Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Overstappen naar Ubuntu  (gelezen 1151 keer)

Gast

  • Gast
Overstappen naar Ubuntu
« Gepost op: 2006/10/19, 17:35:11 »
Ik wil graag overstappen van WinXP naar Ubuntu Linux, ik ben momenteel in het bezit van een Medion Micromaxx notebook met
20GB HardDisk
256MB DDR-SDRAM werkgeheugen
Intel Celeron 1.70GHz CPU
gekocht met WinXP SP1 voorge

Offline Dave

  • Lid
Overstappen naar Ubuntu
« Reactie #1 Gepost op: 2006/10/19, 17:47:00 »
je kunt het met de live cd rustig bekijken of alles werkt of wat aandacht nodig heeft voor de definitieve installatie. Met de live cd kun je ook gewoon online enz.
werkt uiteraard wel traag vanaf een cd dus laat dat je niet afschrikken..

Gast

  • Gast
Overstappen naar Ubuntu
« Reactie #2 Gepost op: 2006/10/19, 18:05:33 »
:D bedankt! @Dave
ik kan niet wachten!
Binnenkort gauw even naar Amersfoort voor de CD's :cool:

Gast

  • Gast
Overstappen naar Ubuntu
« Reactie #3 Gepost op: 2006/10/19, 18:35:12 »
Bedenk me ineens dat ik nog een vraagje heb;
Mij HD (harddisk) is ingedeeld in twee partities;
C: (BOOT), deze maakt gebruik van NTFS
D: (BACKUP), deze maakt gebruik van FAT32.
Kan ik hiermee e.v.t. problemen verwachten?
En: moet ik voor de definitieve installatie van Ubuntu Linux alle programma's verwijderen? Of worden deze automatisch verwijderd? In ieder geval weet ik wel dat ze van de HD af moeten want anders hou ik geen schijfruimte over :D
(p.s. moet ik WinXP voor of na de installatie verwijderen of gebeurt dit automatisch? 'k heb veel documentatie over (Ubuntu) Linux gelezen maar heb hier nog geen antwoord op gevonden)

Offline SWAT

  • Administrator
Overstappen naar Ubuntu
« Reactie #4 Gepost op: 2006/10/19, 18:44:21 »
Ligt eraan. Als de data op de HD niet belangrijk is en je die gerust kwijt kan/wil raken, dan zou ik gewoon zeggen installeer Ubuntu.
Je laatste vraag gaat vooral om partitioneren en heeft niet direct iets met je besturingssysteem te maken. Ik heb destijds via de Ubuntu CD mijn harde schijf gepartitioneerd en geformatteerd en het werkt perfect. (C: en D: zijn partities)

Gast

  • Gast
Overstappen naar Ubuntu
« Reactie #5 Gepost op: 2006/10/19, 19:00:06 »
Oke, maar eigenlijk is mijn vraag:
Gaat bij het installeren van Ubuntu de data verloren?
Ik bedoel maar: ik wil WinXP er toch vanaf hebben dus de programma's ook (die lopen immers enkel op Windows) dus mochten die direct verwijderd worden, dan komt dit enkel mooi uit.
Ik bedenk me trouwens ineens dat mijn werkgeheugen wordt aangeduid met '256MB DDR-SDRAM' maar ik ben er achtergekomen dat dit eigenlijk 224MB DDR-SDRAM is. Werkt de live-CD dan ook? Ik heb namelijk wel gelezen dat hier een aantal minimum-eisen aan zijn verbonden.

Overstappen naar Ubuntu
« Reactie #6 Gepost op: 2006/10/19, 19:37:59 »
Ik kan je geen advies geven, enkel mijn ervaring.
Ik heb ubuntu LIVE ge
Wie niets doet met de kennis die hij heeft,
weet eigenlijk niets.
Cicero

Gast

  • Gast
Overstappen naar Ubuntu
« Reactie #7 Gepost op: 2006/10/19, 19:49:55 »
WonderingWalker, bedankt! Als het jou met jou PII 128MB  laptop gelukt is, zal het mij met mijne ook wel lukken :D ook wel handug dat je gegevens niet allemaal verloren gaan, dan bewaar ik gewoon al mijn OpenOffice-bestanden (.odt), die werken immers ook op Ubuntu want daar zit ook OpenOffice op. Iedereen trouwens bedankt voor zijn/haar hulp!
(p.s. zodra ik Ubuntu heb ge

Gast

  • Gast
Overstappen naar Ubuntu
« Reactie #8 Gepost op: 2006/10/20, 21:25:30 »
Ik zal me trouwens meteen even voorstellen: ik heet dus Florian en ik woon in Hattem. Ik ben 12 jaar (binnenkort 13) en doe Atheneum. Ik programmeer in HTML, BASIC en MS-DOS-batch. Ik verdiep me nu in Perl en C. :D