Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Landscape PDF pagina's splitsen  (gelezen 1652 keer)

Offline h2o

  • Lid
Landscape PDF pagina's splitsen
« Gepost op: 2013/07/30, 17:10:34 »
Ik heb voor mijn vakantie iets nodig wat in PDF landscape (A3) aanwezig is. Nu wil ik mijn oude Compaq Evo N610c meenemen (hier typ ik op dit moment mee). Dit oude werkpaardje heeft echter een 1024x768 resolutie. Niet echt makkelijk om A3 formaat boeken e.d. te lezen.

Bestaat er iets om dubbele pagina's te splitsen in afzonderlijke bladzijdes? Ik bedoel dus dat die dubbel A4 (naast elkaar dus een A3) in twee aparte portrait A4tjes wort omgezet?
Het mag desnoods een cli tooltje zijn die eerst de linkerhelft en dan de rechterhelft van die A3 afdrukt.

Ik ben al bezig geweest met Pdfshuffler om randen weg te werken wat overigens prima werkt.
Werk laptops + werkstation: Debian Testing
Privé laptops: Debian Testing/Unstable
Test laptop: Diverse andere Linux distribities
Chromebooks: ChromeOS Flex

Offline HarzG

  • Lid
Re: Landscape PDF pagina's splitsen
« Reactie #1 Gepost op: 2013/07/30, 22:34:13 »
Volgens mij is dat met pdftk mogelijk (niet zelf getest).
Xubuntu 20.04; siduction-15.1.0 Xfce

Offline h2o

  • Lid
Re: Landscape PDF pagina's splitsen (OPGELOST)
« Reactie #2 Gepost op: 2013/07/30, 23:03:54 »
Volgens mij is dat met pdftk mogelijk (niet zelf getest).
Bedankt voor het meedenken. Ik zocht eerst ook in die richting....

Ik heb een hele middag en een halve avond gezocht en getest. Uiteindelijk is het heel makkelijk met het programmaatje BRISS. Dit is een Java gevalletje wat in één keer doet wat ik wil.
Alle A3 pagina's worden keurig netjes gesplitst in twee A4 pagina's plus dat alle overbodige wit-marges worden verwijderd.
Het werkt keurig netjes onder Linux en nog vlot ook. 66 pagina's A3 worden in enkele secondes omgezet naar 132 A4tjes die ik keurig kan bekijken met dat oude laptopje.

Hier is het te downloaden: http://sourceforge.net/projects/briss/
Even zoeken op youtube: https://www.youtube.com/watch?v=SD4u8wpRJxM voor een demo van dit prachtig stukje software. Ideaal voor hen die veel scanwerk doen en hier veel plezier van kunnen hebben.
Werk laptops + werkstation: Debian Testing
Privé laptops: Debian Testing/Unstable
Test laptop: Diverse andere Linux distribities
Chromebooks: ChromeOS Flex