Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Upgraden of nieuwe installatie ??  (gelezen 1780 keer)

Offline bartvdm75

  • Lid
Upgraden of nieuwe installatie ??
« Gepost op: 2009/04/22, 13:32:26 »
Hallo,
ik werk met Ubuntu 8.04 ..
wat is volgens jullie nu het beste ? Upgraden naar 9.04 ?
of cleane installatie van de 9.04 ?
alvast bedankt,
bart

Re: Upgraden of nieuwe installatie ??
« Reactie #1 Gepost op: 2009/04/22, 13:33:38 »
Upgraden gaat niet. Tenzij eerst naar 8.10 en dan naar 9.04.

Kijk ook eens rond op het forum, bij elke release word deze vraag heel vaak gesteld :).

Offline bartvdm75

  • Lid
Re: Upgraden of nieuwe installatie ??
« Reactie #2 Gepost op: 2009/04/22, 13:41:41 »
ow is dat zo ?
wist ik helemaal niet..
ik dacht ergens gezien te hebben dat je kan kiezen welke upgrade ?
de volgende upgrade of enkel de LTS versie ?

Re: Upgraden of nieuwe installatie ??
« Reactie #3 Gepost op: 2009/04/22, 13:43:48 »
de volgende upgrade of enkel de LTS versie ?

Sowieso altijd naar de volgende versie. Dus voor 8.04 is de volgende versie 8.10, en voor 8.10 is dat 9.04.
Het is wel mogelijk van LTS naar LTS te upgraden, dus van 8.04 naar 10.04. Maar die is nog niet uit natuurlijk :).

Offline bartvdm75

  • Lid
Re: Upgraden of nieuwe installatie ??
« Reactie #4 Gepost op: 2009/04/22, 13:50:46 »
achzo..
wist ik dus niet...
bedankt, het wordt dus een cleane installatie..
hartelijk dank !

Re: Upgraden of nieuwe installatie ??
« Reactie #5 Gepost op: 2009/04/22, 17:14:26 »
achzo..
wist ik dus niet...
bedankt, het wordt dus een cleane installatie..
hartelijk dank !
zorg dat je backup hebt van al je belangrijke gegevens en veel plezier met je nieuwe versie van ubuntu , 9.04 is echt een goede versie :)

Offline rijnsma

  • Lid
Re: Upgraden of nieuwe installatie ??
« Reactie #6 Gepost op: 2009/04/24, 16:06:54 »
Upgraden gaat niet. Tenzij eerst naar 8.10 en dan naar 9.04.

Kijk ook eens rond op het forum, bij elke release word deze vraag heel vaak gesteld :).
Ik heb het geprobeerd via de update-manager (na de melding, dat het kon). Van 8.10 naar 9.04.
Het werkte niet goed. Na de upgrade stopte de PC na de boot, als de desktop er al was.
Systray verscheen niet en dat was dan dat.
Dus ben ik met mijn remaster en short-backup terug gegaan naar 8.10, die werkt hier o.k.
Als ik een volgende versie Ubuntu wil lijkt me het beste een nieuwe install te doen.
Het viel me wél een pietsie tegen. :)
« Laatst bewerkt op: 2009/04/24, 16:09:52 door rijnsma »

Offline heir4c

  • Lid
Re: Upgraden of nieuwe installatie ??
« Reactie #7 Gepost op: 2009/04/24, 17:18:43 »
Installeer hem in dual-boot. (of triple als windows of dergelijke er ook op staat) Zo kan je alles eens bekijken en testen. Werkt het niet of heb je problemen kan je altijd nog terugvallen op je vorige versie.
Tip: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html en http://wiki.ubuntu-nl.org/   Upload-site:http://imgur.com/
be Open be Free be Ubuntu

Offline rijnsma

  • Lid
Re: Upgraden of nieuwe installatie ??
« Reactie #8 Gepost op: 2009/04/24, 17:24:41 »
Ja precies. Ik ga maar niet meer upgraden. Het is voor mij een niet betrouwbaar proces.
Ik heb hier een multiboot-config met PCLOS, PCLOS Gnome, Ubuntu en Mint en ik heb not wel een
paar partities, dus jouw advies is hier aan het goede adres.  ;)

Offline merijn

  • Lid
Re: Upgraden of nieuwe installatie ??
« Reactie #9 Gepost op: 2009/04/25, 18:02:40 »
Ik dank dat het verstandiger is een compleet schone installatie uit te voeren.
Dan heb je de minste kans op fouten.
Wat ik wel afraad is als je Jaunty installeerd,om dan geen ext4 te gebruiken,dat is nog niet helemaal goed.
Je hebt er namelijk kans op dataverlies.
Misschien heb je dan alleen niet het voordeel dat je pc dan sneller opstart,zoals gezegd binnen Jaunty.
Ik gebruik nog Hardy Heron x64,en wacht nog tot volgend jaar April wanneer de opvolger van Hardy komt.
Mijn partities heb ik toen ik een half jaar geleden op mijn toen nieuwe pc hardy heb geinstalleerd,als volgd ingesteld.

de bootpartitie is bij mij ext3
de overige partities zijn bij mij Reiserfs

Maar ja je moet natuurlijk zelf kiezen welk bestandsysteem je voor je partities het zinvolste vind te gebruiken.

 ;)


Offline rijnsma

  • Lid
Re: Upgraden of nieuwe installatie ??
« Reactie #10 Gepost op: 2009/04/25, 19:33:31 »
Dank voor je advies, Merijn.

Ik hoef niet zo'n racemonster  :D  dus het wordt ext3, wat ik op alle partities heb gebruikt.
En als het een ander filesysteem zou moeten worden gaat dat ook makkelijk, tenzij Grub
het niet meer zou doen met dat mulitboot geval van mij. Maar dan doe ik het b.v. op twee
verschillende schijven hetzij IDE dan wel Sata. Die dingen kosten niet veel meer. En
ik heb nogal wat experimenten achter de rug in de PCLinuxOS-sfeer. Vandaar, dat ik wat
schijven voor experiment over heb. ;)

Aangezien ik Ubuntu 8.10 pas een aantal maanden gebruik was ik wel nieuwsgierig naar of
dat werkt, zo'n upgrade. En ik had mijn oude systeem met 'remastersys' netjes op dvd, "dus vooruit",
dacht ik.

Heb je voordeel van Reiserfs? En weet jij wat dat 'journalising' bij ext... nou precies is? Ik heb wel
eens op het internet gezocht, maar echt software-techische uitleg heb ik nooit gevonden.

Dan schrijf je nog over 64bits. Ik heb een AMD64 2core hier gehad, maar dat ging samen
met Sata-schijven niet goed met PCLOS. Toen heb ik de machine in mogen ruilen voor een
Intel Celeron 2core en dat ging (met een kaartje voor ethernet en één voor sound en IDE-schijven) prima.
Maar ik werk met deze Ubuntu op i386 basis, wat weer goed wordt verdeeld over de twee processors
heb ik geconstateerd met Gkrellm.

Je ziet, ik daal af tot het rustig en betrouwbaar werkt. :D

Offline Drummies

  • Lid
Re: Upgraden of nieuwe installatie ??
« Reactie #11 Gepost op: 2009/04/25, 19:40:29 »

Wat ik wel afraad is als je Jaunty installeerd,om dan geen ext4 te gebruiken,dat is nog niet helemaal goed.
Je hebt er namelijk kans op dataverlies.


dat valt te betwijfelen  ;) ik zelf en meerdere leden draaien ext4 filebestand en tot op heden geen problemen ondervonden ....enkelt maar winst vwb snelheid en geheugen gebruik
Gestopt als aktief Forumlid 17/10/2011

Offline rijnsma

  • Lid
Re: Upgraden of nieuwe installatie ??
« Reactie #12 Gepost op: 2009/04/25, 20:46:25 »
Genoeg geheugen hier, Drummies!
Maar julie spreken elkaar dus een beetje tegen.. :)

Offline Drummies

  • Lid
Re: Upgraden of nieuwe installatie ??
« Reactie #13 Gepost op: 2009/04/25, 20:55:23 »

Maar julie spreken elkaar dus een beetje tegen.. :)

op zich is dat niet erg houdt het spannend......waar het mij omgaat is dat de juiste info vwb ext4 wordt belicht

Citaat van: releases notes
Possible data-loss problems resizing ext4

The resize2fs tool may cause data loss when growing or shrinking ext4 filesystems off-line. See this mail from the upstream maintainer for more details. Unfortunately we became aware of this too late to fix it in Ubuntu 9.04. If you wish to resize an ext4 filesystem using the tools in Ubuntu 9.04, you may be able to work around these problems by first disabling the flex_bg and uninit_bg features (do not attempt this on a mounted filesystem!):

tune2fs -O ^flex_bg,^uninit_bg /dev/DEVICE_NAME
e2fsck /dev/DEVICE_NAME

However, we still strongly recommend taking significantly more care with backups than usual before attempting to resize an ext4 filesystem.

configureer je ext4 filebestand tijdens een fresh install dan wordt het een ander verhaal.... ;)
Gestopt als aktief Forumlid 17/10/2011

Offline rijnsma

  • Lid
Re: Upgraden of nieuwe installatie ??
« Reactie #14 Gepost op: 2009/04/25, 21:01:56 »
Ik begrijp het, dank je. ;) Werkt 'remastersys' met ext4? En Partimage?
Ik hoop niet, dat ze dat ook vergeten zijn.
« Laatst bewerkt op: 2009/04/25, 21:04:14 door rijnsma »