Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Van CRT naar breedbeeld TFT  (gelezen 1444 keer)

Offline jw

  • Lid
Van CRT naar breedbeeld TFT
« Gepost op: 2007/09/07, 20:02:31 »
Ik wil eindelijk mijn crt beeldscherm vervangen voor een hp 1907 breedbeeld tft lcd. Is de schermresolutie makkelijk aan te passen naar breedbeeld resolutie in feisty? (staan nu allemaal op 3x4 verhouding)

bedankt

gekky29

  • Gast
Van CRT naar breedbeeld TFT
« Reactie #1 Gepost op: 2007/09/07, 21:39:35 »
systeem --> voorkeuren -->schermresolutie :)

Offline jw

  • Lid
Van CRT naar breedbeeld TFT
« Reactie #2 Gepost op: 2007/09/07, 22:30:41 »
Bedankt voor reply gekky, dus ik kan met een gerust hart dat ding aanschaffen. Nu met 17 inch crt krijg ik vier resolutie's in de 3x4 verhouding, ik neem aan dat 7.04 de nieuwe monitor herkend en een nieuwe verhouding toekent.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Van CRT naar breedbeeld TFT
« Reactie #3 Gepost op: 2007/09/07, 22:32:55 »
Citaat van: jw
Bedankt voor reply gekky, dus ik kan met een gerust hart dat ding aanschaffen. Nu met 17 inch crt krijg ik vier resolutie's in de 3x4 verhouding, ik neem aan dat 7.04 de nieuwe monitor herkend en een nieuwe verhouding toekent.
Niet automatisch, zoals in Windows. Daarvoor moet je, na aansluiten van de nieuwe monitor, wel even je X herconfigureren.

Als volgt:

1. start Ubuntu op in Recovery Mode (herstelmodus). Tweede keuze in het menu van opstartlader Grub.

Zie je normaliter geen opstartmenu, druk dan tijdens het begin van de opstart een paar keer op de Escape-toets: dan krijg je het Grubmenu te zien.

Op het einde van de Recovery Mode-opstart krijg je een DOS-achtig terminalscherm.

2. tik in:
sudo apt-get install xresprobe  (gevolgd door Enter)

Dit installeert het pakket xresprobe. Dit helpt bij het herkennen van je beeldscherm en videokaart.

3. tik in:
sudo dpkg-reconfigure xserver-xorg
Nu start er een vragenriedel. Ga meteen akkoord met elk voorgesteld antwoord; maak geen eigen keuzes. Bediening met Tabtoets, *binnenste* Entertoets, spatiebalk en pijltjestoetsen.

Hiermee herconfigureer je je grafische omgeving.

4. tik in:
sudo reboot

Nu herstart je PC. Herstart Ubuntu nu normaal.

Groet, Pjotr.

Offline siegi

  • Lid
Van CRT naar breedbeeld TFT
« Reactie #4 Gepost op: 2007/09/07, 22:33:36 »
Ik heb eigenlijk nog geen problemen gezien dat het echt niet gaat met die monitors. Soms is er wel wat extra configuratie nodig omdat de resolutie er niet direct bij staat maar dat valt ook wel te fixen.
Tegenwoordig beginnen die breedbeeld resoluties de normaalste zaak van de wereld te worden, elke laptop heeft op dit moment bijna.

Offline jw

  • Lid
Van CRT naar breedbeeld TFT
« Reactie #5 Gepost op: 2007/09/07, 22:43:28 »
Mooi bedankt (weer) pjotr en siegi. Als ik dat scherm heb ga ik de boel instellen, ik moet hem eerst nog kopen.