Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Installatie windows 7 naast Ubuntu  (gelezen 3844 keer)

Offline Oester

  • Lid
Installatie windows 7 naast Ubuntu
« Gepost op: 2011/09/23, 08:48:46 »
Ik had tot gister Windows & op mijn pc draaien. Ik wilde Ubuntu eens geen uitproberen, en heb deze dus geinstalleerd. Met als gevolg dat ik nu geen Windows 7 meer heb !!!, en dat is niet wat ik wil. Nu probeer ik Windows 7 naast Ubuntu te installeren, maar dat lukt niet. Ik heb de Windows-7-installatie-cd in de cd-speler zitten, de pc vraagt dan om te booten vanaf cd/dvd, ik druk dan ook op wat voor toets dan ook, maar de pc gaat gewoon verder met het opstarten van Ubuntu........................ Ggggrrrrrrr. De opstartvolgorde in de BIOS staat goed. Dus nu weet ik het niet meer.

Re: Installatie windows 7 naast Ubuntu
« Reactie #1 Gepost op: 2011/09/23, 09:18:58 »
Welke versie van Ubuntu heb je geïnstalleerd?

Gezien het feit dat de melding krijgt dat je op een toets moet drukken om vanaf de cd te starten wordt de cd herkent.
Dit is namelijk een procedure die van de cd zelf af komt.
Dat de computer niet verder vanaf de windows cd wil starten kan Ubuntu weinig aan doe.

Maar is de oude windows 7 installatie echt weg?
Heb je bij de installatie gekozen om de Windows te overschrijven en de gehele schijf te gebruiken of naast windows te installeren (dualboot)?

In het geval van dualboot kan het voorkomen dat grub (bootloader van Ubuntu) de windows installatie niet ziet.
Dan staat de windows partitie waarschijnlijk nog gewoon op de computer.

Dit is simpel te controleren.
Open een terminal en geeft het commando:
sudo fdisk -l (Laatste is een kleine L)
Bij het invoeren van uw ww is dit niet te zien. Dat is normaal.
Post de uitkomst in deze topic. Dan kunnen we zien of de windows partitie nog bestaat.

O en voor ik het vergeet.
Welkom op het forum.  :D

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Installatie windows 7 naast Ubuntu
« Reactie #2 Gepost op: 2011/09/23, 13:01:51 »
Wanneer je in en terminal scherm intoetst:
sudo update-grub
dan zie je welke OSsen hij (nog) kan vinden en wordt de opstartlader gelijk ingesteld.
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline Oester

  • Lid
Re: Installatie windows 7 naast Ubuntu
« Reactie #3 Gepost op: 2011/09/23, 13:14:26 »
Ik heb Windows laten overschrijven door Ubuntu, verse 11. Dat was een bewuste actie, en mijn plan was om daarna Windows te installeren. Ik weet dat het beter is eerst Windows te installeren, en dan Ubuntu. De reden dat ik het omgedraaid heb is om de stomme doodéénvoudige reden dat het mij niet lukte om mijn C-schijf bij de nieuwe installatie van Windows geheel te formatteren. Ik heb nl. een Trojan-virus gehad en wilde dus helemaal overnieuw beginnen. Ik denk inderdaad dat er iets niet goed staat in de MBT, want ik heb ook met GRUB zitten #$%$#.............................................. Hoe krijg ik die MBR weer geschikt om overnieuw te beginnen, dus eerst Windows installeren, en dan Ubuntu?

Offline heir4c

  • Lid
Re: Installatie windows 7 naast Ubuntu
« Reactie #4 Gepost op: 2011/09/23, 19:22:53 »
Start de LiveCD van ubuntu op en gebruik dan gParted (Partitiemanager) om de volledige schijf te formatteren als ntfs (of FAT32)
Daarna de windowsCD erin en dan zou het moeten lukken.

Als ik windows installeer dan lukt mij dat wel. Het is dan wel XP. Weet niet hoe de installeerder van W7 eruit ziet en wat die doet en aangeeft. Maar bij XP krijg je na het laden de keuze op welke partitie je deze wil installeren. Dan kan je die partitie verwijderen en de schijf volledig leegmaken en dan formatteren in ntfs of FAT32. Zo word de MBR automatisch terug aangemaakt.
Tip: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html en http://wiki.ubuntu-nl.org/   Upload-site:http://imgur.com/
be Open be Free be Ubuntu

Re: Installatie windows 7 naast Ubuntu
« Reactie #5 Gepost op: 2011/09/24, 00:23:35 »
Wat zegt de SMART data over de schijf?