Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Starters naal locatie knots van een fout?  (gelezen 1173 keer)

Offline ruphoff

  • Lid
    • Uphoff en Uphoff in Nederland
Starters naal locatie knots van een fout?
« Gepost op: 2014/06/01, 23:00:25 »
Hallo,

Ik installeerde Ubuntu 14.04 LTS maar ik haat Unity, dus werd GNOME Flasback geïnstalleerd. En dan ga ik een snelkoppeling maken:  Alt F2 en daar het bekende commando:
 gnome-desktop-item-edit Desktop --create-newOk, ik kies als type "location en maak een koppeling naar google. Werkt bij openen normaal. Maar dan gebeurt er iets totaal van de knotse.

Een poging deze koppeling te verplaatsen, dus gewoon een paar centimeter opschuiven op het bureaublad, heeft een aanvankelijk onbegrijpelijke foutmelding tot gevolg:
 "Error while copying "/".

Onderzoek...

Ik maak op dezelfde manier een koppeling naar een map. Ook die werkt schijnbaar normaal, maar een poging 'm op het bureaublad naar een andere positie te verschuiven, heeft tot gevolg dat de map met inhoud naar de desktop wordt gekopieerd. 

Het blijkt dat elke handeling aan een koppeling naar een locatie, niet aan het bestand <naam>.desktop wordt uitgevoerd, maar aan het doel waarnaar deze koppeling wijst.

Ik sleep een koppeling naar gedit naar het bureaublad, en dan de koppeling naar google daarheen als parameter. Verwacht word zoiets als dit in gedit te zien verschijnen, zoals onder 12.04 perfect werkte
[Desktop Entry]
Name=Google
URL=http://www.google.nl
Type=Link
Maar in plaats daarvan verschijnt de broncode van de de site van google in gedit.

Is deze blooper bekend?
Weet iemand een work around? Zonder snelkoppelingen op het5 bureaublad is deze distributie voor mij onbruikbaar.
vrgr,

Ruud

Offline vanadium

  • Lid
Re: Starters naal locatie knots van een fout?
« Reactie #1 Gepost op: 2014/06/02, 13:26:58 »
Gnome en Unity ondersteunen essentieel die manier van werken met dit soort shortcuts niet meer: je moet al bijna de terminal gebruiken om ze aan te maken, en zoals je ziet kan je ze zelfs niet meer verslepen.  Als je die manier van werken wil behouden, dan moet je voor een andere desktopomgeving kiezen zoals Xubuntu, Lubuntu, de mate desktop (fork van het oude gnome), of mogelijk ook KDE of Cinnamon van Linux Mint.

Re: Starters naal locatie knots van een fout?
« Reactie #2 Gepost op: 2014/06/02, 13:54:06 »
Gnome en Unity ondersteunen essentieel die manier van werken met dit soort shortcuts niet meer: je moet al bijna de terminal gebruiken om ze aan te maken

Alacarte (Unity, Pantheon en Enlightenment) of MenuLibre (GNOME Shell/Fallback, Pantheon en Enlightenment) werken nog keurig en worden ook onderhouden. Niks terminal dus.
« Laatst bewerkt op: 2014/06/02, 14:15:35 door Vistaus »

Offline vanadium

  • Lid
Re: Starters naal locatie knots van een fout?
« Reactie #3 Gepost op: 2014/06/02, 16:30:29 »
Gnome en Unity ondersteunen essentieel die manier van werken met dit soort shortcuts niet meer: je moet al bijna de terminal gebruiken om ze aan te maken

Alacarte (Unity, Pantheon en Enlightenment) of MenuLibre (GNOME Shell/Fallback, Pantheon en Enlightenment) werken nog keurig en worden ook onderhouden. Niks terminal dus.
Noch alacarte, noch menulibre is op mijn systeem te vinden. Het lijkt mij écht niet dat het maken van shortcuts op de desktop onder Unity én gnome 3 nog ondersteund wordt. Trouwens, féit is dat je dergelijke shortcut zelfs niet kan verslepen op een Unity desktop. Lijkt me écht wel dat het gebruik van die shortcuts niet meer ondersteund, laat staan aangemoedigd wordt.

Citaat van: femke98
Waarom je er een snelkoppeling van wilt maken, snap ik dus even niet.
Sedert windows 95 zijn heel veel mensen gewoon geraakt shortcuts naar van alles op de desktop te zetten. Zo ook een shortcut naar een website. Ik snap dus wel dat er mensen zijn die dit verkiezen. Ik geef wel aan dat de nieuwe desktopomgevingen Unity en Gnome 3 dit niet meer ondersteunen, en dat ze dus eigenlijk naar andere desktopomgvingen moeten migreren om nog zo te werken.

Offline ruphoff

  • Lid
    • Uphoff en Uphoff in Nederland
Re: Starters naal locatie knots van een fout?
« Reactie #4 Gepost op: 2014/06/02, 19:37:21 »
Heren,

Dank voor de moeite, maar ik denk kennelijk iets te professioneel. Ik had gehoopt hier kennis van zaken aan te treffen. Waarom iemand een snelkoppeling wil maken is geen technische aangelegenheid, maar geheel voorbehouden aan de persoon met 35 jaar ervaring in software, die weet wat ie doet en waarom.


vrgr,

Ruud

Re: Starters naal locatie knots van een fout?
« Reactie #5 Gepost op: 2014/06/02, 20:07:27 »
@vanadium: MenuLibre en Alacarte zijn te installeren middels het Softwarecentrum. Het kan wel degelijk. Nadat je daarmee een starter hebt gemaakt, sleep je hem gewoon naar het bureaublad toe. Werkt prima in Unity en in GNOME Shell werkt het als je ze naar de Bureaublad-map sleept vanuit de starter.

Re: Starters naal locatie knots van een fout?
« Reactie #6 Gepost op: 2014/06/02, 20:56:38 »
@vanadium: MenuLibre en Alacarte zijn te installeren middels het Softwarecentrum. Het kan wel degelijk. Nadat je daarmee een starter hebt gemaakt, sleep je hem gewoon naar het bureaublad toe. Werkt prima in Unity en in GNOME Shell werkt het als je ze naar de Bureaublad-map sleept vanuit de starter.

Als ik probeer wat jij hierboven zegt krijg ik ook een foutmelding
OS: Ubuntu Gnome 22.04/Xubuntu 22.04; Windows 10 (dualboot) en RPI 2, 3 en 4: Bitwarden en Pihole (rpi2) Bullseye xfce, Retropie en Twister
***Steunpunt***  voor andere steunpunten: https://kaart.ubuntu-nl.org/
                    "Echte wijsheid is weten wat je niet weet"

Offline ruphoff

  • Lid
    • Uphoff en Uphoff in Nederland
Re: Starters naal locatie knots van een fout?
« Reactie #7 Gepost op: 2014/06/02, 21:56:17 »
Als ik probeer wat jij hierboven zegt krijg ik ook een foutmelding

Precies! Dat is het probleem, als de koppeling een locatie is. Het verplaatsen wordt opgevat als kopiëren van het doelobject. Gewoon een knots van een bug.
vrgr,

Ruud

Re: Starters naal locatie knots van een fout?
« Reactie #8 Gepost op: 2014/06/02, 22:08:36 »
Ah ja, met een locatie zoals Google.nl krijg je inderdaad die foutmelding. MAAR ik krijg dus ook die foutmelding in die situatie maar wel op Antergos (Arch Linux). Het is dus een upstream GNOME-bug en geen Ubuntu-bug want als het een Ubuntu-bug zou zijn, dan zou die melding op Antergos/Arch niet moeten verschijnen (Antergos is *niet* Ubuntu-gebaseerd).

Re: Starters naal locatie knots van een fout?
« Reactie #9 Gepost op: 2014/06/02, 22:28:11 »
Maar ik krijg bij alle starters, die dus ook die in alacarte staan, dezelfde foutmelding.
Ik snap jou betoog hierboven niet zo goed meer mede omdat je een paar berichten terug zegt dat het goed gaat in Gnome en Unity.
Heb je het zelf wel geprobeerd?
OS: Ubuntu Gnome 22.04/Xubuntu 22.04; Windows 10 (dualboot) en RPI 2, 3 en 4: Bitwarden en Pihole (rpi2) Bullseye xfce, Retropie en Twister
***Steunpunt***  voor andere steunpunten: https://kaart.ubuntu-nl.org/
                    "Echte wijsheid is weten wat je niet weet"

Offline ruphoff

  • Lid
    • Uphoff en Uphoff in Nederland
Re: Starters naal locatie knots van een fout?
« Reactie #10 Gepost op: 2014/06/03, 07:37:07 »
Het is dus een upstream GNOME-bug en geen Ubuntu-bug want als het een Ubuntu-bug zou zijn, dan zou die melding op Antergos/Arch niet moeten verschijnen (Antergos is *niet* Ubuntu-gebaseerd).
Aha.. Dat het probleem in Gnome huist, is zo inderdaad duidelijk. Ik weet niet precies hoe Ubuntu ermee omgaat. Ik heb ook niet geprobeerd of het ook bestaat zonder dat de Gnome desktop is geïnstalleerd.  In de KDE desktop (Kubuntu 14.04) bestaat het probleem inderdaad ook niet.
vrgr,

Ruud

Re: Starters naal locatie knots van een fout?
« Reactie #11 Gepost op: 2014/06/03, 11:43:38 »
Maar ik krijg bij alle starters, die dus ook die in alacarte staan, dezelfde foutmelding.
Ik snap jou betoog hierboven niet zo goed meer mede omdat je een paar berichten terug zegt dat het goed gaat in Gnome en Unity.
Heb je het zelf wel geprobeerd?

Nee, dat zei ik niet. Ik zei dat het goed gaat in GNOME en Unity om een starter *aan te maken*, *niet* dat het goed gaat bij verplaatsen op het bureaublad.

Het is dus een upstream GNOME-bug en geen Ubuntu-bug want als het een Ubuntu-bug zou zijn, dan zou die melding op Antergos/Arch niet moeten verschijnen (Antergos is *niet* Ubuntu-gebaseerd).
Aha.. Dat het probleem in Gnome huist, is zo inderdaad duidelijk. Ik weet niet precies hoe Ubuntu ermee omgaat. Ik heb ook niet geprobeerd of het ook bestaat zonder dat de Gnome desktop is geïnstalleerd.  In de KDE desktop (Kubuntu 14.04) bestaat het probleem inderdaad ook niet.

Inderdaad. In de Enlightenment-desktop ervaar ik ook geen problemen, het zit dus inderdaad echt in GNOME. Ik weet niet of je een bug-rapport in wil dienen, maar als je dat wil kan dat via http://bugzilla.gnome.org

Offline ruphoff

  • Lid
    • Uphoff en Uphoff in Nederland
Re: Starters naal locatie knots van een fout?
« Reactie #12 Gepost op: 2014/06/03, 13:01:26 »

Inderdaad. In de Enlightenment-desktop ervaar ik ook geen problemen, het zit dus inderdaad echt in GNOME. Ik weet niet of je een bug-rapport in wil dienen, maar als je dat wil kan dat via http://bugzilla.gnome.org

Ik zal me daar toch een aanmelden.  Dank voor de hint!
vrgr,

Ruud