Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Firefox 29 : een andere interface  (gelezen 11206 keer)

Firefox 29 : een andere interface
« Gepost op: 2014/04/29, 17:14:33 »
http://www.webupd8.org/2014/04/firefox-29-available-for-download.html

Zo te zien is de Australis UI een heuse hap voor doorwinterde FF-gebruikers.
Bovendien geeft me de eerste indruk dat je niet ver af zit van een Chrome-achtige browser.

Hopelijk is de engine van FF nog meer verbeterd en laden de pagina's nog sneller.

Ik verwacht nu echter veel 'boe'-geroep van diegenen die deze verandering niet al te welkom zullen heten.
Ook de add-on bar moest er blijkbaar aan geloven, en nog meer van dat fraais.

Maar zaten we eigenlijk hierop te wachten, vraag ik me toch ergens af.

EDIT: nog wat leesvoer: http://www.omgubuntu.co.uk/2014/04/firefox-29-released-whats-new-ubuntu

http://thenextweb.com/apps/2014/04/29/firefox-29-arrives-revamped-sync-tool-customization-mode-mozillas-user-interface-overhaul-australis/
« Laatst bewerkt op: 2014/04/29, 17:31:14 door Joris Donders »
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Re: Firefox 29 : een andere interface
« Reactie #1 Gepost op: 2014/04/29, 20:08:38 »
Die add-on-balk is gelukkig weg, dat vond ik zo'n hinderlijk ding. Ik was eigenlijk even klaar met Firefox sinds 27 die zo instabiel was, maar nu met 29 toch weer even een kans gegeven en totnutoe draait een stuk stabieler en hij lijkt ook iets sneller te zijn. Vind de nieuwe tabbladen-balk niet helemaal mooi, maar die oude vond ik er erger uitzien. Nieuwe menu aan de rechterkant is wel erg mooi en kan denk ik best handig zijn. Customize Firefox vind ik dan weer erg onlogisch, maar daar heb ik toch weinig mee te maken.

Wat mij betreft totnutoe dus een verbetering op sommige punten :)
« Laatst bewerkt op: 2014/04/29, 22:43:31 door Vistaus »

Re: Firefox 29 : een andere interface
« Reactie #2 Gepost op: 2014/04/29, 20:23:54 »
Ben benieuwd wanneer de update komt, ziet er goed uit.

Offline Tom

  • Lid
Re: Firefox 29 : een andere interface
« Reactie #3 Gepost op: 2014/04/29, 21:42:07 »
Eerst dacht ik ,verdorie waarom, t´was toch goed ,maar nu zie ik dat je hem goed kunt configureren dus houden zo.
Wat ik persoonlijk wel mis is het knopje voor het laden van de pagina´s te stoppen (rood kruisje).

« Laatst bewerkt op: 2014/04/29, 21:43:51 door Tom »
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Re: Firefox 29 : een andere interface
« Reactie #4 Gepost op: 2014/04/29, 21:45:16 »
Eerst dacht ik ,verdorie waarom, t´was toch goed ,maar nu zie ik dat je hem goed kunt configureren dus houden zo.

Heel juist Tom, in het begin dacht ik: waar gaat dit naartoe ? Maar vanmiddag rolde hij binnen met de updates en ik vind het helemaal geslaagd (dus de suggestie dat men het niet zou smaken is volledig ongegrond) !

Op dit moment alle pc's opgewaardeerd met de nieuwste FF

Ben benieuwd wanneer de update komt, ziet er goed uit.

Is al uit sinds deze middag rond 18h00 in België (Nederland weet ik niet)
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Re: Firefox 29 : een andere interface
« Reactie #5 Gepost op: 2014/04/29, 22:46:22 »
Wat ik persoonlijk wel mis is het knopje voor het laden van de pagina´s te stoppen (rood kruisje).

Dat zit sinds een aantal versies geleden in de adresbalk verwerkt (helemaal rechts in de adresbalk, het vernieuwen-icoontje verandert in een kruisje tijdens het laden van een pagina). In de aanpasmodus van de werkbalken kun je dat uit de adresbalk slepen, dan wordt het een knop.

Re: Firefox 29 : een andere interface
« Reactie #6 Gepost op: 2014/04/29, 22:50:03 »

Offline aartje

  • Lid
Re: Firefox 29 : een andere interface
« Reactie #7 Gepost op: 2014/04/30, 08:57:17 »
"Geweldig" hoor van mozilla om het uiterlijk van Firefox zonder enige waarschuwing te
veranderen.  En zo goed getimed, nu Explorer niet meer met goed fatsoen gebruikt kan
worden.
Je bent weer een hoop tijd kwijt om uit te zoeken waar bv. het Bladwijzermenu zit,
hoe je dit moet organiseren. Eerst was het sterretje zwart en nu weer blauw (???)
en waar zit alles ?
Ja, "wij"  komen er natuurlijk wel uit, maar wat denk je van de "normale" gebruiker ?

Waarom hadden ze het niet met een waarschuwing als optie gemaakt en als je er
niet voor koos, dat je gewoon weer in je oude menu kwam.

Ik vind dit niks !!

Offline midas

  • Lid
Re: Firefox 29 : een andere interface
« Reactie #8 Gepost op: 2014/04/30, 09:41:11 »
Nieuwe Australis-uiterlijk is al maanden vantevoren aangekondigd...zoniet langer :)

Persoonlijk ben ik er blij mee...
Linux Mint 20.2 Cinnamon

Offline aartje

  • Lid
Re: Firefox 29 : een andere interface
« Reactie #9 Gepost op: 2014/04/30, 11:15:47 »
Nieuwe Australis-uiterlijk is al maanden vantevoren aangekondigd...zoniet langer :)

Persoonlijk ben ik er blij mee...
Nou, dan is dat aan mij helemaal  voorbijgegaan, maar ja misschien dat mijn 70 jarige kennis waar ik
Ubuntu heb ge-installeerd dat wel al lang wist.....

De term Australis zegt me niets, nou, ik zal er wel te weinig van weten  :laugh:

Al hadden ze maar een duidelijke waarschuwing gegeven met een duidelijke tutorial wat
er is veranderd !! (en de mogelijkheid om op de oude manier te werken)




Offline partsman

  • Lid
Re: Firefox 29 : een andere interface
« Reactie #10 Gepost op: 2014/04/30, 11:31:25 »
@ Femke:

aanpassen werkt bij mij wel.

klik op de 3 liggende strepen uiterts rechts, in het menu wat opent klikt op customize, daarna kun je alle knoppen verslepen van rechts naar links , toevoegen,verwijderen  etc.

« Laatst bewerkt op: 2014/04/30, 11:34:20 door partsman »

Re: Firefox 29 : een andere interface
« Reactie #11 Gepost op: 2014/04/30, 11:44:06 »
Zeer geslaagd! En als ik me niet vergis, slurpt-ie minder geheugen...

Re: Firefox 29 : een andere interface
« Reactie #12 Gepost op: 2014/04/30, 11:45:00 »
"Geweldig" hoor van mozilla om het uiterlijk van Firefox zonder enige waarschuwing te
veranderen.  En zo goed getimed, nu Explorer niet meer met goed fatsoen gebruikt kan
worden.
Je bent weer een hoop tijd kwijt om uit te zoeken waar bv. het Bladwijzermenu zit,
hoe je dit moet organiseren. Eerst was het sterretje zwart en nu weer blauw (???)
en waar zit alles ?
Ja, "wij"  komen er natuurlijk wel uit, maar wat denk je van de "normale" gebruiker ?

Waarom hadden ze het niet met een waarschuwing als optie gemaakt en als je er
niet voor koos, dat je gewoon weer in je oude menu kwam.

Ik vind dit niks !!

De "normale" gebruiker zal de nieuwe interface wel begrijpen want de eerste keer dat je FF met de nieuwe interface opstart krijg je een kleine rondleiding wat er veranderd is. Heb dat gister mogen ervaren toen ik de update kreeg.

Offline aartje

  • Lid
Re: Firefox 29 : een andere interface
« Reactie #13 Gepost op: 2014/04/30, 12:04:06 »
"Ik vind dit niks !!

De "normale" gebruiker zal de nieuwe interface wel begrijpen want de eerste keer dat je FF met de nieuwe interface opstart krijg je een kleine rondleiding wat er veranderd is. Heb dat gister mogen ervaren toen ik de update kreeg.
@vistaus:

Ha, dat dus wel, ik heb dat niet gehad, ik kreeg zo het nieuwe interface voor (Ubuntu12.04, Gnomeclassic 2d)

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: Firefox 29 : een andere interface
« Reactie #14 Gepost op: 2014/04/30, 12:08:11 »
Ha, dat dus wel, ik heb dat niet gehad, ik kreeg zo het nieuwe interface voor (Ubuntu12.04, Gnomeclassic 2d)
Je kan de tour nogmaals doorlopen: https://www.mozilla.org/nl/firefox/29.0/tour/
Klik links bovenin op Documentatie

Offline aartje

  • Lid
Re: Firefox 29 : een andere interface
« Reactie #15 Gepost op: 2014/04/30, 12:08:44 »
Okee, kunnen verplaatsen.
Maar helaas kan ik geen tekst eronder krijgen, dus moet ik wel de oude weer nemen. En dus een add-on installeren.
Verdikkie, wat een gedoe zeg.
Vind er niets aan. Kan er niet zo goed tegen als iets zomaar veranderd. :| >:(
Jij ook al Femke, en jij bent een handige dame, ik vraag me af wat iemand er van vindt die niet zo
doorgewinterd is....

Offline aartje

  • Lid
Re: Firefox 29 : een andere interface
« Reactie #16 Gepost op: 2014/04/30, 12:10:30 »
Ha, dat dus wel, ik heb dat niet gehad, ik kreeg zo het nieuwe interface voor (Ubuntu12.04, Gnomeclassic 2d)
Je kan de tour nogmaals doorlopen: https://www.mozilla.org/nl/firefox/29.0/tour/
Dank je vistaus

Re: Firefox 29 : een andere interface
« Reactie #17 Gepost op: 2014/04/30, 12:18:25 »
Ha, dat dus wel, ik heb dat niet gehad, ik kreeg zo het nieuwe interface voor (Ubuntu12.04, Gnomeclassic 2d)
Je kan de tour nogmaals doorlopen: https://www.mozilla.org/nl/firefox/29.0/tour/
Dank je vistaus

Je bedoelt: "dankje testcees". ;)

Maar wel vreemd dat ik de tour wel kreeg en jij niet.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Firefox 29 : een andere interface
« Reactie #18 Gepost op: 2014/04/30, 12:40:12 »
(en de mogelijkheid om op de oude manier te werken)
Instellingenknop (drie liggende streepjes) - Aanpassen - werkbalken tonen/verbergen: zet vinkje bij: Menubalk.  :)

Ik sta er zelf neutraal tegenover; van mij had het niet gehoeven, maar ik vind het ook niet erg. Het enige vervelende vind ik, dat ik nu een reeks handleidingen moet gaan aanpassen....

Re: Firefox 29 : een andere interface
« Reactie #19 Gepost op: 2014/04/30, 12:46:32 »
WOW wat een vette update,
een browser zou als een browser moet zijn,
ik kan hem aanpassen zoals ik wil.
Firefox +1
ik ben helemaal om =D
Asus desktop met LinuxMint 18.1 cinnamon 64x
Asus EeePC 900a met LinuxMint 18.1 cinnamon 32x

Re: Firefox 29 : een andere interface
« Reactie #20 Gepost op: 2014/04/30, 13:13:13 »
Ik heb nog een bèta gedraaid om eerst de interface een kans te geven en hem niet meteen af te schrijven. Het valt inderdaad best mee, maar ik heb toch wel een voorkeur voor de oude interface. Daarom heb ik Classic Theme Restorer en Status 4 evar gebruikt en nu ziet mijn Firefox er zo uit:



Zelfde knoppen als de oude, maar net iets netter naar mijn smaak. :)
NOBODY expects the Spanish Inquisition!

Re: Firefox 29 : een andere interface
« Reactie #21 Gepost op: 2014/04/30, 13:55:04 »
(en de mogelijkheid om op de oude manier te werken)
Instellingenknop (drie liggende streepjes) - Aanpassen - werkbalken tonen/verbergen: zet vinkje bij: Menubalk.  :)

Of simpeler: rechtermuisknop op een leeg plekje op de tabbladenbalk --> zet vinkje bij Menubalk

;)

Re: Firefox 29 : een andere interface
« Reactie #22 Gepost op: 2014/04/30, 13:56:10 »
Volledig naar je hand te zetten, en loopt als een trein.



Goede verbetering, en ook ik kan steeds moeilijker met veranderingen om (@Femke) .
Of hij nu effectief sneller is dan FF28 heb ik niet echt het gevoel dat daar een verbetering zit.
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Offline Soul-Sing

  • Lid
Re: Firefox 29 : een andere interface
« Reactie #23 Gepost op: 2014/04/30, 14:15:51 »
kubuntu blauw. rechtsonder site

Re: Firefox 29 : een andere interface
« Reactie #24 Gepost op: 2014/04/30, 15:10:45 »
Ik ben er ook wel content mee. Voor mij niet geheel onbelangrijk is dat Firefox qua uiterlijk weer netjes naast Thunderbird past, die de Australis interface al langer had. En ik moet zeggen dat ik, na een minuutje ermee werken, er alweer aan gewend ben. Ik kan er prima mee leven dus... ;-)
I'm just a simple guy who uses open source software. What's your excuse?