het donkere thema ben ik iets minder gecharmeerd, maar dat is ongetwijfeld anders in te stellen.

Nou eens op zoek naar Opensuse Tumbleweed

groet,

Just
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline loti

  • Lid
Re: Distro's met meest recente applicaties
« Reactie #13 Gepost op: 2018/02/04, 22:45:39 »
Op mijn testlaptop ben ik al enkele weken openSuse Tumbleweed  aan het uitproberen, dit is een rollingrelease en draait nu met o.a. kernel 4.15 en Libreoffice 6.
Het ziet er goed uit en is zeker het proberen waard, ik begin zelfs KDE te waarderen, waar ik voorheen niet veel mee op had.
Beslist een aanrader.

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Distro's met meest recente applicaties
« Reactie #14 Gepost op: 2018/02/05, 11:48:31 »
Hoi Loti,

Dat Tumbleweed wil hier nog niet goed draaien. Al zit de netwerkkabel er in, er is geen internet en ik kan ook geen verbinding opzetten. Ook WiFi aanzetten is nergens te vinden :D Even verder puzzelen. Geen enkel probleem met deze hardware met vier andere distro's ... . Merkwaardig.

groet,

Just
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline loti

  • Lid
Re: Distro's met meest recente applicaties
« Reactie #15 Gepost op: 2018/02/05, 12:46:33 »
Hoi Just.

Welke versie heb je geïnstalleerd?  Ik werk hier met KDE en dat ging meteen goed.
Al op de site van Pjotr gekeken, die heeft een apart hoofdstuk over openSUSE?

Groet loti

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Distro's met meest recente applicaties
« Reactie #16 Gepost op: 2018/02/05, 13:17:01 »
Al op de site van Pjotr gekeken, die heeft een apart hoofdstuk over openSUSE?
Niet meer op de Nederlandstalige; alleen nog op de Engelse:
https://sites.google.com/site/easylinuxtipsproject/opensusemate

Grote schoonmaak i.v.m. naderende komst nieuwe Ubuntu.  =D

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Distro's met meest recente applicaties
« Reactie #17 Gepost op: 2018/02/05, 13:37:43 »
Hoi Loti,

Dit is de bestandsnaam van de iso:

openSUSE-Tumbleweed-DVD-x86_64-Snapshot20180202-Media.iso

Zegt je dat voldoende? Het draait op de laatste kernel, begreep ik. De 4.15.

groet,

Just
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline EvC

  • Lid
Re: Distro's met meest recente applicaties
« Reactie #18 Gepost op: 2018/02/05, 15:03:27 »
openSuse Tumbleweed kreeg ik tot 2x toe niet geïnstalleerd met het live ISO. Toen maar de netinstaller gebruikt en dat lukte wel.
Up to date is het niet. Menu Gnome extensions werken nog niet, het heeft nog Firefox 57 die tergend langzaam opstart en VMware laat zich niet installeren.
Ik was er snel klaar mee.

Toevoeging: Bovendien kreeg ik een soort overeenkomst te zien tijdens de installatie met Amerikaanse wetgeving die mij al deed twijfelen om door te gaan.
« Laatst bewerkt op: 2018/02/05, 15:31:56 door EvC »
Dell XPS 13:  Fedora 40 Cinnamon Prerelease + GNOME Boxes

Offline loti

  • Lid
Re: Distro's met meest recente applicaties
« Reactie #19 Gepost op: 2018/02/05, 15:35:42 »
Hoi Loti,

Dit is de bestandsnaam van de iso:

openSUSE-Tumbleweed-DVD-x86_64-Snapshot20180202-Media.iso

Zegt je dat voldoende? Het draait op de laatste kernel, begreep ik. De 4.15.

groet,

Just
Dat moet de juiste zijn.  Bij het installeren heb ik gekozen voor KDE en ext4.
Wanneer je een SSD in je pc hebt, is het beter voor ext4 te kiezen i.p.v. btrfs.
« Laatst bewerkt op: 2018/02/05, 16:59:37 door loti »

Offline Bloom

  • Lid
Re: Distro's met meest recente applicaties
« Reactie #20 Gepost op: 2018/02/05, 16:02:24 »
Als je qua apps het nieuwste van het nieuwste wil hebben, komen wat mij betreft maar drie distro's in aanmerking:

1. Debian Sid (kant en klaar verkrijgbaar via siduction.com en iets moeilijker en uitdagender via linuxbbq.com), al kun je ook vertrekken van de laatste Testing en die gewoon upgraden naar Sid. Voordeel: alles werkt zoals je het gewend bent van Ubuntu, meer bepaald het pakketbeheersysteem. Nadeel: het is de 'unstable' versie en het risico op problemen bij upgrades is dus veel groter dan bij een standaardversie. Ik werk nu al geruime tijd met Sid voor mijn desktop zonder enig probleem. Ik doe wekelijks een upgrade.

2. ArchLinux: zie https://www.archlinux.org/. Dit wordt over het algemeen gezien als de meest betrouwbare en stabiele rolling release die 'heet van de naald' is qua apps. Maar het gebruikt wel een eigen pakketbeheersysteem en als je alleen maar apt gewend bent, zal het een aanpassing vergen.

3. Gentoo: zie https://www.gentoo.org. Het meest opvallende aan deze distributie is dat alles broncodegebaseerd is. Alles wat je wil installeren wordt terplekke gecompileerd. Dat zorgt ervoor dat alles zo perfect mogelijk op je systeem afgestemd is, maar het duurt dus langer om iets te installeren en het resultaat zal mogelijk niet direct overdraagbaar zijn naar andere hardware.

Offline EvC

  • Lid
Re: Distro's met meest recente applicaties
« Reactie #21 Gepost op: 2018/02/05, 16:32:35 »
Als je qua apps het nieuwste van het nieuwste wil hebben, komen wat mij betreft maar drie distro's in aanmerking:
1. Debian Sid (kant en klaar verkrijgbaar via siduction.com)
Dank voor je bijdrage, deze ga ik proberen bij Siduction.org. Het Siduction 18.10 Patience Gnome ISO is 2GB groot, dat is flink.
Dell XPS 13:  Fedora 40 Cinnamon Prerelease + GNOME Boxes

Offline EvC

  • Lid
Re: Distro's met meest recente applicaties
« Reactie #22 Gepost op: 2018/02/05, 20:36:53 »
Met Siduction Debian sid komt meteen de rauwheid van Debian naar boven (in vergelijking met Ubuntu).
In VMware zie ik een uiterst rommelig opstart- en inlogscherm.
De applicaties zijn inderdaad actueel, dat mag gezegd worden.
Graag had ik het Ambiance thema toegevoegd, maar dat lukte niet. Daarom maar Arc geïnstalleerd.
Het viel me op dat de Superkey niet werkt in Gnome (eigenlijk stoort me dat enorm):



Dell XPS 13:  Fedora 40 Cinnamon Prerelease + GNOME Boxes

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Distro's met meest recente applicaties
« Reactie #23 Gepost op: 2018/02/06, 12:15:37 »
openSuse Tumbleweed kreeg ik tot 2x toe niet geïnstalleerd met het live ISO. Toen maar de netinstaller gebruikt en dat lukte wel.

De netinstaller wilde ook al niet. De downloadlink is goed en actief, maar de installer zelf kan er niet mee uit de voeten. Later nog maar eens proberen. Wel leuk: er is nog een 32 bits versie van deze distro.

groet,

Just
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline Bloom

  • Lid
Re: Distro's met meest recente applicaties
« Reactie #24 Gepost op: 2018/02/06, 13:58:58 »
Met Siduction Debian sid komt meteen de rauwheid van Debian naar boven (in vergelijking met Ubuntu).
In VMware zie ik een uiterst rommelig opstart- en inlogscherm.
Debian verandert helemaal niks aan de standaardconfiguratie van de diverse desktopsystemen. Zoals ze aangeleverd worden, zo presenteert Debian ze. Maar customiseren kun je natuurlijk wel.
Graag had ik het Ambiance thema toegevoegd, maar dat lukte niet. Daarom maar Arc geïnstalleerd.
Als je een thema niet kunt toevoegen, heeft dat meestal te maken met afhankelijkheden (is het misschien een thema dat specifiek voor Ubuntu ontworpen werd?) of met rechten.
Het viel me op dat de Superkey niet werkt in Gnome (eigenlijk stoort me dat enorm):
In de standaardconfiguratie is dat inderdaad niet voorzien, maar je kunt het wel makkelijk toevoegen als je dat wenst.

Debian ziet er inderdaad ruw en onafgewerkt uit, zeker in vergelijking met Ubuntu of Linux Mint. Maar die kozen dan ook hun eigen uiterlijk, terwijl Debian ervoor koos om de standaard desktops te tonen zoals de maker ze aflevert en zich te focussen op een goedwerkend platform onder de motorkap die de GUI tenslotte is. Persoonlijk heb ik daar geen problemen mee, ik heb ook toen  ik nog met Ubuntu werkte steevast het uiterlijk aangepast aan mijn eigen smaak. Dat kun je zien in de Etalage rubriek: mijn huidige desktopuiterlijk met XFCE 4.12 en met Debian Sid als besturingssysteem.