Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Nieuwe raw-converter: ART  (gelezen 2799 keer)

Nieuwe raw-converter: ART
« Gepost op: 2020/01/07, 22:16:41 »
Hallo,

Ik wil de fotografen hier graag attent maken op een nieuwe raw-convertor genaamd ART. Dat staat voor Another RawTherapee en is een afgeleide of een kloon van die al jarenlang bekende raw-omzetter.

ART is ontwikkeld door de Italiaanse programmeur Alberto Agriggio die een flinke aanpassing aan RT heeft gemaakt, met als doel om RawTherapee eenvoudiger in het gebruik te maken. Dat heeft hij bereikt door een deel van de functionaliteit van RT weg te halen (sommige opties bieden inderdaad buitensporig veel mogelijkheden, de Wavelets-sectie bijvoorbeeld is daar een berucht voorbeeld van) en daarnaast heeft hij bepaalde algoritmen (of functies) verbeterd en nieuwe toegevoegd. Voorbeeld van het laatste is de automatische perspectiefcorrectie die van Darktable is geleend (en die heel goed is) en een verbeterde mogelijkheid om foto's lokaal te bewerken via verschillende maskermethoden.

Het resultaat mag er wat mij betreft zijn en volgens nogal wat gebruikers van het eerste uur op pixls.us overtreft dit programma RT qua gebruikersvriendelijkheid en nieuwe mogelijkheden.

De staat van ART is op het moment van schrijven versie 1, Release Candidate 1.

Binaries zijn op dit moment alleen beschikbaar voor Windows. Op een 64-bit Windows 7-machine alhier crashten ze bij het starten, op een 64-bit W10-machine draaien ze wel goed.

Downloaden van de Windows-binaries:
https://bitbucket.org/agriggio/art/wiki/Home (kies de keybase-pub builds).

Compileren op Linux:
$ git clone https://bitbucket.org/agriggio/art.git
$ cd art
$ cmake -DCMAKE_BUILD_TYPE=Release
$ make
$ sudo make install

Groet.

Offline midas

  • Lid
Re: Nieuwe raw-converter: ART
« Reactie #1 Gepost op: 2020/01/08, 20:08:54 »
Mmm...interessant. Rawtherapee vond ik ook spartaans en niet logisch werkend. Wel altijd goede resultaten mee behaald. Hopelijk met ART gaat één en ander nog beter. Ik blijf de ontwikkelingen volgen. Thanks.
Linux Mint 20.2 Cinnamon

Re: Nieuwe raw-converter: ART
« Reactie #2 Gepost op: 2020/01/08, 23:25:37 »
Hmm, RawTherapee spartaans... dat valt wel mee vind ik wanneer je er eenmaal aan gewend bent. Ik gebruik dat programma sinds versie 2.4 meen ik, dus al jarenlang (heb ook de manual voor versie 3 geschreven trouwens). Maar het heeft zeker z'n duistere/rare kanten, naast de hele goede. Voor raw-conversie ben ik sinds een jaar of twee overgestapt op Darktable, wat voor mij betere resultaten 'out of the box' geeft. Nu maar eens zien hoe ART zich in de praktijk bewijst.

Wel leuk is dat er nu drie open-source raw-convertors bestaan die steeds meer (dat is: functionaliteit) van elkaar 'lenen'. Wie weet gaan die drie programma's - RT, Art, Darktable - over een poosje ooit eens samen. Wat betreft functionaliteit doen ze niet onder voor hun commerciële tegenhangers naar mijn idee.

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Nieuwe raw-converter: ART
« Reactie #3 Gepost op: 2020/01/09, 09:48:01 »
Hoi Paul,

Geweldig. Bedankt voor het nieuws. Die ga ik eens proberen! Vraagje: RT en Darktable werken nu mooi samen met GIMP 2.10. Hoe staat het met op dat punt met ART?

groet,

Just
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Re: Nieuwe raw-converter: ART
« Reactie #4 Gepost op: 2020/01/09, 17:29:43 »
Ha Just,

Ik kan daar nog niet veel over zeggen. Als ik op een Windows-laptop vanuit ART een foto naar Gimp wil sturen, wordt het raw-bestand eerst verwerkt (zoals het hoort) maar het wordt niet naar Gimp gestuurd.

Dat kan echter heel wel aan mij liggen. Ik heb namelijk sinds een paar dagen een laptop met Windows 10 erop, onder meer nodig om m'n nieuwe printer aan te sturen, en ik moet erg wennen aan dat OS. Ik heb het gebruikt van Win 3.1 tot en met W98, daarna overgestapt op Linux. Het lukte me in het begin niet eens om een raw te converteren met ART omdat het ding geen rechten had om veranderingen aan m'n schijf door te voeren... Dat is inmiddels opgelost.

Dat ART het bestand niet naar Gimp stuurt kan dus aan mij en m'n verstofte Windows-kennis liggen, maar ook aan het programma, dat nog maar een maand of twee geleden als bèta is gelanceerd. Tussenoplossing is het bestand als 16-bit tiff opslaan en dat in Gimp laden.

Groet, Paul.

Offline X-E3

  • Lid
Re: Nieuwe raw-converter: ART
« Reactie #5 Gepost op: 2020/01/12, 08:59:19 »
Ik had hier graag even mee geexperimenteerd maar ik krijg het niet geinstalleerd. (Linux-Mint)

Re: Nieuwe raw-converter: ART
« Reactie #6 Gepost op: 2020/01/12, 17:35:58 »
@X-E3. Er zijn op dit moment alleen Windows-binaries (= uitvoerbare bestanden) beschikbaar. Op Linux moet je ART zelf compileren. Daartoe moet je eerst een 'build'-omgeving inrichten, dwz. de nodige programma's installeren die het compileren en linken mogelijk maken. Als je daar hulp bij wilt, dan roep je maar.

Offline X-E3

  • Lid
Re: Nieuwe raw-converter: ART
« Reactie #7 Gepost op: 2020/01/12, 19:11:35 »
Paul. Bedankt voor je aanbod. Maar dat gaat vast een heel gepiemel worden dus lijkt het mij maar beter om er niet aan te beginnen. Darktable functioneert ook goed. Soms ben ik gewoon even nieuwsgierig.

Gr. Ben

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Nieuwe raw-converter: ART
« Reactie #8 Gepost op: 2020/01/12, 21:29:24 »
Dat compileren ziet er nou niet erg lastig uit. Maar ik wacht toch even wat langer tot de boel iets verder is uitgewerkt.

Bereleuk toch!

groet,

Just
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Re: Nieuwe raw-converter: ART
« Reactie #9 Gepost op: 2020/01/28, 17:01:08 »
Hallo, even een update. Per vandaag is de raw-convertor ART versie 1.0 officieel uit. Werkt goed en stabiel en nu ook in het Nederlands beschikbaar (met dank aan, ahum, dezehier). Aan een AppImage voor Linux wordt gewerkt, maar ik weet niet hoe ver ze daarmee gevorderd zijn. Windows-builds zijn ook beschikbaar, via de eerste link in deze discussie.

Groet, Paul.

Re: Nieuwe raw-converter: ART
« Reactie #10 Gepost op: 2020/01/31, 17:31:59 »
Nog een update: er is nu ook een AppImage beschikbaar (135 MB). Op mijn Xubuntu 18.04 lijkt dat goed te draaien. Dus voor wie ART eens wil uitproberen, ga naar de volgende pagina en klik op de link.

https://github.com/aferrero2707/art-appimage/releases/tag/nightly

Dat bestand kun je overal neerzetten, in je Downloadmap bijvoorbeeld. Wel even rechtsklikken, Eigenschappen, tabje Rechten en daar aanvinken dat dit programma mag wordt geëxecuteerd, ofwel uitgevoerd.

Bevalt het toch niet? Gewoon die AppImage wegkegelen en je hebt nergens meer last van. Heerlijke dingen, die AppImages!

Offline X-E3

  • Lid
Re: Nieuwe raw-converter: ART
« Reactie #11 Gepost op: 2020/02/01, 15:47:43 »
Dank voor de tip, ik ga er eens mee stoeien!

Gr. Ben

Offline X-E3

  • Lid
Re: Nieuwe raw-converter: ART
« Reactie #12 Gepost op: 2020/02/01, 23:48:41 »
Ik ben geen raw deskundige, hoewel ik veel fotografeer werk ik niet vaak met raw bestanden omdat ik het moeilijk vind. Ook dit nieuwe programma vind ik best ingewikkeld. Darktable blijft voor mij nr 1 wat betreft RAW en GIMP nr 1 wat betreft JPG

Re: Nieuwe raw-converter: ART
« Reactie #13 Gepost op: 2020/02/03, 17:52:44 »
Darktable is inderdaad een erg goed programma, ik gebruik het veel. Sterk punt is dat het raw-bestanden meteen naar een hele goede plaat converteert. RawTherapee had hier lange tijd meer moeite mee, het default-profile om raws te openen was niet goed (vooral een gebrek aan contrast). Ik heb me daar in het verleden meermalen over beklaagd bij de ontwikkelaars. Maar sinds een versie of wat geleden is er de optie 'Auto-match tone curve' aan toegevoegd, die probeert de toonschaal en kleuren van de in het raw-bestand ingebedde jpg te reproduceren - en dat werkt doorgaans prima. ART heeft die optie ook.

En raw-bewerking moeilijk? Ik vind dat wel meevallen. Ik weet nog wel dat toen ik daarmee begon, ergens rond 2008 meen ik, je alleen dcraw en ufraw had om raws te converteren. Dat ging lang niet altijd even goed! Maar inmiddels zijn er drie prachtige raw-convertors voor Linux beschikbaar. Toegegeven, het kost wat tijd om je die programma's eigen te maken.

Het voordeel van raw is dat je meer details in je hoge/uitgevreten lichten houdt en dat het 12- of 14-bits is. Het is zonde om die extra informatie van je beeldsensor meteen weg te gooien door met 8-bits jpg's te werken. Ook bij beeldbewerking helpt het als je met 16-bit bestanden werkt.

Maar eind van het liedje is dat iedereen die aanpak moet gebruiken die haar of hem het best bevalt!

Groet, Paul.

Offline X-E3

  • Lid
Re: Nieuwe raw-converter: ART
« Reactie #14 Gepost op: 2020/02/04, 22:47:22 »
RAW heeft idd meer mogelijkheden om "hoge lichten" terug te halen. Maar het is ook afhankelijk van je camera, ook wanneer je in jpg schiet wordt de foto altijd in raw geschoten. De processor zet de foto daarna om in jpg. De ene camera doet dit beter dan de ander, Fuji X modellen doen dit aanzienlijk beter dan mijn oude Canon. Ik moet dan ook heel erg mijn best doen om een raw foto met Darktable beter om te zetten naar jpg dan mijn camera het kan. Neemt niet weg dat het mooi is dat er mensen zijn die Linux programma's blijven ontwikkelen en of verbeteren. Ik ga zeker nog eens experimenteren met ART.

Gr. Ben
« Laatst bewerkt op: 2020/02/04, 22:54:33 door X-E3 »