Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: smb - samba konnektie naar NAS in Ubuntu 10.04 64bit beta1 (OPGELOST)  (gelezen 5172 keer)

Offline force317

  • Lid
Ik heb gisteren de beta1 van Ubuntu 10.04 geinstalleerd. In tegenstelling tot vorige versies van Ubuntu / Linux Mint werkte het geluid nu onmiddellijk zonder installatie van alsa drivers uit de backports.

Maan samba konnekties, dat is wat anders. Ik had reeds hetzelfde vastgesteld met de laatste alpha release van Ubuntu 10.04 op deze laptop, maar hoopte dat het nu in orde zou zijn.

Terwijl ik normaal met het kommando 'smb://nasnaam' mijn nasnaam zie verschijnen, en vervolgens naar mijn folders kan gaan, lukt dit niet in Ubuntu 10.04 beta1. Er is zelfs geen kommandoregel icoon, alleen in het menu van Nautilus vindt je een verwijzing naar deze kommandoregel. Maar als je hem intypt lukt er geen konnektie.

Ik heb dan maar wat extra onderdelen van samba en samba4 uit de synaptic gedownload, veronderstellend dat één en ander in deze beta niet toegevoegd was en manueel te installeren was. Dit hielp helemaal niet, en maakte geen verschil in Nautilus.

Ik heb vervolgens Gnome-commander gedownload en via de smb knop geraak ik daar wel naar mijn NAS.
Mijn streamen doet hij hier niet, hij download naar een tijdelijke folder en speelt dan de videofile af.

Heeft iemand enig idee wat er ontbreekt aan deze Nautilus in beta1 versie ? Ik neem aan dat dit tegen de definitieve versie wel in orde komt, maar ik ben toch benieuwd naar de oorzaak, het zou me toelaten de beta's van nieuwe Ubuntu releases beter te kunnen uittesten. Opvallend is het ontbreken van het kommandoregel icoontje in Nautilus, dit moet toch verwijzen naar het ontbreken van een of andere plugin of zoiets ?

« Laatst bewerkt op: 2010/03/28, 18:52:17 door force317 »
Momenteel in gebruik op mijn hardware : Ubuntu 13.10, Kubuntu 13.10, Windows 7 Home, Windows 8.1 Home.

Offline chris.

  • Lid
    • http://www.linuxmintusers.be
Re: smb - samba konnektie naar NAS in Ubuntu 10.04 64bit beta1
« Reactie #1 Gepost op: 2010/03/20, 13:42:34 »
het heeft even gewerkt in de alpha3 maar al snel niet meer,
maar ik ben overtuigd dat er aan een oplossing gewerkt word, het is mij ook niet gelukt het aan het lopen te krijgen helaas.

Offline force317

  • Lid
Re: smb - samba konnektie naar NAS in Ubuntu 10.04 64bit beta1
« Reactie #2 Gepost op: 2010/03/20, 15:00:50 »
Heeft zich dit probleem ook voorgedaan bij de beta's van de vorige Ubuntu ?

Hopelijk wordt het opgelost tegen het verschijnen van de definitieve release.
Momenteel in gebruik op mijn hardware : Ubuntu 13.10, Kubuntu 13.10, Windows 7 Home, Windows 8.1 Home.

Offline chris.

  • Lid
    • http://www.linuxmintusers.be
Re: smb - samba konnektie naar NAS in Ubuntu 10.04 64bit beta1
« Reactie #3 Gepost op: 2010/03/20, 16:42:11 »
ik heb dit bij jaunty en karmic niet meegemaakt, maar dat is wel de ervaring nu dat er meer vreemde dingen gaande zijn.

er waren voor deze LTS ook wel grootste dingen gemeld en dat merk je in de alpha en beta versies.

Offline chris.

  • Lid
    • http://www.linuxmintusers.be
Re: smb - samba konnektie naar NAS in Ubuntu 10.04 64bit beta1
« Reactie #4 Gepost op: 2010/03/21, 09:29:38 »
ik kan weer netwerkshare's benaderen.

wat heb ik gedaan:

nautilus openen als root, de map openbaar rechts geklikt en gekozen voor deeloptie's,
dan moet er heea opgehaald en ingesteld worden, ga hiermee akkoord.
dan een reboot, weer nautilus openen als root en evt meer rechten op die map instellen.

nu kan ik ook weer de share's op andere locatie's benaderen vanuit Lucid.

ben benieuwd of het jou nu ook lukt force317.

Offline force317

  • Lid
Re: smb - samba konnektie naar NAS in Ubuntu 10.04 64bit beta1
« Reactie #5 Gepost op: 2010/03/24, 19:01:09 »
En hoe doe je dat, nautilus openen als root ?
Momenteel in gebruik op mijn hardware : Ubuntu 13.10, Kubuntu 13.10, Windows 7 Home, Windows 8.1 Home.

Offline chris.

  • Lid
    • http://www.linuxmintusers.be
Re: smb - samba konnektie naar NAS in Ubuntu 10.04 64bit beta1
« Reactie #6 Gepost op: 2010/03/24, 20:20:41 »
open de terminal en typ:

gksudo nautilus
voer je WW in en nautilus opent met beheerdersrechten [als root dus].


Offline force317

  • Lid
Re: smb - samba konnektie naar NAS in Ubuntu 10.04 64bit beta1
« Reactie #7 Gepost op: 2010/03/24, 21:11:48 »
Oké, zal het eens proberen.

Daarstraks de beta laten updaten, er zaten ook samba onderdelen bij ... maar spijtig genoeg hebben ze niks opgelost ! Hopelijk is de 'final release' in orde !
Momenteel in gebruik op mijn hardware : Ubuntu 13.10, Kubuntu 13.10, Windows 7 Home, Windows 8.1 Home.

Offline force317

  • Lid
Re: smb - samba konnektie naar NAS in Ubuntu 10.04 64bit beta1
« Reactie #8 Gepost op: 2010/03/24, 21:19:35 »
Wat ik moet doen na het opstarten in 'root' mode van Nautilus snap ik niet zo goed ... .
Momenteel in gebruik op mijn hardware : Ubuntu 13.10, Kubuntu 13.10, Windows 7 Home, Windows 8.1 Home.

Offline chris.

  • Lid
    • http://www.linuxmintusers.be
Re: smb - samba konnektie naar NAS in Ubuntu 10.04 64bit beta1
« Reactie #9 Gepost op: 2010/03/24, 21:57:57 »
de map kiezen die je wilt delen,

dus bv de map openbaar in je persoonlijke map.
hierop met rechts..  net wat ik een paar posts hierboven poste ;)

Citaat
nautilus openen als root, de map openbaar rechts geklikt en gekozen voor deeloptie's,kies voor deze map delen.

dan moet er heea opgehaald en ingesteld worden, ga hiermee akkoord.

dan een reboot,[echt nodig om de samba rechten toe te passen] weer nautilus openen als root en evt meer rechten op die map instellen.als gebruikers mogen bestanden veranderen etc.
iets aangevuld ;)

dan worden alle rechten en benodigheden geinstalleerd en ingesteld.

Offline force317

  • Lid
Re: smb - samba konnektie naar NAS in Ubuntu 10.04 64bit beta1
« Reactie #10 Gepost op: 2010/03/25, 19:24:13 »
De gedeelde map die ik wil bereiken staat wel op een NAS, en daar moet ik eerst naartoe geraken met
het kommando 'smb://nasnaam" , dan krijg ik de shared folders te zien waar ik als user toe gemachtigd ben, en pas dan kan ik een map - en haar inhoud - selekteren.

Dus : het startprobleem is het feit dat ik het kommando 'smb://nasnaam" nergens kan ingeven in Nautilus.

Als ik in Gnome Commander op de SMB knop klik geraak ik wel op mijn NAS en krijg ik de gedeelde mappen die daarop staan te zien en kan ik erin, maar natuurlijk zonder te kunnen videostreamen zoals ik normaal in Nautilus kan.

Die mogelijkheid tot videostreamen is één van de redenen dat ik toch steeds terugkeer naar Gnome, hoe aanlokkellijk mooi KDE4 er ook mag uitzien, want daar kan je nog steeds niet videostreamen, alleen eerst de file downloaden en dan afspelen, wat natuurlijk in sommige gevallen wel even kan duren ... . Als ik dan toch een wat fraaier menu wil, switch ik naar Linux Mint gebaseerd op Ubuntu/Gnome. Dat zie je ook aan mijn laptop overzicht in mijn profielgegevens. Maar mocht KDE4 uiteindelijk toch kunnen streamen, dan zal één van mijn laptops ongetwijfeld Kubuntu draaien. Voor mijn netbook hou ik het op Ubuntu Netbook Remix.

Dus : hopelijk is dit probleem opgelost tegen de final release.
Momenteel in gebruik op mijn hardware : Ubuntu 13.10, Kubuntu 13.10, Windows 7 Home, Windows 8.1 Home.

Re: smb - samba konnektie naar NAS in Ubuntu 10.04 64bit beta1
« Reactie #11 Gepost op: 2010/03/25, 22:59:29 »
De gedeelde map die ik wil bereiken staat wel op een NAS, en daar moet ik eerst naartoe geraken met
het kommando 'smb://nasnaam" , dan krijg ik de shared folders te zien waar ik als user toe gemachtigd ben, en pas dan kan ik een map - en haar inhoud - selekteren.

Dus : het startprobleem is het feit dat ik het kommando 'smb://nasnaam" nergens kan ingeven in Nautilus.


Wat doet de toetscombinatie onder Nautilus: Ctrl l? Komt dan niet de opdrachtregel in Nautilus naar voren? Zo niet dan kan je in je terminal het commando gconf-editor ingeven. Dan opent het Configuratie-editor programma zich. Ga naar linkerdeel van het scherm en klik op apps en dan door naar nautilus, preferences en plaats een vinkje bij de regel “always_use_location_entry”

Bij mij werkt het prima op die manier. Kan zonder problemen mijn Bubba|Two server bereiken. Mocht je i.p.v. UFW (firewall) de Firestarter firewall settings gebruiken dan moet je wel een rule maken. Met UFW is het verder geen probleem.
« Laatst bewerkt op: 2010/03/25, 23:04:03 door Digiplace »
Linux op je desktop: Digiplace - http://www.digiplace.nl

Offline jolo

  • Lid
Re: smb - samba konnektie naar NAS in Ubuntu 10.04 64bit beta1
« Reactie #12 Gepost op: 2010/03/26, 12:36:58 »
Of je een NAS gemakkelijk kunt bereiken met Ubuntu Lucid Lynx Bèta1, hangt ervan af hoe deze geconfigureerd is. Ikzelf kan met Ubuntu Lucid Lynx Bèta1 in mijn Conceptonic CHD3NET komen, via Places > Network. Of als je Ubuntu in het Nederlands is, via Locaties > Netwerk. Daar zie ik dan mijn CHD3NET staan. Als ik erop dubbel-klik, dan wordt erop ingelogd. Ik heb dus niet Gnome Commander hoeven installeren.
Hoofd PC januari 2018 HP Compaq Elite 8300 SFF Windows 10 & Xubuntu 18.04.3
PC 2011 Asus P8Z68-V Pro i7 2600K 8 GB RAM GT730 Xubuntu test pc
PC 2007 Asus P5B E6600 2GB RAM 8800GTS  
Notebook 2008 Lenovo ThinkPad R61i 8932GMG 2,5 GB RAM

Offline force317

  • Lid
Re: smb - samba konnektie naar NAS in Ubuntu 10.04 64bit beta1
« Reactie #13 Gepost op: 2010/03/28, 18:47:41 »
Ubuntu heeft wat updates beschikbaar gesteld van deze beta. Ik heb deze geinstalleerd. Ook wat 'gerommeld' in de synaptic en wat extra komponenten voor nautilus of samba gedownload, maar of dit nu de oplossing was, ik denk het niet. Waarschijnlijk waren het gewoon de Ubuntu updates die het deden.

Nog altijd is er geen icoon om de kommadoregel tevoorschijn te toveren in Nautilus, maar via ctrl+L of het menupunt Kommandoregel of zoiets, kan ik nu wel smb://nasnaam intypen, mijn share aanklikken, doorgaan naar mijn folders en een .avi videostream opstarten.

Tja, het is een beta nietwaar, maar het ziet er alvast een veelbelovende distro uit die einde april beschikbaar komt.

Ik noteer deze melding dan ook als opgelost.

Opmerking : jammer dat onder KDE - Dolphin en/of Konqueror - datastreamen van een NAS nog altijd niet kan, het zou wat mij betreft KDE tot volwaardig alternatief voor Gnome maken.

« Laatst bewerkt op: 2010/03/28, 18:51:45 door force317 »
Momenteel in gebruik op mijn hardware : Ubuntu 13.10, Kubuntu 13.10, Windows 7 Home, Windows 8.1 Home.