Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: kennis doorgeven en ubuntu behouden  (gelezen 5598 keer)

Offline hajour

  • Lid
kennis doorgeven en ubuntu behouden
« Gepost op: 2011/05/07, 15:30:11 »
eerst een aantal feiten op een rij.
1 er is een tekort bij ubuntu van motu packagers
2 er is een tekort aan mensen die bugs oplossen.
3 ubuntu-nl heeft steeds minder actieve leden.
bovenstaande geld ook voor de rest van opensource programma's

ten eerste denk ik dat iedereen heel graag gebruik wil blijven maken van alle ubuntu programma s en opensource.
daar is wel enige inzet voor nodig van vrijwilligers.

waar ik tot nu toe mee bezig ben is het volgende.

1 ik ben in overleg met basis scholen 18 in totaal om edubuntu te gaan leveren.
enige wat daar nog een heet hangijzer is
accessibilty=toegankelijkheid.
waarom?
omdat nederlandse overheid alle geldkranen naar basis scholen danig heeft terug gedraaid.
met als gevolg dat kinderen met leerproblemen ect. langer op gewone basisscholen moeten blijven.
daar zijn wel leermiddelen voor nodig.
o.a. een goed werkend dislectie programma .
het programma moet ook taalkundig perfect voor zover mogelijk in elkaar steken.
maar ook toegankelijk blijven voor 5 t/m 12 jaar.
dus niet te moeilijke woorden.
gezien het feit dat ik in friesland woon en de 18 basisscholen dus ook in friesland zijn.
zijn hier dus ook vertalers nodig voor nederlands naar fries te vertalen.


2 ik ben met gemeente en vrijwilligers werk instancie en wsw=voor aangepast werk van de overheid
om langdurig werklozen en mensen die met wat hulp toch nog een uur of paar uur kunnen werken met behoud van uitkering vrijwillig bij ubuntu te kunnen laten werken.
want in nederland zijn enorm veel werklozen.
en dat geld ook in de ict sector.
de gemeente is erg enthousiast over dit idee.
vooral omdat het voor basisscholen een oplossing bied in de kosten voor software en dat er betaalbare en gratis programma s komen voor gehandicapten.

en ter info gemeente en wsw was er zo enthousiast over dat ze al over landelijk begonnen te praten.
dit is niet in een maand geregeld natuurlijk maar er zit schot in.

laten we niet vergeten dat de kinderen van nu de professionals van later worden.
daarbij als de kinderen op school edubuntu gaan gebruiken willen ouders ook in staat zijn te helpen.
dat kan alleen als ze zelf bekend raken met edubuntu/ubuntu.
dus zelf leren gebruiken.
als scholen daarop over gaan gaat dat vanzelf later over op de bedrijven .
is het niet dat bedrijven overgaan op ubuntu dan wel doordat een gedeelte van die leerlingen van nu zelf bedrijven gaan opstarten.
jong geleerd oud gedaan nietwaar.

wat er voor ons te doen staat is een kijken wat kan ik bijdragen aan ubuntu.
want het is toch wel heel erg fijn dat de gratis en goedkope programma s er zijn.
nog fijner is als het ook blijft bestaan.

dan nog een laatste opmerking.
als ubuntu-nl zich alleen gaat richten op onprofessionele eindgebruikers.
hoe zullen er dan nieuwe professionele eindgebruikers gaan bijkomen?
want professionele eindgebruikers kunnen immers hun kennis weer doorgeven
aan de onprofessionele eindgebruikers

als kennis niet doorgegeven gaat worden zullen er uiteindelijk steeds minder proffessionele eindgebruikers overblijven en uiteindelijk uitsterven.

morgen ga ik naar UDS omdat ik samen met een paar andere het accessibility team en ubuntu women ga vertegenwoordigen.
jawel je leest het goed.
ik ben een vrouw.

maar bovenstaande houd dus in dat ik waarschijnlijk pas volgende week op eventuele reactie s zal reageren.

met vriendelijke groet manuèla popping (hajour)

Offline hajour

  • Lid
Re: kennis doorgeven en ubuntu behouden
« Reactie #1 Gepost op: 2011/05/07, 15:48:33 »
ik heb hier voor het eerst een bericht geplaatst omdat ik het nu pas kon.
na een lang gesprek met een council member.
zijn er veranderingen aangebracht en gaan er nog meer komen.
wat het forum toegankelijker zal maken voor mensen met handicaps.
dus ik ben nog niet zo heel bekend met hoe het hier op het forum toegaat.
ik vraag me wel af met welke reden mijn topic is verplaatst.
« Laatst bewerkt op: 2011/05/07, 15:51:17 door hajour »

Re: kennis doorgeven en ubuntu behouden
« Reactie #2 Gepost op: 2011/05/07, 16:06:32 »
Welkom op het forum :)
Ben het eens met de eerste 2 feiten, maar Ubuntu-NL steeds minder actieve leden? Dat zou je toch niet zeggen met al die vragen en discussies waar heel veel vaste leden op antwoorden, waaronder ik. Er zijn er zelfs bijgekomen, zoals tiempjuuuuh, emiel1976, Brumm3l is actiever geworden etc.
« Laatst bewerkt op: 2011/05/07, 16:08:14 door Vistaus »

Offline Tom

  • Lid
Re: kennis doorgeven en ubuntu behouden
« Reactie #3 Gepost op: 2011/05/07, 16:09:49 »
Het hoort wel bij algemeen  te staan ,daar het puur gaat over Ubuntu (Edubuntu) het bekender maken van het Systeem , Ubuntu.nl ,Open Sources etc.
Er zijn er inderdaad bijgekomen ,maar van de oude Cracks zijn er steeds minder over.

Mevrouw hajour mijn compliment. :)
« Laatst bewerkt op: 2011/05/07, 16:15:45 door Wanda »
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Offline hajour

  • Lid
Re: kennis doorgeven en ubuntu behouden
« Reactie #4 Gepost op: 2011/05/07, 16:11:38 »
ik bedoelde over de afgelopen jaren gezien niet over een paar maanden.
heel mooi dat er meer bij komen maar graag zou ik er toch wel heel wat meer gaan zien :) .
maar dat geeft nog geen uitleg over waarom mijn topic verplaatst is .

Offline hajour

  • Lid
Re: kennis doorgeven en ubuntu behouden
« Reactie #5 Gepost op: 2011/05/07, 16:12:29 »
dankjewel wanda. :)

Re: kennis doorgeven en ubuntu behouden
« Reactie #6 Gepost op: 2011/05/07, 16:14:57 »
ik bedoelde over de afgelopen jaren gezien niet over een paar maanden.
heel mooi dat er meer bij komen maar graag zou ik er toch wel heel wat meer gaan zien :) .
maar dat geeft nog geen uitleg over waarom mijn topic verplaatst is .

Als je er meer wil zien, dan zul je Ubuntu bekender moeten maken en ook nog eens zorgen voor leden die sowieso elke dag wel kunnen posten. Niet iedereen heeft zoveel vrije tijd hè ;) Dat ik en een aantal anderen dat wel hebben, is juist mooi meegenomen :)
Overigens, ik ga al sinds 2008 mee maar ik zie het aantal actieve leden niet dalen, dus weet niet waar je dat vandaan haalt? Wat ik wel zie is dat er in vergelijking met bijv. de release van 9.04 er steeds minder nieuwe gebruikers komen met vragen rond de release van een nieuwe versie. Maar goed, dat zegt nog niks over het aantal actieve leden of het marktaandeel van *buntu.

En waarom je topic verplaatst is: ik vermoed omdat het je post niet direct met het forum te maken heeft, maar ook met het bekender krijgen van *buntu bij (lokale) overheden.

Re: kennis doorgeven en ubuntu behouden
« Reactie #7 Gepost op: 2011/05/07, 16:20:20 »
ik vraag me wel af met welke reden mijn topic is verplaatst.

Ik heb uw topic verplaatst omdat het niet in de juiste categorie stond. Het forumonderdeel "Forum" heeft te maken met problemen/vragen omtrend het forum.

Offline hajour

  • Lid
Re: kennis doorgeven en ubuntu behouden
« Reactie #8 Gepost op: 2011/05/07, 16:21:22 »
actief in de zin van bugs oplossen.
nieuwe software maken.
en zorgen voor nieuwe leden .
lijkt me duidelijk dat ik daar toch echt wel mee bezig ben.
staat in het topic.
daarbij zie ik niet veel nederlanders in de ontwikkeling.
terwijl er echt wel zat mensen in nederland zijn met ontiegelijk veel kennis .
en wat betrefd tijd.
al zou alleen maar de helft van de nederlandse leden 10 minuutjes besteden .
ongeveer 8000 * 10 minuutjes maakt vele uren bij elkaar. :)

Offline hajour

  • Lid
Re: kennis doorgeven en ubuntu behouden
« Reactie #9 Gepost op: 2011/05/07, 16:23:28 »
mm ok maar offtopic?
deze topic gaat puur over ubuntu ect hoor.

Re: kennis doorgeven en ubuntu behouden
« Reactie #10 Gepost op: 2011/05/07, 16:25:30 »
mm ok maar offtopic?
deze topic gaat puur over ubuntu ect hoor.

Echte offtopic gaat hier: http://forum.ubuntu-nl.org/offtopic/
Dit Algemeen gedeelte is bedoeld voor topics die niet echt in een ander onderdeel thuishoren, maar ook geen offtopic zijn.

Offline Xarvaz

  • Lid
    • Foto Blog
Re: kennis doorgeven en ubuntu behouden
« Reactie #11 Gepost op: 2011/05/07, 16:27:13 »
Heb je ook wat getalletjes die bij die 3 feiten passen ?, ik kan me er namelijk niet in vinden, ik ken zelf bv een aantal mensen die je niet op een forum tegenkomt omdat ze het er onprettig vinden...niet iedere Linux gebruiker gaat dagelijks de forums af.

Re: kennis doorgeven en ubuntu behouden
« Reactie #12 Gepost op: 2011/05/07, 16:29:40 »
Xarvaz +1
@hajour:
-Bugs oplossen werkt Ubuntu-NL Mwanzo aan, maar ik ben wel met je eens dat we daar inderdaad wel iets meer aandacht aan zouden kunnen besteden.
-Nieuwe software maken: wat zouden we kunnen maken dan, afgezien van het feit dat er niet zoveel leden hier zitten met programmeerkennis én voldoende tijd? Ik kan met niet iets bedenken wat we zouden kunnen maken, hooguit een programma verbeteren, maar dat hangt weer samen met bugs oplossen en daarvoor moet je dus weer Ubuntu-NL Mwanzo zijn.
-Zorgen voor nieuwe leden: heb ik gelezen en zei dat alleen maar om mijn punt te verduidelijken ;)
-Nederlanders met kennis: allemaal *buntu-gebruikers?

Maar zelfs dan kom je met je 10 minuten niet uit, want niet iedereen kan programmeren en dan hangt het er ook nog vanaf over welke programmeertalen je het hebt, want niet ieder programma is in dezelfde programmeertaal geschreven, laat staan dat niet elke van die talen zo makkelijk te leren is. En dan komt er nog meer bij, zoals kennis van svn, git, bzr, etc. en werken met een build-systeem (cmake, autogen, etc.) en wellicht nog een combi, want sommige programma's zijn in meerdere talen geschreven of in 1 taal maar met extensies of hulp van een andere taal.
Als je bovenstaande alleen al zou moeten gaan leren aan de helft van onze leden, dan zitten we alweer een hele periode verder en áls men het dan al wil leren, dan blijft nog steeds de vraag welke taal een programma in is geschreven en wat voor nieuwe software we zouden kunnen gaan maken.

Begrijp me niet verkeerd: ik vind het idee top :) Maar er komt veel meer bij kijken dan zomaar even een aantal of de helft van onze leden bekend te maken met het schrijven van nieuwe software danwel bugs oplossen.

Re: kennis doorgeven en ubuntu behouden
« Reactie #13 Gepost op: 2011/05/07, 16:36:24 »
Geweldig initatief! Mensen met behoud van uitkering Ubuntu laten vertalen zodat er vrij en gratis lesmateriaal komt voor lagere scholen. Tien vliegen in één klap. :)

als ubuntu-nl zich alleen gaat richten op onprofessionele eindgebruikers.
hoe zullen er dan nieuwe professionele eindgebruikers gaan bijkomen?
want professionele eindgebruikers kunnen immers hun kennis weer doorgeven
aan de onprofessionele eindgebruikers

Er zijn al de nodige (ook non-profit) organisaties die zich bezighouden met het doorgeven van kennis en promoten van Linux aan (toekomstige) professionele gebruikers. Zo is er LPI Nederland die zich inzetten voor het bevorderen van kennis van Linux bij toekomstige ict professionals. Er is afgelopen jaar een overeenkomst gesloten met de Ecabo zodat alle leerlingen van het mbo Linux vaardigheden in hun lespakket krijgen. We hebben met LPI Nederland pas op de beurs Overheid en ICT gestaan om daar Linux certificering voor werknemers bij de overheid onder de aandacht te brengen. Zo is er ook Holland Open die zich specifiek richt op projecten als deze waar je over spreekt om die een plek te geven en te ondersteunen. Een partij als Holland Open heeft ook ervaring met overheidsinstanties. Ze hebben deelgenomen in de initiatieven van NOiV, weten de wegen in instanties, subsidieregelingen, wetgeving, contracten, licenties etc. Ik denk dat het veel meer zin heeft om eens contact met bijvoorbeeld Holland Open op te nemen, en te kijken hoe Holland Open een dergelijk project kan ondersteunen, dan om Ubuntu-NL als springplank voor zo'n project in te zetten. Daarnaast zijn er meer specifiek op het gebied van Ubuntu bijvoorbeeld de verschillende Canonical Partners in Nederland die commerciële professionele ondersteuning kunnen bieden aan organisaties die willen werken met Ubuntu.

Ik denk wel dat Ubuntu-NL een geschikte plek is om vrijwilligers te werven voor non-profit projecten ivm. Ubuntu inzet. Dat is al vaker gebeurd, zoals bijvoorbeeld bij het werven van vrijwilligers voor projecten om computers voor Afrika op te knappen e.d. En er was nog een ander project met computers in Nederland, ik weet niet meer precies wat.

Even een paar kort opmerkingen.

Voor wat betreft het programma met 18 basisscholen. Als de enige hangijzers op het gebied van accessibility zijn, bijvoorbeeld een goed dislectieprogramma, is het dan geen optie om gewoon een windowspc neer te zetten speciaal voor dat dislectieprogramma? Wat ik zo in het algemeen hoor is dat de meest succesvolle overgangen van gesloten naar open source niet te strict zijn, maar gewoon gesloten source gebruiken als dat de beste oplossing is, en voor de rest open.



Re: kennis doorgeven en ubuntu behouden
« Reactie #15 Gepost op: 2011/05/07, 16:49:42 »
Welke members?

Offline Xarvaz

  • Lid
    • Foto Blog
Re: kennis doorgeven en ubuntu behouden
« Reactie #16 Gepost op: 2011/05/07, 16:58:02 »
ben bang dat dit het bewijs moet zijn Vistaus
« Laatst bewerkt op: 2011/05/07, 16:59:35 door Xarvaz »

Offline Tom

  • Lid
Re: kennis doorgeven en ubuntu behouden
« Reactie #17 Gepost op: 2011/05/07, 17:00:06 »
O nee mannen die is serieus en meent het ernst.
Ook weet ze waarover ze schrijft ,zij daar maar zeker van.
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Offline hajour

  • Lid
Re: kennis doorgeven en ubuntu behouden
« Reactie #18 Gepost op: 2011/05/07, 17:01:26 »
keimpe atendeerde me erop dat de links niet kloppen dus bij deze de juiste .

http://maps.google.nl/maps?f=q&source=s_q&hl=nl&geocode=&q=ubuntu+members+2008+netherland&aq=&sll=51.747439,5.20752&sspn=3.734394,10.810547&ie=UTF8&hq=ubuntu+members+2008+netherland&hnear=&z=7

http://maps.google.nl/maps?f=q&source=s_q&hl=nl&q=ubuntu+members+2010+netherland&aq=&sll=50.666872,4.790039&sspn=3.822994,10.810547&ie=UTF8&rq=1&ev=zi&split=1&filter=0&hq=ubuntu+members+2010+netherland&hnear=&ll=51.747439,5.20752&spn=3.734394,10.810547&z=7


ok wat betrefd canonical.
daar heb ik al contact mee en met firefox en chromium ect.
die zitten namelijk in het accessibility team.
en hun zullen ook hun inzetten om het te ondersteunen.
maar in IRC channels zie ik heel erg weinig nederlanders en ik kom toch echt in meer dan 26 kanalen.
zonder nederlandse kanalen mee te tellen.
dan volgende vraag waarom alles aan scholen over laten.
de mensen met de meeste kennis zitten merendeel op irc en bij forum vermoed ik ook.
waarom alles afschuiven op een gedeelte van ubuntu.
om te zorgen dat mensen niet overvraagd worden moet je niet alles op een 1 groep gaan gooien.
kennis overdragen in irc gaat ook heel goed.
maar werkt veel meer motiverend als mensen ook kunnen werken onder tussen aan een programma.
omdat dan duidelijker is wat je er echt mee kan doen.

dan het stuk van windows dislectie programma s .
enig idee hoeveel dat kost?
1299 euro en dat kan maar op 2 computers.
en dan heb ik het nog niet over programma s voor mensen die heel slecht ziend zijn en doof.
daar lopen de prijzen zelf op naar bijna 7000 euro.
overheid heeft juist op die potjes een groot slot gezet.
vandaar dat ik speechcontrol team heb opgezet
« Laatst bewerkt op: 2011/05/07, 17:03:20 door hajour »

Offline hajour

  • Lid
Re: kennis doorgeven en ubuntu behouden
« Reactie #19 Gepost op: 2011/05/07, 17:04:09 »
en sorry voor mijn spel fouten.
ik heb zelf ook dislectie.
en mijn spellingscontrol staat op engels

Offline Xarvaz

  • Lid
    • Foto Blog
Re: kennis doorgeven en ubuntu behouden
« Reactie #20 Gepost op: 2011/05/07, 17:07:14 »
de getallen op die kaart kun je dus echt helemaal niets mee maar ik zeg niets meer :-)

ik was hier al gestopt met lezen eigenlijk

--
2 ik ben met gemeente en vrijwilligers werk instancie en wsw=voor aangepast werk van de overheid
om langdurig werklozen en mensen die met wat hulp toch nog een uur of paar uur kunnen werken met behoud van uitkering vrijwillig bij ubuntu te kunnen laten werken.
--
« Laatst bewerkt op: 2011/05/07, 17:08:52 door Xarvaz »

Re: kennis doorgeven en ubuntu behouden
« Reactie #21 Gepost op: 2011/05/07, 17:13:46 »
Xarvaz +1

Die kaart is inaccuraat. Sorry Wanda en hajour, maar dat is toch wel zo. Alleen al omdat ik niet eens op beide kaarten sta, dat viel me direct al op. Femke eveneens. Dus neen, sorry, de kaarten zijn inaccuraat en zeggen dus helemaal niks.

Offline Tom

  • Lid
Re: kennis doorgeven en ubuntu behouden
« Reactie #22 Gepost op: 2011/05/07, 17:17:11 »
Femke eveneens  ??? ??? waar is die dan.
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Offline hajour

  • Lid
Re: kennis doorgeven en ubuntu behouden
« Reactie #23 Gepost op: 2011/05/07, 17:18:17 »
Xarvaz


ik was hier al gestopt met lezen eigenlijk

jammer daardoor mis je de rest van de info.
die gelukkig weer wat meer ontopic is geworden.

vistaus

met die organisaties in nederland zou ik graag in contact willen komen
om te kijken of we alles misschien nog meer kunnen stroom lijnen.
samenwerken ben ik altijd voor te vinden


Offline hajour

  • Lid
Re: kennis doorgeven en ubuntu behouden
« Reactie #24 Gepost op: 2011/05/07, 17:20:04 »
vistaus misschien word het dan eens tijd om google te informeren dat hun info niet meer up to date is?
:)