Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: easymp3gain op Ubuntu 18.04  (gelezen 859 keer)

Offline Kazart

  • Lid
easymp3gain op Ubuntu 18.04
« Gepost op: 2019/04/13, 07:16:53 »
Ik probeer al meer dan 1 uur om easymp3gain te installeren op ubuntu 18.04 maar zonder succes.
Ook mp3gain geef het zelfde resultaat. Wat hulp zou ik heel appreciëren. 
Dank bij voorbaat
Ubuntu Mate  22.04.2 LTS
Linux user  # 515489
Your dog is the only one that loves you more than loves himself
     ---------------------------------------------------------------

Offline vanadium

  • Lid
Re: easymp3gain op Ubuntu 18.04
« Reactie #1 Gepost op: 2019/04/13, 08:20:49 »
Deze vraag komt regelmatig eens eens terug op het forum :-).
  • easymp3gain, de schil rond mp3gain, werkt niet goed en wordt niet meer onderhouden. Vergeten dus.
  • mp3gain zelf wordt, al langer dan easymp3gain zelfs, niet meer in de pakketbronnen van Ubuntu opgenomen

Je bent dus aangewezen op de commandolijn. Zo moeilijk is dat écht niet voor deze klus.
  • python-rgain is een up-to-date pakket dat in de softwarebronnen zit. Het werkt voor de meeste geluidsformaten. Dat is wat ik al jaren gebruik. Alleen oudere rips zijn bij mij nog in mp3 formaat. Standaard werk ik met ogg vorbis. mp3gain is dan geen optie.
  • De site van Pjotr geeft een externe link waar je mp3gain kan downloaden en installeren. Ik ben evenwel niet akkoord met het commando dat hij aangeeft om je mp3's te normalizeren: het zal voor onaangename verassingen zorgen als je een album in zijn geheel beluistert (en niet werken als er spaties voorkomen in de bestandsnamen). Gelukkig staat er een "undo" commando bij.

Gebruik:

Je begeeft je naar de folder waar je bestanden staan: via je bestandsbeheer kan je dikwijls naar een folder gaan, en daar een terminal in de folder openen.

Anders ga je naar de betreffende muziekfolder:
cd "~/Muziek/Albums/David Bowie/1980 - Scary Monsters"
Voor de bange nieuwe terminalgebruiker: Typ cd ~/Muz<tab>. De terminal zal nu automatisch aanvullen tot Muziek/. Ga dan verder: Alb<tab>Davi<tab>1980. Zo geraak je vrij vlot in de folder. Een spatie wordt hier weergegeven als \ .

Met r-gain gaat het als volgt:
replaygain *.mp3
Als je met andere geluidsformaten werkt, pas dan de extensie aan:  voor ogg *.ogg, voor flac *.flac, enz.

Met mp3gain, wat enkel met het mp3 formaat werkt, zijn er twee mogelijkheden:

1) Je werkt met replaygain tags, zoals ook bij r-gain het geval is
mp3gain *.mp3
Het commando is even eenvoudig, het effect is hetzelfde: twee correctietags worden naar je bestand weggeschreven, één correctie voor de track alleen ("radio"), en één correctie voor de track in de context van het album ("album") (alle bestanden in de folder).

2) Je werkt met "harde" correctie: de geluidsinformatie zelf wordt nu aangepast. Je kan maar één correctie doorvoeren, en moet dus kiezen.
Kies "Album" correctie ("-a") als alle nummers tot hetzelfde album behoren. Nu worden alle nummers als één geheel tot het referentieniveau versterkt. Het relatieve volumeverschil tussen de nummers blijft behouden. (doorgaans) verzwakt:
mp3gain -a -k *.mp3

Kies "Radio" correctie ("-r") als het om willekeurige nummers gaat van verschillende bronnen. Nu wordt elk nummer apart tot het referentieniveau versterkt. Het éne nummer wordt al wat meer aangepast dan het anderen.
mp3gain -r -k *.mp3
« Laatst bewerkt op: 2019/04/13, 08:22:31 door vanadium »

Offline jolo

  • Lid
Re: easymp3gain op Ubuntu 18.04
« Reactie #2 Gepost op: 2019/04/13, 09:22:50 »
Om easymp3gain te installeren, zou je de workaround kunnen proberen van deze hyperlink http://rainnic.altervista.org/en/easymp3gain-ubuntu-1804?language_content_entity=en

Als de download van easymp3gain niet wil starten, klik dan op "Problem Downloading" en op "direct link". Ik heb die 64 bit versie van gtk2 van easymp3gain met succes kunnen installeren in Xubuntu 18.04.2. Deze applicatie kan dan gewoon worden gestart via Xubuntu' menu > Multimedia > EasyMP3Gain.

Eventueel zou je in de plaats van easymp3gain, het kunnen proberen met wxmp3gain https://sourceforge.net/projects/wxmp3gain/files/latest/download Die wordt zo te zien, nog wel geüpdatet.
Hoofd PC januari 2018 HP Compaq Elite 8300 SFF Windows 10 & Xubuntu 18.04.3
PC 2011 Asus P8Z68-V Pro i7 2600K 8 GB RAM GT730 Xubuntu test pc
PC 2007 Asus P5B E6600 2GB RAM 8800GTS  
Notebook 2008 Lenovo ThinkPad R61i 8932GMG 2,5 GB RAM