Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Fedora VS Opensuse  (gelezen 4756 keer)

Fedora VS Opensuse
« Gepost op: 2011/10/23, 20:34:21 »
Hallo, ik heb eergisteren Gnome 3 geprobeerd, en ik vind het erg tof (behalve geen direct bereikbare uitschakel-knop). Nu wil ik dus overstappen naar een Gnome 3 distro (ik weet van de onofficiele Gnome 3 Ubuntu "remixes" maar ik heb liever iets officieels wat niet door een iemand in elkaar is geflanst). Nu twijfel ik tussen Opensuse en Fedora. Welke is makkelijker in codecs (heb gelezen dat we met Ubuntu nogal verwend zijn  :P ) en wat is makkelijker: Yum of Yast. Het gaat dus over GNOME Opensuse en GNOME Fedora.

Alvast bedankt.  =D

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Fedora VS Opensuse
« Reactie #1 Gepost op: 2011/10/23, 20:36:09 »
Allebei goed, maar OpenSUSE is wat voorzichtiger dan Fedora (Fedora = keihard altijd 't nieuwste van 't nieuwste).

Re: Fedora VS Opensuse
« Reactie #2 Gepost op: 2011/10/23, 20:38:51 »
Ubuntu 11.10 IS Gnome 3. Zowel Unity als Gnome Shell.

Re: Fedora VS Opensuse
« Reactie #3 Gepost op: 2011/10/23, 21:02:06 »
Ubuntu 11.10 IS Gnome 3. Zowel Unity als Gnome Shell.

Zinloos antwoord, je weet heus wel wat ik bedoel.

Re: Fedora VS Opensuse
« Reactie #4 Gepost op: 2011/10/24, 00:59:12 »
Mag je vinden. Ik maak graag duidelijk dat Ubuntu 11.10 een echte Gnome3-distro is, alleen met een ander schilletje dan dat jij bedoelt. Dat schilletje is in 11.10 te installeren met het commando: sudo apt-get install gnome-shell Dat noem ik geen 'onofficiele Gnome 3 Ubuntu "remixes"' In 11.04 was dat nog zo, toen sloopt het installeren van GS Unity.

Offline Bennyboy

  • Lid
    • Classics4Life Radio - Music Of A LifeTime!
Re: Fedora VS Opensuse
« Reactie #5 Gepost op: 2011/10/24, 07:22:12 »
Mag je vinden. Ik maak graag duidelijk dat Ubuntu 11.10 een echte Gnome3-distro is, alleen met een ander schilletje dan dat jij bedoelt. Dat schilletje is in 11.10 te installeren met het commando: sudo apt-get install gnome-shell Dat noem ik geen 'onofficiele Gnome 3 Ubuntu "remixes"' In 11.04 was dat nog zo, toen sloopt het installeren van GS Unity.

De vraag ging over Fedora en Opensuse, niet over Ubuntu.......
Waarom mensen vaak met niet relevante zaken op de proppen komen is mij ook niet geheel duidelijk maar laten we het on-topic houden!

Als je bij Opensuse alle repositories toevoegt kun je alle codecs die je nodig hebt/wilt direct via Yast installeren.
Opensuse is zeer compleet!
Bij Fedora is het handig als je wat meer "ervaren" bent.

Als je Gnome 3 wilt afsluiten klik je op je naam rechts bovenin en dan op tab, je ziet afmelden dan veranderen in afsluiten.
Succes!

Re: Fedora VS Opensuse
« Reactie #6 Gepost op: 2011/10/24, 08:00:43 »
Mag je vinden. Ik maak graag duidelijk dat Ubuntu 11.10 een echte Gnome3-distro is, alleen met een ander schilletje dan dat jij bedoelt. Dat schilletje is in 11.10 te installeren met het commando: sudo apt-get install gnome-shell Dat noem ik geen 'onofficiele Gnome 3 Ubuntu "remixes"' In 11.04 was dat nog zo, toen sloopt het installeren van GS Unity.

De vraag ging over Fedora en Opensuse, niet over Ubuntu.......
Waarom mensen vaak met niet relevante zaken op de proppen komen is mij ook niet geheel duidelijk maar laten we het on-topic houden!

Als je bij Opensuse alle repositories toevoegt kun je alle codecs die je nodig hebt/wilt direct via Yast installeren.
Opensuse is zeer compleet!
Bij Fedora is het handig als je wat meer "ervaren" bent.

Als je Gnome 3 wilt afsluiten klik je op je naam rechts bovenin en dan op tab, je ziet afmelden dan veranderen in afsluiten.
Succes!

Is het in Fedora dan echt veel moeilijker om een mp3´tje te luisteren?

Re: Fedora VS Opensuse
« Reactie #7 Gepost op: 2011/10/24, 10:26:38 »
Mag je vinden. Ik maak graag duidelijk dat Ubuntu 11.10 een echte Gnome3-distro is, alleen met een ander schilletje dan dat jij bedoelt. Dat schilletje is in 11.10 te installeren met het commando: sudo apt-get install gnome-shell Dat noem ik geen 'onofficiele Gnome 3 Ubuntu "remixes"' In 11.04 was dat nog zo, toen sloopt het installeren van GS Unity.

De vraag ging over Fedora en Opensuse, niet over Ubuntu.......
Waarom mensen vaak met niet relevante zaken op de proppen komen is mij ook niet geheel duidelijk maar laten we het on-topic houden!

...

Je hebt helemaal gelijk eigenlijk, excuses.

Offline Hawk

  • Lid
Re: Fedora VS Opensuse
« Reactie #8 Gepost op: 2011/10/24, 10:28:48 »
Is het in Fedora dan echt veel moeilijker om een mp3´tje te luisteren?

Nee hoor, hoef je helemaal niet 'ervaren' voor te zijn. Zie hier:

http://www.fedoraforum.org/?view=fedora_setup

Erg simpel.
Wel voor nu alleen voor Fed 14 en 15

Re: Fedora VS Opensuse
« Reactie #9 Gepost op: 2011/10/24, 19:16:29 »
Mag je vinden. Ik maak graag duidelijk dat Ubuntu 11.10 een echte Gnome3-distro is, alleen met een ander schilletje dan dat jij bedoelt. Dat schilletje is in 11.10 te installeren met het commando: sudo apt-get install gnome-shell Dat noem ik geen 'onofficiele Gnome 3 Ubuntu "remixes"' In 11.04 was dat nog zo, toen sloopt het installeren van GS Unity.

Ik vind deze reactie wel een goede reactie, misschien wist de TS niet dat Ubuntu 11.1o GNOME Shell heel goed support.... Heb je Oneiric al eens geinstalleerd? Zoja, Gnome Shell staat gewoon in Ubuntu Software Centrum en daarna uitloggen en GNOME Shell selecteren. Het is erg stabiel, stabieler dan Unity. Als je Ubuntu niet wil door een andere rede, waar ik wel benieuwd in ben eigenlijk...  :) zou ik toch Fedora kiezen, is wat stabieler.
Meer weten over Ubuntu? Bezoek mijn site dan eens:
Simpelbuntu


Re: Fedora VS Opensuse
« Reactie #10 Gepost op: 2011/10/24, 19:46:03 »
Ik heb Fedora met gnome 3 gebruikt zonder problemen,van opensuse kan ik niks zeggen want die heb ik niet geprobeerd.
Kubuntu 20.04

Re: Fedora VS Opensuse
« Reactie #11 Gepost op: 2011/10/24, 20:57:43 »
................................................................

.......................................................................
 Het is erg stabiel, stabieler dan Unity. .....................

Wat is er dan niet stabiel in Unity?
Heb nooit iets gemerkt van niet stabiel zijn.
Miscere utile dulci. (Ter leering ende vermaeck)
http://henk.oegema.com  (On RaspberryPi2)
Registered linux user 520520.  In gebruik: Ubuntu  22.04.3 Hobby's: Radio Amateur callsign: PA2HO.  Interesses: Raspberry Pi & Arduino & Jetson Nano (voor AI & ML)

Offline vanadium

  • Lid
Re: Fedora VS Opensuse
« Reactie #12 Gepost op: 2011/10/24, 21:03:55 »
Unity is stabiel in de zin dat het niet crasht, maar heeft toch nog zijn bugjes. Ik heb de indruk dat Gnome Shell toch al iets meer uitgevlooid is.

Re: Fedora VS Opensuse
« Reactie #13 Gepost op: 2011/10/25, 10:31:07 »
In mijn ogen zit je met OpenSuse wat beter; heeft ook een sterke community en het is superstabiel gebouwd.
Yast is en kan een verschrikkelijk iets zijn, maar een keer als je je weg vindt is het goed te doen.

Let wel, als je van Ubuntu komt is OpenSuse echt wel even wennen.

Fedora (15) was ik direct op afgeknapt, mijn ding niet.

Maar wat men hier je probeert duidelijk te maken klopt eigenlijk wel; voor Gnome 3 hoef je niet per se over te stappen naar een andere distro.
Met een simpele ingreep heb je die shell, en bovendien heb je de sublieme ondersteuning van Ubuntu (en al haar tentakels w.o. een uitgebreide Nederlandstalige wiki, een heel leuk forum, ....., het rijtje voordelen is lang !) .
Met de komst van 12.04 heb je ineens 5 jaar ondersteuning, ik zou, als ik jou was, even 11.10 pakken Gnome3 installeren en de kat uit de boom kijken.

Maar goed, OpenSuse is zeker een héél goed alternatief.
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Re: Fedora VS Opensuse
« Reactie #14 Gepost op: 2011/10/25, 14:53:33 »
Bij Fedora kreeg ik mijn wireless niet aan de praat, bij OpenSuse wel. Zelf vind ik Fedora lekkerder werken maar knapte af op wireless. Fedora is trouwens echt niet hardcore ofzo, je moet enkel even leren hoe je moet yummen enzo.
openSUSE LEAP KDE
Kubuntu

Re: Fedora VS Opensuse
« Reactie #15 Gepost op: 2011/10/26, 10:47:21 »
@Glenn nl

Citaat
Fedora is trouwens echt niet hardcore ofzo, je moet enkel even leren hoe je moet yummen enzo.

Als je met Fedora ook liever met apt-get werkt dan kan dat, je installeert dan gewoon apt, die fedora-versie werkt met rpm's inplaats van, zoals bij Ubuntu met dpkg.

En als je apt hebt geïnstalleerd, kan je met:

apt-get install synaptic


installeren, dan krijg je Synaptic, dit  is een GUI voor apt.
« Laatst bewerkt op: 2011/10/26, 11:24:57 door Progger »
Laptop MSI U123 (160 GB) 1 GB ramMint Cinnamon 18 LTS
Laptop Toshiba Tecra  (80GB) 2 GB ram Fedora 24
Dell Latitude D600 Pentium M 1400MHz 512MB ram
Bouwjaar 2003 met Debian 8 (Jessie)