Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Rechten en nog eens rechten problemen.. (zal wel een nitwit vraag zijn ;-( )  (gelezen 650 keer)

Hi,

Dit zal vermoedelijk wel een nitwit vraag zijn maar ik heb altijd "ruzie" met rechten op ubuntu .
ik log in als Andre en als ik via terminal administrator rechten wil doe ik netjej sudo -i <paswoord>
Maar ik heb altijd gezeur met rechten als ik in het desktop scherm zit, ik wil dan bijvoorbeeld files in een bepaalde mapplaatsen.
Maar nee dan is het weer dat ik geen rechten heb, wat doe ik verkeerd en hoe kan ik dit snel simpel oplossen ?.

ik begrijp dat gewoon niet waarom ik dan in eens geen "administrator" rechten heb. ik heb ubuntu toch geïnstalleerd
en hij vroeg wat mijn login en paswoord is,  dan neem ik normaal aan dat ik dan ook administrator ben.
maar dat blijkt toch weer anders te werken..

sorry voor het gefrustreerde mailje :)  maar dit soort dingen zijn zo irritant :)  voor iemand die niet al teveel kennis heeft.


mvg
Andre


Citaat
ik begrijp dat gewoon niet waarom ik dan in eens geen "administrator" rechten heb. ik heb ubuntu toch geïnstalleerd
en hij vroeg wat mijn login en paswoord is,  dan neem ik normaal aan dat ik dan ook administrator ben.

Laat ik maar gelijk één misverstand de wereld uithelpen: in Ubuntu is er geen verschil tussen gebruikers, er bestaat geen administrator. De "administrator" heet in Ubuntu "Root user" en is een virtuele gebruiker.

Een gebruiker heeft in Ubuntu recht om de home folder te wijzigen, maar voor wijzigingen in de systeembestanden heeft een gewone gebruiker geen rechten. Daarvoor is de root gebruiker. Je voert een programma uit als root door er "sudo" voor te zetten of "gksudo" voor grafische programma's. Als je bestanden wilt verplaatsen buiten je home folder, moet je een bestandenverkenner hebben met root rechten, dus gksudo nautilus (gksudo omdat nautilus (de bestandenverkenner) een grafisch programma is)

Ik hoop dat het zo is opgelost, zo niet, twijfel niet om hier nog iets te vragen ;)
« Laatst bewerkt op: 2012/06/16, 10:26:46 door Luckiboy »

Offline softbart

  • Lid
Citaat
Laat ik maar gelijk één misverstand de wereld uithelpen: in Ubuntu is er geen verschil tussen gebruikers, er bestaat geen administrator. De "administrator" heet in Ubuntu "Root user" en is een virtuele gebruiker.

Het lijkt mij dat je hiermee eerder een misverstand in de wereld brengt.
 In linux is root de "oergebruiker" alle users worden door root aangebracht.
 Doordat het grafische gebeuren hoofdzaak is geworden lijkt het of dat root niet meer bestaat.
 Dat Ubuntu doet alsof het anders is wil niet zeggen dat het anders is.
Juist sudo is virtueel. Een user krijgt d.m.v sudo virtueel recht om root taken uit te voeren.

Hier door wordt het rechten verhaal ook duidelijker.

groet,

Theo

Citaat
Laat ik maar gelijk één misverstand de wereld uithelpen: in Ubuntu is er geen verschil tussen gebruikers, er bestaat geen administrator. De "administrator" heet in Ubuntu "Root user" en is een virtuele gebruiker.

Het lijkt mij dat je hiermee eerder een misverstand in de wereld brengt.
 In linux is root de "oergebruiker" alle users worden door root aangebracht.
 Doordat het grafische gebeuren hoofdzaak is geworden lijkt het of dat root niet meer bestaat.
 Dat Ubuntu doet alsof het anders is wil niet zeggen dat het anders is.
Juist sudo is virtueel. Een user krijgt d.m.v sudo virtueel recht om root taken uit te voeren.

Hier door wordt het rechten verhaal ook duidelijker.

groet,

Theo

Juist, dat bedoelde ik ook, alleen kon ik het niet onder woorden krijgen  ;)

Hallo Luckiboy & Theo,

ik heb het net getest en als ik naar de terminal scherm ga dan doe ik gksudo nautilus
Waarna ik een vraag krijg om mijn paswoord in te vullen, dit doe ik waarna er een nieuw "maps" scherm wordt geopend.
ik kan dan in elke map iets plaatsen lijkt het kortom ik heb dan Root rechten :) ik heb het getest door gewoon een "tekst" file te kopiëren in de diverse mappen.
En dat ging niet zonder de gksudo nautilus commando Top ik noteer dit commando hier ben ik erg blij mee.

1 korte vraag nog is nautilus altijd standaard "Scherm" ?.  ik kan me voorstellen dat dit niet altijd standaard is.
Bedankt alvast,  ik hoop eigenlijk zoveel mogelijk commando's te leren om alleen met het terminalscherm te werken.
ik vindt het dan ook ontzettend knap dat mensen zo complete regels ratelen waar ik aan de afkortingen totaal geen logica van zie  :'(.
(en ik zit dagelijks in een soort terminalscherm waar ik niets anders doe dan storingen te analyseren) 

mvg
Andre


1 korte vraag nog is nautilus altijd standaard "Scherm" ?.  ik kan me voorstellen dat dit niet altijd standaard is.
Wat bedoel je precies met "Scherm"? Of nautilus altijd grafisch is?

Offline vanadium

  • Lid
Enkel als je bestanden wil plaatsen in een map, waar je als gebruiker geen bestanden hoort te plaatsen, krijg je problemen met rechten. Vraag je dus eerst af of het wel nodig is die bestanden te plaatsen op een plaats waar dat niet mag.

Citaat
Wat bedoel je precies met "Scherm"? Of nautilus altijd grafisch is?

ik bedoel het commando is:
gksudo

Waarna je aangeeft het is "voor of het gaat om " nautilus, Blijft dat altijd het zelfde ?
ik neem aan dat er een keer een soort update komt voor nautilus of zie ik dat nu (weer)  helemaal verkeerd :)


Dat zie je inderdaad verkeerd, maar dat geeft niet. Het is een veiligheidsmechanisme dat je programma's standaard NIET als root (administrator als je dat liever zegt) uitvoert. Zo kun je immers ook niets slopen aan belangrijke systeembestanden. Normaal gesproken heb je die rootrechten dan ook helemaal niet nodig en voor de uitzonderingen is er dan het commando gksudo.


ik bedoel het commando is:
gksudo

Waarna je aangeeft het is "voor of het gaat om " nautilus, Blijft dat altijd het zelfde ?
ik neem aan dat er een keer een soort update komt voor nautilus of zie ik dat nu (weer)  helemaal verkeerd :)

Nautilus heeft bij een update geen naamverandering, dus blijft het commando gewoon altijd gksudo nautilus