Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Ondersteuning zelfbouw pc  (gelezen 793 keer)

Offline tjemni

  • Lid
Ondersteuning zelfbouw pc
« Gepost op: 2016/05/08, 10:13:10 »
Hallo iedereen,

Ik ben al enige tijd van plan zelf een pc te bouwen. Deze wil ik dan met in ieder geval een NVidia grafische kaart en een Intel processor hebben. Nu wil ik deze computer ook uitrusten met Ubuntu. Kan dat? Heeft Ubuntu genoeg drivers om zomaar een pc te bouwen en Ubuntu te draaien? Ook vraag ik me af of dit zou kunnen als ik een andere grafische kaart of processor zou gebruiken voor iemand anders.

Alvast bedank voor je hulp en mail mij gerust persoonlijk!

- Thaha Jemni

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Ondersteuning zelfbouw pc
« Reactie #1 Gepost op: 2016/05/08, 10:39:09 »
Garanties zijn niet te geven, maar doorgaans werkt alles meteen in Ubuntu.  :)

Tip: koop niet het nieuwste van het nieuwste, want dan zouden de stuurprogramma's in Ubuntu 16.04 daarvoor wel eens te oud kunnen zijn. Koop spul dat al een tijdje op de markt is. Bijkomend voordeel: dat is doorgaans een stuk goedkoper.

Offline valk

  • Lid
    • mpvalk
Re: Ondersteuning zelfbouw pc
« Reactie #2 Gepost op: 2016/05/08, 14:56:16 »
Normaal gesproken geen probleem om Ubuntu op een zelfbouw pc te zetten, ik heb er hier twee zeer succesvol draaien.

Wat betreft de hardware die je nu al noemt, intel processoren en Nvidia grafische kaarten worden in Linux goed ondersteund. Ik heb zelf goede ervaringen met Asus moederborden wat betreft ondersteuning, maar dat is geen garantie natuurlijk.

Verder sluit ik me aan bij het advies van Pjotr, niet het nieuwste van het nieuwste en ook niet super high/low end, dan werkt het doorgaans zonder problemen.

Offline tjemni

  • Lid
Re: Ondersteuning zelfbouw pc
« Reactie #3 Gepost op: 2016/05/08, 16:38:31 »
Bedankt voor deze tips!

Offline valk

  • Lid
    • mpvalk
Re: Ondersteuning zelfbouw pc
« Reactie #4 Gepost op: 2016/05/08, 16:51:12 »
Een tip die ik nog vergeten was, als je de onderdelen geselecteerd hebt, dan kan een snelle google van je onderdelen icm Linux geen kwaad.
Voor geheugen en HDD/SSD hoeft dat niet, Intel processor ook niet, maar videokaart en moederbord kan geen kwaad...