Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Systeem lijst  (gelezen 1750 keer)

Skilltone

  • Gast
Systeem lijst
« Gepost op: 2008/05/12, 09:13:29 »
Goede morgen,

Gezien er nogal verschillend wordt gereageerd hier, zoek ik een lijst met ondersteunende drivers van hardware. Het doel is om me hoofdpc dualboot te gaan gebruiken. Op wiki, documentatie sites, op het forum en via een linuxcompatible.org kom ik er niet echt uit. Bestaat er zo lijst?

Daarnaast kon ik de dualinstall alleen vinden samen met ubuntu 7.10. (http://www.ubuntu-nl.org/documentatie/installatie/dualboot_gutsy) Zit daar geen verschil in ten opzichten van 8.04.

Ook kon ik niet ontdekken of er op een duo core 2 een 64bits systeem wordt geadviseerd of een 32 bits. Is er ergens documentatie die het verschil in algemeen nederlands staat, te vinden?

Mvg

Martin

P.s deze info vraag ik, omdat ik niet zomaar lukraak geloofd dat alles wel goed komt.

Offline lizardman

  • Lid
Systeem lijst
« Reactie #1 Gepost op: 2008/05/12, 09:49:21 »
Bedoel je deze? https://wiki.ubuntu.com/HardwareSupport

Voor wat  betreft 32/64 bits: zoek eens rond op dit forum, er is al heel veel over gezegd.

ps. Of alles goed gaat komen weet ik ook niet ;)
"Het is een teken van een ontwikkelde geest om met een gedachte te kunnen spelen zonder die te accepteren."

Aristoteles Grieks filosoof (384 v.C. - 322 v.C.)

Skilltone

  • Gast
Systeem lijst
« Reactie #2 Gepost op: 2008/05/12, 10:02:14 »
Goede middag

Ik zie al dat mijn videokaart niet word ondersteund en  me moederbord en geluidskaart staat er niet eens bij. Dit alles welliswaar onder 7.10, maar mag ik vanuit gaan dat ook geld voor 8.04?

Mvg

Martin

Offline lizardman

  • Lid
Systeem lijst
« Reactie #3 Gepost op: 2008/05/12, 10:09:59 »
Het is een gemeenschappelijke poging om zo compleet mogelijk te zijn, dus als je er iets aan toe te voegen hebt dan zul je daar veel mensen mee kunnen helpen.

Vaak is het helaas nog een kwestie van: 'onderzoek het zelf en behoud wat je goed vind' ;)
Vooral bij betrekkelijk nieuwe hardware.

8.04 heeft weer betere hardware ondersteuning dan 7.10 want dat gaat samen met de vooruitgang die gepoogd wordt te boeken. Hoewel er bij opgemerkt dient te worden dat sommige hardware ondersteuning in de loop van de tijd wat in het slop kan raken. Het wisselt een klein beetje, maar de algemene richting is toch duidelijk vooruit.
"Het is een teken van een ontwikkelde geest om met een gedachte te kunnen spelen zonder die te accepteren."

Aristoteles Grieks filosoof (384 v.C. - 322 v.C.)

Systeem lijst
« Reactie #4 Gepost op: 2008/05/12, 10:42:07 »
Handigste manier om te weten of je hardware ondersteund wordt, is een live-CD sessie starten.

Geraak je al tot een grafisch scherm, zit je al redelijk goed.
Je kunt dan een terminal openen en met deze commando's een hoop informatie inwinnen.  Overigens kun je die ook gebruiken vanop een commandlijn na een "recovery-boot" (in veilige modus dus).
Omwille van de besparingen hebben ze het licht aan het eind van de tunnel ook uitgedaan...

Skilltone

  • Gast
Systeem lijst
« Reactie #5 Gepost op: 2008/05/12, 10:49:51 »
Goede morgen,

Op http://hardware4linux.info/ staat wel dat me moederbord en videokaart wordt ondersteund. Dit is een algemene lijst, kan ik hiervan uitgaan dat wel goed zit? Geluidskaart is "onboard" dus zal dan ook wel goed zijn.

Heb ook even vraag betreffend direct ondersteuning van een logitech G15 toetsenbord voor de dual install. Mijn hobby pc met trust toetsenbord werkte toen niet om te selecteren om te kiezen voor install en cd controlleren.
Alleen dat laatste is is hobby, nu gaat het over een hoofdsysteem. Backups, controllers zijn al gemaakt.

En vroeg me af, hoe het zit met de handleiding op http://www.ubuntu-nl.org/documentatie/installatie/dualboot_gutsy/ Hier word uitgegaan dat er 1 partie is. Mijn schijf is wel 1, alleen bestaat uit 3 delen. Moet ik dan nog die handmatige indeling maken, zodat ik de kans heb dat ik vier partieén heb, of kan ik er eentje kiezen?

Mvg

Martin

Systeem lijst
« Reactie #6 Gepost op: 2008/05/12, 11:18:32 »
Download best even de GParted Live CD, dan kun je eerst even gaan kijken waarvoor die partities allemaal gebruikt worden, en dan kun je ook even een schermafdruk maken of de informatie die gParted geeft, overschrijven en hier posten, zodat we gericht kunnen zeggen wat je nog moet doen.

Kwestie van te vermijden om een Windowspartitie te overschrijven ;) :P
Omwille van de besparingen hebben ze het licht aan het eind van de tunnel ook uitgedaan...

Skilltone

  • Gast
Systeem lijst
« Reactie #7 Gepost op: 2008/05/12, 11:56:18 »
leuk zo cd. Ik zag een lijst, heb de eerste ff gepakt, opstarten, kreeg toen te zien

"busybox v1.1.3 (debian 1:1.1.3-5ubuntu12)built in shell (ash)
enter "help' for a listt of built in commands.

(initramsfs)

Na help krijg ik allerlei commando's, exit werkte niet
*EDIT; ALT CTRL DEL Werkt goed onder de cd. ben eruit. Maar is ergens een gebruiksaanwijzing hiervan?

Ubuntu live cd ervoor gedraaid, hij herkende alles trouwens.zelfs me geluid over me receiver kwam over.

Oja, Ik heb C schijf met windows/virusscanner , D schijf media/games en E schijf documentatie. zie je dat dan niet als je in installeerd?

IK hoor het wel

Martin

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Systeem lijst
« Reactie #8 Gepost op: 2008/05/12, 12:00:38 »
Als de Gparted LiveCD bij jouw hardware niet werkt, dan heb je pech. Daarmee is de Gparted LiveCD nog steeds een prima ding. En het was dus een goede tip van Prosper.

Enfin, probeer anders eens de Parted Magic LiveCD, misschien werkt die wel:
http://www.digitalincursion.net/partedmagic/pmagic-2.2.iso

DarkEra

  • Gast
Systeem lijst
« Reactie #9 Gepost op: 2008/05/12, 12:02:43 »
Ik snap niet waarom men ons steeds door verwijst naar de oude GParted 0.3.4-11. Pak dan aub de laatste nieuwe stable release GParted 0.3.6-7 van 13 April 2008. Die werkt tenminste als live-cd.;) Het is maar een tip.

Systeem lijst
« Reactie #10 Gepost op: 2008/05/12, 12:04:04 »
Soit, we gaan ons even niet verdiepen in de problemen met de live-CD van gparted.
Wat ik bedoel is, dat je zult moeten kiezen om van één van die partities een stuk af te knippen voor ubuntu.
Nu, tijdens de installatie krijg je een overzicht van je partities en waarvoor ze gebruikt worden, plus de beschikbare ruimte in elke partitie.
Ik probeerde alleen maar om deze informatie op voorhand te hebben, zodat je gerichter gaat installeren.
Een foute keuze levert drama's op.
Bovendien zou het de boel simpeler maken: gewoon één partitie verkleinen en de rest unallocated laten.  Bij het installeren kies je dan voor "grootste vrije ruimte gebruiken".
Heb nu even niet de mogelijkheid om die (overigens heel goede) installatiehandleiding voor dual boot terug door te lezen, maar ze is in elk geval nog perfect geldig in Hardy.

Stel voor dat iemand het overneemt :(
Omwille van de besparingen hebben ze het licht aan het eind van de tunnel ook uitgedaan...

Systeem lijst
« Reactie #11 Gepost op: 2008/05/12, 12:06:05 »
Citaat van: DarkEra
Ik snap niet waarom men ons steeds door verwijst naar de oude GParted 0.3.4-11. Pak dan aub de laatste nieuwe stable release GParted 0.3.6-7 van 13 April 2008. Die werkt tenminste als live-cd.;) Het is maar een tip.
Heb de koppeling uit m'n bladwijzers gepakt.  Gebruik dat niet alle dagen :)

Ondertussen zie ik wel dat er gelukkig enkele helpende handen bij zijn. :P
Omwille van de besparingen hebben ze het licht aan het eind van de tunnel ook uitgedaan...

DarkEra

  • Gast
Systeem lijst
« Reactie #12 Gepost op: 2008/05/12, 12:12:41 »
Ik had laatst zelf de oudere gParted 0.3.4-11 gedownload en die deed het dus bij mij ook niet helaas. Ben blij dat ik hem op een CD-RW gebrand had.;) Toch even wezen kijken op de website zelf voor de laatste nieuwe stable release, vandaar dat ik het aangeef. Bij de oudere gParted kreeg ik een zwart sherm met wat text om via TAB een lijst met commando's te openen, daaronder stond grub> . Hier kwam ik dus helemaal niet meer uit jammer genoeg.

Skilltone

  • Gast
Systeem lijst
« Reactie #13 Gepost op: 2008/05/12, 12:20:15 »
parted magic laat een bureaublad zien.

My documents
cdrom1
sda 1 home
sda5 Games
sda 6

Kan ik vanuit gaan dat SDA1 (xp) is, sda 5 (media games) en sda 6 (documentatie) is. Want de schijf docu wordt gebruikt voor ubuntu, daar heb ik voor ik begon een backup gemaakt (en gecontroleerd of de backup goed is)

*Edit je kan ook nog de schijven doorzoeken, ik zie het al. sda6 is de goede. Thx voor de reacties

Mvg

Martin

Skilltone

  • Gast
Systeem lijst
« Reactie #14 Gepost op: 2008/05/12, 13:11:38 »
Goede middag

FF tot 10 tellen. Ik kom er niet uit. Via http://www.ubuntu-nl.org/documentatie/installatie/dualboot_gutsy/ zie ik staan

Nieuwe Partie grootte. Ik gebruik hiervoor gewoon de grote van de schijf
Gebruiken als ntfs
formateren vink ik aan
aanhecht punt is /media/windows

als ik oke druk en dan verder krijg ik te horen

 "er is geen basissysteem gedefineerd"
gelieve dit te herstellen vanuit schijfindeling"

Ik heb het ook geprobeerd om alleen "/" bij aanhechtingspunt te gebruiken
Ik heb ook ext 3 geprobeerd

Steeds dezelfde melding, zie ik iets over het hoofd? ja via topic http://forum.ubuntu-nl.org/message/70313 kwam ik tegen dat ubuntu niet automatisch formatteer en indeelt, dus moest sd6 verwijderen om vervolgens een nieuwe partie aan te maken en de rest volgen. en hij doet goed.

Thx voor de reacties!

Martin